Johan olikin kertynyt ryönää. Vaikuttaa siltä että renkaanvaihtojen yhteydessä ei ole tehty normaalia puhdistusta ura-akseleihin ja -hokkeihin. Kaikki ruoste pois puhtaalle metallipinnalle ja sitkostettua vaseliinia. Mutta vain sen verran että sitä ei joudu sysäyksenvaimentimen kitkalevyn alle.
Nyt alkoi huolestuttamaan että onko perävaihdetta irrotettu koskaan? Siellä voi olla samanlaista ruostumista kardaanin takapään osalta. Jos kardaanin takapään uraholkki ei ole voideltu voi matka katketa siksi että uria ei enää ole.
Perävaihde on kiinni vain neljällä 8 mm:n mutterilla ja iskunvaimentimen alapäästä. Mielestäni ehdottomasti kannattaisi ottaa auki. Puhdistaa, tarkastaa/vaihtaa uraholkki ja koota hyvän vaseliinin kanssa. Jos sitä ei tee tai ei ole tehty säännöllisesti voi homma tulla kalliiksi sillä silloin tarvitsee myös perävaihteen sisäosat vaihtaa. Samalla voi katsoa pinionin laakeroinnin kunnon ja jos harrastusta riittää niin myös perävaihteen hammastuksen kunnon.
Nämä kohteet eivät kuulu normi huolto-ohjelmaan vaan käyttäjän vastuulle teettää jossain tai tehdä itse. Homma on yksinkertainen ja onnistuu varsin vähin työkaluin. Käytännössä nämä hommat tehdään renkaanvaihdon yhteydessä. Mutta arvatkaapa kiinnostaako renkaanvaihtajaa jos pyörä viedään renkaanvaihtoon periaatteella alta alle. Siitä siis pitäisi maksaa erikseen.
Parhaan tuloksen saa kun irrottaa itse takapyörän ja vie sen renkaanvaihtajalle ja tekee itse muun huollon ja asennukset.
Itse teen rengashommat kotioloissa tai Kerholla enkä tarvitse siihen muita koneita kuin viilapenkin, rengasraudat ja tasapainotustelineen. Yhteensä noin 70 euron sijoitus. (Viilapenkki oli jo ennestään.) Saa hieman kuntoilua samalla. Paineilmaa saa läheiseltä huoltoasemalta tai omasta kompressorista.
https://www.puuilo.fi/Kompressori-12VKun tekee itse niin ei tule kolhuja eikä naarmuja vanteisiin joita rengasliikeiden asennuksessa on tullut varsin usein. Rengaskonettakin voi käyttää hellävaraisesti mutta harva asentaja viitsii vaivautua. Tasapainotuskin tulee tehtyä omilla vehkeillä tarkemmin kuin liikkeen kalliilla digitaalikoneella. Sitäkin pitäisi rengasasentajan osata käyttää oikein. Olen toisinaan joutunut ohjeistamaan.....