Ajotietokoneen kulutus"mittaus" perustuu suuttimien avautumisajan mukaiseen teoreettiseen syöttälaskelmaan, kuten MM edellä olettikin.
Laitettu EtanoliBoxi lisää polttoaineen syöttöä n.35% auton tietokoneen ja moottorin välissä, eikä tietokone tätä siis tiedä.
Auton tietokone siis käskee avata suuttimia esim. 3ms, mutta boxi huijaakin avautumis ajaksi 4ms ...
Yleensä lisäyksen tarve on 25-35% hyvissä normaali oloissa, jolloin auton tietokone siis (omalta kohdaltaan) vähentää pa-syöttöä.
Siitä seuraa, että auton tietokone näyttää usein n.0-10% pienentyvää kulutusta, kun ei tiedä, että sitä huijataan 35%:lla.
Oikea polttoaineseos säätyy pakoputkessa olevan Lambda-anturin mittaukseen (0-1 volttia) mukaan auton oman tietokoneen tekemänä.
Näin moottori myös toimii aivan toivotulla tavalla ja pakokaasupäästöt ovat mahdollisimman puhtaat.