Kirjoittaja Aihe: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa  (Luettu 7069 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #15 : Heinäkuu 03, 2018, 13:24:25 ip »
Tuo CO-säätö löytyy vielä ainakin vajaat kymmenen vuotta vanhoista Yamahoista. Ympätty mittariston yhteyteen sen säätö ja lukemat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #16 : Heinäkuu 03, 2018, 14:31:49 ip »

 Kiesus. Ei tulisi mieleenkään koskea mihinkään jossa on sähköä  ;D .  Tuota talttapäistä ruuvasin kiinni ja auki samaan kohtaan. 
Jos en ymmärrä niin en kokeile. Siksi varmaan kaikki Calit on pelanneet hyvin.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #17 : Heinäkuu 03, 2018, 14:54:38 ip »
Lainaus
Tuota talttapäistä ruuvasin kiinni ja auki samaan kohtaan Jos en ymmärrä niin en kokeile
Minä olen kärsimätön ja en yleensä voi olla kokeilematta...apinamenetelmällä ("mitähän tapahtuu jos painan tuosta").  Ensin kokeilu ja sitten tarkistetaan savun hälvettyä vauriot :P. Materiaalia menee rikki säännöllisesti (:'().

Mutta kun tuo läppärunko on tuttu V11 mallista, tuohan on ilmaruuvi (messinkinen talttapää).  Sillä säädetään tehtaan ohjeen mukaan a) imubalanssin hienosäätö tyhjäkäynnillä b) tyhjäkäynnin kierrosluvun hienosäätö (imubalanssi säilyttäen).  Oliko joku nyrkkisääntö että siinä puolisen kierrosta ne yleensä auki ovat mutta asennolla (paljonko auki) ei sinällään ole merkitystä, ilmamäärällä on. Jos kääntää epämääräisen määrän ja vain toista ruuvia, eri asentoon, muuttuu siis tyhjäkäynti (tasapaino ja kierrosluku).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2018, 22:47:19 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #18 : Heinäkuu 03, 2018, 21:14:13 ip »
Lainaus
Uudemmissa 15M, 15RC jne, CO-arvo säädetään tietokoneavusteisesti - voi muuttaa ruiskutuskartan origoa samoin kuin CO-säädöllä
Ei pitäisi kirjoittaa väsyneenä huolimattomasti. Asia ei tosin mennyt ihan metsään sillä Camn antoi vastauksessaan tarkennettua tietoa.

Tarkoitukseni oli kirjoittaa: Uudemmissa 15M, 15RC jne, CO-arvo säädetään tietokoneavusteisesti - voi muuttaa ruiskutuskartan origoa samoin TPS:n säädöllä. Kartan arvot säätyvät isommalle/pienemmälle sen mukaan kun TPS:sää käännetään. Lisäksi voi spekuloida sillä että käytössä olevien TPS:llä on ominaisuus: ne eivät ole lineaarisia. Siksi "käyrän taitekohta" siirtyy myös käännön suhteessa. Siitä ei ole ilmennyt käytännössä havaittua poikkeamaa.

Voi siis melko huoletta säätää joko TPS:sää tai tehdä CO-säädön suoraan moottorinohjausyksikköön.

Kovasti kiinnostaa tuo CO-säätö niin että tietokone on kytkettynä pyörään. Tapahtuuko mitään eli näkyykö muutos tietokoneessa ja miten muuttuu seos. Sekin kiinnostaa että kuinka suuri sen säädön määrä on ja miten säätö skaalautuu.

Yleisesti ottaen: rikkaalla käyvä moottori karstoittaa itsensä ja lisäksi polttoainetta joutuu öljyn joukkoon. Myös mekaaninen kuluminen on nopeampaa.

Joillakin on vain himo laittaa se suurin suutin ja kuvitella että se toisi lisää tehoa.

Kaksi Californian konetta olen korjannut joissa on tapahtunut karstoittumisen aiheuttama kiinnileikkautuma. Liitteenä kuva pestystä männästä jossa kyseinen vaiva.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #19 : Heinäkuu 03, 2018, 22:45:04 ip »
Tuota nakerrusjälkeä on voinut tehdä karstan palaminenkin. Tai vaikka muu pyttyyn joutunut, sinne kuulumaton aines.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #20 : Heinäkuu 03, 2018, 23:17:42 ip »
Tuota nakerrusjälkeä on voinut tehdä karstan palaminenkin. Tai vaikka muu pyttyyn joutunut, sinne kuulumaton aines.
Niin voisi. Mahdollisuuksia on. Mutta karstaa oli vahvasti kiinni sylinterin yläreunassa. Se mikä ilmiön on alunperin saanut alkuun on vahvalla oletuksella se että karstaa on kertynyt siihen kohtaan missä virtaus palotilassa on heikointa. Vahinko että ei ole kuvaa sylinteristä kun kerkesin sen jo puhdistamaan ennen kuin tuli mieleen kuvata. Pyörässä oli jotkin tarvikekaasuttimet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #21 : Heinäkuu 05, 2018, 14:30:43 ip »
Siinä on joku ajatellut sen olevan voimaruuvi  ;D Joku joka luulee että musta savu tarkoittaa voimaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #22 : Heinäkuu 05, 2018, 16:00:46 ip »
Näitä "mustia savuttajia" näkee ja haistaa liikenteessä. Eilen tuli vastaan tyynessä kesäillassa pitkäkeulainen H-D ja sen jäljiltä haisi palamaton bensiini muutaman kilometrin.

Aika uusissakin dieselautoissa on laitettu syöttöä sen verran että mustaa lykkää herkästi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2018, 17:24:41 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali, cali, calisee ja venttiiliin viittaa
« Vastaus #23 : Heinäkuu 05, 2018, 17:04:46 ip »
Se on dieseleissäkään muun kuin palamattoman merkki. Välillä tuntuu, että tiettyjen bensavehkeitten perässä voisi omalla ajaa pelkällä höyryllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.