Menee (taas

) jo topicin aiheesta melkolailla sivuraiteelle, mutta
...
Serkulla on paljon kokemusta viina-autosta ja niissä tahtoo riittävillä rikastuksilla tulla pirtelö-öljyä. Varsinkin talviajossa.
Startti-rikastusta ei E85 tarvitse paria-kolmea minuuttia kauempaa, kun se jo palaa normaalilla seos-suhteella.
Olettaisin tässä siksi tuon "
riittävillä rikastuksilla" viittaavan moottorin tehokkaammaksi virittämiseen.
1) Säädöissä ei kannattaisi mennä kovin rikkaalle (AFR alle 8.5/E85), vaikka sieltä tehoa vielä kyllä irtoaakin.
Tehopenkissä huipputeholle haetut säädöt eroavat usein liiaksi tavalliseen (varsinkin talvi-) ajoon sopivista.
Talvella laiha seos tarjoaa monta etua (kuumempi moottori ja pienempi kulutus) vaikkakin max-tehon kustannuksella.
2) "Pirtelö-öljy" voi viitata myös kylmän ulkoilman ajamiseen (liikaa) kampikammion läpi imusarjaan.
Näin ei pitäisi olla vakiossa ja ehjässä huohotusjärjestelmässä (yl. lievästi ylipaineinen ja "suljettu"),
jossa öljylämmön tulisi nousta viileässäkin yli etanolin 78 °C kiehumispisteen (kuten Nevadassani),
jolloin huohotusjärjestelmän uloshengitys pikemminkin kuivaa, kuin kostuttaa kampikammiota ja öljyjä.
...
ps. Ajan myötä sitä on alkanut suhtautua toisen käden "tietoihin" aika suurella varauksella.
Usein tuoreissakin käsityksissä kuvastuvat muutamat huonot kokemukset vuosia tai vuosikymmeniä aiemmin.
(
https://etanoliautoilijaksi.fi/kysymyksia-vastauksia-ja-myytteja )
Kukapa meistä nyt ei mm. näitäkin jo menneitä muistaisi:
- kärjettömien sytytysten tullessa autoihin niitä pidettiin epäluotettavina - mekaniikkaa sen olla pitää.
- elektronisten polttoaineruiskutusten tullessa ei sen uskottu autossa kauaa kestävän - kaasari se olla pitää.
- E85 tullessa -> "voi syövyttää moottorin" julistivat jopa VTT, Autoliitto ja Trafi - no tietysti.
Nyt Trafi jopa maksaa 200 € tukea, kun 2006 tai vanhemman bensiiniauton muutoskatsastaa E85:lle.
Useat tutkimukset, vuosien käyttökokemukset, kotimainen laitevalmistaja ja EU taisi sekin potkia Berneriä persuksille.