Uudemmissa 15M, 15RC jne, CO-arvo säädetään tietokoneavusteisesti - voi muuttaa ruiskutuskartan origoa samoin kuin CO-säädöllä
Ei pitäisi kirjoittaa väsyneenä huolimattomasti. Asia ei tosin mennyt ihan metsään sillä Camn antoi vastauksessaan tarkennettua tietoa.
Tarkoitukseni oli kirjoittaa: Uudemmissa 15M, 15RC jne, CO-arvo säädetään tietokoneavusteisesti - voi muuttaa ruiskutuskartan origoa samoin TPS:n säädöllä. Kartan arvot säätyvät isommalle/pienemmälle sen mukaan kun TPS:sää käännetään. Lisäksi voi spekuloida sillä että käytössä olevien TPS:llä on ominaisuus: ne eivät ole lineaarisia. Siksi "käyrän taitekohta" siirtyy myös käännön suhteessa. Siitä ei ole ilmennyt käytännössä havaittua poikkeamaa.
Voi siis melko huoletta säätää joko TPS:sää tai tehdä CO-säädön suoraan moottorinohjausyksikköön.
Kovasti kiinnostaa tuo CO-säätö niin että tietokone on kytkettynä pyörään. Tapahtuuko mitään eli näkyykö muutos tietokoneessa ja miten muuttuu seos. Sekin kiinnostaa että kuinka suuri sen säädön määrä on ja miten säätö skaalautuu.
Yleisesti ottaen: rikkaalla käyvä moottori karstoittaa itsensä ja lisäksi polttoainetta joutuu öljyn joukkoon. Myös mekaaninen kuluminen on nopeampaa.
Joillakin on vain himo laittaa se suurin suutin ja kuvitella että se toisi lisää tehoa.
Kaksi Californian konetta olen korjannut joissa on tapahtunut karstoittumisen aiheuttama kiinnileikkautuma. Liitteenä kuva pestystä männästä jossa kyseinen vaiva.