Kirjoittaja Aihe: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt  (Luettu 4138 kertaa)

pekkos

  • Viestejä: 45
Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« : Heinäkuu 23, 2018, 09:15:20 ap »
Moi!  1) Onko siis tuo Guzzin maahantuoja vaihtunut Heinolta Bike Worldiin? ja minkähänlaisia osia löytynee hyllystä?
2) Huoltokirjassa Agipin öljyjä, ei liene Suomessa saannissa? Aiemmin olen laittanut Castrolin vastaavaa. Onko suosi-
tusta hyville öljyille? (moottori/v-laatikko/perä)?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #1 : Heinäkuu 23, 2018, 09:51:14 ap »
Siellähän se edustus taitaa olla.

Suodattimen saat vaikka Motonetista: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2759/653155/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-750cc-750-breva-2003-?vuosimalli=2006#Suodattimet-ja-oljyt

Ja mitä öljyihin tulee, niin merkkiä tärkeämpää on noudattaa oikeaa viskositeettilukua. Haulla foorumilta löytyy vähintään riittävästi tarinaa aiheesta öljy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #2 : Heinäkuu 23, 2018, 16:31:27 ip »
Minulla on semmonen käsitys, että kaikki ns. merkkiöljyt ovat riittävän laadukkaita. Ajoittain kyllä markkinoille tulee jotain ihmeaineita, joilla on Alabaman Valtion yliopiston tutkimuspaapperit Californian Berkeleistä, mutta nehän häviävät yleensä pois ihan itsekseen. Ostakoon ja uskokoon ken tahtoo. Motor-Up taisi lopulta hävitä ja se "Moottorin Musta Surma" ( Genelec tms. ) katosi jo vuosikymmenet sitten. Man-Oli -sheikkikin on jo kannettu pois... Moottoriöljyltä vaaditaan paljon ja erilaisia ominaisuuksia. Yksi hyvä ominaisuus ei vielä tee öljystä(kään) huippua. Kuin kehitettäisiin huippupyörä ja sitten siihen pistetään ketjuveto...  ;)  ;D

Minä ole jo vuosia käyttänyt Valvolinen öljyjä kaikessa, paitsi ruoanlaitossa. Edullisia, helposti saatavilla ja riittävän hyviä. En tosin tiedä kuinka hyviä, mutta eipä haittaakaan ole ollut. Vaikkapa Ranskan Riemun - Citroenin - lootassa alkuperäisen ( 59€/l ) sijaan Valvoa 11€/l...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #3 : Heinäkuu 23, 2018, 16:51:07 ip »
Yleiset merkkiöljyt joita on helposti saatavilla sopivat kunhan noudattaa huoltokirjan antamia viskositeetti- ja lisäainesuosituksia. Sillä ei niinkään ole merkitystä pyöräsi suhteen käyttääkö synteettisiä vai mineraaliöljyjä tai jotain siltä väliltä.

Itselläni on vuonna -16 hankittu pyörä ja se on ikinä ensimmäinen minulla jossa on täyssynteettiset öljyt. Kaikki edelliset pyörät merkkiin ja malliin katsomatta ovat toimineet mineraaliöljyillä niin että on saanut myydä tai vaihtaa ehyen ja hyvin toimivan pyörän pois.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #4 : Heinäkuu 23, 2018, 19:31:23 ip »
Pikkulohko ei muutenkaan ole kovin kranttu öljystä. Se ei tunnu olevan perso syömään mitään kokeilemaani. Jos kovaa haluaa ajaa, niin kannattaa tuota yläpään W-arvoa kasvattaa, ei niin vaahtoa ja vatkaannu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2018, 06:36:18 ap »
Itse tilasin mp-racingiltä nuo Eni/Agipin perä ja laatikko öljyt. Koneeseen laitoin Motulin 10w-60 motonetistä ja Molykote a:n tilasin saksan ebaystä. Pyörä siis v7 classic

Tuo molykote on ilmeisesti joku näiden vanhempien guzzimiesten ”hifistely viimeistely  silaus” perään ;)
Ai mistä semmosta sain päähän, ohjekirjassa sanotaan että älä käytä mitään lisäaineita perässä. ;D
No käytin kuitenkin, ja näytti edellinen öljyn vaihtajakin käyttäneen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2018, 10:52:19 ap »
Lainaus
Tuo molykote on ilmeisesti joku näiden vanhempien guzzimiesten ”hifistely viimeistely  silaus” perään
Voihan sen noinkin tulkita mutta alkuperä juontaa siitä että aikanaan jokaiseen Guzzimalliin oli määräyksenä laittaa Molykote A-dispersiota kaikkien mallien perävaihteisiin. Aine vähentää metallista kosketusta hampaistossa eikä laakerointikaan siitä pahakseen pistä.

Aikanaan kun CARC-mallisto(Norge, Griso, jne) tuli markkinoille oli oikein kielto että ei saa laittaa mitään lisäainetta perävaihteeseen niin kohta tuli lisäsivu ohjekirjaan että ehdottomasti pitää laittaa. Samassa yhteydessä perävaihteet vaihdettiin uusiin valmistajan toimesta. Siis silloin ihan mallisarjan alussa jolloin itsekin ostin 1100 Brevan.

V7-mallissa lienee se sama perävaihde kuin 70-luvullakin. Silloin ja nykyäänkin niihin laitetaan Molykotea. Jotkut käyttävät myös korvaavia lisäaineita Molykoten sijalla.

Moni on käyttänyt ainetta myös vaihteistossa mutta sen tarpeellisuudesta siellä ei ole selkeää näyttöä. Mutta se saattaisi pidentää ensiövedon ja 2- sekä 5-vaihteen hampaiden ryntöpintojen ikää.

Alhaisilla kierroksilla ajo rasittaa vaihteistoa. Kardaania, vaihteistoa isoilla vaihteilla ja perävaihdetta eniten. Reipas, kierroksia käyttävä ajotapa vähiten.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2018, 11:00:48 ap »

Aikanaan kun CARC-mallisto(Norge, Griso, jne) tuli markkinoille oli oikein kielto että ei saa laittaa mitään lisäainetta perävaihteeseen niin kohta tuli lisäsivu ohjekirjaan että ehdottomasti pitää laittaa. Samassa yhteydessä perävaihteet vaihdettiin uusiin valmistajan toimesta. Siis silloin ihan mallisarjan alussa jolloin itsekin ostin 1100 Brevan.

Ja tuo takaisinkutsu koski perän laakerointia, eikä hampaita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jed

  • Viestejä: 22
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #8 : Heinäkuu 25, 2018, 11:03:32 ap »
https://www.ebay.de/itm/6-98-l-ENI-I-Ride-10W-60-6-x-1-L-4T-Racingol-fur-Moto-Guzzi-/160653357673?hash=item2567afb269%3Ag%3AJdUAAOSwuTxWBSpW

Tuolla firmalla löytyy Agip/Eni öljyt myös laatikkoon ja perään, ainakin Bellagioon sopivat. Olen sieltä yhden setin kaikkia tilannut ja suht ripeästi olivat perillä parinkympin kuluilla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #9 : Heinäkuu 25, 2018, 11:25:26 ap »
Lainaus
Ja tuo takaisinkutsu koski perän laakerointia, eikä hampaita..
Tiedä siitä sitten mutta kyllä ne hampaatkin vaihtuivat laakerien ohella, perään tuli Molykote uutena asiana sekä yksi suojalevy lisää. Hyvin toimi molemmat perät. Sillä ensimmäisellä perällä kerkesin ajamaan kesän ja toisella kymmenkunta lisää. Ei ongelmia.

Itse asiassa en ole edes kuullut että laakeroinnissa jotain olisi. Huoltomies kertoi että sen takia vaihdetaan että ekassa perässä ei ollut Molykotea ja siksi perä voi olla vaurioitunut mutta korvaavassa oli ja jatkossa sitä on käytettävä ja laittoi pikkupullon mukaan matkaan. Vaihdon syy oli siis se että perällä oli ajettu ilman Molykotea. Tosin vain 6000 km.

Perän vaihto ei montaa minuuttia kestänyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #10 : Heinäkuu 25, 2018, 11:39:17 ap »
Juu, mutta Molycotella ei ollut mitään osuutta tässä viassa tai sen esiintymisessä. Tietyn sarjan periin oli asennettu huono laakeri tai hyvä laakeri virheellisesti. Sen takia vaihdettiin takuuseen periä. Se miksi molya sinne sittemmin laitettiin lienee tehtaan omaa varovaisuutta tai vyö+henkselit-hoitoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Raikka

  • Viestejä: 7
Vs: Breva 750 -06 maahantuoja/öljyt
« Vastaus #11 : Heinäkuu 25, 2018, 20:51:10 ip »
Justaan vaihdatin öljyt 2001 Nevadaan BW:ssä Vantaalla.
Aiemmin R.M. Heinolla laitetut Castrolin 10/50 öljyt vaihtui Hondan 10/40:iin.
Enpä tässä vaiheessa ole juuri eroa havainnut...