Eilen, sadepäivän ratoksi rasvailin ajokamppeet. Hanskoja en rasvannut.
Kevättalvella rasvasin viimeksi. Pitäisi rasvata syksyllä ajokauden päätteeksi mutta jotenkin ajokamat jäävät viimeisen ajon jälkeen sinne autotallin naulakkoon unohduksiin.
Saappaat, merkiltään Oxtar, ovat muutoin kunnossa paitsi pohjat alkavat olla loppu. Olen jo muutaman kerran valanut uretaanimassasta uudet pohjat. Aion tehdä niin uudelleenkin kunnes saappaat menettävät vesitiiveytensä. Saapasrasva sai ne näyttämään hieman paremmilta. Mustat pitäisi olla mutta harmaan sävyt alkavat olla voitolla. Ikää saappailla on liki 20 vuotta.
Ajohousut ovat farkkutyyliin leikatut paksusta nahasta tehdyt. Merkkiä en tiedä. Noin 10 vuotta sitten ostin kirpputorilta viitosella. Vetskari oli rikki. Korjasin vedikkeen hitsauslangalla. Toimivat, ovat pääosin mustat ja mukautuneet käyttööni oikein hyvin. Niitä ei ajoviima saa lepattamaan.
Ajotakki, kaukoidässä tehty Hot Leather-merkkinen. Ostin 1991 Daytona Bike Weekin loppuunmyynnistä 60 dollarilla kun bileet jo olivat ohi. Perinteinen biker-tyylinen jossa paljon taskuja ja neppareita. Viime keväänä uusitutin siihen muutaman vetoketjun ja taskujen pussit. Rasvaamalla siitä tuli liki uuden näköinen.
Näillä kamppeilla kävin juuri ACGR-riennon Kylmäluomassa Taivalkoskella.
Parit nyörinahkahousutkin löytyy mutta eivät ole ihan parhaat matkailuun. Sitäpaitsi niihin pitäisi laittaa uudet silkkivuorikankaat kun vanhat ovat perstuneet. Pitänee talvella tehdä itse. Toinen housuista on kirpparilta ja toinen MP-näyttelyn sunnuntaiostos vuosien takaa.
Tekstiiliasuja on kolmet. Harvemmin niitä tarvitsen. Kaksi takkia ja yhdet niihin kuuluvat housut ovat Biltemasta. hinta-laatu-suhde erinomainen. Vanhimmasta, kohta 20-vuotias, alkaa vesitiiveys heiketä. Ei siedä kovaa sadetta kuin vajaa 200 kilometriä. Siksi ostin samanlaisen mutta kaksi numeroa pienemmän. Se toimii oikein hyvin ja tarvitsen sitä vain jos on kovin kosteaa ja lämpötila on alle 10 astetta.
Kolmas tekstiiliajoasu on Kerhon kirpparilta. Hiukan iso mutta kun pukee enemmän alle niin on hyvä pilkkireissuilla.
Nahkahousujen päälle puen, kovemman sateen uhatessa, kalastajan kernihousut. Antavat lähes sataprosenttisen suojan.
Aikoinaan on ollut MP-Asun kamppeita useampikin. Nahkainen kokohaalari mittatilauksena ja samoin MP-Asun tekstiilipukuja pari. Myös muita merkkejä kuten Rukkaa ja Yokoa. Sinisalon takkikin oli joskus. Tekstiilipuku toimii parhaiten kylmällä ja kuivalla ilmalla. Muulloin nahkaa ja sadesuojaa. Nahkatakki riittää yleensä sellaisenaan satoi tai paistoi. Kovalla sateella olen pukenut alusvaatteiden päälle sadetakin ja nahkatakin siihen päälle. Toimii varsin hyvin eikä lepata. Tyylikin säilyy. Muovikankaiset sadekamppeet eivät vie paljoa tilaa eivätkä paina paljoa.
Ajokamppeet eivät minulla kauheasti kulu kun en enää aja kuin kymppitonnin kesässä enkä talvella lainkaan. Ainoa mukku oli hirvikolari joka laittoi ajoasusetin kokonaan uusiksi. Tapahtui työmatkalla joten ei tullut bonusmenetyksiäkään.