Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Moto Guzzi  (Luettu 66976 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #15 : Lokakuu 04, 2018, 20:00:05 ip »
Laita normi kuparikaapelit.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #16 : Lokakuu 04, 2018, 22:38:19 ip »
Museokatsastajalla lienee oma sanottavansa sytytyskaapeleistakin, ainakin pitäisi olla.
Jos museoinnilla ei ole tähän sanomista niin laita silikonieristeiset hiilikuitujohdot.
Niissä on tyypillisesti vastusta 10kohmia/metri. Pidät vain huolta, että puolalta tulpan kärkiväliin vastus jää alle 20kohmia.
Jos virranjakajan pyörijässä on vastusta, sekin pitää laskea mukaan.
Tämän jälkeen ei tarvitse huolehtia tulpanjohdoista enää ikinä.
Niitä saa autotarvikeliikkeistä eri pituisina ja erilaisilla liitinvaihtoehdolilla.
Jos sopivaa yhdistelmää liittimien suhteen ei löydy, liittimet on yleensä mahdollista vaihtaa.
Sellaisia hiilijohtimia joiden johdinosa on oikeasti jotain hiiltä tai mitälie grafiittia, ei kannata laittaa edes uusia. Eivät kestä taivuttelua ja
ovat muutoinkin lyhytikäisiä.
Sohc van Helmi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #17 : Lokakuu 05, 2018, 19:35:22 ip »

Noniin.... Motonetistä löysin alkuperäisen näköiset, johon vaihdoin virranjakajan puoleiset päät vanhoista. Kulmalähdot kait harvinaisia.  Onko tällä puolella suosituksia tulpille kun ohjeissa ei ole kuin kierre ja sen pituus ja lämpöarvo 225.  Oli eri tulppa-avain koot paikallaan  :D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #18 : Lokakuu 05, 2018, 21:21:53 ip »
Koita vaikka tätä: NGK BPR7ES
Tulpanhattu vastukseltaan 5 Ohm ja tyypiltään peltikuorinen jos on kuparijohtimet.


MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #19 : Lokakuu 06, 2018, 19:20:09 ip »
Tulpat ja jopa varakärjet löytyivät  ;D.  Varmaan 100 km takana ja aina vaan paranee. Kyllähän tällä varmaan Mandellon pääsee .
Ohjeissa on kaasuttiminen säätöohjeet... toisen tulpanhatun irroitus ja 3- 4 tahtia pitäisi käydä yhdellä ja silloin on OK
Mitenkähän onnistuu tänään kotikonstein ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #20 : Lokakuu 06, 2018, 19:48:53 ip »
Lainaus
toisen tulpanhatun irroitus ja 3- 4 tahtia pitäisi käydä yhdellä ja silloin on OK
Saat samalla sydämen tahdistuksen. Kannattaa olla irti pyörästä kun nostaa tulpanhatun pois.
Homma tehdään molemmin puolin.

Varoituksena muille: älkää ikinä ottako käyvän moottorin tulpanhattua irti mikäli ette tiedä millainen on sytytysjärjestelmän toimintatapa joka ko homman sallii.

Virranjakaja pyörijä on hieman erikoisempaa mallia johtuen sytytysjärjestyksestä. Siinä on pitkä sektori joka vuorotellen antaa kipinä eri päistä kaarta. Jos ei ole varapyörijää niin käsittele varoen. Keskipakosäätimestä taisikin olla jo juttua. Se on hyvä huoltaa aika-ajoin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #21 : Lokakuu 07, 2018, 15:48:29 ip »
En ikinä ottaisi irti käyvän moottorin sytytysjärjestelmän korkeajännitejohtoja. Oli sytytysjärjestelmä minkä tyyppinen tahansa.
Korkeajännitejohtoja irrottelemalla käyvästä moottorista saa vain aikaiseksi läpilyöntikohtia eristeisiin. Ne eivät välttämättä tule
ongelmaksi heti, mutta kun joskus joutuu vaihtamaan vaikkapa sytytyspuolaa uuteen, voi muistella onko tulpanjohtoja joskus
tullut irroteltua.
Minullakin on sellainen Autonovon aikainen ohje missä tulpanjohtoja irrotellaan. Noviisina sitä joskus noudatinkin ja olen joutunut
siksi vaihtamaan useammankin sytytyspuolan ennekuin opin ja ymmärsin.
Jos käyvän moottorin tulpasta pitää saada kipinä sammumaan sen voi tehdä maadoitusjohdolla minkä on laittanut tulpanhattuun
tulpan kaveriksi. Sitä sitten tökkii sylinterikanteen jollain muovi tai puutikulla.
Tosin saman asian voi tehdä kiertämällä seosruuvi kaasuttimesta kiinni.
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #22 : Lokakuu 07, 2018, 17:30:20 ip »
Tässä skannattu osa V1000 G5:n  ja 1000 SP:n virallisesta Workshop Manualista:
Kohta 6.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #23 : Lokakuu 07, 2018, 19:34:33 ip »
Jep, juuri tuota ohjetta noudattamalla menee sytytyspuolat ennen pitkää vaihtoon.
Siinähän säädetään lähinnä kaasuttimien balanssia. Kannattaa käyttää mittareita siihen.
Seoksen saa kohdalleen kun kääntää toisen puolen seosruuvin ensin kiinni ja säätää toiselta puolelta
seosruuvin kohdalleen.
Joutokäyntiä voi joutua hieman korottamaan, moottori ei muuten ehkä pysy käynnissä yhdellä sylinterillä.
Seosta säädettäessä ei tarvitse välttämättä muita työkaluja kuin ruuvimeisselin, eikä mitään tarvitse irrotella.
Säätää lopuksi joutokäynnin mieleisekseen.
Sohc van Helmi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #24 : Lokakuu 11, 2018, 19:28:49 ip »

Onneksi ei ole kuin yksi puola  ;D   No... erikoinen värkki kun kun toisella kaasarilla sammuu ja toisella ei. Varmaan pitää huoltaa toinenkin. 
Tulpat sain jo nätin värisiksi, mutta pakokaasun paineiskut tyhjälläkäynnillä ei ole samanlaiset. Hyvin kuitenkin jo kulkee..

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #25 : Lokakuu 11, 2018, 21:18:50 ip »
Jos ero sylinterien välillä on merkittävä eikä se säätämällä korjaannu on jossain ilmavuoto, eroa puristuspaineissa, väärä seos toisessa sylinterissä, jne. Mutta tässä mallissa ei sytytystä saa eri ajoitukselle eri sylintereissä kuten kaksikärkisissä malleissa. Molempien pyttyjen sytytys säätyy samalla kertaa synkronissa.

Ensin katsoisin että molemmat kaasuluistit lähtevät nousemaan ehdottomasti aivan yhtä aikaa ja nousevat ja laskevat tasatahtia koko liikematkansa. Se on ensimmäinen edellytys.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #26 : Lokakuu 11, 2018, 22:55:49 ip »
Onkos tuossa sellaiset kantikasluistiset kaasarit? Eikös ne ole kuluneina hankalan säädettävän maineessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #27 : Lokakuu 12, 2018, 11:03:33 ap »
Onkos tuossa sellaiset kantikasluistiset kaasarit? Eikös ne ole kuluneina hankalan säädettävän maineessa.
Ovat.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #28 : Lokakuu 14, 2018, 15:51:10 ip »
Lähteekö kone ( tai vaihdelaatikko 850 GT  ) ilman swingin irroitusta ? Kytkimen korvake vaihdelaatikon peräkappaleesta ollut poikki nähtävästi kauan. Käytettyä ei ole vielä löytynyt ja värkkään rungosta toista korvaketta kytkimelle. Voi tehdä melkein ilman mitään purkamista.


Mr
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2018, 18:44:38 ip kirjoittanut MarkkuEVP »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #29 : Lokakuu 14, 2018, 21:47:56 ip »
Olen irrotanut maantien levikkeellä 850 GT:stä vaihdelaatikon niin että moottori on paikoillaan toimenpiteen aikana. Pyörä keskituella. Takaapäin lukien pitää irrottaa takapyörä, takahaarukka (kardaani) ja takalokasuoja sähkölaitteineen. Lisäksi startti.
Syynä kampiakselin takapään stefan pullahtaminen pois paikoiltaan. Jouduin siis purkamaan kytkimenkin. Aikaa meni neljä tuntia. Paremmilla työkaluilla olisi ollut nopeampaa. Lievestuoreen Shelliltä sain lainaksi isot siirtoleukapihdit. Syy hikoiluun oli tukkeutunut kampikammion huohotin.