Nahkalaukku on siitä hyvä sivulaukkuna, että se joustaa sen verran nahkaisesti, että tärinä vaimenee. Moto Guzzihan ei paljoa anna moottorin tärinää, mutta tie alustan tärinä voi joskus olla ankaraa. Auto tai panssarivaunu ovat paljon raskaampia kuin moottoripyörä ja raskaalla ajoneuvolla tärinä tulee muualta kuin tiestä. Pyörällä pieni massa ei tasoita liikkeitä. Junassakin kannettava tietokone menee rikki, jos se on käynnissä pöydällä, eikä sylissä, vaikka onkin sileät kiskot.
Tavaran tärinäsuojaukseen on kaksi tapaa: sitominen niin, että ei pääse liikkumaan, tai pehmustaminen niin, että ei kolhiinnu tai kolhi muita kamppeita. Molemmissa on puolensa ja puolensa. Jos saa sidotuksi liikkumattomaksi on oltava varma, että tavaran sisällä on myös kaikki osat liikkumattomiksi sidottuja. Kameroissa näin ehkä onkin. Elektroniikassa muutamat painavat osat: elektrolyyttukondensaattorit, induktiokelat, jne. irtoavat paikoiltaan aikansa täristyään. Pehmustettuna käy helposti niin, että lasti on liikkuvaa ja rikkoo toinen toisiaan. Pehmusteet vievät paljon tilaakin. Joskus se kyllä on ainoa konsti.
Olen kuljettanut monilla matkoilla pientä tietokonetta mukana, koska siitä on paljon hyötyä. En kuljettaisi tietokonetta, jossa on kiintolevynä perinteinen käkikellotekniikalla tehty HDD. SSD muisti ei sisällä liikkuvia osia ja kestää tärinää ratkaisevasti enemmän. Vanha uskollinen miniläppärini on jo 10 vuotta kestänyt ja pari kolariakin kanssani kokenut.
Kun on tullut rakennettua elektroniikkaa ajoneuvoihin asennettavaksi olen aina kiinnittänyt raskaat komponentit lujasti ja tehnyt niiden kytkentäjohtimiin joustosilmukat. Sotatekniikasta opittua.
Yhdet silmälasit hankaantuivat pilalle kun eivät olleet kotelossa vaan huolimattomasti vaan laukkuun viskattuna.. Pussillinen kriikunoita muuttui hilloksi 150 km matkalla.