Kirjoittaja Aihe: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.  (Luettu 7352 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« : Syyskuu 10, 2018, 10:08:22 ap »
Tässä loppukesän ku oon California Jackalilla ajellut niin oon miettiny joitakin muutoksia pidemmän matkan varalle. Suht pitkänä ehkä tykkäisin pitää jalkoja vähän edempänä. Onko näihin jotain valmiita siirtosarjoja vai pitääkö askarrella? Koitin kyllä Stein Dinseltä katsella mutta tuntui hassusti vaihtavan kielen saksaan joissain kohdissa, enkä kovin osaa saksaa.

    Tietty noissa astinlaudoissa vaikuttaisi olevan varaa siirtää jalkaa vähän. Lepuutustapit saattaisi olla hyvä myös, mutta itse jotenkin mieluummin ajelisin niin että äkkinäisissä tilanteissa olisi jalka takajarrulla saman tien. Tai ylipäänsä asento sellainen että pystyisi oikeasti reagoimaan nopeasti.

    Kesän kokoontumisissa oon katellu vähän muiden pyöristä mitä vois harkita ja onko ne sitten juuri offset-tappeja nimeltään missä on normaalin aseman lisäksi myös ulompana ja edempänä jalalle paikka vaikuttaisi myös ihan hyviltä, mutta tuo toki pituutta jalkatappiin. Tuskin hirveästi tällä kanttailen, mutta ei pidentyneestä vipuvarresta varmaan hirveästi hyötyä ole kiinnityksenkään kannalta. Enkä ole myöskään perehtynyt millään tapaa siihen minkälainen kiinnitys joissain tarvikeosissa on. Onko niissä ylipäänsä tuollaiset hahlot mitkä estää kuskin jalkatappi pyörähtämästä, vai pitääkö tehdä itse? Kromattuja osia jos ostaa ni ei viittis paljon hitsailla.

   Tää oli siinä mielessä vasta pohdintaa että ihan sujuvasti tuli ajettua 350km kahvitaukoa lukuunottamatta yhteen putkeen. Jalan asennosta vielä tuo vaihdepoljin on vähän kaksipiippuinen juttu. Muilla pyörillä ajaessa kun ei ole ollut kantapään puolella mitään on ollut vähän enemmän tilaa siirrellä jalkaa jalkatapilla. Tässä en oo ihan tottunut vielä, tuntuu että pitää varoa vähän mihin laittaa jalan ettei paina vaihdepoljinta vahingossa. Pohdinnan lisäksi tuli kuitenkin sorvattua uusi holkki vaihdepolkimelle. Vaihdepolkimen reikä ei ollut vielä kulunut soikeaksi eikä epämuodostunut, mutta pultinreikä jalkatapissa oli melko väljä ja epämääräisen muotoinen. Sorvasin siihen alumiinista noin puolitoista milliä ylipitkän holkin joka sitten kiristettäessä pusertui täyttäen väljistyneen pultinreiän. Tuli timmi liitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2018, 10:30:23 ap »
Saattaahan tarvikkeenakin löytyvän astinlauta- ja jalkatappisiirtosarjoja. Omiin ja muutaman muunkin pyörii olen tehnyt astinlautamuutoksia koneistamalla uudet kiinnikkeet ja polkimien välivivut. Jos on lisäksi pitkät kädet niin satulan muokkaus siten että ahteri tulee muutaman sentin taaemmas helpottaa polvikulmaa eikä polvet ole liian lähellä sylinterikansia.

Jos on iso saappaan koko niin vaihdepoljin jää ahtaaksi ja jalka pyrkii osumaan varsinkin takapolkimeen. Vaihdepolkimen vaihto pelkästään varvastoimiseksi auttaa tähän mutta jos haluaa säästää kantapääpolkimen pitää tehdä metallitöitä polkimen varren pidentämiseksi. Päälle pulverimaalaus niin näyttää hyvältä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2018, 13:07:24 ip »
Pitää kyllä Jackalissa olla TODELLA iso töppönen, että jää vaihdepoljin pieneksi  ;D . Omat on 47 ja hyvin mahtuu, ilman vahinkopolkaisuja. Kantapääpoljin on aivan mainio lisä, käytän sitä välillä radallakin.

Mulla on pitkät jalat ja olen päinvastoin nostanut satulan takapäätä, että olen saanut paremman asennon. Lisäksi tankoa olen vienyt reippaasti eteenpäin.
Valmiita siirtosarjoja en ole nähnyt, itse pitänee tehdä. Tosin jos siirtää eteenpäin, niin tuleeko silloin sitten kannet säärille?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2018, 15:59:03 ip »
Juu ei mulla oo edes kenkä ku 44, mutta nää on niitä juttuja mihin on tottunut. KTM SM950 on niin erityyppinen ettei ajoasentoa oikeen voi muutenkaan verrata. Jackalissahan on kai vähän matalampi satulakin kuin EV:ssä, ei auta asiaa. Pyörällä on tarkoitus ajaa vähän matkustajankin kanssa, omaa istumapaikkaa ei oikeen saa taaemmas siinä mielessä. Ainakaan poistamatta kyytiläisen selkänojaa. Ja oon kyllä vähän kattellut miten polville on tilaa, ei siihen mitään radikaalia muutosta pysty tekemään. Tai muuten pitäisi siirtää tappeja myös alaspäin.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2018, 17:57:40 ip »
Mulla oli aikoinaan California Jackal. Siinä oli lepuutustapit kiinnitettynä kaatumarautoihin. Toimivat hyvin. Pidemmillä matkoilla varsinkin loppumatkasta oli mukava oikaista välillä jalkoja tapeille. Yritin saada vanhoista kuvista suurennosta tappien sijoituksesta, mutta eipä onnistunut. Tapit olivat kiinni kaatumarautojen alaosassa noin 5-10 cm O-renkaalla. Tapit olivat kääntyvää mallia eli ne sai pystyyn, kun ei tarvinnut tai, jos kanttasi, niin joustivat.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2018, 18:39:36 ip »

Tollaiset itsellä Jackalissa.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2018, 18:49:52 ip »
Eikös tuohon ole helppo siirtää myös polkimet? Välitankoihin vain lisää mittaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #7 : Syyskuu 10, 2018, 18:58:49 ip »
Olen kuullut myös että astinlautojen sijainti ei sovi kaikille. Varsinkin pitkäraajaiset ovat alkuperäisasennuksesta kärsineet.
Myöskään persjalkaiselle ei alkuperäissijoitus toiminut. Piti muuttaa asentoa joka toi astinlautoja lähemmäksi. Tosin siirtoa ei tarvinnut vaan pelkkä kulman kääntö riitti. Ylöspäin ja ulospäin. Tankillinen (Noin 350 km) kuluu helposti yhdellä istumisella.
http://www.motomatti.fi/2016/12/astinlautojen-asennon-muutostyo.html

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #8 : Syyskuu 10, 2018, 21:00:26 ip »
MarkkuEVP:n ratkaisu vaikuttaa ihan asialliselta. Eiköhän tässä talven aikana ehdi vähän mallailla. Kokeilematta ei välttämättä perhana tiedä mikä on hyvä. Harrikkamiesten menoa kun katsoo ni vähän ihmetyttää tietyntyyppiset ratkaisut, enkä tiedä sopisko itelle semmonen liian takakeno asento jalat suorana. Meinaan kun sopivassa kohdassa kun on jalkatapit niin jalat kai kantaa osan painosta, eikä kaikki tuu paino tuu perseelle. Vaan ei oo kokemusta. Sitten jos ajat johonkin monttuun yllättäen ni sekin isku saattaa tulla ikävästi perseelle tai selälle.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #9 : Syyskuu 10, 2018, 21:26:07 ip »
Noissa H-D yhteyksissä olen jonkin verran ollut.
Kertaistuma ei ole aina pitkä mutta eipä ole tankkausvälikään.
On toki olemassa ihmistyyppi jolla ahteri ei puudu. Lisäksi on masokistit.

Mutta ennen kuin menee siihen että joojoo niin on sen merkin pyörissä myös oikeita matkamallejakin.
Toki niissäkin on aputapit edessä että ajoasento näyttäisi coolilta.

Nämä on kuitenkin valintoja ja totuus on usein siltä väliltä.

Mutta omaankin mittakaavaan Cali 3 ja sen jälkeiset 950 - 1100 mallit ovat ahtaahkoja. !400 ei enää ole vaan piti "ahdistaa" hieman.
Olen kyllä ollut koko elämäni kömpelö ja välillä läski. Mutta persjalkainen.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #10 : Syyskuu 10, 2018, 21:57:26 ip »

Jackalilla ajaessa on omassa monta vaihtoehtoa jaloille. Vaihdan etutapeilta jopa takatapeille ... ja matka jatkuu.  Etutapeilta voi vaihtaa tarvittaessa pienemmällle kantapäällä.  Varmaan voisi siirtää vaihdevivun eteenkin, mutta en ole katsonut tarpeelliseksi.  Kokeilin siirtosarjaa taaksepäin ( on tallessa ) mutta en saanut riittävästi itselle sopivaksi. Katson jos löydän kuvan.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2018, 22:01:00 ip »
Kannattaa sitten lisätä vinotuet noihin etutappeihin, jos niiltä aikoo ajaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #12 : Syyskuu 10, 2018, 22:26:35 ip »

Pari vuotta jo ajanut... kestää .

Tässä toinen siirtosarja
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #13 : Syyskuu 10, 2018, 22:38:59 ip »
Onko nuo vanhemman Calin kannakkeet?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2018, 09:46:27 ap »
Hyvä kysymys. Itsellä oli SP3:ssa samanlaiset . Kaijus tietää missä oli, mutta sopii myös useimpiin Californioihin.
Kokeilin Jackaliin ja ei ainakaan silloin ilman muita muutoksia sopinut minulle. Siirtää jalkatappeja alun toistakymmentä senttiä taaksepäin.
Vaihteensiirron tekee jämäkäksi ja tarkemmaksi.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää