Meitä on kai monenlaisia tuota lämpöä kestämään. Minua ei ole koskaan haitannut lämmin, eikä kylmä, jos vaan varustepuoli on riittävä valikoimaltaan. Tänä kesänä ei kuumuus ole haitannut mitenkään. Italiassakin viime kesänä oli kuumempaa ja panssaroidussa mustassa kalvopuvussa ja umpikypärässä ajoin ilman vaikeuksia. Olen huomannut, ja oppinut hallitsemaan, että ihmisen sisäinen lämmöntuotto riippuu ratkaisevasti omasta hermostumisen asteesta. Pahin kokemus, mutta ei kuumin, oli Milanossa keskikaupungin järjettömässä liikenneruuhkassa seistessä käryttävien mopojen välissä. Lämpöä oli 35° ja sisältä tuli ahdistuksen kuumuus. Kun pääsin kunnolla liikkeelle ja hermot suggeroitua flegmaattiseen asentoon niin ei enää ollut mitään vaikeutta. Ja juomatauko puolen tunnin välein. Ja juoman on oltava vettä, ei mitään diureaattia. Ja ruokaan on lisättävä hiukan suolaa.
Kuumin kokemus oli kotimaassa autolla v 2010 kun lämmintä oli auton mittarissa 28° ja ilman imastointilaitetta. Vaimo oli kuolla siihen tuskaisuuteen, mutta minulla ei ollut mitään hätää. Täytyy vain poistaa turha sisäinen lämmöntuotto, juuri se tuskailu, vaatteiden sisältä.
Talkkari juuri ajoi nurmikkoa työnnettävällä painavalla moottorileikkurilla täysissä työkamppeissa ja lämmintä oli 29°. Kuulemma ei ollut tavallista enempää kuuma. Asennekysymys, sanoi hän. Työvarusteet on pakko olla, mutta alusvaatteet pitää olla muuta kuin puuvillaa. Hikeä imevää ja vomakkaasti haihduttavaa ja tyköistuvaa materiaalia pitää olla. Ja vesipullo kolisi vyöllä.
On joku kummallinen väärinkäsitys, että vaatteita pitää vähentää, vaikka naturismiin asti, kun lämpötila nousee. Pitäisi ymmärtää luonnonlait ja eristää iho ympäriltä tulevasta lämmöstä, sekä ilman-, että säteilylämmöstä. Ja kaikkihan tietävät, että lämpö siirtyy lämpimämmästä viileämpään päin, myös lämpöpumpulla.
Enkä mene kaljalle terassille, jossa istuu hikisiä läskejä karvaisia miehiä ilman paitaa huutelemassa humalaisia huomautuksia ohitse käveleville teinitytöille sillä verukkeella, että on lämmintä. Siitä johtuu se, että en mene kaljaterassille.