Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa  (Luettu 6640 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #15 : Syyskuu 12, 2018, 11:32:37 ap »
Kysäisin tässä ketjussa kun mulla sama peli, eli Breva 1100.

Kiitos neuvoista! Ei kyllä riitä uskallus alkaa porailemaan mitään, täytyy kokeilla ensin laittaa hieman painoa välitankoon, jos se tasottaisi käyntiä. Ei sillä, ei siinä suurta klappia ole.

Jännä juttu, ilmat kun on viilenneet, pyörän tyhjäkäynti on pikkasen yli 1000rpm eli siellä missä pitää, kuumemmilla säillä parisataa kierrosta enemmän. Näissähän ymmärtääkseni ecu hoitaa tyhjäkäynnin stepper motorin avustuksella eikä tyhjäkäyntiä ruuvailla.

JP





Tästä videosarjasta näkyy monta muutakin asiaa:

http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_technical_training_videos_eng.html

Siellä lopussa on kysymäsi välitangon pään irrotus, josta ohessa kuvakaappaus.

Ei välttämättä ole tarpeen porata nivelen tappia pois. Tuskin se on niin ruostunut. Ehkä riittää kun uusii muoviset nivelien kupit. Ne ovat uutena sen verran nihkeät ja tiukat, että klappia ei ole ja värinääkään ei tule. Ne maksavat n. 50 centtiä kpl. joten niitä kannattaa ostaa pussillinen molempia, oikea ja vasenkätisellä kierteellä.

Niiden mukana tulee ruuvikiinnitteiset kuulatapit, jotka voi vaihtaa entisten tilalle. Siksi mainitsin tuon poraamisen. Ja jos ne vaihtaa, ne voi asentaa myös pystyyn, siis muovikuppi aukko alaspäin, jos moottorin tilanahtaus antaa sen mahdollisuuden. Nevadassa mahtui hyvin.

Stepmotoria ei kai ole kuin uusimmissa RBW malleissa, lieneekö Brevalla sellaista mallia?
Sentire la forza!
Terv: Timo

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #16 : Syyskuu 12, 2018, 11:36:47 ap »
Kysäisin tässä ketjussa kun mulla sama peli, eli Breva 1100.

Kiitos neuvoista! Ei kyllä riitä uskallus alkaa porailemaan mitään, täytyy kokeilla ensin laittaa hieman painoa välitankoon, jos se tasottaisi käyntiä. Ei sillä, ei siinä suurta klappia ole.

Jännä juttu, ilmat kun on viilenneet, pyörän tyhjäkäynti on pikkasen yli 1000rpm eli siellä missä pitää, kuumemmilla säillä parisataa kierrosta enemmän. Näissähän ymmärtääkseni ecu hoitaa tyhjäkäynnin stepper motorin avustuksella eikä tyhjäkäyntiä ruuvailla.

JP





Tästä videosarjasta näkyy monta muutakin asiaa:

http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_technical_training_videos_eng.html

Siellä lopussa on kysymäsi välitangon pään irrotus, josta ohessa kuvakaappaus.

Ei välttämättä ole tarpeen porata nivelen tappia pois. Tuskin se on niin ruostunut. Ehkä riittää kun uusii muoviset nivelien kupit. Ne ovat uutena sen verran nihkeät ja tiukat, että klappia ei ole ja värinääkään ei tule. Ne maksavat n. 50 centtiä kpl. joten niitä kannattaa ostaa pussillinen molempia, oikea ja vasenkätisellä kierteellä.

Niiden mukana tulee ruuvikiinnitteiset kuulatapit, jotka voi vaihtaa entisten tilalle. Siksi mainitsin tuon poraamisen. Ja jos ne vaihtaa, ne voi asentaa myös pystyyn, siis muovikuppi aukko alaspäin, jos moottorin tilanahtaus antaa sen mahdollisuuden. Nevadassa mahtui hyvin.

Stepmotoria ei kai ole kuin uusimmissa RBW malleissa, lieneekö Brevalla sellaista mallia?


Juu, Brevassa on se stepper motor systeemi. Valitettavasti. 

Kiitos linkistä, pitääpä kurkata video paremmalla ajalla! 

JP

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #17 : Syyskuu 12, 2018, 13:09:11 ip »
Kun välitanko on irti niin ennen sen edelleen purkamista voi mitata tai merkitä teipillä vaikka työpöydän reunaan tangon pituuden niin saa nivelkupit kokolailla samoille seuduille kuin alunperinkin.
Loppu onkin sitten hienosäätöä painemittareilla.
Toinen mahdollisuus on kääntää koko systeemi vipujen yläpuolelle. Se ei poista välyksiä mutta eipä putoa välitankokaan pois paikoiltaa. Kaikissa malleissa se ei ole mahdollista.

Centaurosta muistelen sellaista tapausta kun ajelin Mäntästä Tampereelle päin niin Lylynkankaalla meno katkesi tyystin. Pyörä kävi tyhjäkäyntiä hyvin mutta ei totellut kaasukahvaa. Linja-autopysäkillä ihmettelin että mitä ihmettä tapahtui. Pyörä oli vasta toista kesää käytössä.


Aikani tutkin ja huomasin että välitanko lepäsi oikeasta päästään vaihteiston päällä. Laitoin sen takaisin paikoilleen mutta se muljahti kaasua kääntäessä irti. Yletin juuri ja juuri vasemmalla kädellä kannattelemaan tangon päätä niin että pääsin Korkeakoskelle huoltikselle. Huoltikselta ostin kumiesineitä ja sellaisella solmin välitangon pään vipuunsa. Näin ehkäisin matkan katkeamisen.

Myöhemmin työpaikalla tein tangon päähän muutoksen ja asensin siihen Uniball-laakerin. Sittemmin ei ole ollut ongelmia.

Sitä kaasuvipukuvaa en nyt löytänyt mutta pykälää isompia (M6) laakereita olen käyttänyt useammankin pyörän vaihdevivustossa. Siitä kuva liitteenä.
Vaihdevivun välykset minimoituvat ja vaihtaminen sujuu paremmin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #18 : Syyskuu 12, 2018, 15:07:22 ip »
Lainaus
Juu, Brevassa on se stepper motor systeemi. Valitettavasti. 

Hmmm... Askelmoottori kyllä kääntää kaasun ja myös tyhjäkäynnin, mutta... jos on läppäakselien yhdystanko niin mikä säätää balanssin kierroksilla ja tyhjäkäyntikierroksilla? Arvaan, että edellinen yhdystangon pituudella ja jälkimmäinen by pass ruuveilla. Matti saattaisi tietää... :)

http://www.valkeakoskenlaakeri.com/

Niveliä saa näköjään täältä ainakin. Noilla litteillä uniball tyyppisillä nivelpäillä ei taida olla väliä, laittako ylä- vai alapuolelle.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #19 : Syyskuu 12, 2018, 16:31:24 ip »
Askelmoottori säätää aivan alimpia kierroksia. Kuten siinä kun moottori aikoo sammua vaihde päällä koska kuljettaja ei ymmärrä kääntää kaasua niin ECU komentaa antamaan kierroksia hieman lisää estääkseen tumppaamisen. Esimerkiksi tiukka kiertoliittymä kakkosvaihteella muuttuu mielenkiintoiseksi jos antaa olla tyhjäkäynnillä.
5AM ECU huolehtii siis edellisestä että myös ryypytyksen ilmansaannista ja tietenkin rikastamisesta lämpötilan mukaan. ECU hoitaa myös käynnistyksen. Vaikka moottori kylmänä käy samaa noin 1000 rpm kuin kuumanakin niin ilman ja bensiinin saanti kylmänä tyhjäkäynnillä voi olla moninkertainen vaikka kerrolset pysyvät tavallisella tasolla. Tyhjäkäynti voi olla myös korotettu jos on hyvin kylmä ja öljy jäykkää. Tyhjäkäynnin muutokset epämääräisiksi voivat kertoa että askelmoottorin toiminnassa voi olla vikaa. Ensin pitää kuitenkin tutkia ettei moottori saa ilmaa muualta kuten imukanavan kumien ohi tai läpi.

Askelmoottoria voi testata: ottaa sen sähköliittimen auki. Jos se ei vaikuta mihinkään voi askelmoottorissa olla vikaa. Toimenpiteestä jäänee vikalogiin tieto.

Askelmoottori on siis vain alakierroksia varten pitämässä moottorin käynnissä ja siten estämässä moottorin tumppaamisen omin päin. Tämä siis vain 5AM:n tapauksessa. CARC-malleissa 850 - 1200 cc. 7SM omaa sitten jo paljon enemmän vastaavaa tekniikkaa. Siinä moottori kääntää yhtä kaasuläppää ECUn komentamana. 5AM tapauksessa kuljettaja kääntää kaasuläppää.

Jos läppärungot ovat imupaineen mittauksen mukaan epäbalanssissa niin säädetään välitangon pituutta. Jos epätasapaino on iso tai ilmenee yht'äkkiä niin em kumiosien vuotojen tarkasteluun on syytä.
Ensin säädetään venttiilit tarkasti. Sytytystulppien (4 kpl) pitää olla kunnossa, ilmansuodattimen ja bensiininsuodattimen myös. Oletetaan myös että moottorissa ei ole mekaanista tai sähköistä vikaa.
Välitankoa säätämällä balanssi kohdalleen. Itse pidättäytyisin säätöruuvien kopeloinnilta. Jos niitä tarvitsee säätää on joko ilmavuoto tai muu vika todennäköinen.

GuzziDiagilla voi testata eri toimintoja. Muistaakseni myös askelmoottorille oli oma komento. Toimenpiteen voi tehdä myös koneen käydessä. Kierrosluku nousee hieman ja laskee normaaliksi hetikohta. Jos suuttimia testaa (vain moottori sammuksissa) on parempi tehdä se viimeksi. Ainakin sytytyksen testauksen jälkeen.

Itselläni oli Breva 1100 noin 12 vuotta eikä siinä ollut mainitunsuuntaisia häiriöitä. Viat olivat ympäröivissä laitteissa joita niitäkin oli vähän. Pakoputken vuoto, takuuseen meni kiero jarrulevy, vapaavalon anturi sekosi sekä murtuneita kumiosia.



rikugien

  • Viestejä: 11
  • Breva V1100 2005
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #20 : Syyskuu 15, 2018, 12:26:28 ip »
Alkuperäiseen viestiin viitaten, lupasin ilmoittaa miten käy:
Pakoputkiliitoksen paikkaamisen jälkeen käy normaalisti eli moottori ei enää tärise.
Homma siis kunnossa, kiitoksia vastanneille!

Pakoputkikitti ei pysy tuossa liitoksen päällä vaan on karissut pois. Oletettavasti sitä on kuitenkin siellä sauman välissä, koska korjaustoimenpide auttoi ja ei edelleenkään tärise.
Täytyy keksiä tuohon liitoksen päälle joku lämpöä kestävä nätti panta.

Minullahan on tuossa moottorin ohjauksessa joku viripalikka välissä. Otin kuitenkin ennen koeajoja akun plus-navan irti muutamaksi minuutiksi, josko ECU sillä nollautuisi ja koeajon aikana alkaisi säätämään moottoria oikein.
Olikohan turha toimenpide, ohittaako tuo viripalikka ECU:n ohjelman?
Breva V1100 2005

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #21 : Syyskuu 17, 2018, 15:57:36 ip »
Lainaus
Olikohan turha toimenpide, ohittaako tuo viripalikka ECU:n ohjelman?
Ei välttämättä mutta se voi lisätä tai vähentää ECUn komentojen tehoa.
Mikä lie palikan nimi? Niitä on erilaisia.

rikugien

  • Viestejä: 11
  • Breva V1100 2005
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #22 : Syyskuu 17, 2018, 16:04:24 ip »
Motomatti: katso tämän ketjun ensimmäinen viesti
Breva V1100 2005

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #23 : Syyskuu 17, 2018, 16:53:14 ip »
Kiitos muistutuksesta.
Mulle outo kikkare.

Puuttumatta juuri tähän tapaukseen niin yleisesti noista lisäkikkareista:
Jos lambda on kytketty pois käytöstä tai lambdan liittimeen on laitettu sähköinen rasia joka ilmoittaa kaiken aikaa ECUlle että seos on ok.
Siten voidaan ajaa laihemmalla tai rikkaammalla seoksella niin että ECUa ja sen lisälaitteita ei mikään häiritse eli ei tapahdu lambdakorjausta.

Kyseinen tila on useimpien virittäjien tavoitetila. En puutu siihen että se on erinomaisen laitonta toimintaa 2000-luvun pyörien osalta ja vähän aiemmiltakin.

Voidaan siis syöttää sellaista seosta jolla syntyy lisää tehoa tai taloudellisuutta. Fiksusti tehtynä homma on teknisesti moottorin keston osalta ok. Usein kutenkin halutaan enemmän kuin moottori pystyy käsittelemään niin että palamistapahtuma on erinomainen tai edes hyvä. Pieleen mennyt säätö voi särkeä moottorin ennenaikaisesti. Näiden lisälaitteiden käytön osalta ottaa aina jonkin tason riskin.

Mutta hyvin tehtynä ja penkityksessä sekä ajossa tarkastettuna saa peruskuntoisesta moottorista merkittävästikin irti lisää ominaisuuksia.