Kirjoittaja Aihe: Mopo- ja moottoripyörästrategia  (Luettu 8238 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Mopo- ja moottoripyörästrategia
« : Marraskuu 02, 2018, 11:29:53 ap »
Tässäpä iltalukemistoa: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=6bd3886d-08f6-4e8c-87c1-46380fd06cbd

Lausunnonantajia on useita. Lausuntojen sisällön tasoero on suuri. Vaikka lausuntoa on tehty varmasti tosissaan niin sisältö pyrkii paikoin huvittamaan.

Tässä Helsingin kaupungin lausunnosta pätkä: Tavoitteena
on myös ohjata kasvavan kaupungin liikenteen kasvu tilatehokkaisiin
kulkumuotoihin. Mopot ja moottoripyörät ovat tilatehokkaampia
ajoneuvoja kuin henkilöautot, mutta ne aiheuttavat kuitenkin päästöjä
ja melua, joten niiden määrän lisääminen kaupunkiympäristössä ei
ole Helsingin kaupungin ensisijainen tavoite.


Muutakin "mukavaa" lausunnoista löytyy.

Myös itse strategiassa mainitaan että moottoripyörien renkaiden pito on huonompi kuin auton renkaiden. Maininta on ristiriidassa fysiikan lakien suhteen.

Liikenneturvalla on parempaa tietoa: vuonna 2016 mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden vakavia loukkaantumisia tapahtui lähes 70 % enemmän kuin mitä virallisen tilaston mukaan tapahtui.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2018, 16:31:42 ip kirjoittanut motomatti »

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2018, 18:42:55 ip »
Ilmeisesti mitä tahansa voi yksi virkamies lausua ja toinen samanlainen päättää.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2018, 21:09:30 ip »
Tää ei kuitenkaan mene ihan niin, toivoakseni.
Tässä tiedotetaan ja keskutellaan noin yleisesti: https://www.smoto.fi/?p=6361
Itse harkitsen osallistumista kyseiseen palaveriin. Olisi asiaa.
Toisaalta voisin välittää mielipiteeni nykytekniikalla.
Voi sinne muutkin tulla jos on sitä mieltä että hallinto tarvitsee infoa.
Ehkä Gruppo lähettää sinne oman edustajansakin.

Paikalla lienee muutama päättäjäkin kohtuullisen korkealta tasolta.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2018, 09:53:06 ap »
Hyvät perustelut ja faktatieto varmasti kelpaavat. Vaahtoaminen tai pelkkien tunnemielipiteiden esittäminen antaisi miinusmerkkisen tuloksen, joten on varmaan sopivaa, että teknistä tietämystä omaava antaisi suoraan panoksensa.

Valmistelijat:

Hallitussihteeri Janne Mänttäri, p. 040 069 3544, janne.manttari@lvm.fi
Korkeakouluharjoittelija Tomi Paavola, p. 050 303 6506, tomi.paavola@lvm.fi

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #4 : Marraskuu 03, 2018, 10:03:52 ap »
Luin suurin osa strategiatekstistä - paljon oli.
Mitä sanoisit matti olis parannettavaa tekstissä.?  Onko ollenkaan otettu huomioon että mp,ien ajetut kilometrit vuosittain on ehkä neljäsosa autojen kilometrimäärästä/kpl jos
ottaa kaikki näitä mp- ja auto-ajoneuvo. mukaan laskelmissa. Ajattelen ympäristö- ja verotusasiat - moottoripyörät saavat aivan liian korkeat verot !!! Lisäksi ajetaan vähemmän mpllä
talvisin kun pensankulutus on runsaampi ja juuri ei mitään nastarenkaita mp,llä ja ne kuluttavat tiepinnat ei juuri yhtään mitään jos vertaa autoihin ja kuormaautoihin.

Pari päivää vielä ennen kokouksen- nyt olis aika keskustella.  
En lähde Helsinkiin ennenkuin ehkä tammikuussa lentokentälle tai MO-messulle.

Mitäs muut mp,ilijät ja Guzzistit sanovat- mitä olis tärkeää???

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2018, 11:09:45 ap »
Kootusti tällä palstalla lukemaani:

- MP ei kuluta tiestöa samalla tavalla kuin muut ajoneuvot
- MP:t ajokaudellaan vähentävät ruuhkia (tilahyöty). Suositeltavaa työmatkoilla.
- Verrattuna ajoneuvoon MP on vähäpäästöisemoi, mikäli autossa vain yksi henkilö (siksi Manchesterin kaupunki vapautti moottoripyörät ja skootterit ympäristöverosta)
- Verotuksen helpottamisella vaikutuksia kaluston uudistamiseen myös kaksipyöräisissä

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #6 : Marraskuu 03, 2018, 15:38:11 ip »
Jospa verotus saataisiin edes autojen verotuksen tasolle.
Siinä on tietysti riskinsä. Jos hankitaveroa (autovero) alennetaan niin on todennäköistä että ajatellaan saatavan paremmin verotuloa jos laitetaankin käyttömaksu.
Kilometrikohtainen vero ajosuorituksesta syntyy polttoaineen veron muodossa. Eli erillistä käyttömaksua ei tarvittaisi.

Autoveron alentaminen tai poistaminen moottoripyöriltä lisäisi alan liiketoimintaa voimakkaasti ja samalla ajoneuvokanta uusiutuisi nopeasti. Tuloja veron poistosta tulisi välillisesti runsaasti oheistoimintojen suunnalta.

Myös sähkömoottoripyörillä on autovero joka on korkeampi kuin sähköauton autovero. Aiheuttaa sähkömoottoripyörien hidasta lisääntymistä sen sijaan että niistä saataisiin houkuttavia hankkia.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2018, 16:14:34 ip »
Jospa verotus saataisiin edes autojen verotuksen tasolle.
..................
Kilometrikohtainen vero ajosuorituksesta syntyy polttoaineen veron muodossa. Eli erillistä käyttömaksua ei tarvittaisi.

Autoveron alentaminen tai poistaminen moottoripyöriltä lisäisi alan liiketoimintaa voimakkaasti ja samalla ajoneuvokanta uusiutuisi nopeasti. 

Edelleen olen sitä mieltä, että ajoneuvokannan uusimisen kannalta hankintaan sisältyvä ajoneuvovero pitäisi saada pieneksi tai normaaliksi arvonlisäveroksi. Kyllä valtio tarvitsee osuutensa tavaroiden ja palvelujen hinnoista.

Kun infraa sitten kulutetaan, niin olen vakaasti ajettujen kilometrien perusteella maksettavan käyttömaksun kannalla. Kilometrikohtainen käyttömaksu on kaikkein paras aiheuttamisperiaatteen mukaisestikin tarkasteltuna. Lisäksi se on oikeudenmukainen. Kilometrien hinnat voivat vaihdella ajoneuvon, ajankohdan ja ajettujen teiden mukaan. Kilometrien keruu onnistuu nykytekniikalla. Jos inhoaa kilometrihintaa, niin vaihtoehtona voisi olla könttäsumma, jolla saa ajaa missä vaan niin paljon kuin sielu sietää. Käyttömaksu on mielestäni selkeästi sellainen maksu, joka kohdistuu tieverkoston ylläpitoon.

Polttoaineisiin liittyvät maksut ovat mielestäni haittaveron tyyppisiä. Eli co2-päästöjen, pienhiukkasten ja muiden saasteiden "sakkomaksuja", joilla ohjataan kuluttajia valitsemaan kestävämpiä ratkaisuja. On tosi hankala periä käyttövoimasta veroa, jos esimerkiksi sähkö ladataan kotitaloussähköstä, joka on tuotettu aurinkovoimalla. Lisäksi miten käyttövoimasta peritään maksuja biokaasun, vedyn tai muun vastaavan osalta. Jaa nämäkin ajoneuvot kuluttavat tiestöä ihan samalla tavalla kuin muutkin. Tieverkko vaatii ylläpitoon rahaa. Ei se talkoilla pysy kunnossa.

Sitten vielä investoinnit tieverkkoon. Varsinkin suuremmat hankkeet vaativat aina erillisen rahoituksen. Suomalaisten pitäisi olla virkeämpänä EU:n suuntaan. Sieltä on saatavissa rahoitusta isommille infrahankkeille. Pienemmät infrahankkeet menevät kotimaan budjetin sisälle. Esimerkkinä sillat, moottoritiet ja tunnelit. Näiden käytöstä voitaisiin periä korotettua kilometrimaksua käytön mukaan ajoipa sitten bensalla, dieselillä, vedyllä, sähköllä tai jollain muulla.


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2018, 18:17:27 ip »
Paakanan paimenpoika on hieman sivuraiteella sillä moottoripyörä ei sanottavasti aiheuta teiden kulumista eikä moottoripyöräilystä voida ainakaan sen perusteella periä käyttömaksua. Toki tien moottoripyöräilijäkin tarvitsee mutta toistaiseksi joka ikinen tie on tehty vain autoilua silmällä pitäen. Moottoripyöräilyn ehdoilla tehty tie olisi varmasti erilainen.


Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2018, 18:33:52 ip »
Paakanan paimenpoika on hieman sivuraiteella sillä moottoripyörä ei sanottavasti aiheuta teiden kulumista eikä moottoripyöräilystä voida ainakaan sen perusteella periä käyttömaksua.


Moottoripyärä ei todellakaan kuluta paljon tietä, joten sen kilometrimaksu olisi pieni verrattuna katumaasturiiin. Olen kyllä Motomatin kanssa eri mieltä, jottei moottoripyörä tarvitsisi tietä. Kyllä Cali 1400 on parempi ajaa asfaltilla kuin kuulalaakerisoralla. Mieluummin käytän valmiina olevaa infraa, jota muutkin käyttävät. Ja kaiken sen bensan, jonka tankkiin laitan poltan co2:ksi ja muiksi saasteiksi. Siitä olen valmis maksamaan etukäteen tankatessani.

Jos sitten rymyän maastossa ja mökkitielläni Cali 1400:lla, niin siitä ei menisi kilometrimaksuja, mutta saastemaksut olisin jo maksanut. Reilua vai mitä? (Mökkitien olen itse maksanut ja ylläpitänyt).

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2018, 19:31:50 ip »


Edelleen olen sitä mieltä, että ajoneuvokannan uusimisen kannalta hankintaan sisältyvä ajoneuvovero pitäisi saada pieneksi tai normaaliksi arvonlisäveroksi.

Autoveron laskemisessa piilee ongelma.
Ne autot, joita haluttaisiin ilmaston takia, eivät juuri halpene, vaikka autovero poistettaisiin kokonaan, mutta isopäästöisten autojen hinnat halpenisi jopa reilusti.

Uuden Nissan Leafin autoveroon 1176€-1287€
Auton hinta n. 36 000-40 000€

E Golf 1338,49€ autoveroa ja auton veroton hinta on 41 770€

Laitetaan lopuksi vielä Volvo XC60

XC60 T8 AWD Inscription aut hybrid
teho 390hv
CO2 70
veroton hinta 70 300€
autovero 4 600,95€
Hinta yhteensä 74 900,95€

XC60 T6 AWD Inscription aut
Teho 310hv
CO2 211
Veroton hinta 57 200€
autovero 29 483,92
hinta yhteensä 86 683,92€

Mitä siitä tulisi, jos Keskinen voisi ostaa seuraavan Ferrarin 150 000€ halvemmalla kuin nykyisellä autoverolla.
Sitä ei mielensäpahoittajien some kestäisi...
Tämäkin vielä! ! !

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #11 : Marraskuu 04, 2018, 08:15:33 ap »

Autoveron laskemisessa piilee ongelma.
Ne autot, joita haluttaisiin ilmaston takia, eivät juuri halpene, vaikka autovero poistettaisiin kokonaan, mutta isopäästöisten autojen hinnat halpenisi jopa reilusti.


Aika tulee korjaamaan sähköautojen hinnan. Akkuteknologia on tällä hetkellä kallista, mutta kyllä se siitä, kunhan saavat Sotkamoon akkukemikaalitehtaan. Nyt autoteollisuus on rakennettu polttomoottorien varaan. Polttomoottori on erittäin monimutkainen verrattuna sähkömoottoriin. Kuvitelkaapa mitä kaikkea liitännäistä on polttomoottorissa: vaihteisto, kytkin, kaasuttimet, pakoputkisto, jäähdytin, suodattimet, pumput, tulpat/sytytys, sensorit, ohjelmistot, jne.. Kaikki yksinäänkin isoja teollisuudenaloja. Muu tekniikka sähkö- ja polttomoottoriautoissa onkin melkein samanlaista. Olisi katastrofaalista öljyteollisuuden ja vanhan autoteollisuuden kannalta ajaa perinteinen polttomoottoriajoneuvoteollisuus nopeasti alas. Ja sitten vielä polttonesteisiin liittyvä verotus. Maailman laajuinen sekasortohan siitä tulisi.

Yksi esimerkki, joka ei välttämättä ole kuvaava. Ajatelkaapa dronea, joka olisi rakennettu polttomoottorista tai useammasta polttomoottorista. On hiukkasen hankala hallita. Mutta sähköllä toimiva drone on edullinen ja helppo hallita.

Lentoliikenteessä sähköllä toimivat pienkoneet ovat edullisempia kuin polttomoottorilla varustetut ja tulevat yleistymään. Norja on vastikään päättänyt tavoitella pelkästään sähköistä kotimaan lentoliikennettä vuoteen 2040 mennessä. Tässä kohden on epäilijöitä syytä muistuttaa John F. Kennedyn 25.5.1961 miehitetyn kuulennon tavoitteen julistuksesta. Kennedyllä oli kovemmat tavoitteet kuin norjalaisilla.

No mutta takaisin aiheeseen. Saksalaiset autotehtaat ovat jo ilmoittaneet satsaavansa sähköautotuotantoon. Googlen hakusanalla "electric car strategy" löytyy kaikilta autonvalmistajilta strategia ja tiekartta sähköautoiluun. Joillakin jopa konsernin sisällä eri merkeille. Veikkaan, että kohta tulee esimerkiksi Bemarilta iso liuta sähköautojulkistuksia. Kunhan saavat ensin vanhan teknologian investoinnit kuoletettua. Teslakin näyttää saaneen tuotannon kuntoon, joten näemme melkoisen kisan eurooppalaisten ja amerikkalaisten kehittäjien kesken.

Joten maailma muuttuu, vaikka vastustusta teollisuuden ja valtion puolelta riittää. Valtion pitää kerätä infran rakentamiseen ja ylläpitoon rahansa jostain. En usko, että tulevaisuudessa valtio saa rahansa kerätyksi öljy- ja polttomoottoripohjaisesta liikenteestä. Ainahan on mahdollisuus heittää pyyhe kehään ja antaa tieinfra yksityisille. Pitäkää tunkkinne! Berner yritti jo sitä. Minusta se ei ole hyvä ratkaisu.

Ja kyllä ne sähkömoottoripyörätkin sieltä tulevat.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2018, 11:10:42 ap kirjoittanut Paakanan paimenpoika »

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #12 : Marraskuu 04, 2018, 12:08:21 ip »
Olen itse ollut sähkömoottoripyöräilyn eturintamassa maassamme. Kaksi sovellusta valmistanut omalla pajalla siten että perustekniikka on tehty pajallani ja siihen asennettu sähkötekniikka tehty muualla. Lisäksi suunnittelua ja komponentteja muihinkin.
Sähkömoottoripyörän rakenneratkaisut poikkeavat jonkin verran perinteiseen moottoripyörään nähden. Valitettavasti laki ei sallinut tehdä niin kuin hyvä tulee vaan piti pakosta pitäytyä polttomoottoriratkaisun osajärjestyksessä.

Tämänkaltaiset esteet ovat omiaan hidastamaan kehitystä. Myös sähkömoottoripyörille asetetut päästörajat vaikeuttavat niiden valmistusta maassamme. Tulemme olemaan tuontipyörien varassa kunnes lakia muutetaan ja voitaisiin aloittaa kotimainenkin tuotanto.

Mutta polttomoottorisen ajoneuvon tekeminen on tai muuntaminen on helppoa ja siihen on olemassa kaksi reittiä: muutoskatsastuksen kautta (halvempi) tai ilman isompia teknisiä rajoituksia tai päästövaatimuksia omavalmisteena. Siitä taas menee melkoisesti harkinnanvaraista autoveroa. Myös ajoneuvoluokkarajoja saa ylittää.

Eli suo siellä ja veteläkin jossain. Mutta päästöistä ei tarvitse välittää. Onneksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #13 : Marraskuu 04, 2018, 12:40:38 ip »
Veikkaan, että lähitulevaisuudessa sähköpyörien kehityksen pääpaino tulee olemaan enemmän kevyissä, ilman korttia ajettavissa vemputtimissa. Kilvelliseen, muun liikenteen mukana pysyvään moottoripyörään on panostettava aivan eri lailla. Eli nämä tasapainolaudat yms tulevat olemaan se kasvavampi ryhmä. Taajamanopeuksissa kuitenkin varteenotettava vaihtoehto.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mopo- ja moottoripyörästrategia
« Vastaus #14 : Marraskuu 04, 2018, 13:58:14 ip »
Samaa mieltä, akku on se pullonkaula aina vaan, riittävää toimintamatkaa on mahdotonta saada pelkällä akulla.
Ilman tinkimistä muusta käytettävyydestä.
Autojen kannalta tilanne on helpompi, akkukapasiteettia voi laittaa riittävästi jos hinta ei ole ongelma.
Toki täyssähköiset ajoneuvot tulevat markkinoille ja yleistymäänkin, mutta vain polttomoottori tai polttokenno hybridien ja ehkä vedyn rinnalla.
Sikälimikäli lainsäädännöllä ja verotuksella saadaan asiakkaat näitä ostamaan. Tarve olisi viisaampien mukaa olemassa.

Kuka uskaltaa ladata litiumakuilla varustettua sähköajoneuvoa tallissa mikä on samassa rakennuksessa asuintilojen kanssa?

https://business.financialpost.com/business-insider/tesla-catches-fire-while-sitting-in-a-toronto-garage
https://www.youtube.com/watch?v=CdaFk3w6rUY
Sohc van Helmi.