Kirjoittaja Aihe: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä  (Luettu 17972 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #15 : Marraskuu 18, 2018, 13:45:56 ip »
Se kiehuva vesi, eli höyry painuu sitten kasaan ja kahva painuu tankoon.

Muistan tapauksen takavuosilta kun erään silloisen tutun moottoripyörän etujarrut pettivät totaalisesti mutkapätkillä Alpeilla. Kiihdytys, jarrutus, mutka, kiihdytys-ajoa varsin pitkään. Pidettiin tauko ja lähdettiin alamäkeen. Ei päästy pitkällekään kun edellä ajanut teki kummat kuviot vastaantulijoiden puolella. Sai kuitenkin pyöränsä tien laitaan. Jarrunestesäiliöstä pursusi jarrunestettä joka hiljalleen väheni.

Todistimme siis jarrunesteen kiehumista. Etujarru ei palautunut itsekseen. Hissuksiin sitten mäen alle ja huoltiksilta kyselemään jarrunestettä. Sitä ei kuulunut huoltoaseman valikoimiin. Oli kuitenkin arki ja aikanaan autotarvikeliikkeestä löytyi DOT4:sta. Ostettiin myös pieni lenkkiavain ja pätkä kirkasta letkua ilmausruuvia varten.

Mitään vaurioita ei jarruille ollut tullut ja nesteiden vaihdon ja ilmauksen jälkeen jarrut toimivat jälleen. Levikkeen roskikseen jäi neljanneslimupullollinen vanhaa jarrunestettä.

Eräällä toisella etelänreissulla selvisi myös se että Saksan moottoritielevikkeiden huoltiksissa ei myydä jarrunestettä. Silloin oli syynä kytkinnesteen vuoto. Onneksi oli useampia pyöriä matkassa niin "tasattiin" levikkeillä poikkeillen muiden pyörien kytkin- ja jarrunesteitä. Kytkintä ei juuri moottoritiellä tarvinnut koska vaihtaminen sujuu kyllä ilman kytkintäkin. Vain pysähtyessä ja liikkeelle lähtiessä tarvitsee. Tai siis kyseinen henkilö tarvitsi.

Kytkimissä kun on samaa tavaraa kuin jarruissakin niissä pyörissä joissa on nestevälitteinen kytkinmekanismi. Voi sinnekin joskus nesteet vaihtaa. Sakkaa kertyy vaikka pitäisi olla hermeettinen järjestelmä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #16 : Marraskuu 18, 2018, 14:20:31 ip »
Uskotaan kyllä, pyörällä ollaan aina henkensä pitimiksi palikoiden ja nesteiden kunnostakin kiinni.
Hyvä selvitellä nämäkin asiat välillä kun moni opiskelee huolto aiheista.
Autossa menee just etujarrupalat uusiksi, samalla uusii nesteet takaputkiinkin asti varoiksi.
Mennyt varmaan 6v edellisestä.
Pyörässä ei hätiä, taisi olla toissavuonna kun jarrukunnostusta.
Olisko hyvä neuvo lirauttaa osa ulos aina satulasta kun vaihtaa palat, tyhjäksi kokonaan järjestelmää ei oikein kannata laskea, on hankalaa ilmaus ainakin integroitupiirin Calissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #17 : Marraskuu 18, 2018, 14:41:55 ip »
Vanhaa nestettä ei pidä valuttaa ulos jos siihen ei ole erityistä syytä kuten tiivisteiden vaihto.
Periaate on että uusi neste  syrjäyttää vanhan nesteen.

Arvioisin että neste vanhenee eniten jarrusatuloissa sillä siellä se jarrutus tapahtuu. Toinen pilaantumispaikka on säiliö.

Joskus luin autoharrastajien juttuja jarrunesteen vaihdosta. Siellä moista tointa ihmeteltiin. Yhdelläkin oli ollut samat nesteet autossa 15 vuotta ja aina oli katsastuksessa kelvannut.
Katsastusmies katselee vain jarrun sen hetkisen tehon ja tasapainon rasittamatta jarruja edes sen vertaa kuin liikenteessä. Lisäksi satunnainen ulkoinen katselmus jossa voi havaita pykineitä letkuja ja korroosion syömiä putkia.

Auton jarrujärjestelmä on erilainen kuin moottoripyörissä. Periaatteessa vuodon sattuessa ainakin osa pyöristä jarruttaa. Poljin vain painuu syvemmälle.

Pitäneekin laittaa hankintalistalle jarrunesteen vesimittari. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Jarrunesteestä muuta: noissa jarrunestesäiliön kannen ohjeissa patistetaan käyttämään vain nestettä joka on uutta ja avaamattomasta pullosta. Siksi sitä ei kannata ostaa tarpeettoman suuria astioita. Jarrujärjestemä ei paljoa nestettä sisällä. Eikä sitä pulloa pidä ravistaa ennen käyttöä vaikka sitä näkeekin tehtävän. Ravistaminen sekoittaa siihen ilmaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #18 : Marraskuu 18, 2018, 14:45:52 ip »
Uskotaan kyllä, pyörällä ollaan aina henkensä pitimiksi palikoiden ja nesteiden kunnostakin kiinni.
Hyvä selvitellä nämäkin asiat välillä kun moni opiskelee huolto aiheista.
Autossa menee just etujarrupalat uusiksi, samalla uusii nesteet takaputkiinkin asti varoiksi.
Mennyt varmaan 6v edellisestä.
Pyörässä ei hätiä, taisi olla toissavuonna kun jarrukunnostusta.
Olisko hyvä neuvo lirauttaa osa ulos aina satulasta kun vaihtaa palat, tyhjäksi kokonaan järjestelmää ei oikein kannata laskea, on hankalaa ilmaus ainakin integroitupiirin Calissa.


Kannattaa haulla etsiä vinkit integraalin ilmaamiseen. Ollut paljonkin puhetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #19 : Marraskuu 19, 2018, 12:05:58 ip »
Tuli opiskeltua integraalijarrujen ilmausta aikanaan kun jarruletku taakse sattui menemään vuotavaksi.
Oli hieman painimista.
Lopulta polkypyörän venttiili ulostoloon satulasta letkun päähän ja tarpeeksi poljentaa päätyi ilmattomaksi.
Alakautta olisi voinut sujua ripeämmin, jos olisi avustaja ollut imemässä säiliöstä liikoja pois, mutta käy se nähtävästi noinkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #20 : Marraskuu 19, 2018, 12:47:23 ip »
Monesti pitää ilmata matkaltakin että saa ilmattomaksi.
1100 Californiassa tuottaa myös ongelmia takajarrun kuormantunnistusventtiili. Löytyy vain kalliimmista malleista.

Hankaluutta aiheuttaa myös se kun ei tiedä onko ilmaa takajarrun vai etujarrun piirissä. Näissä yhdistelmäjarrullisissa.

Usein otan, kuten viimeksi Centaurossa, satulan irti paikoiltaan ja vedän sen letkun suoraksi ylöspäin niin mahdollinen ilma nousee ilmausruuvin luo. Ilma ei halua mennä alamäkeen. Kaikenlaiset haarottimet, anturit ja venttiilit matkalla kahvalta/polkimelta jarrusatulaan pyrkivät kätkemään ilmakuplia.

Pitäisi vaihtaa myös California 1400 GTS:sään jarrunesteet. Siinä ilmaa houkuttelee ABS:n venttiili.
Pitää saada aikaan nopea virtaus että ilmakuplat tempautuisivat matkaan. Tämä tuli eteen kun vaihdoin siihen jarruletkuja. Nyt nestevaihto sujunee kätevästi kun ilmaa ei pitäisi olla edellisen homman jäljiltä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2018, 15:12:01 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #21 : Marraskuu 19, 2018, 13:08:42 ip »
Kokeilin joskus hankalaan ilmattavaan sellaista vanhaa hiustenleikkukonetta, johon saa hierontaa varten sovittimen. Se nippusiteellä alhaalla roikkuvan satulan kupeeseen ja hurisemaan hyväksi aikaa. Ajoi ainakin siinä tapauksessa ilmat säiliölle. Samaa käytin myös ylempänä letkussa olevaan risteyskappaleeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #22 : Marraskuu 20, 2018, 14:12:21 ip »
muistaakseni nyt keväällä kun autojen katsastusmääräykset muuttuivat niin mainittiin että jarrunesteen kosteus mitataan säiliöstä

en kyllä ole kuullut että keneltäkään olisi mitattu, omien autojen katsastus oli ennen sitä

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #23 : Marraskuu 20, 2018, 15:21:48 ip »
Ei ole katsottu meidänkään talouden pikkupakusta. Hiljattain hain katsastustodistuksen.
http://www.motomatti.fi/2018/10/dacia-logan-van-tdi-katsastus.html

Jos niin tulee olemaan käytännössä että jarrunesteen vesipitoisuutta mitataan niin ilmeisesti se tehdään säiliöstä.
Eipä sitten muuta kuin juuri ennen katsastusta säiliöstä vanhat nesteet pois ja uutta tilalle. Jarruneste kun ei kierrä henkilöauton jarruissa eikä siis sekoa vanhaan nesteeseen niin säiliössä oleva neste on katsastuskelpoista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #24 : Marraskuu 20, 2018, 15:40:52 ip »
Muutenkin aika kovati pelottelua niistä uusista säännöistä. Edelleen rikkinäisen lasin kanssa pääsee läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #25 : Marraskuu 20, 2018, 17:27:22 ip »
Muutenkin aika kovati pelottelua niistä uusista säännöistä. Edelleen rikkinäisen lasin kanssa pääsee läpi.

Ei pääse, jos särö on näkökentässä - eikä ole päässyt ennenkään. Ja sitten on nykyautoja, joissa tuulilasi on kantavaa rakennetta...
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #26 : Marraskuu 20, 2018, 18:06:32 ip »
Siinä on sitten näköjään edelleen tulkinnan varaa. Tiedän useamman tänä syksynä katsastetun, joissa näin on. Hyvä toki, että järkeä käyttävät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #27 : Marraskuu 20, 2018, 21:46:14 ip »
Harmi kun en löydä vahvistusta internetistä, mutta...
Kun olin autoalalla töissä, niin muistelen lukeneeni käyttöturvallisuustiedotteesta, että avatun 0,5 litran jarrunesteputelin käyttöaika oli tyyliin "kaksi vuorokautta".
Jännä juttu, että saman toimittajan sama jarruneste 20 litran säiliössä sai olla siinä jarrunesteen vaihtokoneessa ilman aikarajoitusta...
Joten ota näistä sitten selvää.

Oma "mutu" on sitä mieltä, että jarrunesteet tulee vaihtaa aika ajoin, mutta käytöstä riippuen aikaraja on liukuva.
Ratkäytössä, jossa jarrut oikeasti kuumenee vaihtaisin vaikka jokaisen ratareissun jälkeen, mutta taas käyttöpyörässä vaihtoväli olisi kolme-neljä vuotta.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #28 : Marraskuu 20, 2018, 22:11:44 ip »
Samoja asioita muistelin minäkin.
Tässä yhteydessä tuli vastaan tieto että on olemassa jarrunestetyyppi erikseen ABS-jarruille. Joidenkin purkkien kyljessä niin lukeekin. (Suitable for ABS brakes) Olisikohan se vain markkinoinnin vuoksi. Mitä eroa on nesteeltä vaadituilla ominaisuuksilla tavalliset jarrut vs ABS-jarrut?

ABS-jarruihin nesteen vaihto pitäisi tehdä joka toinen vuosi. Niin esittää ainakin California 1400:sen huolto-ohje.
Näin myös arvelin tekeväni ja ihan avaamattomasta pullosta. Odottelen vielä varoiksi että tulee 20 asteen pakkaset niin ilmankosteus on hyvin alhainen.

Ymmärrän kyllä niin että ABS-systeemi on monimutkaisempi juuri venttiilisysteeminsä vuoksi. Sen toimivuuden varmistamiseksi varmaan tiuhaa vaihtoväliä suositellaan.

Jos pyörässäni ABS-venttiilit lopettavat toimintansa niin laitan vain liittimet joilla ohitan koko murikan.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Hämmentävä teksti jarrunestesäiliössä
« Vastaus #29 : Marraskuu 20, 2018, 22:21:37 ip »
Taas mennään rankasti ohi aiheen, mutta aiheessa pysyen...
00-luvulla Chryslerin huoltokirjassa luki, että ilmastointihuolto pitää tehdä 12kk välein.
Eihän sitä kukaan koskaan noudattanut ja yhtään takuujuttua ei aiheesta tullut, mutta jos olisi tullut, niin olisi ollut kiva kuulla se maahantuojan / valmistajan kieltäytymisperuste...

Olisko se nyt vaan niin, että valmistajat ja tavaran toimittajat kirjoittelee pykäliä itselle parhaimman mukaan.
Kun laitetaan riittävän tiukat rajat, niin voidaan pestä oamt kädet ongelmatapauksissa.
Tämäkin vielä! ! !