Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia  (Luettu 3264 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia
« : Lokakuu 01, 2018, 17:26:28 ip »
Pitkin kesää ihmettelin kun samasta aiheesta tuli vikailmoituksia tarpeeksi.
Ryhdyin asiaa tutkimaan ja vika saattoi löytyäkin.
Korjaus maksoi muutaman sentin.
http://www.motomatti.fi/2018/10/california-1400-gts-paavaroitusvalo.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2018, 21:34:58 ip »
Se vaijerin kireyden muutos varmaan näkyy potentiometrissä nopeana piikkinä ja mennee siitä sekaisin. Kenties?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia
« Vastaus #2 : Lokakuu 01, 2018, 22:07:38 ip »
Se vaijerin kireyden muutos varmaan näkyy potentiometrissä nopeana piikkinä ja mennee siitä sekaisin. Kenties?

Jotensakin niin.
Vaijerit säädetään ensin normaalisti ja niiden asento ja keskinäinen tiukkuus oletetaan pysyvän vakiona.
Mutta nyt tuo toisen vaijerin temppuilu paljastui. Toisessa asennossa se antoi sen arvon kuin oli kerrottu ECUlle ja sitten kun vaijeri meni eri tavalla mutkalle vaijereille ohjelmoidut arvot olivat paikaansapitämättömät ja ristiriidassa. Siitä vikailmoitus ajotietokoneeseen asti. Vika hävisi välillä itsekseen mutta vikasietotila jäi aina päälle.

Jos vaijeri oli väärässä asennossa niin tyhjäkäynti oli huono tai moottori sammui. Se on harmillista kaupunkiajossa ja muussa pikkupyörityksessä.
Lisäksi moottorinohjaus siirtyi vikasietotilaan josta vapautuminen edellyttää tilanteen eli vaijerien asennon normalisoitumista ja kikkailua virta-avaimella. Vikasietotilassa voi aivan hyvin tehdä reissua mutta matka taittuu vain hieman yli 100 km/h vauhtia ja kiihtyvyys on heikkoa. Tavallisella maantiellä ei vikasietotilaa edes huomaa jos ei tarvitse ohittaa tai muutoin kiihdytellä.

Onneksi löytyi hyvin edullinen korjaustapa. Lisäksi tuli oppia 7SM-Fly by Wire-järjestelmästä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia
« Vastaus #3 : Lokakuu 01, 2018, 22:33:52 ip »
Se varmaan teki hypyn säätöalueen sisällä, niin koneaivo ei osaa kompensoida. Tai se esim sekoitti sillä liikealueen toisen suunnan, hypystä eteenpäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2018, 23:06:21 ip »
Nyt kun tiedän mitä tapahtuu niin kesken kääntämisen kaksi neljästä kaasunasentopotentiometristä antaa välittömästi väärän signaalin mikäli kaasuvaijeri hyppää ristiin toisen vaijerin suhteen. Yritin hieman isompaa välystäkin eli jätin kaasukahvaan löysän liikkeen. Mutta se ei auta. Nippusiteet auttoivat.

Se ei ole kuulemma oikea korjaus mutta en taida välittää. Kun pa-tankki on seuraavan kerran irti niin saatan suunnata vaijerit hieman eri reittiä. Josko se olisi oikeanlainen korjaus?
Sen jälkeen vain vaijerien ja kaasunasentopotentiometrien uudelleen ohjelmointi ECUun.

Sinänsä jännä juttu että tämä on ensimmäinen vika pyörässäni. Onkohan niitä nyt tulossa muitakin?
En julkistanut tätä asiaa ennen kuin ehdin asiaa tutkia kunnolla, löytää ongelman ja tehdä korjauksen sekä todeta korjauksen toimineen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2018, 22:36:35 ip »
Onhan nippusiteillä korjattu virallisissa merkkikorjaamoissa päällekkäin olevien tulpanjohtojen aiheuttamia häiriöitä, eli korjaus lienee ihan "laillinen".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia
« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2018, 23:05:16 ip »
Niin kuin myös Volkkarin turvavöitä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1400 kaasuvaijerien kanssa ongelmia
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2018, 23:08:40 ip »
Se oli kyllä humoristisuudessaan pelottavan typerä ratkaisu  :D Ilmeisesti isoilla merkeillä on lupa pitää asiakkaita idiootteina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.