Kirjoittaja Aihe: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?  (Luettu 3870 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« : Elokuu 18, 2018, 11:01:24 ap »
Hei
 Renkaanvaihtoa suunnittelin tultuani juuri 1060 km pikareissulta pohjoisesta. Perämurikan väli on jostain syystä kasvanut ?
 Pelaa kuitenkin huolimatta 4 mm raosta. mikähän tollaisen aiheuttaa ??
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2018, 12:45:36 ip »
Takarengas onkin jo sakkomallia.

Vetohammastus on niin pitkä että se vetää kyllä vaikka olisi 10 mm:n rako. Tosin rakoa ei pitäisi olla noinkaan paljon kuin nyt on.

Koska ei näy öljyvuotoa niin perä ei ole muotoaan muuttanut.
Mikä oli rako edellisen takapyörän irrotuksen ja asennuksen jälkeen? Jäikö jo silloin tuo välys?

Välyksen kasvu on omituista eikä voi muuta arvella kuin että takapyörän laakereissa on vikaa. Tosin vahvasti epäilen että rako on ominainen eikä jälkisyntyinen. Mutta siinä tapauksessa että rakoa on syntynyt noin kaksi mm:ä niin jarrulevynkin pitäisi olla jarrusatulaan nähden pois satulan keskilinjalta. Onko näin? Kun pyörä on keskituella ja takapyörä ilmassa niin liikkuuko takapyörä akselissaan sen suuntaisesti. Entä kuuluuko pyöritettäessä omituisia ääniä.

Takapyörän laakereita on särkynyt joiltakin varsin usein ja vielä reissun päällä. Se johtuu siitä että taka-akselin mutteri on kiristetty liian kireälle ja väliholkki on antanut periksi ja siksi laakerivälys on mennyt liian ahtaaksi. Vika ei poistu ennen kuin laakerien välinen holkki ja laakerit on vaihdettu ehyisiin.

Harvinaisempia juttuja on että sysäyksenvaimentimen kitkalevyn kiinnitys on pettänyt ja se on kiilannut rakoa isommalle mutta sekin merkitsisi että myös laakerit ovat vaurioituneet.

Jos em oireita ei ilmene niin rako voi hyvinkin olla senaikaisten toleranssien rajoissa.

Liitteenä takapyörän rakenne. Kovin montaa osaa siellä ei ole: laakerit nro 3 ja väliholkki, nro 4 niiden välissä.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2018, 13:28:17 ip »
4 mm on meikäläisenkin EV:ssä rako.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2018, 13:33:16 ip »
4 mm on meikäläisenkin EV:ssä rako.

Voitaisiin siis kuitata asia käsitellyksi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2018, 13:37:15 ip »
Tuli ostettua 40 tkm ajettu ja huollettu pyörä.  Tosin huollon jälkeen ei ollut juurikaan ajettu. Olisi kuitenkin rengas ottaa irti uuden putsauksen vuoksi. Laakerit on kunnossa mutta aika tekee tehtävänsä vaikka ei ole ajettukaan. Taitaa olla normaalia 4 mm väli ?  Kuvista näkee että ruostetta kertyy ja siksi putsasin koko navan.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2018, 14:06:31 ip »
Johan olikin kertynyt ryönää. Vaikuttaa siltä että renkaanvaihtojen yhteydessä ei ole tehty normaalia puhdistusta ura-akseleihin ja -hokkeihin. Kaikki ruoste pois puhtaalle metallipinnalle ja sitkostettua vaseliinia. Mutta vain sen verran että sitä ei joudu sysäyksenvaimentimen kitkalevyn alle.

Nyt alkoi huolestuttamaan että onko perävaihdetta irrotettu koskaan? Siellä voi olla samanlaista ruostumista kardaanin takapään osalta. Jos kardaanin takapään uraholkki ei ole voideltu voi matka katketa siksi että uria ei enää ole.

Perävaihde on kiinni vain neljällä 8 mm:n mutterilla ja iskunvaimentimen alapäästä. Mielestäni ehdottomasti kannattaisi ottaa auki. Puhdistaa, tarkastaa/vaihtaa uraholkki ja koota hyvän vaseliinin kanssa. Jos sitä ei tee tai ei ole tehty säännöllisesti voi homma tulla kalliiksi sillä silloin tarvitsee myös perävaihteen sisäosat vaihtaa. Samalla voi katsoa pinionin laakeroinnin kunnon ja jos harrastusta riittää niin myös perävaihteen hammastuksen kunnon.

Nämä kohteet eivät kuulu normi huolto-ohjelmaan vaan käyttäjän vastuulle teettää jossain tai tehdä itse. Homma on yksinkertainen ja onnistuu varsin vähin työkaluin. Käytännössä nämä hommat tehdään renkaanvaihdon yhteydessä. Mutta arvatkaapa kiinnostaako renkaanvaihtajaa jos pyörä viedään renkaanvaihtoon periaatteella alta alle. Siitä siis pitäisi maksaa erikseen.

Parhaan tuloksen saa kun irrottaa itse takapyörän ja vie sen renkaanvaihtajalle ja tekee itse muun huollon ja asennukset.

Itse teen rengashommat kotioloissa tai Kerholla enkä tarvitse siihen muita koneita kuin viilapenkin, rengasraudat ja tasapainotustelineen. Yhteensä noin 70 euron sijoitus. (Viilapenkki oli jo ennestään.) Saa hieman kuntoilua samalla. Paineilmaa saa läheiseltä huoltoasemalta tai omasta kompressorista. https://www.puuilo.fi/Kompressori-12V

Kun tekee itse niin ei tule kolhuja eikä naarmuja vanteisiin joita rengasliikeiden asennuksessa on tullut varsin usein. Rengaskonettakin voi käyttää hellävaraisesti mutta harva asentaja viitsii vaivautua. Tasapainotuskin tulee tehtyä omilla vehkeillä tarkemmin kuin liikkeen kalliilla digitaalikoneella. Sitäkin pitäisi rengasasentajan osata käyttää oikein. Olen toisinaan joutunut ohjeistamaan.....

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2018, 15:51:44 ip »

Jop.
 Tuli samalla putsattua sykäyksenvaimennin ja murikka irti. Ura-akseliholkki oli aika tahmee lähtemään irti, mutta puhdistus liuottimella ja hammasharjalla lika irtosi hyvin ja uudet "liukuvoiteet" booreihin. Pinjoni on kunnossa ja laakeritkin näytti hyvältä. Varmaan seuraavan renkaan yhteydessä renkaan laakeritkin kannattaa varmaan vaihtaa.
 Näyttää että selvisin säikähdyksellä.... ja nyt renkaan paistoleima nuortuu 11 vuotta ja itse tasapainotan Bilteman vehkeellä :D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2018, 16:01:21 ip »
Oho! Onpa kuivan oloinen seutu. Kaikki ruoste vaan putsaten ja booriin kevyt rasva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2018, 01:50:45 ap »
Nyt olen varsin tyytyväinen: edes joku tekee homman silloin kuin se on viimeistään tarpeen ettei käy väärin myöhemmin. Homma on yksinkertainen mutta säästää satoja euroja (osien suhteen) pidemmällä aikavälillä. Eikä tarvita erikoiskaluja vaan hieman viitseliäisyyttä.

Harmittaa itseänikin kun näitä tuotiin pajalleni. Olisi muutama vuosi aikaisemmin selvinnyt hammasharjalla, pienellä yritteliäisyydellä ja tilkalla vaseliinia. Uutena ei ole juuri lainkaan voiteluainetta. Viisikymmnetätuhatta myöhemmin sitä ei ainakaan ole, mutta kun, viimeistään silloin, tekee kunnostuksen niin taas 50.000 km eteenpäin homma on kunnossa. Jos ette usko niin kokeilkaa.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2018, 18:57:33 ip »
Takarenkaaksi tuli Metzler Lasertec ja "klappi" renkaan ulkopinnalta mitattuna ykkönen silmässä 65 mm.
Jos sitä tuolla hommalla taasen seuraavaan renkaanvaihtoon pärjää   ;D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #10 : Elokuu 23, 2018, 20:18:50 ip »
Tuota kiertovälystä on moni säikähtänyt. Se on kuitenkin kaikkien tämän tyyppisten vaihteistojen normaali ilmiö. Jopa japanilaisissa pyörissä vaikka toisin on väitetty.

Jos kiertovälys on 10 senttiä tai enemmän ykkösvaihteella on ensiövetoremontti paikallaan. Viisivaihteisissa on kolmea jousityypiltään erilaista ensiövedon sysäyksenvaimenninta. On belleville-jousi joka koostuu lautasjousista joita on niputettu akselille läjä vastakkain. Tyypillisempi vanhemmissa on poikkileikkaukseltaan neliömuotoisesta "jousilangasta" kierretty vieteri. Myös poikkileikkaukseltaan pyöreästä langasta on näitä jousia tehty.
Herkimmin katkeaa neliölangasta tehty jousi.

Jousen katkeamista ei juuri ajossa huomaa. Matka jatkuu kuten ennenkin mutta klappia löytyy tavanomaista enemmän ja voimansiirto kuormittuu enemmän kun ei ole vaimennusta.
Vanhemman Guzzin ostaja tsekkaa asian ja jättää ostamatta tai tinkaa tonnin hinnasta pois. Yleensä myös laakerit ovat saaneet kipeää. Ja tietenkin hammaspyörät jos vika on ollut pidempään. Myös perävaihde on uhan alla.

Pari purettua vaihteistoa löytyi sivuiltani tällä haulla: http://www.motomatti.fi/search?q=belleville

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Olisikohan perässä jotain vikaa..vikaa..vikaa ?
« Vastaus #11 : Elokuu 23, 2018, 21:06:28 ip »
Vaihdelaatikkorempat ovat töitä, jotka monia pelottavat. Ovat lähinnä työläitä ja rohkeutta vaativia. Ihmiset niitä tehtaallakin tekevät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.