Se vaijerin kireyden muutos varmaan näkyy potentiometrissä nopeana piikkinä ja mennee siitä sekaisin. Kenties?
Jotensakin niin.
Vaijerit säädetään ensin normaalisti ja niiden asento ja keskinäinen tiukkuus oletetaan pysyvän vakiona.
Mutta nyt tuo toisen vaijerin temppuilu paljastui. Toisessa asennossa se antoi sen arvon kuin oli kerrottu ECUlle ja sitten kun vaijeri meni eri tavalla mutkalle vaijereille ohjelmoidut arvot olivat paikaansapitämättömät ja ristiriidassa. Siitä vikailmoitus ajotietokoneeseen asti. Vika hävisi välillä itsekseen mutta vikasietotila jäi aina päälle.
Jos vaijeri oli väärässä asennossa niin tyhjäkäynti oli huono tai moottori sammui. Se on harmillista kaupunkiajossa ja muussa pikkupyörityksessä.
Lisäksi moottorinohjaus siirtyi vikasietotilaan josta vapautuminen edellyttää tilanteen eli vaijerien asennon normalisoitumista ja kikkailua virta-avaimella. Vikasietotilassa voi aivan hyvin tehdä reissua mutta matka taittuu vain hieman yli 100 km/h vauhtia ja kiihtyvyys on heikkoa. Tavallisella maantiellä ei vikasietotilaa edes huomaa jos ei tarvitse ohittaa tai muutoin kiihdytellä.
Onneksi löytyi hyvin edullinen korjaustapa. Lisäksi tuli oppia 7SM-Fly by Wire-järjestelmästä.