Kirjoittaja Aihe: Hieno kausi  (Luettu 29190 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #60 : Marraskuu 04, 2018, 14:36:48 ip »
K75:n moottori on liian ruma minkään rakentelun kohteeksi. Parhaimmillaan se on mielestäni kuitenkin alkuperäisessä kuosissa. Tämä omani on se ´87 musta perusmalli oranssilla satulalla ja raidoilla. Hienoin K75 ever.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #61 : Marraskuu 04, 2018, 16:17:42 ip »
Siksi se minun silmään onkin hieno, industrial-tyyliä. Muun muotoilun vaan pitää noudattaa samaa lootamuotoilua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #62 : Marraskuu 06, 2018, 19:18:26 ip »
Näistä liikenneoloista ja talvinopeuksista muutama havainto täältä Keski-Suomesta, nyt kun uuden työn takia tulee ajettua pääosin näillä nurkilla. Ensinnäkin tämä 4 tie, joka muistuttaa lähinnä kylätietä Jyväskylästä alkumatkastaan pohjoiseen. Keskinopeus noin 70 km/h, jonossa körötellään. Nopeusrajoitus on valtaosin 80 km/h. Jonkun maitolaiturin kohdalla 60 km/h. Liikenne pysähtyy väillä täysin, jos joku kääntyy vasempaan. Tämäkö on ykkösnumeron tien tasoa?

Alueelliset erot tässä tarkastelussa ovat melkoisia. Tuli käytyä pari viikkoa sitten Pietarsaaressa ja ajettua Pohjanmaalla. Pääsääntöisesti paineltiin 100 km nopeuksilla. Nelinumeroisella tiellä oli nopeusrajoitus 100 km/h? Sama ilmiö on aimminkin kiinnittänyt huomiota, ainakin Etelä-Pohjammaalla on väljemmät nopeusrajoitukset vs. tien luokitus/koko  Takaisin päin sitten tietä nro 13. 100 km/h kunnes tultiin Keski-Suomeen, niin nopeus tippu 80 km/km, vaikka vielä tien pinnan laatu parani. Tämä keskellä korpitaivalta, leveät pientareet, vähän liikennettä. Kärsivällistä porukkaa täälläpäin näillä liikennemäärillä. Vain 4tie jyväskylästä Lahteen on tätä päivää, tien kunnon ja liikenteen sujuvuuden osalta.  Muuten täällä on talvinopeudet voimassa ympärivuotisesti (myös motarilla).
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2018, 06:31:50 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #63 : Marraskuu 26, 2018, 11:56:31 ap »
Hieno ajokausi on hiipunut.. vaikka jatkunee hienoissa keleissä niillä joilla on kanttia tai homman sopiva kalusto!
Condor-asiaan perehdyttyäni päätin jälleen kerran sen unohtaa.

Motorismi sentään olisi jatkunut marraskuisen kokoontumisajon järjestämisellä.. Kaikki oli jo junailtu..
 
Arvatkaapa oliko kova harmitus kun terveys teki ulkomaan matkalla tepposet ja jouduin sairaalareissujen myötä perumaan (onneksi hyvissäajoin jo reissussa ollessa..) viime viikonlopuksi ilmoitetun Räntärallin.
No terveydellä ei leikitä mutta silti harmitti viikonloppuna vietävästi!
Nyt tilanne tuon terveyden suhteen vaikuttaa paljon paremmalta.

Eilen vieläkin toipilaana lepäillessä tuumailin talvirallia ja sain ahaa elämyksen! Ei se laiska Condor oikein kävisi tyyliini!
Desert / scrambler Ducati se olla pitää.
Meinasin aiemmin ettei kireää 450 Desmoa viitsi laittaa talviajoon tuhottavaksi.. No mutta siinähän sitä vasta munaa olisikin! Vähän samaa kapinaa kun joskus suunnitelmissa olleella asialla että kukaan ei ole juurikaan ajellut pitkäkeula chopperilla talvella tai talviralliin.. Siinä vapaasti varastettavissa oleva idea!

Aloin tuumailla että Desmoonhan on jo valmiiksi useampi etupyörä jos siihen tekisi toiset pyörät nastoille.. ja kun edellisen omistajan huonosti maalaamat tankitkin ovat maalaamoreissulla.. olleet muuten jo vuosia!?? niin paikallaan on varaosatankki.. ja varastostahan löytyy alulokareita.. ja tallessa taitaa olla pyörässä ostohetkellä kiinni ollut leveä tankokin! Siinähän se olisi "tosimiesten" talvipyörä jolla ei jää jalkoihin ja jolla voisi olla makea räyhätä menemään..


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2018, 07:34:49 ap kirjoittanut klassikko »

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #64 : Marraskuu 26, 2018, 12:34:34 ip »
No mikäs ettei!
Reissussa todennäköisesti rapautuu, saa maantiesuolaa ylleen, jne.
Mutta ei kerta tai kaksi haittaa kunhan pesee ja huuhtelee pyörän hyvin ajon jäljiltä.
On kokemusta useiden kymmenientuhansien kilometrien ajamisesta talvella. Huvikseen sekä työmatka-ajona.
Nollakelit ovat pahimpia ja isot tiet likaisimpia. Niitä kun välttää niin pärjäilee paremmin.

Itse en vaivautunut juurikaan pesemään ja se oli virhe. Kylläpä pyörä happani hetkessä ja sen aiheuttamia häiriöitäkin ilmeni kuten jarrujen jumimista ja yleistä hapettumaa. Myös sähkölaitteet ottivat itseensä. Ahkeralla puhtaanapidolla olisi osalta talvivaivoja säästynyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #65 : Marraskuu 26, 2018, 12:40:17 ip »
Kannatan talvi-Desmoilua! Pyörähän on harvinainen vain niille, joilla ei sellaista ole..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #66 : Marraskuu 26, 2018, 14:07:22 ip »
Ei ole harvinainen ei ;-)

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #67 : Marraskuu 26, 2018, 14:14:28 ip »
 ;D Kiitos kannustuksesta!

Pyörät kieltämättä happanevat ja kulahtavat todella nopeasti talviajossa.
Voihan se olla ettei niitä ajoja niin paljoa tule etteikö sitä jaksaisi reissujen jäljiltä pestä ja hinkata..

Arvelin alkuun etten ota harvinaista korkealle arvostamaani pyörää kuluttavaan käyttöön vaan hankin siihen tarpeeseen pilkkahintaisen Condorin..
 
Hmm.. Itseasiassa totuushan on että 450 desmoja on suomessa moniakymmeniä. (kuten Aapo tuossa tätä kirjoittaessani jo totesikin!)
Ja sehän se on pyörän parasta arvostamista että käyttää ja näyttää sitä!

Joten taidan ryhtyä jo tänään tuumasta toimeen ja alan kaivella kamoja esiin.. tosi makeeta päästä suunnittelemaan ja hahmottelemaan.
Hyviä vinkkejä nastarenkaista ja nastoittajista/tai nastoituksen tekemisestä otan mielelläni vastaan.. Jotenkin luulen että ns. trial nappulakumit olisi nastoitettavissa ja toimisivat parhaiten?

Lisäys: laitoin jo yhteen paikkaan tiedustelua nastarenkaista.. Taitaa käydä perinteisesti eli kuten jo joskus aikoinaan.. eli taakse ehkä jotain valmiina löytyisi mutta 18 tuumaiseen etupyörään ei?? Kääk!  (orig rengaskoot 2.75-18 ja 3.00-18)


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2018, 15:33:43 ip kirjoittanut klassikko »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #68 : Marraskuu 26, 2018, 15:42:06 ip »
Joku mopon rengas kenties menisi? Onko edessä varaa laittaa yhtään leveämpi kumi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #69 : Marraskuu 27, 2018, 12:02:01 ip »
Laitoin sen tiedustelun Satapiikki nimiseen firmaan. Ja kun sen jälkeen selasin Kurapyörä foorumia että mistä muut tilaa?.. niin juurikin sitä firmaa suositeltiin!

Eilen illalla tutkin että saisiko leveämmän nastarenkaan eteen.. Näyttäisi että kolmetuumainen sinne menisi. Takanakin on jo kolme puolituumainen vaikka orggis on kolme..

Muutoin näkyy olevan niin ettei tarvitse pahasti raiskata laitetta saadakseen siitä ihan kelvollisen liukkaan kelin laitteen (jos vaan sopivat renkaat löytyy).

Tehtaan Scrambler on hyvin pitkälti samanoloinen kuin katu Desmo. Etulokari on lyhyempi ja korkeammalla sekä pisaramaisempi tankki sekä sirompi satula sekä korkea ja leveä ohjaustanko.
Scramblessa ei ole sivukoppia vaan kunnon ilmanputsarit siinä kohden.

Homma alkoi jo eilen hahmottua.
Maalausreissussa olevien sivukoppien tilalle tulee alumiiniset numerokilvet. Tankiksi joko scramble tankki Intiasta tai originaali varaosatankki joka on huonossa (mutta alkuperäis!) maalissa.
Keksin että sen voisi säilyttää orggiksena (- useimmat kun on tuhottu entisöimällä! mistä sitä sitten raitojen ym totaali orggis paikkaa katsotaan?) ja siitä saisi tyylin mukaisen ja siistin jos saa teetettyä sen päälle nahkasuojan Vincenttejen tapaan!..

jatketaampa. Hitto kun työt häiritsee harrastamista!

Alumiini ja rosteri lokkareita löytyi ja tarvittaessa pitää sellainen laittaa ainakin eteen jo ulkonäön takia.
Pyörässä on jo valmiiksi megafoni.
Stongiakin löytyi iso nippu ja se leveä scrambler mallinenkin pyörässä ollut oli tallella..
Mutta taidan jättää siihen sellaisen maltillisemman enkä kovin leveän niin on parempi ajaa pidempää matkaa.

Pitkiä talvireissuja varten löytyi tunturi mopon selkeän yksinkertainen tarakka joka käy suoraan.
Sekä kylmiin oloihin tekonahkaiset käsisuojat ja pieni plexi jotka molemmat tuli Raahen talvirallireissussa jawassa kiinni ollessa hyviksi todettua!

Scramblessa on sama takavalo kuin desmossa mutta hyllyssä olisi sellainen pyöreä aito cev jota yleisemmin käytetään juurikin vakavammin otettavissa scrambleissä..




motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #70 : Marraskuu 27, 2018, 12:35:27 ip »
Kun saat pyörän ajokuosiin niin laitapa kuva!

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #71 : Marraskuu 28, 2018, 09:35:01 ap »

Joten taidan ryhtyä jo tänään tuumasta toimeen ja alan kaivella kamoja esiin.. tosi makeeta päästä suunnittelemaan ja hahmottelemaan.
Hyviä vinkkejä nastarenkaista ja nastoittajista/tai nastoituksen tekemisestä otan mielelläni vastaan.. Jotenkin luulen että ns. trial nappulakumit olisi nastoitettavissa ja toimisivat parhaiten?

Lisäys: laitoin jo yhteen paikkaan tiedustelua nastarenkaista.. Taitaa käydä perinteisesti eli kuten jo joskus aikoinaan.. eli taakse ehkä jotain valmiina löytyisi mutta 18 tuumaiseen etupyörään ei?? Kääk!  (orig rengaskoot 2.75-18 ja 3.00-18)




Viimetalvena kun IC:n alle etsin 18" nastarenkaita niin Hyvinkään mopokellarista löytyi yksi kpl ja toisen hain sitten saman kylän MP-racingistä. Taitavat olla jotain 3,5" leveitä, ei nyt muistu tarkasti mieleen.

Löysä

  • Viestejä: 40
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #72 : Marraskuu 28, 2018, 20:16:22 ip »
Ducati ehdottomasti talviajoon, kannatan. Renkaina trial kumit on yllättävän hyvät sekalaiseen talviajoon. Itse nastoitin trial rinkulat ihan joillain auton nastoilla. Nasta joka nappulaan ja kun jätti vähän koholle niin toimi ainakin Yammun 350 RD:ssä. Siinäkin 18" kumit.

Löysä
V 85 TT ja California 1400 touring

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #73 : Marraskuu 29, 2018, 15:22:39 ip »
Pitää googletella mistä auton nastoja löytyy.. Desmon paino on jotain 130 kg kai kuivapaino, kuski ja kamat.. ja kulkenee 170km/h parhaimmillaan mutta tuskin noita nopeuksia nastoilla ajellaan! Voisi ajatella että 120km oletuksena max jatkuvaa nopeutta. Onkohan nuo trial tyyppiset esin 3 tuumaset kantavuudeltaan ja vaikka 120 asti ok?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #74 : Marraskuu 29, 2018, 15:42:17 ip »
Rengasliikkeestä lähtee kysymään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.