Kirjoittaja Aihe: Guzzit helteessä  (Luettu 10098 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Guzzit helteessä
« : Elokuu 03, 2018, 14:06:27 ip »
Nythän on kelit joihin MG:t on rakennettu.
Kerrankin käy koneet riittävän lämpiminä.
Vaikutusta näkyy olevan suoraan myös kulutukseen.

Viime tankkausväli EV:llä oli ripeähköä sekalaista ajoa ja itselleni harvinaisen paljon kaupunkiajoa.
Siihen nähden oli oikein positiivinen yllätys kulutustukemat, 4,6l/100km.

Mikä suuresti ihmetyttää niin useimpien pyöräilijöiden varustus näillä ilmoilla.
30C auringonpaisteessa ajetaan mustat nahat päällä ja umpipotta päässä, phuuh.
Jonkun sortin masokismia, vai koittaakohan ne pudottaa painoa johonkin otteluun?
Oma valinta on ohuet farkut, lyhythihainen t-paita ja visiiri auki.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2018, 14:27:21 ip »
Masokismia tai ei, mutta nahkapukua on mukavampi vaihtaa kuin omaa nahkaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2018, 14:40:10 ip »
Kyllä itsellä ainakin on musta nahkatakki suojilla, selkäsuoja, ajofarkut, ajosaappaat, hanskat ja avokypärä. Hyvä niillä on ajella. Myönnän, että oli hivenen kosteata kun kävin työpäivän päälle kyseisessä asustuksessa Biltemassa. Mukana oli myös salikassi. Meidän Biltemassa ilmastointi ei ole pysynyt kelien perässä, kun ulkolämpötila nousi yli 25:n.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2018, 19:51:13 ip »

On tullut ajeltua, ja ruuhkaan juuttuneenakin, mopomatkoilla muutamat kerrat, lähellä neljänkympin helteitä. Nahkoissa. Ei ole tullut mieleen, että helle muuttaa t-paidat sen turvallisemmaksi, kuin normi Suomen kesässäkään. ;D
Nahkakamppeita on nykyään erittäin hyvillä tuuletuksilla varustettuna ja niitä saa lisäksi auringon säteilyä heijastavilla käsittelyillä varustettuna. Lisukkeeksi voi tarvittaessa(=ei ehkä tarvii normi Suomessa) hankkia takin alle puettavan jäähdytysliivin, oli sitten päällä gore tai nahka. Oma valinta jokaisella tietysti tässäkin asiassa..

Guzzit helteessä: Muistuu mieleen tapaus Italiassa noin kahdeksan vuotta sitten, kun lähellä Bergamoa ruuhkaan pysähdyttyämme ja siinä jonkin aikaa paikallaan oltuamme, eräs paikalliskerhomme "moottoriguru" sammutti +39 asteen helteessä 50v(!) vanhan Kawansa "varmuuden vuoksi". Me muut kolme, oli siellä neljäntenä yksi enduro bemarikin, annettiin moottorien käydä hyrskyttää, eipä se moottorin kuumotus siitä sammuttamalla parane.. Siinäpä hikoillessa kuulin Californian käynnin läpi huudahduksen jotensakin näin: "Kyllä ne on näköjään osanneet Mandellon tehtaalla suunnitella semmosen moottorin, että ei tämmöiset perkeleen helteetkään häirihe käyntiä olleskaan!"

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2018, 20:53:40 ip »
Tuon ikäinen Kawasaki lienee vielä brittiläisen kopio. Alkuperäkansan laitehan saattaa leikata kiinni helteellä, kuten taisi käydä Normandian kahakassa tai päästää voitelunesteensä luontoon.
Mulla ainakin nuo omat ajokamppeet toimivat hyvin ajaessa. Ei siinä hikisyys lisäänny vielä kolmenkympin keleissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #5 : Elokuu 03, 2018, 21:29:16 ip »

Sori unohdus.. 30v se KZ 1300 silloin täytti. Oli retken ihastelluin kohde monessa paikoin Pohjois-Italiassa. Etupäässä huoltoasemilla. Mandellossa ei juuri noteerattu..
Jouko

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #6 : Elokuu 03, 2018, 21:38:37 ip »

Kummasti tykkää kolmenkymmenen asteen lämpötiloista Jackalikin. Kulutus tippuu lähelle viittä ja kulku senkun paranee. T-paitaan ja shortseihin ei minua saa moottoripyörän sarviin vaikka lämpötila olisi 40 astetta.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2018, 21:57:23 ip »
Ei Guzzeista mutta kamppeista noin yleisesti. Ajelin toissapäivänä Imatralla. Auton mittari näytti +31,5 C. Ihmiset kulki jalkakäytävällä kesähepenissä pikkulapsia myöten. Ja merin päässä kaupungin, ilmeisesti kesätyöntekijä, nyppi jotain ruusunnuppuja pensaasta. Keltaiset huomioliivit muun vaatetuksen päällä, suojalasit silmillä ja muovikypärä päässä.

En väheksy työturvallisuutta, mutta kannattaisin jonkunlaisen tolkkuviivan määrittelemistä olosuhteitten ja työkohteitten osalta.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2018, 22:18:42 ip »
En väheksy työturvallisuutta, mutta kannattaisin jonkunlaisen tolkkuviivan määrittelemistä olosuhteitten ja työkohteitten osalta.
Tuli tämän kesän reissulla ajeltua Albaniassakin, ja siellä päin nähty rakennustyömaiden työturvallisuustilanne ei vakuuttanut..HIRVEÄÄ! Tolkkuviivan suhteen Albania/Eu sanoisin, että noin aluksi vaikka kypäräpakosta kannattaisi lähteä keskustelemaan lisää, jos Eu jäseneksi aikoisivat..
Jouko

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2018, 22:40:38 ip »

Siis aluksi lähdettäisiin siitä, että moottoripyöräilijöille tulisi pakolliseksi kypärät päähän...

Jouko

Green Hippo

  • Viestejä: 2
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #10 : Elokuu 04, 2018, 05:33:48 ap »

Tayskalustus paalla (mustat kyparat, hahahaha...) Death Valleyssa 2018 Kesakuussa, mukana Stornello ja Stelvio.
118F eli 47C. Ei mitaan asiaa ajaa ilman takkeja tai nahka palaa...
12 tuntia uunissa ja mukana (per turpa) yksi gallona vetta, plus juomareppu 1,5lt ja teraspullo 1lt
Kaikki lampo ton jalkeen naurattaa....Tultiin ulos Titus Canyonista ilman vetta. Tajuton lampo.





Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #11 : Elokuu 04, 2018, 08:49:24 ap »
Minun Guzzini ei tainnut pitää helteestä. Ajoin Ruotsin läpi Malmön sillalle ja sitten Odensen kautta Jyllantiin katsomaan Pohjanmerta. Ilma oli 31-32 ja tie totta kai vielä hirveämpi. Kone kävi kuumana ja kun pysäytin, tavallista notkeampaa moottoriöljyä alkoi tihkua jostain pettäneestä tiivisteestä. Homma alkoi jossain Tanskassa. Olisiko lohkon juuresta? Pitää selvitellä, aika ylhäältä se märkä hissukseen tulee. Pieni parin kilometrin ajo ei vaikuta mitään, mutta kun koneen ajaa lämpimäksi, tippoja alkaa pysäytyksissä näkyä...   >:(

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #12 : Elokuu 04, 2018, 08:56:18 ap »
Tarkasta ensin huohotusletkujen kunto. Ne sijaitsevat sylintereiden välissä. Niissä on muutama potentiaalinen vuotokohta, kuten kaikki liitokset ja itse letkut. Sotkee kyllä huolella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #13 : Elokuu 04, 2018, 09:07:13 ap »
Tarkasta ensin huohotusletkujen kunto. Ne sijaitsevat sylintereiden välissä. Niissä on muutama potentiaalinen vuotokohta, kuten kaikki liitokset ja itse letkut. Sotkee kyllä huolella.

Kiitos vinkistä. Voisi olla hyvinkin lähde. Tänään on lepopäivä mutta illalla varmaan jo alan perehtyä.

Muuten helle ei haitannut. Ajotakki oli kyllä poissa päältä paljon ja ajoin lyhyet matkat aika paljon ohuella pitkähihaisella paidalla, etteivät kädet turhaan pala auringossa. Ahdistavan lämmintä oli pysähdyksissä esimerkiksi siltamaksujonossa ja täysissä kamppeissa laivan autokannella ym. Visiiriä pidin ylhäällä mielelläni.

Jyllanti oli tuulinen paikka, joten siellä ilma ainakin liikkui. Tulin takaisin Frederikshavenin kautta Göteborgiin ja siitä Mälarenin sivua. Majapaikat olivat kaikki halpoja, ilmastoimattomia ja tulikuumia.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Guzzit helteessä
« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2018, 12:24:54 ip »
Meitä on kai monenlaisia tuota lämpöä kestämään. Minua ei ole koskaan haitannut lämmin, eikä kylmä, jos vaan varustepuoli on riittävä valikoimaltaan. Tänä kesänä ei kuumuus ole haitannut mitenkään. Italiassakin viime kesänä oli kuumempaa ja panssaroidussa mustassa kalvopuvussa ja umpikypärässä ajoin ilman vaikeuksia. Olen huomannut, ja oppinut hallitsemaan, että ihmisen sisäinen lämmöntuotto riippuu ratkaisevasti omasta hermostumisen asteesta. Pahin kokemus, mutta ei kuumin, oli Milanossa keskikaupungin järjettömässä liikenneruuhkassa seistessä käryttävien mopojen välissä. Lämpöä oli 35° ja sisältä tuli ahdistuksen kuumuus. Kun pääsin kunnolla liikkeelle ja hermot suggeroitua flegmaattiseen asentoon niin ei enää ollut mitään vaikeutta. Ja juomatauko puolen tunnin välein. Ja juoman on oltava vettä, ei mitään diureaattia. Ja ruokaan on lisättävä hiukan suolaa.

Kuumin kokemus oli kotimaassa autolla v 2010 kun lämmintä oli auton mittarissa 28° ja ilman imastointilaitetta. Vaimo oli kuolla siihen tuskaisuuteen, mutta minulla ei ollut mitään hätää. Täytyy vain poistaa turha sisäinen lämmöntuotto, juuri se tuskailu, vaatteiden sisältä.

Talkkari juuri ajoi nurmikkoa työnnettävällä painavalla moottorileikkurilla täysissä työkamppeissa ja lämmintä oli 29°. Kuulemma ei ollut tavallista enempää kuuma. Asennekysymys, sanoi hän. Työvarusteet on pakko olla, mutta alusvaatteet pitää olla muuta kuin puuvillaa. Hikeä imevää ja vomakkaasti haihduttavaa ja tyköistuvaa materiaalia pitää olla. Ja vesipullo kolisi vyöllä.

On joku kummallinen väärinkäsitys, että vaatteita pitää vähentää, vaikka naturismiin asti, kun lämpötila nousee. Pitäisi ymmärtää luonnonlait ja eristää iho ympäriltä tulevasta lämmöstä, sekä ilman-, että säteilylämmöstä. Ja kaikkihan tietävät, että lämpö siirtyy lämpimämmästä viileämpään päin, myös lämpöpumpulla.

Enkä mene kaljalle terassille, jossa istuu hikisiä läskejä karvaisia miehiä ilman paitaa huutelemassa humalaisia huomautuksia ohitse käveleville teinitytöille sillä verukkeella, että on lämmintä. Siitä johtuu se, että en mene kaljaterassille.
Sentire la forza!
Terv: Timo