Kirjoittaja Aihe: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?  (Luettu 17557 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« : Maaliskuu 19, 2019, 11:29:12 ap »
Paljonko noin suunnilleen pitäisi kardaanista pyöritettäessä tuntua tyhjää liikettä?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2019, 13:16:10 ip »
Pyörä keskituella, takapyörä ilmassa, vaihde ykkösellä, pyöritetään takapyörää niin noin 10 - 15 senttiä on tyhjää liikettä renkaan ulkopinnalta mitattuna joka johtuu vaihteiton hammaspyörien ja orjarenkaiden kytkentätappien keskinäisestä välyksestä. Jos on liikerataa runsaasti on hyvin todennäköistä että sysäyksenvaimentimen jousi on poikki. Edellyttäen tietysti että takanavan sysäyksenvaimennin on kunnossa eikä aiheuta tyhjää liikettä.

Perän, takanavan ja kardaanin välykset takapyörän kiertoliikkeessä ovat millimetriluokkaa.

Kysymys koski kuitenkin kardaania niin enpä ole sieltä koittanut. Perän välityssuhde on silloin laskettava pois niin kiertovälys kardaanin takapäästä on muutamia asteita kunnossa olevassa vaihteistossa. Tarkemmin en tätä osaa ilmaista.

Onko vaihteisto irtaallaan vaiko vain perävaihde irti?

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2019, 18:16:28 ip »
Loota on irti, tutkin kytkimestä kuuluvaa kilinää joka ilmeisesti johtui väljästä kytkimen keskiöstä.

Kokeilin pyöritellä eri vaihteilla, kardaanista pyörittämällä ja kytkimen rattaasta kiinnipitämällä väljää on välissä ehkä 30-40 astetta.
Ei vaikuta normaalilta, ihme etten huomannut syksyllä ajossa mitään??

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2019, 18:55:42 ip »
Pitkä on liike.
Harva on huomannut että jousi on poikki ilman tutkimatta. Ajossa sitä ei ihmeemmin huomaa.
Kyseinen jousi ja siihen liittyvät liukupinnat toimivat yhteen. Jos jousi on poikki niin vaimennus puuttuu ja kiertovälys on suuri.
Uudemmissa pyörissä on erilainen jousi kuin ennen. Ennen oli vieteri joka oli esijännityksessä, myöhemmin tuli ns. belleville-jousi joka muodostuu nipusta lautasjousia ja on toiminnaltaan progressiivinen. Laittaa aluksi enemmän hanttiin ja loppuisku on pehmeämpi. Vaihtokelpoisia keskenään vanhan jousen kanssa.

Yllätysvaraosa: http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html
Belleville: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen_28.html

Jos jousi on rikki (Rikkinäiseen bellevilleen en ole törmännyt.) niin pitää samalla katsoa vierintälaakereiden kunto. Mattapinnat ja naarmut kavaltavat kuluneet laakerit. Edellä olevissa linkeissä on kuvia varsin loppuun kuluneista osista. Sysäyksenvaimentimesta valitettavasti irtoaa, hajottuaan, runsaasti metallisilppua joka on erityisesti rullalaakereiden surma. Samoin hammaspyöristä joiden ryntöpinnat ajossa "viheltävät" tai jopa ulisevat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2019, 20:51:02 ip »
Lautasjousi ei tuollaisessa paikassa normaalisti mennäkään rikki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2019, 20:59:44 ip »
Eikös noissa 1100 sporteissa ole kaikissa lautasjouset jo, ainakin alkujaan. Ja tuskin sitä vanhaa mallia sinne kukaan on vaihtanut.

Mutta kun laatikko on jo tuossa irti niin samalla vaivallahan sen avaa ja saa mielenrauhan.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2019, 21:17:08 ip »
Eikös noissa 1100 sporteissa ole kaikissa lautasjouset jo, ainakin alkujaan. Ja tuskin sitä vanhaa mallia sinne kukaan on vaihtanut.

Mutta kun laatikko on jo tuossa irti niin samalla vaivallahan sen avaa ja saa mielenrauhan.

Lautasjousi ainakin oletusarvoisesti. 96-mallisessa Centaurossa sen sijaan oli poikkileikkaukseltaan neliö-lankainen kierrejousi. Kuten sitä edeltävissäkin malleissa.

Paljonko vaihteistolla on matkaa takana? Jossain vaiheessa pitää laakereita vaihtaa jos toivoo varmaa toimintaa. Itse olen vikaissut vaihteistoon 60.000 km kohdalla ja vaihdoin osan laakereista. Kuten kaksiriviset ja kaksi rullalaakeria ja kytkimen painelaakerin. Samalla huulitiivisteet. Hienosti pelaa. Tosin Centauron vaihteisto on erilainen hammastukseltaan eikä osat ole V11-mallien kanssa samanlaisia.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2019, 22:16:50 ip »
Lautasjousethan siellä tosiaan oli, eikä mitään muutakaan näkyvää vikaa.
Laakerit vaikutti kaikki olevan ihan kunnossa, lukuunottamatta painelaakeria jonka rullat levittelin pitkin pöytää niin että pari jäi löytymättä. Rattaat näytti nopeesti katottuna ihan hyviltä, tutkin vielä tarkemmin kun saan putsailtua.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 19, 2019, 22:25:24 ip »
Käytin purkaessa Pete Roperin shimmaus ohjetta: http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/pdf/gearbox-shim-pete-roper-new-tools.pdf
Kokeilin lopuksi ko. ohjeen mukaan pelkkää rumpua laatikkoon ilman peräkopan tiivistettä ja päittäisvälystä tuntuu paljon, mittaamaan ei pääse mutta kyllä rumpu ainakin 0.5mm liikkuu.
Siirtohaarukat näyttää kuluneen aika samoin molemmilta puolilta.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 19, 2019, 22:27:24 ip »
Jos neulat tai rullat irtoavat laakerista niin kuluminen on jo pitkällä. Aika vaihtaa. Osa laakereista on suht halpoja ihan laakerikaupasta mutta kaikkia ei sieltä saa. Joutuu merkkiliikkeen asiakkaaksi tai tilaa ulkomaasta.

Kun olet pessyt öljyt pois hammaspyöristä niin katso erityisesti ensiövedon, kakkosvaihteen ja viitosen rattaiden hammastusten kuntoisuudet. Vaihteensiirtäjähaarukoiden kunto kannattaa myös tarkastaa. Kulumaa pyrkii olemaan yleensä ykkös- ja kakkosvaihteen haarukassa.
Jos osat ovat kunnossa niin uusilla laakereilla ja tiivisteillä nippuun ja ajoon.

Jaa, kerkisitkin jo kirjoittaessani kommentoimaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 19, 2019, 22:30:20 ip »
Oliko kytkimen hammastuksen kiinnitys tiukka? Ettei sen boori ole väljä. Lisäisi yhden välyksen tuohon osaketjuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 19, 2019, 23:01:11 ip »
Tutkin lisää kun seuraavan kerran on aikaa, toivottavasti viimeistään viikonloppuna. Kytkimen rattaan vaihdoin muutama vuosi sitten uuden kytkimen mukana.

Mitä mieltä ootte tosta Roperin jutusta? Onko havaittavaa vaikutusta? Samallahan tässä muutaman shimmikin menisi. Välivapaita mulla on aina löytyny.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 20, 2019, 11:54:04 ap »
Keksiikö kukaan miksi tämän sopivuusluettelossa ei oo i sporttia? Ei kai laatikoissa paljoa eroja ole? Tartten ainakin kaks sarjaa ja Quota 1000 löytyykin listasta.
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1912#prettyPhoto[pr_gal]/0/

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 20, 2019, 13:21:38 ip »
Paljon ajetussa laatikossa shimmaaminen on tarpeen jo siitä syystä, että vaihteet menee päälle perille saakka, mutta omassa on ollut jopa sitä, että tyhjäkäynnillä saattoi joku kytkentärengas hienokseltaan naksuttaa hammaspyörän sakaroihin. Edellisen kerran kun katsoin lootaan sisään, piti yhteen siirtohaarukkaan tehdä juottamalla täytöstä toiseen kylkeen ja vielä shimmata rumpu käytännössä nollavälykselle, että sai kaikki pelittämään ilman ylimääräisiä napsutuksia. Viitosen pyörät olisi pitänyt taas uusia, mutta ensiövedon pyörissä on jo sen verran kariesta, että seuraava remppa taitaa olla laajempi sisuskalujen vaihto tai sitten hyvän käytetyn loodan etsintä ja vaihto.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 20, 2019, 19:08:53 ip »
Loota on irti, tutkin kytkimestä kuuluvaa kilinää joka ilmeisesti johtui väljästä kytkimen keskiöstä.

Kokeilin pyöritellä eri vaihteilla, kardaanista pyörittämällä ja kytkimen rattaasta kiinnipitämällä väljää on välissä ehkä 30-40 astetta.
Ei vaikuta normaalilta, ihme etten huomannut syksyllä ajossa mitään??

Sinulla on purettuna suorahampainen "kisalaatikko". Ei se tavallinen Guzzin 5-vaihteinen.
Kytkentärenkaissa ja hammaspyörissä on vain kolme nokkaa ja mitoitus sellainen, että vaihteen ollessa kytkeytyneenä
pyörimissuunnassa on runsaasti välystä. Tällä yritetään varmistaa hätäisemmänkin vaihtamisen onnistuminen. Ei siis ole vika.
Akseleiden ja valitsinrummun päittäisvälyksiä säätäessä pyri mahdollisimman pieneen välykseen, kuori on alumiinia ja laajenee enemmän
kuin rautaiset sisäkalut.
Valitsinrummun ja pääakselin keskinäinen sijainti niin, että vaihteiden ollessa vapaalla, kytkentärenkaat ovat keskellä. Varmistus vielä,
ettei vaihteen ollessa kytkettynä siirtohaarukka jää painamaan kytkentärengasta ja toisaalta vaihde on täysin kytkeytynyt.
Jos haluaa hifistellä, voi joutua valmistamaan omia säätöprikkoja. Tätä tehdessä askin joutuu purkamaan ja kasaamaan useamman kerran.
Lopuksi vielä takakannen säätöruuvista vaihdevivun liike yhtä suureksi molempiin suuntiin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2019, 21:36:30 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.