Kirjoittaja Aihe: Vaatimukset blogiani kohtaan  (Luettu 8408 kertaa)

Vierailija

Vs: Vaatimukset blogiani kohtaan
« Vastaus #15 : Joulukuu 25, 2018, 21:52:32 ip »
<snip>
Mutta olla-sanan aktiivin potentiaalia hän ei aina ymmärrä. Asiasta on keskusteltu joku vuosi sitten.

Haetannooko tuo mittään?  ???
Emeritus-guzzisti

Aapo

« Vastaus #16 : Joulukuu 26, 2018, 13:20:02 ip »
Eipä tuo haitanne. Kommentti olikin ennemminkin suunnattu LOS:älle.

Wäinö

« Vastaus #17 : Joulukuu 28, 2018, 21:22:15 ip »
En itse käytä potentiaalia eli mahtotapaa  ::) juuri lainkaan. Täytyy muistaa, että kielioppi on tehty aikanaan kirjoituspöydällä eikä kaikkia muotoja kohdattu Suomen murteissa ollenkaan. Kansankielessä oli potentiaali, mutta sen käyttö oli laajempaa ja suurpiirteisempää. On luontevaa olla käytännöllinen, kun puhutaan käytännön asioista. Itse käytän kirjakielessä yleensä ennen teonsanoja "ehkä" ja "mahdollisesti", jos asia ei ole varma.

Potentiaali l:n, r:n ja s:n kanssa harhauttaa mukavasti murrealueilla. Kun joku lausuu "purreeko tuo koera" tai "hää pessee", hän ei käytä potentiaalia.

Etelä-Pohjanmaalla sanotaan mieluummin, että "tuloo" kuin että jotakin tullee joskus ehkä mahdollisesti, jos on kaunis ilma. Asiat joko ovat tai eivät ole. Siinä on jotain ikiaikaista ja ryhdikästä. Savossa taas suattaapi tulla ja suattaapi tietennii olla, ettei. Sekin on hienoa ja vähän kierevämpää.

Vepsän kielessä on muuten eräänlainen potentiaalin ja konditionaalin yhtymä: ottaneisin. Olen joskus tahallani käyttänyt sitä, ja odottanut, kun kaikki wiisaat 1800-luvun Kotikielen Seuran nykyperilliset käyvät kimppuun säätämään.

Kotikielen Seura oli sellainen yhdistys, joka keräsi ilmaisuja, joita murrettaan lottuuttavat lapset päästelivät suustaan, ja kouluissa ne sitten kirjoitettiin tauluun pilkattavaksi. Hyvin on työ kantanut hedelmää, ja samalla vähentänyt variaatiota ja Suomen rikkautta. Se oli sitä August Ahlqvistin mallia parhaimmillaan. Eihän tuo häiskä pitänyt Aleksis Kivestäkään.

Aleksis osasi. Kielioppia hän väänteli mihin halusi. Siel kaikuu ympär kallioi !

Minusta pitää olla pää pystyssä sitä mitä on ja se sisältö merkitsee. Minä luen kaikki Motomatin tekstit, ja moponi voi hyvin myös monien hänen vinkkiensä ansiosta. Toivottavasti joskus saan tavata vaikka jossain rallissa ja paiskata kättä.

Olen ammatiltani äidinkielenopettaja. En piittaa liikaa pienistä lipahduksista omissa teksteissäni, ainakaan nettiteksteissä. Ei tarvitse niin jäkittää eikä kirjottaa mitään raamatullisia imperatiiveja, että älköön tätä moottoripyörää korjattako näin vaan tehtäköön näin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2018, 16:52:51 ip kirjoittanut Wäinö »

motomatti

« Vastaus #18 : Joulukuu 28, 2018, 21:58:10 ip »
Hauskalta kuulostaa tuo esimerkkijonosi.
Minulla meni äidinkielen teorian opetus puihin kun puhuin eteläpohjalais- ja pohjoishämäläisen murteen erästä haaraa jossa on savolaisvaikutusta Ruoveden suunnasta. Sen käyttämisestä joutui luokan eteen ja sopertamaan opettajan perässä miten asia kuuluu sanoa suomeksi. Ja se opettaja oli viipurilainen. Kyllä syletti sellainen.

Sen jälkeen kieltäydyin jokaisesta sivistyssanasta joita äidinkielemme ns. kielioppi sisältää ja tietoisesti kieltäydyin kaikesta sellaisesta.

Tästä seuraa että en halua kuulla tai lukea pätkääkään niitä termejä joita opettajat ylimielisesti pajattavat kateedeerinsa takaa ja tekevät itsensä niin saatanan tärkeiksi ja kaikkitietäviksi.

Elämässä voi pärjätä ihan muilla taidoilla.

Pekka

« Vastaus #19 : Joulukuu 28, 2018, 23:05:35 ip »
Ei ole ollut helppoa motomatikaan koulunkäynti, ei edes ruusuilla tanssimista.
Sohc van Helmi.

Wäinö

« Vastaus #20 : Joulukuu 29, 2018, 00:01:53 ap »
Toivottavasti on vähän toisenlaista nykyään kuin aloittaessani koulunkäynnin 1971. Minulla kävi kielijutuissa parempi tuuri. Mutta oli muita aineita, joissa saattoi törmätä sellaiseen tapaukseen, että meni sitten vähän vanhempana oppilaana meillä pojilla perseilyksi, vaikka yhtä hyvin olisi voinut edes vähän kiinnostaa. Uhmahan siinä tuli, ja niistä tempuista saatiin hupia, ajankulua ja lohtua.

Vierailija

« Vastaus #21 : Joulukuu 29, 2018, 00:12:43 ap »
En itse käytä potentiaalia eli mahtotapaa  ::) juuri lainkaan.
<snip>

Käytettäköön sitten ehtotapaa;)
Emeritus-guzzisti

LOS

« Vastaus #22 : Joulukuu 30, 2018, 15:36:10 ip »
Hyvät lukijat, en väitä lukeneeni kaikkia motomatin blogin kirjoituksia, mutta niissä jotka olen lukenut, en ole havainnut mitään moitittavaa olla verbin taivuttelussa.
Jos Matti on syyllistynyt kielioppivirheeseen jossakin 'vuosia sitten' kirjoituksessa, olisin valmis antamaan sen ehdoitta anteeksi.
Purin ehkä väärällä foorumilla omaa tyytymättömyyttäni lienee-raiskauksiin, mitä pyydän nöyrimmästi anteeksi.

Jatkan samalla linjalla ja ilmoitan, että tein aikanaan valituksen liikenteenvalvonnasta, mikä tapahtui valokuvaamalla pysäköidystä autosta ilman edeltävää asiasta ilmoittavaa liikennemerkiä.
'Sakosta' ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.
Ilmeisesti on parempi jättää niskuroija rahastamatta, kuin antaa hänelle mahdollisuus viedä asia raastupaan ja siellä syyttää poliisia lainvastaisesta toiminnasta. Siitä voisi tie hallinto-oikeuteen aueta.
Kyllä koneisto osaa hoidella hallintoalamaisia.

Hyvää uutta vuotta kaikille.

Henko

« Vastaus #23 : Tammikuu 02, 2019, 12:15:57 ip »
Omiin huoltoihini noista Matin blogeista on kyllä löytynyt hyvin neuvoja. Videoblogitkin voi joskus olla hyviä, mutta nopeammin sitä tekstin selaa läpi jos täytyy vaikka joku lukuarvo etsiä kuin videoblogista. Se täytyy katsoa kokonaan. Yamahan kytkinlevyt vaihdoin videoblogin ohjeistuksella, ihan hyvä sekin oli mutta tietokonetta tai puhelinta ei oikein missään teollisuusympäristössä viitsisi pitää mukana.

motomatti

« Vastaus #24 : Tammikuu 02, 2019, 13:59:08 ip »
Itselläni on usein isokokoinen sylimikro tallilla mukana ja auki. Erityisesti mukavaa on käyttää uudempien mallien interaktiivisia korjaamokirjoja. Haluttu tieto löytyy monella tavalla helposti.

Videoblogeissa, joita minultakin on kysytty, on usein vain puhuva pää joka tuntee itsensä tärkeäksi mutta mitään varmuutta ei ole asian sisällön paikkansapitävyydestä.

Monissa kirjoituksissani on viite jonnekin muualle. Usein Wikipediaan tai Autowikiin. Nekään eivät ole varmoja lähteitä. Mutta parempia kun moni muu. Guzzijutuissa löytää harvemmin hyvän linkin lähteen. Markkinasivuille joutuu menemään ja on tullut tehtyä jonkin verran rikollisuutta siinä suhteessa lainaamalla kuvia ja kaavioita. Tosin olen törmännyt myös lainauksiin blogistani. Tasan taitaa mennä.

Videoblogien kiinnostavuuteen syynä voi olla se että nykyään on lukutaidottomuus lisääntynyt. Ei jakseta lukea montaa riviä peräkkäin. Tai jos luetaankin niin asian hahmottaminen voi olla hankalaa.

Opiskellessani lentokonetekniikkaa opettaja selitti asiaansa ja pyysi meitä painamaan mieleemme sen. Jatkoi sitten seuraavaksi että näette sen sitten kun pääsette vuoden päästä koneen pariin fyysisesti. Ymmärtämisen lisäksi tuli muistaminen. Sekin työura on jo lusittu. Nyt kulutan ahkeroinnin hedelmää eli eläkettä.

Videolla tämä kaikki tapahtuu samanaikaisesti, jos on hyvin tehty sekä katsojalla hoksottimet pelaavat siitä saa kokonaisvaltaisen näkemyksen. Mutta pitää olla myös näkemisen ymmärtäminen kunnossa. Jos ei tunne tekniikkaa ennalta niin rakenteiden hahmottaminen voi olla hankalaa.

Mitään estettä ei ole ettenkö voisi vlogijuttuja tehdä. On kamera jolla saa talteen kohtuullista ääntä ja kuvaa. Sille jalusta ja läppärissä tarvittavat ohjelmat. Netissä tarjotaan valmista alustaa.
Verstasta ei nyt ole joten työskentelen vain omien pyörien kanssa Kerholla ja joskus autotallissa. Luulen vain että videoiden tekemiseen ja käsittelyyn kuluu suhteettomasti aikaa. Tietenkin voisi vain lähetellä terveisiä. Se tuntuu olevan monelle tärkeää.