Ensimmäinen kysymys: venttiilien päät ovat kuluneet lievästi kuopalle. Kannattako/voiko niitä hioa tai koneistaa suoriksi?
Voisi olettaa, että säätöruuvin pää "taivuttaa" venttiiliä kun se ei pääsee liukumaan tasaisella pinnalla, vaan tarttuu kuoppaan.
Muistaakseni venttiilien katkeaminen on Lariossa ominaisuus.
Ilmeisesti sen venttiilikoneiston geometria ei ole oikein onnistunut, keinuvipu venttiiliä avatessaan samalla taivuttaa sitä.
Venttiileiden päiden kuluminen saattaa kertoa juuri tästä. Keinuvivun ja venttiilin pään välillä on ylimääräistä liikettä.
Kuoppa ei ainakaan paranna asiaa. Kun venttiilien varret ovat ohuet, tulee loppu väsymisen seurauksena ennen pitkää, joskus aika nopeastikin.
Lienevätkö alkuperäiset venttiilit valmistettu vielä kahdesta palasta. Varsi ja lautanen eri seosta. Kun varren kiillottaa hyvin,
saumakohta saattaisi tulla näkyviin.
Siispä uusisin ne venttiilit jos on pienintäkään aihetta.
Mitä tulee venttiilien päiden kulumien oikaisemiseen hiomalla, on se mahdollista. Yleensä olen nähnyt suositeltavan maksimi
hionnaksi 0,3mm. Sen jälkeen karkaisu loppuu eikä varren pää kestä käyttöä.
Venttiilin varren päähän on saatavilla kuppeja. Jos sellainen kuppi mahtuu olemaan ja toimimaan siellä venttiilikoneistossa,
sillä saa liikaa hiotun tai lyhennetyn venttiilinvarren kestämään keinuvivun takomista.
Siispä uusisin ne venttiilit jos on pienintäkään aihetta.