Kirjoittaja Aihe: elektroninen sytytys cali III  (Luettu 5452 kertaa)

elsoder

  • Viestejä: 48
elektroninen sytytys cali III
« : Syyskuu 21, 2018, 09:23:11 ap »
Moro!
Tuli hankittua ja asennettua elektroninen sytkä.On 9 eri vaihtoehtoa ennakon säätöön.Näistä käyristä en ymmärrä paljoakaan.Mikä olisi paras vaihtoehto normaaliin ajoon;onko ihanne mallikäyrää.Kyseessä -91 kaasari cali.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2018, 13:13:04 ip »
Toki ihannekäyrä on olemassa mutta se on joka kuskilla erilainen.

Cali III ei ole erityisen sporttinen joten käyrän nousukulma voi olla suhteellisen jyrkkä.

Voit katsoa millaisia sytytyskäyriä muut ovat käyttäneet. Netistä löytynee. Ainakin itse löysin hyvän valikoiman joiden perusteella laadin sen ensimmäisen käyrän ohjelmoitavaan sytytykseen.

Ilmeisesti voit valita valmiiksi tehtyjä eri käyriä joten kokeilemalla löytynee se oikea. Huomaa myös että sytytysennakko on riippuvainen kaasuttimien antamasta seoksesta. Runsaampi seoksen saanti edellyttää myös erilaista sytytyskäyrää.

Voit varsin huoletta kokeilla kaikkia käyriä. Jos kiihdyttäessä kilisee niin käyrää pitää vaihtaa sellaiseen joka ei aiheuta detonaatiota. Aja sillä joka mukavammalta tuntuu. Huomaa että kuuma moottori tarvitsee erilaisen sytytyskäyrän kuin kylmänä käyvä kone. Guzzin kone käy tyypillisesti varsin kylmänä.

Vakioasetuksiset käyrät ovat liki aina kompromisseja. Aikansa kun säätää seosta ja testaa eri sytytyskäyriä voi löytää oikein hyvänkin toiminta-alueen.

Alla kuva erilaisista Guzziin takoitetuista sytytyskäyristä. Valitse siitä tarpeen mukaan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2018, 16:39:49 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2018, 17:30:12 ip »
Juuri niin aikainen sytytys, kuin kestää kilisemättä. Onko valitsemassasi boksissa mahdollista tehdä itse käyriä? Mikä tuote on kyseessä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

elsoder

  • Viestejä: 48
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2018, 19:09:06 ip »
Tällainen systeemi =Digital Ignition ZDG3 - Moto Guzzi (Distributor).Niistä käyristä sen verran että jos ennakko eri käyrillä erilainen ;mistä tietää perus ennakon asteina kun vauhtipyörässä on vain koneen alkuperäiset merkit kärki-systeemille.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2018, 21:21:41 ip »
Astekiekko kampuran päähän ja esim heittokellolla etsit yläkuolokohdan. Merkkaat sen tai lähinnä valitsemasi ennakon vaikka vauhtipyörään. Sitä voi sitten tarkastella ajoituslampulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2018, 22:25:24 ip »
Tällainen systeemi =Digital Ignition ZDG3 - Moto Guzzi (Distributor).Niistä käyristä sen verran että jos ennakko eri käyrillä erilainen ;mistä tietää perus ennakon asteina kun vauhtipyörässä on vain koneen alkuperäiset merkit kärki-systeemille.

Saitko tai muistitko tilata manuaalin sytkän mukana?
Eikö Californian vauhtipyörään ole merkattu yläkuolokohdan merkkejä?
Jos ei ole, ne täytyy tehdä ennen tuon sytkän asennusta.
Jos oikein manuaalista ymmärsin, tuon perusennakko ajoitetaan yläkuolokohtaan kun moottori ei käy. Siinä  pitäisi olla ledit mitkä kertovat
milloin sytyttää. Ajoituslamppua ei siis välttämättä tarvita.
Sitten kun moottori pyörii 0-400 rpm. pysyy ennakko perusennakkona. Lähtökohta on nolla astetta.
Kun moottori on joutokäynnillä 400-1000 rpm ennakko on 2-8 astetta riippuen valitusta ennakkokäyrästä.
Oikeastaan tarvitset jatkossa myös ajoituslampun, strobon niin pääset ainakin mielenkiinnon vuoksi tarkastelemaan kuinka
ennakko käyttäytyy eri kierroksilla.
Varsinkin jos herää mielenkiinto kokeilla erilaisia perusennakkoja.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #6 : Syyskuu 22, 2018, 00:31:28 ap »
Jäi multa tuosta aiemmasta tuo Pekan kirjoittama kohta, eli eikös siellä pitäisi olla S ja D merkattuna yläkuolokohdiksi?
Jos tuossa on ne ledit, niin silloin toimii kuten muutkin jälkiasennettavat, kuten esim Boyer, joka tarjoaa syttyjä liki kaikkeen mahdolliseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2018, 02:43:50 ap »
Muutaman Californian omistajana voin kertoa että D (oikea) ja S (vasen) löytyvät vauhtipyörän kehältä.
Sieltä löytyvät myös ennakkomerkit. Tässä tapauksessa niihin ei tarvitse perehtyä sillä yleensä ne voi ohjelmoida sytkäboksiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2018, 08:59:12 ap »
Siinä mielessä tarvii, että sille sytytykselle saa opetettua yläkuolokohdan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #9 : Syyskuu 22, 2018, 12:56:02 ip »
No jos sorvari on vaikka sorvannut merkinnät pois? En tunne tätä tapausta.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #10 : Syyskuu 22, 2018, 16:55:39 ip »
Oletus tietenkin oli että on alkuperäinen D ja S-merkeillä varustettu vauhtipyörä on asennettu oikeaan asentoon.
Nuo merkit vauhtipyörällä eivät ole ennakkomerkit vaan yläkuolokohdan merkit. Ennakkomerkitkin voivat olla mutta niiden yhteydessä ei ole "aakkosia".

Jos mitään merkintöjä ei ole tai vauhtipyörä on kiinnitetty väärin niin laturin pulttiin kiinnitetty astelevy hoitaa saman asian.

Tässä omaa yrittelyä asian tiimoilta astelevyn kera: http://www.motomatti.fi/2016/02/digitaalisytytyksen-asennus-california3_24.html

Astelevyn käyttö korvaa kaikki alkuperäiset ennakkomerkinnät. Toki aloitettaessa pitää oiken puolen mäntä olla ykk:ssä ja molemmat venttiilit kiinni. Se on astelevyn nollakohta.

elsoder

  • Viestejä: 48
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2018, 18:46:57 ip »
Käyrä kaaviossa mitä tarkoittavat =SWINGLE POINT ja MOTOPLAT? muut ovat ymmärtääkseni viritysasteita mutta mihin kategoriaan tämä cali III -91 kuuluu?.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #12 : Syyskuu 23, 2018, 19:19:40 ip »
Käyrä kaaviossa mitä tarkoittavat =SWINGLE POINT ja MOTOPLAT? muut ovat ymmärtääkseni viritysasteita mutta mihin kategoriaan tämä cali III -91 kuuluu?.

Single point on yksikärkiparisen virranjakajan versio. Sen käyrä olisi tuo miltä näyttää.
Motoplat on eräs hyvin tunnettu sähkölaitevalmistaja. Sen laitteessa on tuon näköinen ennakkokäyrä.
Nämä muut ovat kaksikärkiparisen virranjakajan käyriä. Tämän asennuksen yhteydessä varmaankin ohitetaan keskipakosäädin? Tarkoittaa että laitteessa itsessään on ennakko ohjelmoituna.

Kyllä nuo kaikki sopii Guzziin. Kokeile mikä on sopivin omaan käyttöön ja kaasuttimien säätöön. Aikainen sytytys = rikas seos, Laiha seos = myöhäisempi sytytys. Noin pääpiirteittäin. Bensiini tarvitsee aina tietyn ajan palamiseen. Jos rikkaalla seoksella sytytys on kovin myöhässä niin tapahtuu joko itsesytytys (erittäin paha ja kone voi särkyä) tai ankaraa pauketta pakoputkessa eikä tehoa synny. Ikään kuin pyhä kolminaisuus.

Tuntematta laitettasi olen ymmärtänyt että siinä on erilaisia käyriä joista valita. Jokin niistä on paras vaikka et kaasuttimia säätäisikään.
Jos laitteen anturointi on säädettävä  voit säätää sytytyksen perusennakkoa. Pitää kuitenkin huomioida että silloin koko käyrä "siirtyy" anturoinnin käännön määräämän astemäärän.

Distributor eli anturointi on ilmeisesti virranjakajassa. Muita paikkoja anturoinnille on vauhtipyörä, nokka-akseli tai yleisimmin kampiakselin pää laturin kotelossa,
Virranjakajaa kääntämällä voi myös säätää ennakon suuruutta.

Varsin tyypillinen ja helppotoiminen laite. Vastaavia on ollut tarjolla useammallakin valmistajalla. Yllättäen aika korkea hinta.

elsoder

  • Viestejä: 48
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2018, 12:26:21 ip »
Tein sellaisen lopputuloksen=kun vaihtoehtoja on 9 ja on ihannemalli käyrä niin valitaan lähinnä ihannetta oleva käyrä niistä 9:tä .Voi olla että tyhjäkäynti kasvaa (aikaismpi ennakko) sen jälkeen säädetään ennakko normi merkkiin.Käyrän profiilihan on mikä ajossa vaikuttaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: elektroninen sytytys cali III
« Vastaus #14 : Syyskuu 24, 2018, 12:53:18 ip »
Olet siis jo ajanut?
Kyllä, ennakko vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Itse asiassa se vaikuttaa koko kierroslukualueeseen.

Millainen oli anturoinnin asennus?
Ensin varmaankin otettiin keskipakosäädin pois tai se lukittiin niin ettei se muuta ennakkoa?

Siksi kysyn että taannoin eräällä kaverilla oli laitettu elektroninen kierrosluvun mukaan säätyvä sytytys Guzziinsa.
Mutta se ei toiminut. Käyntiin sai mutta kierroksia ei sietänyt. Oli jäänyt keskipakosäädin eliminoimatta.
Asia johtui saksankielisistä asennusohjeista. Otettiin sitten keskipakosäädin pois niin homma alkoi toimia kokolailla.
Myöhemmin hän informoi että käytti pyörän huollossa jossa sytytys säädettiin tarkemmin.

Kaikissa elektronisissa sytytyslaitteissa ei ole sisäistä ennakonsäätöä vaan ne tukeutuvat pyörän omaan mekaaniseen säätimeen.
Sellaista ei kannata hankkia nykyään.
Parhaan tuloksen saa kun on sähköisesti säätyvä perusennakko ja lisäksi imukanavan paineella tai kaasunasentotunnistimella lisätty tarkennus perussäätöön.
90-luvun kaasutin-Guzzeissa on sellaisia. Esimerkiksi Nevadassa. Näissä sytytyskartta on 3D-tyyppinen eikä pelkkä käyrä.