Autoveron laskemisessa piilee ongelma.
Ne autot, joita haluttaisiin ilmaston takia, eivät juuri halpene, vaikka autovero poistettaisiin kokonaan, mutta isopäästöisten autojen hinnat halpenisi jopa reilusti.
Aika tulee korjaamaan sähköautojen hinnan. Akkuteknologia on tällä hetkellä kallista, mutta kyllä se siitä, kunhan saavat Sotkamoon akkukemikaalitehtaan. Nyt autoteollisuus on rakennettu polttomoottorien varaan. Polttomoottori on erittäin monimutkainen verrattuna sähkömoottoriin. Kuvitelkaapa mitä kaikkea liitännäistä on polttomoottorissa: vaihteisto, kytkin, kaasuttimet, pakoputkisto, jäähdytin, suodattimet, pumput, tulpat/sytytys, sensorit, ohjelmistot, jne.. Kaikki yksinäänkin isoja teollisuudenaloja. Muu tekniikka sähkö- ja polttomoottoriautoissa onkin melkein samanlaista. Olisi katastrofaalista öljyteollisuuden ja vanhan autoteollisuuden kannalta ajaa perinteinen polttomoottoriajoneuvoteollisuus nopeasti alas. Ja sitten vielä polttonesteisiin liittyvä verotus. Maailman laajuinen sekasortohan siitä tulisi.
Yksi esimerkki, joka ei välttämättä ole kuvaava. Ajatelkaapa dronea, joka olisi rakennettu polttomoottorista tai useammasta polttomoottorista. On hiukkasen hankala hallita. Mutta sähköllä toimiva drone on edullinen ja helppo hallita.
Lentoliikenteessä sähköllä toimivat pienkoneet ovat edullisempia kuin polttomoottorilla varustetut ja tulevat yleistymään. Norja on vastikään päättänyt tavoitella pelkästään sähköistä kotimaan lentoliikennettä vuoteen 2040 mennessä. Tässä kohden on epäilijöitä syytä muistuttaa John F. Kennedyn 25.5.1961 miehitetyn kuulennon tavoitteen julistuksesta. Kennedyllä oli kovemmat tavoitteet kuin norjalaisilla.
No mutta takaisin aiheeseen. Saksalaiset autotehtaat ovat jo ilmoittaneet satsaavansa sähköautotuotantoon. Googlen hakusanalla "electric car strategy" löytyy kaikilta autonvalmistajilta strategia ja tiekartta sähköautoiluun. Joillakin jopa konsernin sisällä eri merkeille. Veikkaan, että kohta tulee esimerkiksi Bemarilta iso liuta sähköautojulkistuksia. Kunhan saavat ensin vanhan teknologian investoinnit kuoletettua. Teslakin näyttää saaneen tuotannon kuntoon, joten näemme melkoisen kisan eurooppalaisten ja amerikkalaisten kehittäjien kesken.
Joten maailma muuttuu, vaikka vastustusta teollisuuden ja valtion puolelta riittää. Valtion pitää kerätä infran rakentamiseen ja ylläpitoon rahansa jostain. En usko, että tulevaisuudessa valtio saa rahansa kerätyksi öljy- ja polttomoottoripohjaisesta liikenteestä. Ainahan on mahdollisuus heittää pyyhe kehään ja antaa tieinfra yksityisille. Pitäkää tunkkinne! Berner yritti jo sitä. Minusta se ei ole hyvä ratkaisu.
Ja kyllä ne sähkömoottoripyörätkin sieltä tulevat.