Kirjoittaja Aihe: Pyörän tärinä ja kameran/ optiikan ruuvit  (Luettu 8667 kertaa)

Vierailija

Vs: Pyörän tärinä ja kameran/ optiikan ruuvit
« Vastaus #15 : Heinäkuu 21, 2018, 00:19:27 ap »
<snip>
Esimerkiksi loittorenkaissa oli erinomainen optiikka mutta valoa ne söivät.....
<snip>

Loittorenkaissa ei kylläkään ole mitään optiikkaa, pelkkiä renkaita ne ovat.
Valo tietysti vähenee sen mukaan,  mitä kauemmaksi objektiivi viedään filmi(tai muusta)tasosta.
Emeritus-guzzisti

NorgeGTL

« Vastaus #16 : Heinäkuu 21, 2018, 13:22:58 ip »

"Loittorenkaissa ei kylläkään ole mitään optiikkaa, pelkkiä renkaita ne ovat."

Tuon vuoksi ne hyviä olivatkin kun ei sitä optiikaa ollut... Tyhjää putkea on vaikea ryssiä ryssänkään.

Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Urpo ja Turpo

« Vastaus #17 : Heinäkuu 21, 2018, 14:33:31 ip »

Waskitsa

• Vieras
« Vastaus #18 : Heinäkuu 22, 2018, 13:04:57 ip »
Vastaus alkuperäiseen aiheeseen "Pyörän tärinä ja kameran/optiikan ruuvit"...
Itse olen säästynyt tärinän aiheuttamilta kamerakalustovahingoilta vuosien saatossa yksinkertaisesti käyttämällä hyvää kamerareppua, johon mahtuu kamerarunko, pari "putkea" (=objektiivia) ja tarvittavat akut ym. Ei tärise eikä värise...helppo ja hyvä ratkaisu pulmaan.

motomatti

« Vastaus #19 : Heinäkuu 22, 2018, 13:21:50 ip »
Omalta kohdalta olen lopettanut järjestelmäkameran kuskaamisen moottoripyörällä. Sen sijaan olen suosinut kännykkäkameraa tai mieluimmin pientä pokkaria. Varsinkin tekniikka-asioissa saa pokkarilla kohtuullisia kuvia. Laatu riittää niihin ja nettiin joutuu usein kuvaa pienentämäänkin.
Järjestelmällä kuvaamisen olen jättänyt "parempiin hetkiin" eli tarjoamalla objektiiville sellaista näkymää joka on sen arvoista.

Viimeksi järkkäri oli mukana kun Brevalla Alppeja ylittelin. Siitä on jo aikaa kymmenisen vuotta. Sillä saa syvyyttä kuviin ihan eri lailla kuin pokkarilla.

Vaimo kuvaa paljon ja tekee valokuvakirjoja iloksemme. Osa hommista on siis ulkoistettu.
Järjestelmäkameralla kuvaaminen on jäänyt harvinaiseksi kohdallani ja laitekin rupeaa olemaan ikääntynyt. Myös ensimmäinen "vilmikamerani" on tallessa. Cosina kierrekiinnitteisillä objektiiveillä 70-luvun alusta.
Ehkä palaan lajin pariin kun ei enää moottoripyöräily innosta. Muutaman vuoden ikäisen pyörän hinnalla saa jo kohtuullisen kameran.....

GuzGuz

« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2018, 15:00:56 ip »
Matkadokumentointi jne kuvissa kännykkä saattaa riittää hyvin useimmiten ja laadukkaat pokkarit varsinkin.
Itsellänikin pikkunäppäränä on Panasonicin LX7 Leican hyvin valovoimaisella optiikalla ja kuvavakaimella pelaa erittäin hyvin yleis matkakuviin ja paljon muuhunkin, esim yllättävän hyvä microkuvaukseen.
Kinovastaavuutta pikku zoomilla 24-90mm.
Kuvalaatu on kiitettävää A3+ pritterini kokoon.
Mutta vaikka esimerkiksi jo "vanhahko" täyskokoisella kennolla Canon EOS 5D Mark2, 21mpikseleineen ja muutama käytettyinä hintoihinsa edulliset L- sarjan huippuoptiikkat, niin onhan kuvaustapahtuman "pro" tuntuma ja tulos hieman muuta.
Lintu yms kauempaa kohteiden kuvaamisessa edellisen lisäksi croppikokoinen EOS 60D EF 70-200mm f4L ja lisukkeeksi tarvittaessa 1.4x on useimmin käytössä, kinovastaavuus 320mm-450mm.
Kalustoa on kertynyt lähinnä politiikalla -ei uusinta, suht huippuja hieman käytettyjä edullisesti-.

Mitä pikseleihin ja huipputeräviin kuviin tulee, niin kuvia voi yhdistää phomerge ohjelmilla, jolloin kuvia voidaan yhdistää teoriassa rajattomasti.
Eri asia on mikä tietokone pystyy pyörittämään moista.
Suht huipputehokas omani suoriutuu vielä 100megan kuvista Photoshopilla ja Ligthroom ohjelmilla, joskin hitaaksi menee jos moista.
Samalla tekniikallahan ultra isot ja kuitenkin terävät 10m mainostaulutkin taidetaan nykyisin tehdä.
Ihan kokeksi olen kokeillut, ei oikein käytännön käyttöä ja muistitilat menee äkkiä täyteen.

Kuten Timo EV:kin mainitsi, niin optiikka on edelleen isossa roolissa.
Esim makrokuvauksessa paras optiikkani on Canonin vanhalla FD adapterilla Tamron 90/f 2.5 Macro, modattu sovitteella EF sopivaksi ja 25mm loitto.
Pääsee jo erittäin lähelle ja aivan huippupiirto täydestä aukosta lähtien, täysmanuaali (muulla ei oikein macromaailmassa ole käyttöä)
N, 120 euroa meni koko yhdistelmään optiikoineen. Ns vanhentuneita saa edullisesti.
Järjestelmäkameran ehdottomia puolia on just että siihen voi sovittaa useimmat muidenkin valmistajien optiikat.
Pyhäinhäväistyksenä valokuvaajille käytän myös paljon 70- luvun f1.4/50mm Nikkoria sovitteella Canoneissani, hieno piirto ja valovoima, sähköinen liitin sisältää tarkennusavusteen, kuten sisälsi Exaktan hieno 50-luvulta omiini runkoihin sovitettu 48mm/ f2 Carl Zeiss. Ei reunapiirroltaa täydellä aukolla talon parhaita, mutta jotain vaikeasti määriteltävän hienoa sillä kuviin tuli.
Viroon opiskelemaan matkannut nuori kuvaaja osti sen multa puoliväkisin..
Eli kamerat tulkkaa fokusta ilmoittamalla sen myös etsimeen/ takanäyttöön jos sovite on sähköinen, jotain 4-50e niitä sai ainakin silloin kun itse ostelin.

Ja jos mennään yökuvaukseen.., no, en nyt rönsyile enempää kuvauspuolesta.

TunturiTT

« Vastaus #21 : Heinäkuu 22, 2018, 18:34:12 ip »
Kuinka moni oikeasti selaa reissukuviaan uudelleen ja uudelleen joskus myöhemmin?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

« Vastaus #22 : Heinäkuu 22, 2018, 19:08:33 ip »
Ehkä harva.
Mutta kyllä niitä joku saattaa joskus kiikkustuolissaan hyvinkin selata.
Itse selaan lähinnä kun sattuu näyttelykelpoista aineistoa etsimisen inspiraatio.

Vierailija

« Vastaus #23 : Heinäkuu 22, 2018, 19:46:17 ip »
Kuinka moni oikeasti selaa reissukuviaan uudelleen ja uudelleen joskus myöhemmin?

Silloin tällöin tulee katsottua, että missä on tullut milloinkin oltua - sopii pitkiin talvi-iltoihin.  :)

BTW makro-objektiivina mulla on 2.8/40 mm Nikkor - aika hyvä ja sillä pääsee 1:1 kuvaussuhteeseen, yksinkertaista, mutta simppeliä - eikä maksa paljon.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

« Vastaus #24 : Heinäkuu 22, 2018, 20:37:03 ip »
Jäi vähän vajaaksi tuo aiempi. Siis sillä silmällä, että tarkastelee vielä kuvaustekniikan onnistuneisuutta. Itselle on lähinnä tärkeää se kuvattava ja se tilanne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #25 : Heinäkuu 22, 2018, 22:59:16 ip »
Olettaen että olen ottanut ainakin aikakautensa laatukuvia niin katselu on jäänyt viime aikoina vähäiseksi. Vaimo kyllä kyselee että mitä kuvia on siinä kaapissa joka on täynnä. Diojapa siellä. Osa on tärkeitä kuvia itselle ja aikajanalla voi seurata miten kuvaajana olen kehittynyt. Jokunen tuhat niitä lienee. En ole laskenut.

Kerrottakoon, jos ette kerro eteenpäin, että osa kuvista on hyvinkin henkilökohtaisia ja vaatisi nykysuhteen osalta selittelyjä. Muutoin on aika paljon muutakin luontokuvausta ja ihan sukujuhliakin häistä monttubileisiin. Mutta enimmäkseen luontoa ja yökuvausta. (Valomaalausta, kuutamovaloa ym muuta.) Mutta aikansa realiteettijä aiheesta riippumatta.

Kuvauksesta yleensä: ihan sama millä kuvaat sillä tallenne tärkeästä tilanteesta voi olla se ainoa. Tärkeyttä on toisinaan vaikea arvioida.

Vierailija

« Vastaus #26 : Heinäkuu 22, 2018, 23:42:36 ip »
Olettaen että olen ottanut ainakin aikakautensa laatukuvia niin katselu on jäänyt viime aikoina vähäiseksi. Vaimo kyllä kyselee että mitä kuvia on siinä kaapissa joka on täynnä. Diojapa siellä. Osa on tärkeitä kuvia itselle ja aikajanalla voi seurata miten kuvaajana olen kehittynyt. Jokunen tuhat niitä lienee. En ole laskenut.
<snip>

Niinpä kävi meikäläiselle: muutto pienempään asuntoon tuli eteen ja skannasin ~5000 diaa - skanneri melko vaatimaton, laatu sen mukainen, mutta nyt kuvat helposti katsottavissa. Samalla meni muutamia vanhoja kameroita ja alan kirjallisuutta JAS:ille (kamerakorjaamo ja -myymälä), heillä on varsinainen museo - jos kiinnostaa ja on Turkuun asiaa, käykääpä katsomassa, on mahtava paikka.

Ja asiasta toiseen: muuton vuoksi lähti 11,2 kg moottoripyöräkirjallisuutta harrastajalle.
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #27 : Heinäkuu 23, 2018, 00:59:04 ap »
Onneksi tilan puute ei ole tullut vielä eteen. Asunnot ovat isonneet hiljalleen vaikka välillä olikin niukkaa. Se oli tosin aikaan jolloin piti olla jokin osoite mutta itse oli muualla pitkin Eurooppaa. Sukulaisten nurkissa on nytkin aika paljon omaisuutta tallessa. Vaimo on myös hamsteri luonteeltaan.

Kiitos Turun suunnan vinkistä. Saattaa löytyä kivoja kilkkeitä vanhaan Cosinaan. Tiedä sitten kannattaako. Tosin 500 mm peilitelestä sain aikanaan aika kivan rahan. Nyt se on taas "kotona" ihan ilmaiseksi mutta kaukoputken etsimen roolissa.

Moottoripyöräkirjallisuudesta olen luopunut jo aika paljosti kun liki kaikki on ilmaiseksi netissä. Osa harvinaisemmista löytyy VMPK:n kirjastosta. Kirjoista toki tykkään edelleen. Olen sitä sukupolvea jolla on kirjahylly. Mutta enemmän metrejä on vinyyliä kuin kirjallisuutta. Nykyään. Kirjoja luen silti aktiivisesti liki joka päivä.