Ylivuotista sammakonkutuahan se.
En ole vielä saanut ostetuksi jarrunesteen vesimäärän mittaria. Ennen kevättä hankin. Ihan vain mielenkiinnosta.
Kerholla on ollut vääntöä siitä kannattaako ja pitääkö jarrunesteitä ylipäätään vaihtaa ikinä. Yli kymmenvuotisia pyöriä mutta ei ikinä vaihdettu nesteitä. Sama koskee myös jäähdytysnestettä. Silläkin on vaihtovälinsä.
Eräät jopa luulivat että kun käyttää merkkihuoltoa niin niissä vaihdetaan jarrunesteet ilman muuta. Mutta vaihdetaanko? Onko siitä mainittu missään? Merkkihuoltoihin luotetaan ilmeisen sinisilmäisesti.
Jarrusatulan männän takaa nesteen vaihtaminen purkamatta ei tapahdu kuin osittain. Siksi jarrumännät on painettava aivan pohjaan nesteen vaihdon yhteydessä. Ei sekään takaa täydellistä vaihtamista purkamisen kautta mutta on parempi kuin ei lainkaan nestevaihtoa.
Aikanaan, kun on jo vuosia ajettu vain nesteitä vaihtamalla voi olla syytä vaihtaa jarruihin tiivisteet kauttaaltaan. Samalla puhdistuu koko järjestelmä. Tänäkin talvena olen nähnyt jarruosia jotka ovat jarrunesteen vaikutuksesta venyneet. Jos purkaa niin eivät vanhat osat mahdu enää takaisin. Siksi on hyvä olla korjaussarja jo valmiiksi hankittuna.
Nykyään vain vanhempiin jarrutyyppeihin saa korjaussarjoja. Uudemmat jarrut ovat asentajalle helpompia: vaihdetaan kaikki jarruosat uusiin osiin. Nämä jarrut tunnistaa siitä että niissä ei ole lainkaan pölysuojia.
Korjaussarjoja on vähän Guzzeihin mutta kannattaa kysellä Yamahan, Hondan, Ducatin tai KTM:n jarrujen korjaussajoja joissa on sama jarrujärjestelmä. Toisiin merkkeihin korjaussarjoja Brembolta toimitetaan, toisiin ei.