Kirjoittaja Aihe: Isolohkon öljynpaineanturi  (Luettu 16470 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #15 : Lokakuu 22, 2018, 14:56:03 ip »
Itse tykkään kun pyörässä on sekä nopeus että kierroslukumittari.
Jos vaikka toinen on jostain syystä pois pelistä, niin tiedän toisesta missä mennään.
EV:n perävälityksellä helppoa:
120kmh= vitosella 4000rpm
100= vitosella 3000
80= nelosella 3000
60= kolmosella 3000
Toki noin arvoja, mutta pysyy sakkorajojen sisässä.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #16 : Lokakuu 22, 2018, 17:52:09 ip »
Ratalaite on eri asia. Siihen olen valinnut ainoastaan kierroslukumittarin. Tulpat korvissa ei erota kiertääkö kone 7500 vai 9000.
<snip>

Kyllä kierroslukumittari on OK katupyörässäkin, koska korvatulppia käytetään... ilman mittaria tulisi ajettua liian pienillä kieroksilla (varsinkin aloittelija).

Ehkäpä aloittelija juu, mutta vähänkään pyörällään ajanut osannee valita sopivan vaihteen kullekin nopeudelle? Calissa esim alle satasen nopeuden ei tarvita vitosta ollenkaan.

No ei se ihan niin yksinkertaista ole... jonkin verran on tapauksia, että voimansiirrossa on ongelmia juurikin liian pienillä kierroksilla ajamisen johdosta. Caleissa on pitkät välitykset ja kulkeehan se vitosella kuuttakymppiäkin (muistaakseni).
Emeritus-guzzisti

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #17 : Lokakuu 22, 2018, 17:53:44 ip »
Tosin itselläni oli aluksi sopeutumisvaikeuksia kuusivaihteiseen....

Vihtiläiset tutkimukset ovat osoittaneet, että kuljettaja pystyy viisivaihteisesta luotettavasti sanomaan
mikä vaihde on päällä, mutta ei enää kuusivaihteisesta. Siinä menee selvästi aivokapasiteetin raja.


Olen huomionut saman asian ; V11 ajaessa useasti hakenut seiskaa , mutten LMIV laatikosta kuudetta vaihdetta.

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #18 : Lokakuu 22, 2018, 18:08:07 ip »
Tosin itselläni oli aluksi sopeutumisvaikeuksia kuusivaihteiseen....

Vihtiläiset tutkimukset ovat osoittaneet, että kuljettaja pystyy viisivaihteisesta luotettavasti sanomaan
mikä vaihde on päällä, mutta ei enää kuusivaihteisesta. Siinä menee selvästi aivokapasiteetin raja.

Vihtiläiset ovat kyllä melko kapea tutkimusalue.
Mutta tulos on suuntaa antava. En tosiaan ole C14:n satulassa hakenut seiskaa mutta löytänyt jonkun kerran kuutosen. Silloin ekana keväänä. Ilman kokonaisvälityssuhteen muutosta sanoisin että kuutonen on C14:n tapauksessa harvoin käytössä muualla kuin isommilla moottoriteillä. Vakiovälityssuhteella C14:n viitonen ja kuutonen ovat ylivaihteita. Nyt vain kuutonen.

California Adamantiin seuraava rengaskoko taakse on 14 tuumaa tai matalaprofiilinen. 15-tuumainen 80-suhteinen on liian pitkä. Talvella tapahtuu muutos kunhan kerkiän. Siinäkin isointa vaihdetta tarvitsee harvoin.

V10 Centaurossa on lyhyet pikkuvaihteet eikä vitonenkaan mikään "loikkari" ole. Asialle ei ole paljoa tehtävissä jos ei helposti ja halvalla löydy harvempaa perävälitystä....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #19 : Lokakuu 22, 2018, 20:40:17 ip »

No ei se ihan niin yksinkertaista ole... jonkin verran on tapauksia, että voimansiirrossa on ongelmia juurikin liian pienillä kierroksilla ajamisen johdosta. Caleissa on pitkät välitykset ja kulkeehan se vitosella kuuttakymppiäkin (muistaakseni).

Totta kaikki. Tulee mieleen TM:n Volkkarin dieseliä antama moite:" Moottori jyristää vitosella alle 1500 kierroksella.."
Jos alan itseään auktoriteetiksi kuvittelema näin opettaa, niin niitä vedättäjiä lienee aika paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #20 : Lokakuu 23, 2018, 13:03:20 ip »
Itse tykkään kun pyörässä on sekä nopeus että kierroslukumittari.
Jos vaikka toinen on jostain syystä pois pelistä, niin tiedän toisesta missä mennään.
EV:n perävälityksellä helppoa:
120kmh= vitosella 4000rpm
100= vitosella 3000
80= nelosella 3000
60= kolmosella 3000
Toki noin arvoja, mutta pysyy sakkorajojen sisässä.
Oishan se toisaalta ihan tyylikästä kun ois sellanen pyörintänopeus/nopeustaulukko tankin päällä. Autossakin voi korvata nopeusmittarin sellaisella.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #21 : Lokakuu 23, 2018, 16:08:17 ip »

No ei se ihan niin yksinkertaista ole... jonkin verran on tapauksia, että voimansiirrossa on ongelmia juurikin liian pienillä kierroksilla ajamisen johdosta. Caleissa on pitkät välitykset ja kulkeehan se vitosella kuuttakymppiäkin (muistaakseni).

Totta kaikki. Tulee mieleen TM:n Volkkarin dieseliä antama moite:" Moottori jyristää vitosella alle 1500 kierroksella.."
Jos alan itseään auktoriteetiksi kuvittelema näin opettaa, niin niitä vedättäjiä lienee aika paljon.

Eikös täällä keskusteluissa ollut taannoin nimimerkki joka moitti C14:sta ikävästä nykimisestä tyhjäkäynnillä ajaessa? Vaihtoi kuutosbemariin ja nykiminen tyhjäkäynnillä loppui.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2018, 22:27:43 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #22 : Lokakuu 23, 2018, 20:19:15 ip »
Ainakin Calin nykiminen loppuu tuolla konstin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #23 : Lokakuu 23, 2018, 21:18:46 ip »
Ainakin Calin nykiminen loppuu tuolla konstin.

Tämä tasaisen vedon, kierroluvusta riippumatta, vaativat taitavat olla oppineet automaattivaihteisesta autosta tämän seikan. Itselläkin ollut automaatteja ja kyllä niillä saattoi liu'uttaa menemään tyhjäkäynnillä. Toisella paremmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #24 : Lokakuu 23, 2018, 22:12:28 ip »
Sepä se. Juuri kuulin, miten työkaverin vaimo oli vieraantunut kytkinpolkimesta kahdessa viikossa automaatin ratin takana. Ei päässyt pihastaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #25 : Lokakuu 23, 2018, 23:08:22 ip »
<snip>
Tämä tasaisen vedon, kierroluvusta riippumatta, vaativat taitavat olla oppineet automaattivaihteisesta autosta tämän seikan. Itselläkin ollut automaatteja ja kyllä niillä saattoi liu'uttaa menemään tyhjäkäynnillä. Toisella paremmin.

Kyllä onnistuu manuaalillakin ja 4 sylinteriä riittää. Itse kuulin aikoinaan, että Opel-merkkisillä on ominaisuus, että voi lähteä liikkeelle kaasupolkimeen koskematta, siis tyhjäkäynnillä ja ajaakin. No, kokeiltava oli, onnistui 1. ja 2. vaihteilla helposti, 3. vaihteella huonommin. Ko. ominaisuus sopii ruuhkassa matelemiseen. Toimi sittemmin myös Toyota Corolla Dieselillä, toiminee muillakin mutta edellyttää eräänlaista sammumisen estoa.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #26 : Lokakuu 24, 2018, 11:02:11 ap »
Lainaus
Toimi sittemmin myös Toyota Corolla Dieselillä, toiminee muillakin mutta edellyttää eräänlaista sammumisen estoa.
Toimii myös Renaultin TDi koneessa. Sen moottorinohjausjärjestelmä lisää vääntömomenttia vaikka ei kaasupolkimeen koskisikaan. Talvella meinasi aluksi yllättää ennen kuin oppi tavoille. Kakkosella ei kannata ajaa pieneen kiertoliittymään liukkaalla kelillä. Puskee vauhdilla ulkokaarteeseen.

Breva 1100 (Sekä rinnakkaismallit) ja nyt C14 omaavat vastaavan toiminnon. Kaasukahvaan koskematta lähtevät liikkeelle hetken kiihdyttäen mutta ei sen pidempään. Kohta pitää ottaa kuljettajan komento jos ei halua koneen tumppaavan. Toiminto on varsin mieto molemmissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #27 : Lokakuu 24, 2018, 12:06:40 ip »
Pikkumoottorisissa autoissa tuon huomaa parhaiten. Voi lipsauttaa kytkimen kerralla ylös ja matka alkaa turhia nykimättä.
Kaverin Jammussa reilu kymmenen vuotta sitten oli ruisku säädetty siten, että kaasua ei liikennevaloista saanut lisätä, tai lpyörä stumppasi. Siis tehtaalta. Jos avasi kytkintä ilman kaasua, liikkeellelähtö oli pehmeä. Toinen vaihtoehto oli lähteä reilusti avaamalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #28 : Lokakuu 24, 2018, 14:13:57 ip »
Ai jaa, pinttynyt jotenkin latvaan että autoilla ja mopoilla ei ilman kierroksia mihinkään lähdetä kytkintä luistattamatta.
EV vaikka ei lähde luistattamatta mihinkään, liikkeessäkään ei vedä tasaisesti tyhjäkäynnillä ykkösellä, hamuilee vetääkkö vai ei tunnelmassa, kakkosella kyllä jo jolkottaa hieman tasaisemmin.

Miten käy jos vaikka autoissa tottuu johonkin automatic ohjattuun lähtöjärjestelmään ja on sitten lähdössä jollain missä moista ei ole.
Taitaa ruuhkautua entisestään liikennevaloseudut.

Mutta nämäkin huolet on kohta ohi kun siirrytään sähköpyörissä ja autoissa kaiken hoitaviin.
Jotain ne jättää varmaan kuitenkin meidän manuaalivanhusten tähden, mutta saattaa tulle syyte liikenteen vaarantamisesta jos oikein käsipelillä ronkkimaan ryhtyy.

Kohta kai vaellussauva joka ohjaa automaattisesti perille ja vetää ylämäessä ja kaikki elontoiminnat satelliititarkkailussa.
Ei onneksi aikanani.
Kelokeppi ja epämääräinen kompassisuunta riittää eksymään riittävän etäälle näistä uudistuksista.

Olikos se aihe sydän ja verenpaine anturi?
Olenkohan ihan oikealla osastolla?






motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #29 : Lokakuu 24, 2018, 22:05:47 ip »
Onhan tämä keskustelu loikannut paineanturin sielunelämästä manuaalivanhuksen toimintakyvyn arviointiin tulevaisuuden haasteissa. Ihan parasta tämmöinen.

Antureista: itseeni kytken toisinaan joitakin antureita kuten verenpaine-, verensokeri-, lämpö- ja pulssianturit. Loput kaksikymmentä arvoa hoitaa paikallinen laboratorio. Tahdistinta ei vielä ole. Jos tulee niin mieluimmin nelitahdistin kaksitahdistimen sijaan.