Kirjoittaja Aihe: Breva 750 perä/vaihteistoöljy  (Luettu 13960 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #15 : Syyskuu 22, 2018, 14:45:03 ip »
Öljyn paksuutta kysyttiin:
Käsikirjassa se mainitaan ja muutoksia 2000 luvulla tuskin on tullut. Erikoista on se, että monia käsikirjasta poikkeaviakin ohjeita on, mutta monet niistä lienevät mielipiteitä. Siis:

Vaihteisto: 85W-90, ja sitä menee n 1 litra. (Kannattaa ostaa se nokallinen muovipullo)
Perä: 85W-140, ja sitä menee n. 1,5 desilitraa. (Täyttö on 1,7 dl, mutta valuttamalla ei tule kaikki vanha ulos.)

Moottoriöljyä ei kysytty, mutta se on 10W-60, ja sitä menee n. 1,5 litraa. (Täyttö on 1,78 l, mutta samoin siinäkin kaikki vanha ei tule pois.)

Peräöljyn täyttämisestä on pdf ohje ihan tehtaalta annettuna, tosin 2006 V7 varten, mutta pidän sitä pätevänä ainakin omaan 2011 Nevadan Anniin asti, koska tää osa rakenteesta on sama, kuin myös Brevassa, pdf:stä kuvakaappaus. (Kun pyörä on pystyssä molemmilla pyörillään ilman kuormaa, siis ei sivu- tai keskituella, tuo 1,5 dl valuu tyhjennyspropusta pois n. tunnissa, tai kahdessa kevään viileydessä, ja se määrä lisättynä pinta on juuri tarkistuspropun alareunalla. Olen kokeillut sen joka kevät. Ilmaproppu kannattaa laittaa likoamaan öljynvaihdon ajaksi ja puhaltaa reikä auki.)

Lisäksi voidaan tietysti jälleen kiistellä ikuisuus aiheesta: peräöljyn lisäaine. Tehtaan pdf kieltää ne, mutta pyörän oma käsikirja määrää sellaisen:

Peräöljyn lisäaine: Agip grease SM2 lithium/molybdenium NL GL 2. Määrää en löytänyt, mutta ruokalusikllisen olen laittanut.

Kukaan ei vielä ole kertonut: onko viisaampaa jättää vanhat likaiset öljyt sisään talvivarastoinnin ajaksi happanemaan, vai vaihtaa jo syksyllä uudet?
Sentire la forza!
Terv: Timo

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #16 : Syyskuu 22, 2018, 14:48:59 ip »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #17 : Syyskuu 22, 2018, 14:49:26 ip »
Määrä on muistaakseni 20ml. Siis molya.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #18 : Syyskuu 22, 2018, 15:00:26 ip »
"Erikoista on se, että monia käsikirjasta poikkeaviakin ohjeita on, mutta monet niistä lienevät mielipiteitä." ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #19 : Syyskuu 22, 2018, 21:46:11 ip »
Lainaus
Kukaan ei vielä ole kertonut: onko viisaampaa jättää vanhat likaiset öljyt sisään talvivarastoinnin ajaksi happanemaan, vai vaihtaa jo syksyllä uudet?
Kerrotaan nyt ensin se miten itse aiheeseen suhtaudun.
Vaihtoväli 10.000 km mutta syksyyn mennessä on ajettu noin 5000 km niin samoilla öljyillä mennään seuraavanakin kesänä. Jos on lähempänä 10.000 km niin vaihto syksyllä/talvella. Ei osu vaihto keskelle kautta.
Vaihtoväli 5000 km niin vaihto seuraavan 5000 km kohdalla oli kesä tai talvi.

Merkkiliikkeiden asentajat suosittelevat öljynvaihtoa aina ennen talvisäilytystä aiemmasta vaihtoajasta tai vaihtovälistä riippumatta. Osa on tietenkin kaupallista toimintaa koska saa myydä suodattimen ja öljypänikän ja ehkä vaihtotyönkin.

Mutta varmaa on että uuden suodattimen ja öljyn vaihtaminen ennen seisontaa on tapa välttää öljyn seassa mahdollisesti olevien syövyttävien aineosien vaikutusta. Se että onko siellä epäilyttäviä aineosia on uskon asia. Öljypohjaan ja venttiilikoppiin kertynyt kylmälima osoittaa että öljyn seassa on vettä. Kannattaisi ehkä vaihtaa öljyä useimmin tai nostaa moottorin käyntilämpötilaa niin että kylmälimaa ei muodostu.

Itselläni on ollut monia moottoripyöriä, varsin vanhoja eli 70-luvultakin ja niiden aikanaan vastaan tulleiden koneremonttien suhteen en ole koskaan löytänyt syöpymiä. ruostetta tai muuta puutetta normaalin kulumisen ohella. Noin 100.000 km tai enemmän ajetussa moottorissa on löytynyt, toisinaan, vikaa venttiilikoneistosta ja männänrenkaista. Useimpiin käytettyihin pyöriini olen tehnyt koneremontin ennakoivasti ilman mitään vikaa.

Vaihteisto on asia erikseen. Jos tyhjennyspropun magneettiin kertyy metallipurua on se selvä merkki että kulumista on tapahtunut. Purua vaihteistoss ei pidä pitää normaalina asiana. Jos sitä on niin tihennetty vaihtoväli auttaa eli uudella öljyllä huuhdellaan vaihteistossa pyörivää metallipurua pois. Puru on peräisin sysäyksenvaimentimesta ja hammaspyörien hampaista mutta vauriota se aiheuttaa lähinnä laakereissa joita vaihteistossa on runsaasti. Laakerivika voi särkeä vaihteiston varsin perusteellisesti. Siksi kannattaa tutkia millaista öljyä vaihteistosta pois lasketaan.
Perävaihdetta koskee sama asia.

Tässä tyypillinen vähällä huollolla ollut vaihteisto: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen_28.html

Kaikista laiminlyödyin öljynvaihtokohde on keulan heilahduksenvaimennin. Melkomoista kuraa saa usein laskea pois tai siellä ei juuri öljyä ole ollutkaan.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2018, 11:58:11 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #20 : Syyskuu 22, 2018, 23:52:45 ip »
Itsellä pahimmat vastaan tulleet laiminlyönnit koskevat yleensä jarrunesteitä. Sieltä saa monasti laskea uskomatonta kuraa. Parhaimmillaan koko jarrujärjestelmä on ollut täynnä mustaa visvaa, jota ei ihan helpolla jarrunesteeksi tunnista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #21 : Syyskuu 23, 2018, 12:21:34 ip »
Lisätään siis onnettomimpien osien listalle keulan lisäksi jarrujärjestelmä.
Kokemuksesta tiedän että mitä ihmeellisimpiä virityksiä jarruihin voi tehdä.
Tekniikkaa tuntemattomalla syntyy erikoisia ratkaisuja. Tässä esimerkkejä mitä tekniikasta tietämätön voi tehdä kuten o-renkaat jarrumännän paljekumin sijasta. Ei voi ymmärtää miten joku voi ajatella että o-rengas suojaisi jarrumäntää: http://www.motomatti.fi/2015/06/purkupyora-yllattaa-vikamaarallaan.html

Lisätään vielä yksi erittäin laiminlyöty voitelukohde vaikka se koskeekin lähinnä vain kärkisytytteisiä pyöriä.
Kyseessä virranjakajan keskipakosäädin. Sen voitelu on erittäin helppo mutta silti se on jätetty tekemättä miltei kaikissa vastaantulleissa kärkisytytteisissä.
Osassa elektronisissakin sytyissä on keskipakosäädin. http://www.motomatti.fi/2015/12/varamoottorin-virranjakaja-ja.html
Detonaatio, heikko veto tai suurentunut kulutus voi olla vain huoltamattoman keskipakosäätimen syytä.

Että jos joku uskoo merkkihuollon pitävän huolta kaikista pyörän huoltokohteista niin asia ei ole niin. Myös pyörän omistajalle/käyttäjälle on jätetty runsaasti huolehdittavaa että hän pyytää merkkihuollossa ko kohteet tehtäväksi lisätyönä tai käyttäjä huolehtii niistä itse.

Ei ole kun kaksi viikkoa kun tapasin tutun kaverin joka valitteli vanhan pyöränsä huonoa käynnistyvyyttä. Otin puheeksi keskipakosäätimen koska tiesin sen olevan kyseisen pyörämerkin/mallin ns. akilleen kantapää. Ei ollut hän tietoinen kyseisestä laitteesta pyörässään. Vaikka oli sillä jo yli kymmenen vuotta ajellut.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #22 : Syyskuu 23, 2018, 14:48:24 ip »
Vaihdoin pari päivää sitten peräöljyt Jackaliin. Koemielessä katsoin että pyörä pyörillään vaakatasossa perään meni öljyä 2 desiä. Kardaani vaakasuorassa meni noin puoli desiä lisää, ja muistaakseni ohjeessa tilavuudeksi sanotaan 2,5dl.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #23 : Syyskuu 23, 2018, 16:25:34 ip »
Isolohkon perässä ei kaksi desiä ole vielä fataalia voitelun osalta mutta öljy kuluu ja siihen kertyy vettä, metallipurua, jäähdytyskin heikkenee ja myös itse öljy pilkkoontuu ajan kanssa eli voitelukyky heikkenee pienessä määrässä nopeasti. Suositusmäärää kannattaa kuitenkin suosia sillä isompaan määrään mahtuu enemmän likaa ja isompi määrä myös kestää käyttöä paremmin.

Tässä juttua isolohkoisten perävaihteiden eroista aikojen kuluessa sekä miten sitä voi parantaa: http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html

Pikkulohkon perävaihde on herkempi pienemmän öljymäärän ja huohotusjärjestelmän heikkouksien vuoksi. Kerää helposti vettä ja, valitettavasti, öljynvaihtajat laittavat öljyä yleensä liian vähän. Jos laittaa liikaa niin liika poistuu takarenkaalle. Eli niin päin ei voi varmistella.

Itselläni on ollut käytössä, eri aikoina ja lyhytaikasesti, kolme pikkulohkoista joista kaksi omistuksessani. Opin niiden tavoille melko nopeasti: yksi perä halkesi, toinen leikkasi kiinni ja kolmas toimi jo moitteitta. Haljenneen perän korvasi silloinen maahantuoja, kiinnileikkaus johtui merkkihuollon töppäyksestä ja siitäkin sain hyvitystä ja kolmas toimi siksi että en vienyt enää pyöriäni huoltoon vaan aloitin tekemään hommat itse.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #24 : Syyskuu 23, 2018, 17:17:14 ip »
Ja pikkulohkon peräöljy on kirjan mukaan niin uskomatonta tahnaa, että sitäkin myöten sitä pitää olla tarpeeksi. Liian vähä on hetken pyörittyään perän kopan seinillä, eikä pyörivässä osissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #25 : Syyskuu 23, 2018, 17:33:17 ip »
SAE140 öljy on pakkasella aika tiukkaa kamaa. Ei siitä ihan rautakankea saa mutta ei paljon puutu. Ihan turha koittaa valuttaa.
Suoritin NTX:llä talviajoa ja jo ekana talvena laitoin löysempää kamaa perään kun ei meinannut saada pyörää ulos autokatoksesta takaperin. Yli 20 asteen pakkaset olivat muutenkin rasittavia pyörälle. Käynnistys ei onnistunut kylmästä ellei ottanut tulppia irti ja putsannut niitä. Seos oli oikea mutta kone kävi niin kylmänä että tulpat nokeentuivat. Tapana olikin tuoda puhdistetut lämpimät tulpat taskussa pyörän luo. Lämmityskäyttökin otti aikansa.

Moottorin öljynvaihdon yhteydessä etupropusta tuli desi vettä ja sitten öljylimaa. Vasta sen jälkeen öljyä. Talviöljy oli 10W40-tasoa. Takapropusta valui vain öljyä.

Vaihteisto ja perä oli varustettu SAE80-öljyllä talvella, Sai jonkin aikaa luisttattaa kytkimellä että liikkeelle lähtö onnistui. Onneksi työpaikalla sai pyörän viedä sisätiloihin. Tosaalta se oli virhe sillä juuri raju lämmönvaihtelu tuotti vettä moottoriin ja voimansiirtoon.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #26 : Syyskuu 23, 2018, 18:51:26 ip »
Noista käyttöohjeiden eroista tuli mieleen että muistelin jossain sanotun tai kirjoitetun että jotkut vaihtavat öljynsuodattimen joka toisessa öljynvaihdossa. Mulla Jackalin käyttöohje kyllä sanoo että myös suodatin vaihdetaan joka öljynvaihdossa. Mites on, mikä on asian laita tai oikea tarve?

Isolohkon perässä ei kaksi desiä ole vielä fataalia voitelun osalta mutta öljy kuluu ja siihen kertyy vettä, metallipurua, jäähdytyskin heikkenee ja myös itse öljy pilkkoontuu ajan kanssa eli voitelukyky heikkenee pienessä määrässä nopeasti. Suositusmäärää kannattaa kuitenkin suosia sillä isompaan määrään mahtuu enemmän likaa ja isompi määrä myös kestää käyttöä paremmin.
Juu ei se varmaan jokaisen desin päälle ole, mutta viidesosan ero kuitenkin jos omassa pyörässäni vertaa pyörä pyörillään tai kardaani suorassa täytettynä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #27 : Syyskuu 23, 2018, 21:48:08 ip »
Omassa Jackalissa on öljyt pysyneet sen verran siistinä, että avaan öljypohjan vain joka toinen kerta.
Laita siihen öljynputsariin ympärille letkuklemmari, joka estää filtterin aukeamisen itsekseen. Eli siten, että se klemmarin ruuvi nojaa siihen öljyn ylipaineventtiilin runkoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #28 : Syyskuu 24, 2018, 01:05:44 ap »
Juu toi klemmarijuttu onkin tullut jo vastaan. Nyt ajattelin vaihtaa suodattimen senkin takia että pyörä ei ole minulla kauaa ollut, tietääpähän varmuudella että se on uusi. Toinen syy on RVS mitkä löin koneeseen, sen ohjeessa kehotetaan vaihtamaan öljynsuodatin jos on laittanut ekan satsin koneeseen. Toivottavasti ei ketään haittaa että usein kun kommentoin johonkin niin se menee aasinsillan kautta otsikon ohi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #29 : Syyskuu 24, 2018, 06:27:28 ap »
Ihan normaalia tällä palstalla, että rönsyilee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.