Mitä olen noita katellut, niissä on vääränlaiset akut apukäynnistinkäyttöä ajatellen.
Silloin jos käynnistysvirta otetaan sellaisenaan suoraan siitä kolmekennoisesta (3S litiumpolymeeri)LiPo-akusta.
LiPo-kennon nimellisjännite on 3,7V, täyteen ladattuna yleensä 4,2V. Näistä tulee 3S-LiPon nimelliseksi
napajännitteeksi 11,1V ja täyteen ladattuna 12,6V. Käynnistysvirtaa annettaessa tilanne saattaa jännitteiden
osalta vastata huonokuntoista lyijyakkua. Voi käydä niin, että pyörittää kyllä, mutta jännite ei riitä kunnollisen
kipinän sytyttämiseen. Miten oli Stelviota käynnistäessä tuolla edellä?
LiPon kennojännitettä ei saisi päästää alle 2,5V/kenno. Jos näin pääsee käymään, seurauksena voi olla
LiPon kuumentuminen, pullistelu, savua jne. kuten motomatti kertoi.
Mielestäni apukäynnistimen akuksi sopisi paremmin Litiumrautafosfaatti akku LiFePo (LiFe puhekielessä).
Sen nimellinen kennojännite on 3,3V ja täyteen ladattuna 3.6V (3,65V lataa minun laturit).
Neljäkennoisena napajänniteiksi tulee 13.2V ja täyteen ladattuna 14,4V.
Tällaisia ovat moottoripyöriin myytävät litiumakut.
LiPosta tulee parempi virtapankki, akku on pienempi ja kevyempi kuin saman kapasiteetin LiFe.
Toisaalta LiPo on väärinkäytettynä arvaamattomampi ja sietää väärinkäyttöä vielä huonommin kuin LiFe.
LiPo-akku vaatii käyttäjältään hieman enemmän varovaisuutta mihin on yleensä totuttu, se saattaa polttaa tallisi ja talosi.
Jos nyt alkoi pelottamaan, voin ketoa että, minulla LiPo-akuja on useita (3,7V 125mah-22,2V 5,3Ah) käytössä lähes päivittäin.
Vuosien varrella kaksi on pitänyt viedä kesken latauksen pihalle jäähtymään, muita uhkaavia tilanteita noiden kanssa
ei vielä ole sattunut.
Sen sijaan kaksi laturia on syttynyt palamaan kesken latauksen, ihan avoliekillä.
Siinä vieressä kun on aina tapahtumia vahtinut, on kekäleet saanut kannettua pihalle savuamaan eikä oheisvahinkoja ole
ehtinyt tapahtua.