Kirjoittaja Aihe: Ristikudosrengas ja vyörengas  (Luettu 8072 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Ristikudosrengas ja vyörengas
« : Joulukuu 02, 2018, 13:45:38 ip »
Vanha motoristikaverini kauhistui kun kuuli että pyörässäni on ns. sekarengastus eli ristikudosrengas edessä ja vyörengas takana. Väitti myös että näitä ei saa käyttää moottoripyörässä yhdessä. Tiedän että autoissa on  kielletty tämän tyyppinen sekarengastus mutta koskeeko se moottoripyöriä?

Mitään ongelmaa en ole huomannut ajettavuuden suhteen. Pikemminkin päin vastoin. Eturengas on painava ja tukeva ristikudosrengas ja takana auton pehmeäsivuinen ja kevyt vyörengas. Auton ristikudosrengasta en taakse laittaisi vaikka maksettaisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #1 : Joulukuu 02, 2018, 14:43:41 ip »
Eipä taida olla kieltoa, kun ei ole katsastustakaan, missä sitä valvottaisiin. On ollut itselläkin monesti sekarengastus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2018, 15:06:48 ip »
Monesti myös ollut sekarengastus, eikä ajossa mitään omituisuutta ole esiintynyt.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2018, 16:22:35 ip »
Kustomeihin kumeja. Näkyy olevan eri tyyppisiä kumeja: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/7616/Metzelerilt%C3%A4-uusi-Cruisetec-rengas-v%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4viin-ja-tehokkaisiin-V2-py%C3%B6riin.htm?ref=newest
Onko Guzzi 1400 tehokas ja vääntävä siten kuin rengasmainoksessa tarkoitetaan? Mutta sopiva rengaspari noista löytyisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2018, 18:27:22 ip »
Ei mikään järin tehokas mutta kuutioiden tuomaa vääntöä jonkin verran.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2018, 22:32:12 ip »
Kustomeihin kumeja. Näkyy olevan eri tyyppisiä kumeja: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/7616/Metzelerilt%C3%A4-uusi-Cruisetec-rengas-v%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4viin-ja-tehokkaisiin-V2-py%C3%B6riin.htm?ref=newest
Onko Guzzi 1400 tehokas ja vääntävä siten kuin rengasmainoksessa tarkoitetaan? Mutta sopiva rengaspari noista löytyisi.

>>>...on suunniteltu sopimaan uusimman sukupolven sellaisten kruisereitten ja touring-pyörien kanssa, jotka on valmistettu suorituskykyisiksi ja varusteltu uusimmin elektronisin apuvälinen.<<<

Miten tulikaan ensimmäiseksi ajatukseksi: "Nyt voidaan tinkiä renkaan ominaisuuksista kun uudenaikaisen moottoripyörän tekniikka ja avustimet
pitävät huolen ettei ajoneuvo lähde kuskilta lapasesta."
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2018, 22:37:46 ip »
Lainaus
Miten tulikaan ensimmäiseksi ajatukseksi: "Nyt voidaan tinkiä renkaan ominaisuuksista kun uudenaikaisen moottoripyörän tekniikka ja avustimet
pitävät huolen ettei ajoneuvo lähde kuskilta lapasesta."

Tätähän on odotettu kauan. Että moottoripyöräily olisi hyvin turvallista ja sitä voisi harrastaa kuka tahansa eikä kävisi kuinkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #7 : Joulukuu 03, 2018, 21:38:08 ip »
Kunhan nuo ajon helpottimet rantautuvat autoista kahdelle pyörälle, niin kyllä. Muutamat autot saavat jo moitteita talvitesteissä, kun elektroniikalla maskeerataan geometrian virheitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #8 : Joulukuu 03, 2018, 21:49:26 ip »
Mikään elektroniikka ei korjaa esim. hartialukkoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #9 : Joulukuu 03, 2018, 22:31:17 ip »
Jep. Muutenkin kuskiin liittyvät ohjaustoiminnot ja niiden ohjailu lienevät vielä aika kaukana tulevaisuudessa  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2018, 22:56:41 ip »
Hätäjarruavustinta on kokeiltu mutta kokeiluksi jäi. Jos pyörä tekee omiaan niin miten kuljettaja voi siihen varautua.
Autossa sentään istutaan tukevammin ja voi olla turvavyöt kiinni niin auton omat toiminnot voivat viedä kuskia varsin napakasti. Mp-osastolla ei voi tehdä ennakoivia liikkeitä ilman että kuljettaja tietää siitä satavarmasti ensin.

Putkahti päähäni tämä:
Tuttavani ei ole käyttänyt turvavyötä autossaan eikä suostu käyttämään. Hän on auto- ja moottorpyöräharrastaja. Viimeksi tavatessamme kiitteli Liikkuvan Poliisin lakkautusta. Vähemmän on tullut sakkoja.
Syy on se että hänen veljensä oli palanut kolarissa autoonsa siksi että poliisit olivat todenneet tutkimuksissaan että hän ei ollut saanut turvavyötä auki. Paikalliset poliisit tietävät tämän eivätkä enää sakota häntä.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #11 : Joulukuu 05, 2018, 01:02:32 ap »
Voihan sitä turvavyön käyttämättä jättämistä noinkin yrittää itselleen perustella. Olen kuullut myös sellaisen perustelun turvavyön käyttämättä jättämiselle, että turvavyön käyttäminen estää heittäytymisen nopeasti auton lattialle jos törmää kuorma-auton perään. Tuossa tilanteessa tosin on tiedossa monenlaista muutakin riskiä. Riidatonta on kuitenkin se, että turvavyö pelastaa käyttäjänsä moninkertaisesti useammin kuin edesauttaa vammautumista tai kuolemaa. Turvatyynyillä varustetuissa autoissa turvavyön käyttämättä jättäminen lisää kuoleman tai vakavan vammautumisen riskiä, sillä turvavyöttömän kuljettajan syöksyessä äkkipysäyksessä eteenpäin tulee laukeava turvatyyny kuljettajaa vastaan sellaisella voimalla, että sitä eivät tahdo nikamat kestää. Samasta syystä ei onnettomuuspaikalla uhreja auttaessaan saa mennä etupenkillä istuvan ja kojelaudan väliin jos turvatyynyt eivät ole lauenneet (tämä opetettiin joskus SPR:n ensiapukurssilla).  Sorry, meni ohi otsikon aiheen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #12 : Joulukuu 05, 2018, 10:15:15 ap »
olen tuota törmäystyynyväitettä pohtinut. Se on tullut esille muuallakin. Ainakin videoissa, joissa turvatyynyä esitellään, tyyny täyttyy ennen kuin henkilö kerkeää lähteä liikkeelle. Eli tyyny ei iske vastaan, vaan on jo täysi ja ottaa liikkuvan henkilön vastaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #13 : Joulukuu 05, 2018, 12:14:38 ip »
Pekka viittasi aiemmin mielenkiintoiseen seikkaan eli siihen että automatiikka voisi korvata pyörän varustuksessa olevat puutteet. Jos oikein ymmärsin. Voi korvata myös kuljettajan puutteet.

Tekniikan kehittyminen suurella todennäköisyydellä johtaa juurikin toimintojen ulosmittaamiseksi. Ajonhallinta eli kaarre-ABS-jarrut, aktiivijousitus ja vastaavat antavat kuljettajalle käsityksen että hän on erittäin hyvä kuljettaja. Jossain vaiheessa tapahtuu se ettei tekniikka enää ehdikään apuun. Silloin voi tulla pipi.

Omalta kohdalta tuli aikanaan ulosmitattua kokolailla se mihin pyörän ominaisuudet ja oma taito riittää. Kun se selvisi ja painui hermostoon opiksi niin moottoripyöräily muuttui turvallisemmaksi. Pysyi "vartin" päässä niistä rajoista.

Nyt on tilanne toinen: uusi ja erilainen pyörä jolla en ole rajoja kokeillut. Itse olen vanhempi eikä renkuaminen satulassa enää innoita niin ei saa myöskään syvempää tuntumaa pyörään.

Kerholla haastattelin ikäisiäni ja vanhempia motoristeja ABS:stä. Kysymys oli: oletteko tarvinneet ABS:sää? Kaikki kertoivat että ei kertaakaan. Toinen kysymys että oletteko kokeilleet ABS:n avulla jarruttamista? Yksi oli, kuivalla asfaltilla. Miltä se tuntui? "Ikävältä nytkytykseltä ja paremmin olisin jarruttanut tavallisilla jarruilla".

Ainahan ei ole kuiva asfaltti alla joten märällä tai soralla ABS:stä saattaisi olla apua. Vaan enpä ole kokeillut.

Vastaavanlaista on minunkin ajoni, ennakoivaa, rauhallista ja pääosin seuduilla missä ei juuri ole muuta liikennettä. Todennäköisesti kauan sitten oppimani valmiudet ovat alkaneet ruostua. Mutta kun puutteensa tiedostaa niin pärjäilee. Toistaiseksi pelkään muita liikenteessä olevia enemmän kuin itseäni. Tilanne vaihtuu jossain vaiheessa niin pitää tehdä johtopäätöksiä. Kortti on toistaiseksi voimassa vuoteen 2022.

Tampere on onneksi pieni paikka. Muutamassa minuutissa pääsee "korpeen" eli mukaville pikkuteille kurvailemaan. Tai moottoritietä hyvää vauhtia kauemmaksikin. Kaupungissa kuljen julkisilla. Kaksi ilmaista pyöräparkkia on melkein aina täynnä ja muu pysäköinti maksaa kerralta enemmän kuin bussikyyti edestakaisin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ristikudosrengas ja vyörengas
« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2018, 13:01:27 ip »
olen tuota törmäystyynyväitettä pohtinut. Se on tullut esille muuallakin. Ainakin videoissa, joissa turvatyynyä esitellään, tyyny täyttyy ennen kuin henkilö kerkeää lähteä liikkeelle. Eli tyyny ei iske vastaan, vaan on jo täysi ja ottaa liikkuvan henkilön vastaan.

Vaikea sanoa, kun ei ole kokeillut. Mutta autoni perään ajettiin elokuussa Helsingissä, turvatyynyt eivät lauenneet. Auton perä oli lytyssä, mutta muuten se oli ajokunnossa ja ajattelin lähteä jatkamaan matkaa, mutta poliisisetä sanoi, että ei pitäisi, turvatyynyt saattavat laueta itsestään ja aiheuttaa vammoja.

Ei tuntunut uskottavalta, mutta olettaa piti, että poliisi tietää eli matka jatkui hinausautolla ja sitten vuokra-autolla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2018, 17:28:26 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti