Kirjoittaja Aihe: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?  (Luettu 17568 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 28, 2019, 11:20:45 ap »
5. vaihteeseen olisi näköjään tarjolla vinohampaiset rattaat: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?language=en&products_id=244949
Toimii varmaan ihan hyvin vaikka ei olekaan kolmella kytkentähampaalla, vitoselle tulee kuitenkin vaihdettua pääsääntöisesti aika nätisti ilman isompaa kiirettä.


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #31 : Maaliskuu 28, 2019, 11:31:14 ap »
Varsin looginen ja kestävämpi vaihtoehto.
Helppo vaihtaa kun on muutenkin loora levällään.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #32 : Maaliskuu 28, 2019, 11:40:28 ap »
Ja ilmeisesti tulisi samalla vähän lyhyempi 5. vaihde, sekin olisi ainakin mun käyttöön hyvä asia.

21/28 ja alkuperäisenä ilmeisesti 19/26?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #33 : Maaliskuu 28, 2019, 12:27:38 ip »
Onko vinohampaisissa ja suorahampaisissa samanlainen shimmaus päittäin? Ettei tuosta suorahampaisesta ole poistettu mitään päittäislaakerointia tms? Ettei siis sillä vinolla vitosella pyri akseli pois laatikosta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #34 : Maaliskuu 29, 2019, 11:26:37 ap »
Onko vinohampaisissa ja suorahampaisissa samanlainen shimmaus päittäin? Ettei tuosta suorahampaisesta ole poistettu mitään päittäislaakerointia tms? Ettei siis sillä vinolla vitosella pyri akseli pois laatikosta?

Siinä suhteessa ei ole eroa laatikoissa vino- vs suorahampainen. Se isokokoinen painelaakeri hoitaa juuri tätä asiaa ryhmäpyörän päässä. Vaihdeakselilla on takapäässä iso kaksirivinen kuulalaakeri joka ottaa myös päittäiskuormaa vastaan. Toisessa päässä on uiva rullalaakeri kompensoimassa lämpölaajenemista.

Asia selviää myös varaosakuvista katsomalla.

Se sitten on asia erikseen että Guzzilla ei ole vaivauduttu tekemään kuvia suorahampaisesta vaihteistosta. Samoilla kuvilla mutta eri varaosanumeroilla.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #35 : Maaliskuu 31, 2019, 14:59:26 ip »
No ei nyt taas herjata tehdasta. ;D Kyllä siellä varaosaohjelman kuvissa on suorahampaisen kuvat ihan oikein piirrettynä. Sport 1100 ie:n kohdalla molemmat laatikkon osat ihan niin kun pitääkin. Tietysti Centauron kohdalla niitä suorahampaisen kuvia ei löydy, koska kaikki tehtiin vinohampaisella vaihteistolla.

Mutta tosiaan noiden suorahampaisten osat on ollut jo pitkään aikaan lähes mahdottomia löytää. Suosittelen koko laatikon korvaamista käytetyllä vinohampaisella ja jättää sen suorahampaisen hyllylle koristeeksi.


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #36 : Maaliskuu 31, 2019, 15:33:07 ip »
No ei nyt taas herjata tehdasta. ;D Kyllä siellä varaosaohjelman kuvissa on suorahampaisen kuvat ihan oikein piirrettynä. Sport 1100 ie:n kohdalla molemmat laatikkon osat ihan niin kun pitääkin. Tietysti Centauron kohdalla niitä suorahampaisen kuvia ei löydy, koska kaikki tehtiin vinohampaisella vaihteistolla.

Mutta tosiaan noiden suorahampaisten osat on ollut jo pitkään aikaan lähes mahdottomia löytää. Suosittelen koko laatikon korvaamista käytetyllä vinohampaisella ja jättää sen suorahampaisen hyllylle koristeeksi.

Muiden Centauroista en tiedä mutta alkuperäinen suorahampainen on Centaurossani. Huoltoa sekin on tarvinnut vuosikymmenien aikana.

kvlm

  • Viestejä: 377
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #37 : Maaliskuu 31, 2019, 16:48:02 ip »
Se sitten on asia erikseen että Guzzilla ei ole vaivauduttu tekemään kuvia suorahampaisesta vaihteistosta. Samoilla kuvilla mutta eri varaosanumeroilla.

LM IV varaosaluttelossa myös kuvat/osanumerot kahdella viimeisellä sivulla suorahampaiselle laatikolle. Oli -87 SE juhlamallissa -lieko yhtään suomessa?

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #38 : Maaliskuu 31, 2019, 17:54:25 ip »
Se on maailman mittakaavassakin harvinainen paketti. Suurin osa niistä laatikoista ilmeisesti ajettu loppuun ratakahinoissa. Jos Tonti-runkoisen löytää, jota markkinoidaan sellaisena, johon kuuluu suorahampainen, kannattaa varmistua osien mukana olo. Ei ole ihan sanottua, että vielä lootassa olisi.
Olikos Suomessa myynnissä sellainen musta, valkoisilla vanteilla? Siinä ehkä oli suorat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #39 : Maaliskuu 31, 2019, 18:21:28 ip »
Kaivelin eri lähteistä suorahampaisen vaihteiston osakuvia.
Niissä on pieniä eroja niissäkin mutta yhteistä, ja tärkeää, on se että rakenne vino- ja suorahampaisilla muutoin on sama.

Liitekuvassa on suorahampaisen ryhmäpyörästö jonka päässä on juurikin tuo painelaakeri, 16, joka on tarpeen ilmeisesti tässäkin mutta vielä tarpeellisempi vinohampaisessa jossa tulee päittäiskuormaa.

Kuvassa sysäyksenvaimentimen jousi on kierrejousi mutta on näitä myös belleville-jousillakin. Niissä on pieni ero rakenteessa sillä kierrejousimallissa pitää olla eri muotoinen sysäyksenvaimentimen liukupinta eli hieman loivempi kuin "prikoista" kootussa jousimallissa. (Osat 9 ja 8.)

Ryhmäpyörässä on vain yksi erikseen pyörivä hammaspyörä (Nro7.) eli viitosen ratas. Sen lukitus on erillisellä tapilla ja jousella. Rattaan sisällä on laakeri ja laakerin sisällä sen kiinnitysosa jota jousi ja tappi (19 ja 18) lukitsevat. Sen avaamista varten on pieni reikä josta ohuella teräslangalla painaen tai paineilmalla saa lukituksen auki. Mutta aina ei olekaan ollut tuota reikää. Ilman reikääkin saa lukitustapin ronkittua akselin sisään jos on hammalääkärin piikkisondi käytössä.

(Erään ruostuneen vaihteiston purkamisessa oli juurikin tuon pikkuruisen jousen, 19, ruostumisen vuoksi hieman talkoita. Lukitustappi ei hievahtanutkaan. Pitkällinen ruosteensyöjällä käsittely, lämpöä ja kylmää vuorotellen, paineilmaa sekä kolistelua niin tappi siirtyi akselin sisään vähitellen ja purkaminen pääsi jatkumaan. Vain jousi, tappi ja laakeri sisäkehineen piti vaihtaa. Hammaspyörän sisäkehä oli yllättäen aivan kunnossa kuten hammastuskin.)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #40 : Huhtikuu 04, 2019, 09:41:49 ap »
Kävin vähän kyselemässä alkuperäisosien hintoja kun satuin nykyisen maahantuojan naapuriin. Akselien päihin neulalaakerit noin 70e/kpl ja rattaiden sisään tulevat kehät reilu 20e/kpl. Italian saldot näytti että kaikkea on saatavilla ja toimitusaikaa noin viikko, myyjä ei kuitenkaan uskaltanu luvata että tulisi viikossa kun italiaanoilla saattaa kuulemma mennä viikko vastata että ei löydykkään..

Läheisessä laakerikaupassakin kävin kyselemässä. Neulalaakerit oli kaikki eri mitoilla kun luetteloista löytyvät. Kuulalaakerit olis löytyny mutta ei Guzzi-palstoilla suositeltuina useammalla kuulalla ja metallipitimellä varustettuna vaan alkuperäistyyppisenä, isot kaksiriviset maksoivat jotain yli 30e kipale ja pienempi 15e.

Lopulta tilasin tämän satsin HMB:ltä https://hmb-guzzi.de/Bearing-set-5-speed-gearbox
ja samasta paikasta kaikki rattaiden sisään tulevat kehät.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #41 : Huhtikuu 04, 2019, 12:26:48 ip »
Hieno homma.
Laakerit tulossa ja näköjään kohtuuhinnoin.
Mutta hyvä kun kävit merkin edustajan tiskillä kyselemässä osia. Saimme hyvää vertailutietoa.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #42 : Huhtikuu 04, 2019, 21:10:05 ip »
Suosittelen koko laatikon korvaamista käytetyllä vinohampaisella ja jättää sen suorahampaisen hyllylle koristeeksi.



Jos tätä ehdotusta lähdetään miettimään tarkemmin niin mistä mallista löytyis paras lähtökohta joka sopisi sporttiin, vaihtaisi sulavasti ja olisi välityksiltäänkin lähellä alkuperäistä?
Guzziologyssa Richardson kertoo 2002 tulleen uuden paremmin toimivan rummun, niin uusia 5-vaihteisia ei taida olla kun californioissa?
Avokardaani malleissa on ilmeisesti takakansi erilainen kuin muissa mutta jos ajatellaan että kokoaisi eri malleista parhaat palat, niin ehkä sitä voisi hommata melkeen minkä vaan mahdollisimman uuden laatikon johon sovittaisi em. uudemman rummun ja sportista takakannen?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #43 : Huhtikuu 04, 2019, 22:08:24 ip »
Jos näin käy, niin minua kyllä kiinnostaisi suorat hampaat..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #44 : Huhtikuu 04, 2019, 22:12:41 ip »
Takakannen ero on suojakumin kauluksen puuttuminen avokardaanilootista. Siihen voi sorvauttaan kauluksen alumiinista ja kiinnittää kolmella 4-5mm ruuvilla. Nimim. kokemusta on.