Kirjoittaja Aihe: LM2 huohotin  (Luettu 13890 kertaa)

italosound

  • Viestejä: 59
LM2 huohotin
« : Tammikuu 31, 2019, 18:25:15 ip »
Moro
Huohottimen asennus ja sijainti näyttää jotenkin omatekemältä viritykseltä kun vertaa sitä varaosakirjan kuvaan. kirjastakaan ei ikävä kyllä selviä oikea sijanti. Venttiileitä näyttäisi myös puuttuvan, löytyisikö mistään kuvaa miten tämä pönttö ja letkutukset kuuluisi olla. Se on suurin piirtein selvillä mihin letkut liitetään, mutta missä tämän oikea paikka on rungossa ja letkujen reititys.
MN

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2019, 19:50:08 ip »
Saattaa tulla pitkä vastaus.
Sulla on oikein hyvä varaosakuva osien järjestyksestä ja letkujen kulusta.
Tässä runkomallissa ei huohotusta ole vielä rakennettu rungon sisään vaan käytetään erillistä huohotinkoteloa.
Rasia on perua aiemmista malleista. Tuollainen se on. 850 GT:ssä oli suunnilleen samanlainen kotelo mutta sen venttiili oli kotelossa sisällä.
Tässä on kuulaventtiili joka on kampikammion huohotinputken, 42, yläpäähän upotettu. Osa 46, jos oikein tulkitsin. Se on oltava tallessa ja kunnossa. Muuten ei homma toimi. Siinä kaasu virtaa vain yhteen suuntaan. Ylöspäin.
Kotelosta lähtee huohotuskaasun poistoletku kannakkeeseen 45. Pyörässäsi letku on liian pehmoista laatua. Vaihda jämäkämpi ettei mene luttuun. Kannake on vaihteiston alla.
Huohotinkotelon pohjasta lähtee pienempi putki joka liittyy lyhyellä kumiletkulla öljyn paluuputkeen 37.
Letkut 29 ja 28 menevät venttiilikoppiin joista kulkee huohotuskaasu huohotuskoteloon.

Kotelo on kiinni pääasiassa noiden kahden pohjasta lähtevän letkunpätkän varassa. Kannattaa laittaa jämäkkää letkua.

Suomenkielisessä omistajan käsikirjassa on ohjeet tämä laitteen huoltoon. Se otetaan irti kerran ennen ajokautta ja huuhdellaan, ohjeen mukaan, bensiinillä. Seisoessa sinne pyrkii kymälima kertymään ja kuivamaan liimamaiseksi. Venttiili tarkastetaan samalla kuten kaikkie letkujen läpivirtaus.

Kerran on mennyt itsellä tuo venttiili tukkoon ja silloin pullahti kampiakselin takapään tiiviste pois. Öljyt tulivat kytkimeen ja matkanteko katkesi. Toki laitoin tiivisteen takaisin levähdyspaikalla. Piti vaihteisto kytkin, ja vauhtipyörä irrottaa ja yllättävän monta muutakin osaa. Tosin se tapahtui 850 GT:llä Lievestuoreella. Opinpa pesemään huohotuskotelon säännöllisesti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2019, 19:56:06 ip »
Mullakin opetellessa pullautti pikkulohkosta nokka-akselin stefan ulos. Pikkulohkossa on aika samanlainen systeemi. Nyt tosin avarampi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2019, 20:13:52 ip »
LM1:n kokemuksella alkuperäinen öljyneroitin ("huohotinkotelo") huollettuna tai uusittunakaan ei toimi, mikäli käyttää reilummin kierroksia.
Öljy ei kerkiä palautumaan tarpeeksi nopeasti vaan alkaa tulla ulos poistoletkustasta liian pienen tilavuuden vuoksi.

Kannattaa hommata ja asentaa tämä: https://hmb-guzzi.de/Oil-separator-Agostini-LM-1-T3-1000-SP-etc.


T,
Jukka





motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #4 : Tammikuu 31, 2019, 21:11:30 ip »
Arvasinkin että tulee vastaus aiheesta kokeneemmalta.
Saattaa huohotin riittää ihan uudessa ja tiiviissä moottorissa niukin naukin.
Kun kone hiukan kulahtaa ja tulee ohipuhallusta niin ei sitten kovin hyvin riitäkään.
Tosin suurin osa ei asiaa edes huomaa koska eivät koskaan käytä korkeita kierroksia tai käyttö on vain hetkellistä.

Oletin tosin että on kyse entisöinnistä eikä aktiiviseen käyttöön tarkoitetusta saati ratakäyttöpyörästä.
Mutta tuskin tuo Agostinin kotelokaan museoleiman saantia estä.

Omaan T3:seen tein lasikuidusta litran tilavuuksisen huohotinkammion. Eipä ole sylkenyt öljyä ulkopuolelleen. Tosin siitä menee tuuman letku ahtimen imupuolelle eli mahdollinen öljysumu palaa etanolin kanssa sulassa sovussa.

Tuttavapiirissä on useampiakin Guzzisteja jotka ovat mainneet että pyrkii sylkemään satunnaisesti öljyä ulos. Ratkaisu on laittaa huhottimeen niin pitkä letku ettei tule takarenkaalle. Ei tule ikävää tahraa pyörän alle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #5 : Tammikuu 31, 2019, 21:32:58 ip »
LM1:n kokemuksella alkuperäinen öljyneroitin ("huohotinkotelo") huollettuna tai uusittunakaan ei toimi, mikäli käyttää reilummin kierroksia.
Öljy ei kerkiä palautumaan tarpeeksi nopeasti vaan alkaa tulla ulos poistoletkustasta liian pienen tilavuuden vuoksi.

Kannattaa hommata ja asentaa tämä: https://hmb-guzzi.de/Oil-separator-Agostini-LM-1-T3-1000-SP-etc.


T,
Jukka






Täsmälleen sama juttu pikkulohkossa. Kevyttä putputtelua sietää, mutta ei rankempaa ajoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #6 : Tammikuu 31, 2019, 22:06:03 ip »
Lainaus
...850 GT:ssä oli suunnilleen samanlainen kotelo...

LM1:een ja vielä LM2:kin laitettiin tehtaalla osa, joka oli suunniteltu pienemmille tehoille ja kierroksille?

Agostinin öljynerotin, toiminnallisuuden lisäksi, saman aikakauden tarvikkeena täyttää myös museoinnin kriteerit.
 
Vanhat Le Mansit ovat parhammillaan 5:stä tuhannesta punaiseen viivaan - käyttötarkoituksesta riippumatta.


T,
Jukka




italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #7 : Tammikuu 31, 2019, 22:45:14 ip »
Kiitos tiedoista, onko pönttö tyhjä vai onko siellä jonkin sortin välilevyjä sisällä? Voisihan tuollaisen itsekin värkätä. Pyörää ei ole tarkoitus museoida, vaan ottaa ajoon. Kaikki muutkin ajopyörät on yli 30 vuotiaita, niiden tekniikka sopii vaan paremmin tällaiselle 60-luvulla syntyneelle. Toinenkin mukava etu näissä vanhoissa vehkeissä on, yhdenkään arvo ei ole laskenut ja osien hinta on mielestäni edullisempi kuin tietokoneohjatuissa vehkeissä.
MN

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #8 : Tammikuu 31, 2019, 23:11:29 ip »
Oheisesta puuttuu kansien tulo(t) vrt. LM muuten sama:
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_loopframe_breather_box_-_a_look_inside.html

Lainaus
Voisihan tuollaisen itsekin värkätä.
- käsityönä ne alkuperäisetkin on tehty.

Omani hankin Mandellon reissulla suoraan Agostiinilta - hinta oli muiden hankintojen ohessa passeli.

T,
Jukka




motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #9 : Tammikuu 31, 2019, 23:34:14 ip »
Moni on luullut että koneessa on jotain vialla kun tuo purkukuvassa kuvattu venttiili on alkanut pitää läpätystään käynnin tahtii kuormituksen aikana. Niin minäkin ensin luulin ja kesti kauan ennen kuin "vika" selvisi. Oli vain jo hieman väljähtynyt kone joka lykkäsi painetta huohottimeen.

Mutta nähdäkseni LM2-mallissa luotetaan "modernimpaan" kuulaventtiiliin. Vai onko linjassa kaksi venttiiliä peräkkäin? GT:ssä oli vain yksi.

Muu huomio: monessa vanhemmassa huoltamassani Guzzissa ei ole ollut ollenkaan huohotinventtiiliä, kuulamallia, vaikka varaosaluettelo niin esittää. Epäilen että se on hukattu kun helposti murtuva huohotinletku on vaihdettu. Jää helposti letkun sisään.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #10 : Tammikuu 31, 2019, 23:53:26 ip »
Lainaus
850 GT:ssä oli suunnilleen samanlainen kotelo mutta sen venttiili oli kotelossa sisällä
Sama läppäventtiili on myös LM:n alkuperäisessä kotelossa.
Mikäli sen kanssa käytti kuulaventtiiliä, niin kampikampikammion paine kasvoi aiheuttaen öljyvuotoa akselin tiivisteestä.

Muistaakseni Guzzin erikoisuutena tässä tapauksessa on se, että joissakin LM1/2:n varaosaluetteloissa on kuulaventtiili ja toisissa ei?

Agostiinin öljyneroitin tarvitsee kuulaventtiilin.

T,
Jukka

Ps. Moottoripyörämessujen sijaan suuntaan katsomaan Guzzi 850 Le Mans Tributo a Bruno Scola special cafe raceria ja Mgs 01 Corsaa: www.youtube.com/watch?v=3lUL_HC3NIs

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #11 : Helmikuu 01, 2019, 09:14:31 ap »
Luulenpa että liiat tai liian vähät venttiilit ovat aiheuttaneet monella öljyvuotoa tiivisteistä.
Viimeksi kerhokaverilla Jackalissa kun kuulaventtiili oli täysin tukossa. Öljyä oli ilmansuodatinkotelossa. Tiivistevuotoja ei.

Korjaustoimena venttiilin puhdistus ja uusi huohotusletku. Kyseisessä mallissa huohotusjärjestelmä on rungossa.
Vain kerran on tullut vastaan että rungon poikkiputki oli tukkeutunut ja venttiilikoneiston huohotus ei toiminut. Venttiillikopan tiiviste saattaa pullahtaa varsinkin jos kopan kiinnitysruuvit on kiristetty liian tiukalle.

Muita huohotuskauhutarinoita on esitetty olevan spine-runkoisissa, V11- ja V10-pyörissä. Ovat ruostuneet sisäpuolelta heikoiksi ja katkenneet takapäästään. Siinä toimii rungon selkäputki huohotuskammiona. Letkut suuriläpimittaisia joten itse en ole havainnut vuoto- tai huohotusongelmia. Ruostumisesta on paha sanoa mitään.


Henko

  • Viestejä: 340
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #12 : Helmikuu 01, 2019, 11:37:06 ap »
Luulenpa että liiat tai liian vähät venttiilit ovat aiheuttaneet monella öljyvuotoa tiivisteistä.
Viimeksi kerhokaverilla Jackalissa kun kuulaventtiili oli täysin tukossa. Öljyä oli ilmansuodatinkotelossa. Tiivistevuotoja ei.

Korjaustoimena venttiilin puhdistus ja uusi huohotusletku. Kyseisessä mallissa huohotusjärjestelmä on rungossa.
Vain kerran on tullut vastaan että rungon poikkiputki oli tukkeutunut ja venttiilikoneiston huohotus ei toiminut...
Jäi kieltämättä mietityttämään onko se runko sisältä miten vapaastivirtaava. Tai lähteekö sieltä jotain liikkeelle kun huohotus toimii niin kuin pitää.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #13 : Helmikuu 01, 2019, 13:14:11 ip »
Luulenpa että liiat tai liian vähät venttiilit ovat aiheuttaneet monella öljyvuotoa tiivisteistä.
Viimeksi kerhokaverilla Jackalissa kun kuulaventtiili oli täysin tukossa. Öljyä oli ilmansuodatinkotelossa. Tiivistevuotoja ei.

Korjaustoimena venttiilin puhdistus ja uusi huohotusletku. Kyseisessä mallissa huohotusjärjestelmä on rungossa.
Vain kerran on tullut vastaan että rungon poikkiputki oli tukkeutunut ja venttiilikoneiston huohotus ei toiminut...
Jäi kieltämättä mietityttämään onko se runko sisältä miten vapaastivirtaava. Tai lähteekö sieltä jotain liikkeelle kun huohotus toimii niin kuin pitää.

Se on kyllä tutkittavissa jollain tasolla puhaltelemalla paineilmaa kansista tulevien letkujen irti ollessa rungon poikkiputkeen kummastakin liitoksesta. Sekä letkuista kanteen päin.
Kuulaventtiilin tukos oli aika vaikuttava. Sitä öljylimaa kun oli jonkun verran putkistossa. Huohotus oli tapahtunut yksinomaan venttiilikoneiston huohotusletkujen kautta. Kerkiihän nuo vielä ennen kevättä katsomaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LM2 huohotin
« Vastaus #14 : Helmikuu 01, 2019, 13:43:45 ip »
Luulenpa että liiat tai liian vähät venttiilit ovat aiheuttaneet monella öljyvuotoa tiivisteistä.
Viimeksi kerhokaverilla Jackalissa kun kuulaventtiili oli täysin tukossa. Öljyä oli ilmansuodatinkotelossa. Tiivistevuotoja ei.

Korjaustoimena venttiilin puhdistus ja uusi huohotusletku. Kyseisessä mallissa huohotusjärjestelmä on rungossa.
Vain kerran on tullut vastaan että rungon poikkiputki oli tukkeutunut ja venttiilikoneiston huohotus ei toiminut...
Jäi kieltämättä mietityttämään onko se runko sisältä miten vapaastivirtaava. Tai lähteekö sieltä jotain liikkeelle kun huohotus toimii niin kuin pitää.

Hyvin se hengittää, miettii sen yhtenä putkena. Tilavuus vs rungon sisätilavuus on balanssissa, kun rungon tilavuus on moottoria isompi. Sa se kyllä helposti Tonti-runkoisessa on niin. Putkihan on suht kookasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.