Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 29, 2020, 12:37:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: eFlexFuel?  (Luettu 5467 kertaa)
ALi

Viestejä: 932



« Vastaus #15 : Toukokuu 27, 2019, 11:20:20 »

Ajotietokoneen kulutus"mittaus" perustuu suuttimien avautumisajan mukaiseen teoreettiseen syöttälaskelmaan, kuten MM edellä olettikin.
Laitettu EtanoliBoxi lisää polttoaineen syöttöä n.35% auton tietokoneen ja moottorin välissä, eikä tietokone tätä siis tiedä.
Auton tietokone siis käskee avata suuttimia esim. 3ms, mutta boxi huijaakin avautumis ajaksi 4ms ...
Yleensä lisäyksen tarve on 25-35% hyvissä normaali oloissa, jolloin auton tietokone siis (omalta kohdaltaan) vähentää pa-syöttöä.
Siitä seuraa, että auton tietokone näyttää usein n.0-10% pienentyvää kulutusta, kun ei tiedä, että sitä huijataan 35%:lla.

Oikea polttoaineseos säätyy pakoputkessa olevan Lambda-anturin mittaukseen (0-1 volttia) mukaan auton oman tietokoneen tekemänä.
Näin moottori myös toimii aivan toivotulla tavalla ja pakokaasupäästöt ovat mahdollisimman puhtaat.
tallennettu

motomatti

Viestejä: 11 301


« Vastaus #16 : Toukokuu 27, 2019, 20:49:25 »

Lainaus
Oikea polttoaineseos säätyy pakoputkessa olevan Lambda-anturin mittaukseen (0-1 volttia) mukaan auton oman tietokoneen tekemänä.
Näin moottori myös toimii aivan toivotulla tavalla ja pakokaasupäästöt ovat mahdollisimman puhtaat.

RE85:lla päästö taitaa syntyä pääosin sen besniinisisällysosuudesta. Etanoli palaa varsin puhtaasti eli sen poltosta syntyy vettä ja hieman kaasuja.

Muiden kiiruiden ja verstaan puutteen vuoksi on oma etanolipyörä ollut sivuraiteella. Kiinnostusta olisi taas herättää sillä kanssakulkijoiden hämmennyssä. Tosin pari tapausta on jopa suuttunut siitä että poltan etanolia pelkästään liikkumisen vuoksi.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 927



« Vastaus #17 : Toukokuu 27, 2019, 22:00:29 »

Jos se palaa kunnolla ja oikein. Huonosti palaessa päästöt kirjaimellisesti kirvelevät silmiä. En tiedä mitä yhdisteet tällöin ovat.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 11 301


« Vastaus #18 : Toukokuu 27, 2019, 22:20:22 »

Lämpökemia ja muu palamisen teoriaan liittyvä tieto ja taito itseltänikin puuttuu. Taisin koulussa torkkua niillä tunneilla. Aamun ensimmäiset kaksoistunnit olivat kemiaa tai fysiikkaa. 12-vuotias ei aina tiedä mikä on tärkeää myöhemmin.
Lähinnä olen seurannut mitä muut ovat tehneet ja apinoinut ja lukemalla sekä kokemuksen kautta keksiä että mikä milloinkin mättää. Silti on tullut aika paljon hieman erikoisempia ratkaisuja.
tallennettu
Vierailija

Viestejä: 1 671



« Vastaus #19 : Toukokuu 28, 2019, 09:11:48 »

Jos se palaa kunnolla ja oikein. Huonosti palaessa päästöt kirjaimellisesti kirvelevät silmiä. En tiedä mitä yhdisteet tällöin ovat.

Joo, tunnetuin esimerkki taitaa olla vuoden 1950 formula-auto 1,5-litrainen Alfa Romeo 158 Alfetta, jonka ahdettua suoraa kasia jäähdytettiin polttoaineella, sen takana ei voinut olla moottorin käydessä. Kulutus oli hirveä, jopa 170 litraa 100 kilometrillä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2019, 17:57:07 kirjoittanut Vierailija » tallennettu

Emeritus-guzzisti
Aapo

Viestejä: 590


« Vastaus #20 : Toukokuu 28, 2019, 10:09:46 »

Suoraa veekasia? Sorry, oli pakko ;-)
tallennettu
mosa

Viestejä: 238


« Vastaus #21 : Toukokuu 28, 2019, 12:06:29 »

Alustavia kulutuslukemia vanhalla Foorttilla. Ajelen pääasiassa (85-90 %) motaria (120 km/h) ja isoja teitä (100 km/h) ja vain vähän pikkuteitä (alle 80 km/h) ja kaupunkiajoa (30-50 km/h). Pelkällä 95:lla mitattu kulutus oli noin 7,5 l/100 km. 85:lla mitattu kulutus nyt samankaltaisilla ajoilla noin 8.7 l/100 km eli toistaiseksi kulutuksen lisäys yllättävänkin maltillinen. Ei huano. Tietokonemittaus 95:lla oli noin 7,3 l/100/km ja nyt 85:lla noin 6,7 l/100 km. Vaikka tuo kulutus 85:lla onkin isompi, niin etuna 95 ajoihin on siltikin pienempi polttoainekustannus ja myös pienempi nykyisin paljon kohistu hiilijalanjälki, kun tuo 85:n viina tehdään jätteistä, ainakin toistaiseksi
mosa
tallennettu
Vierailija

Viestejä: 1 671



« Vastaus #22 : Toukokuu 28, 2019, 17:57:25 »

Suoraa veekasia? Sorry, oli pakko ;-)

Korjasin.
tallennettu

Emeritus-guzzisti
Aapo

Viestejä: 590


« Vastaus #23 : Toukokuu 28, 2019, 20:14:19 »

 Iskee silmää
tallennettu
ALi

Viestejä: 932



« Vastaus #24 : Toukokuu 29, 2019, 10:40:40 »

Jos se palaa kunnolla ja oikein. Huonosti palaessa päästöt kirjaimellisesti kirvelevät silmiä. En tiedä mitä yhdisteet tällöin ovat.
Luultavimmin palamatonta etanolia, joka silmiä kirvelee. Ei kannata käyttää ulkoisesti  Virnistää
... etuna 95 ajoihin on siltikin pienempi polttoainekustannus ja myös pienempi nykyisin paljon kohistu hiilijalanjälki, kun tuo 85:n viina tehdään jätteistä, ainakin toistaiseksi
mosa
Ostamalla kotimaista, uusiutuvaa E85:ta satsaa samalla suomalaiseen työhön ja osaamiseen.
Yleensä myös kulkupelin käyttömukavuus lisääntyy, moottorin parantuneen matalien kierrosten väännön myötä.
tallennettu

mosa

Viestejä: 238


« Vastaus #25 : Toukokuu 29, 2019, 11:28:41 »

Ja vielä yksi mukava etu on Trafin 200 €:n sponssi 2007 ja sitä vanhempiin kärryihin eli omaksi osuudeksi jää alle 300 €. Palatakseni vielä alkuperäiseen kysymykseeni, niin on tuo muutosboksi kyllä sen verran iso, että vaikea sille on siedettävää sijoituspaikkaa Vintagesta löytää. Akkulaatikkoon siinä ja siinä, mutta sitten täytyisi tyytyä tosi pienikokoiseen akkuun, jolloinka saattaisi tulla jossain tilanteissa virransaantiongelmia. Laitevalmistajan mukaan boksin pitäisi kyllä soveltua kaikkiin 1-8 pyttyisiin bensamoottoreihin eli miksi ei siis moottoripyöräänkin.
mosa
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 301


« Vastaus #26 : Toukokuu 29, 2019, 17:12:24 »

Akun koko ei ole ongelma.
Akkua tarvitaan ainoastaan käynnistykseen ja tasaamaan kulutuspiikkejä.
Laturin teho pitää olla sitä tasoa että akkua ei erikseen tarvitse ulkoisella laturilla latailla jos pyörällä ajetaan ainakin kerran kahdessa viikossa niin että akku täyttyy.
Pieni akku latautuu nopeammin täyteen eli on lyhenkin ajon jälkeen valmis uuteen käynnistykseen.
Voi käyttää vielä pienikokoisempaa akkua jossa nykyaikaisempi tekniikka kuten litiumakku tai vastaava.

Itse käytän Californiassa perinteistä AGM-akkua jossa on peräti 14 Ah teho. Hienosti riittää.
Jos tarvitaan kovasti akkua käynnistyksessä ts. pyörä ei käynnisty helposti on jossain vikaa.
tallennettu
mosa

Viestejä: 238


« Vastaus #27 : Toukokuu 29, 2019, 17:25:41 »

Tuo on mukava tieto, että pienemmälläkin akulla pärjäisi. Jotenkin edelleen kiinnostaisi muuntoboksin asennus myös Vintageen. Tankissa on jo aiemmin Guy Wikströmin laittamana kaiketi alkuperäistä kestävämpi bemareissa käytetty letku, joka kestänee myös etanolibensaa? No, tuumailen vielä.
mosa
tallennettu
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 634



« Vastaus #28 : Toukokuu 29, 2019, 18:55:59 »

Se Wikströmin asentama ns. bemari-letku on "nailonia" ja sattumalta tai ei, niin samaa materiaalia on myös se tehtaan alkuperäinen polttoainepumpusta ulos lähtevä pitempi kurttuletku, mikä on ollut 13 vuotta oman Vintageni tankissa muuttumatta tavan bensan seassa miksikään. Asensivat kuitenkin aikoinaan tehtaalla vääränlaisen letkun pumpun ja suodattimen väliin. Voisi sanoa, että melkein puolet meni oikein..Olikohan Etran sivuilla, kun luin tuon "nailon" letkun kestävän myös E85 polttoainetta. Vajaa puolet tankin sisällä ehkä siis vaihtoon, jos Wikström ei ole jo uusinut nimenomaan sitä lyhyempää "nailoniksi". Tai jo joku on uusinut peräti sen pitemmänkin muulla, kuin nailonilla?Huh.
Jouko
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 301


« Vastaus #29 : Toukokuu 29, 2019, 19:37:24 »

Aiheesta innostuneena kaivoin oman alkoprojektin esiin.
Siihen pitää tehdä remonttia.
http://www.motomatti.fi/2019/05/alkoholipyoran-nouto-varastosta.html
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!