Kirjoittaja Aihe: Grison nokkien erot?  (Luettu 6640 kertaa)

Pulmu

  • Viestejä: 222
Grison nokkien erot?
« : Kesäkuu 08, 2018, 19:41:20 ip »
Päivitin viime syksynä Grison (1200 8V) rullanostimiin Piikkiössä. Marraskuussa oli kelit jo vilpoiset joten jäi ajot vähiin. Nyt kun on rempan jälkeen eka tonni takana niin jotenkin on tuntemus että mopo on nyt hieman vaisumpi. Ei revi 5000+ kierroksilla kuin ennen. Onko tuo rullanokka jotenkin "kevyempi" kuin entinen vai kuvittelenko vaan? Moottorinohjausfile oli se uusin mitä tehdas tarjoaa. Muutama päivä sitten päivitin ecun osoitteesta http://griso.org/ eli tommonen beetlemap on nyt sisällä. Alavääntöä tuli mukavasti lisää, putkeen paukutus loppui ja kulutuskin putosi pari litraa sataselle mutta vieläkin on tunne että pyörän kulku on jotenkin rauhoittunut... Höpisenkö omiani vai onko tuntemuksissa mitään perää?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2018, 09:00:07 ap »
Guzzitech.com foorumilta:
"The cam profile is spot on for LINEAR power from idle to the red line!! NO HUMPS OR STUTTERS ANYWHERE! The sacrifice is the 5,500k turbo hit felling of the older flat tappet mill, but this engine is so good who cares."
Eli taisi noissa tuntemuksissani olla jotain perää..hienosti tuo vetää läpi koko alueen mutta samalla on jotenkin ikävä sitä potkua ylhäällä ::)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2018, 09:34:54 ap »
Et ole ensimmäinen joka tuota asiaa on ihmetellyt.
Todennäköinen syy on, vaikka taustatietoja minulla ei aiheesta olekaan, se että rullanokat vaativat erilaisen nokan noston verrattuna koviin nostimiin. Asia tulee ilmi juuri mainitsemassasi kohdassa.

Miten on käyntiäänien suhteen. Onko käynti nätistynyt rullanostajien ansiosta?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2018, 12:08:51 ip »
Näistä kaikista oli vertailukäppyrät aiemmissa keskusteluissa. Ja tosiaan on lievennetty samalla.  :-\
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2018, 20:39:26 ip »
Miten on käyntiäänien suhteen. Onko käynti nätistynyt rullanostajien ansiosta?
Hiljaisempi on, toi beetlen kartta myös siisti lisää käyntiä etenkin alakierroksilla.

Kun tuota tuli ihmeteltyä grison "voimattomuutta" niin käytin Rovaniemellä Proboostin penkissä. Oheiset lukemat takarattaalta. Aika mukavasti tuntuis olevan kuiten potkua, taitaa tuo beetlen kartan tasainen vääntö läpi koko kierrosalueen hieman hämätä :-\ Ihmeteltiin tuota seoksen laihuutta alle 5000 rpm..seuraavana aamuna huomasin että vasemman pytyn juuresta oli pakokäyrä hieman löysällä ja pientä vuototuhinaa kuultavissa. Lieneekö mokoma vaikuttaisi noin selvästi seoslukemaan?





Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2018, 21:04:08 ip »
Hyvin on vääntöä alhaallakin vaikka käy kyllä aivan liian laihalla. Tuon kun saa kuntoon potkua luulisi näkyvän käppyröissäkin vieläkin enemmän tuolla kierrosalueella.
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #6 : Syyskuu 02, 2018, 21:09:05 ip »
Lainaus
vasemman pytyn juuresta oli pakokäyrä hieman löysällä ja pientä vuototuhinaa kuultavissa. Lieneekö mokoma vaikuttaisi noin selvästi seoslukemaan?
Hyvähän se pakoputkiston olisi olla tiivis. Jos lambda-asetus on off niin pienellä vuodolla ei liene vaikutusta mutta jos lambdamittaus oli päällä niin pienikin vuoto voi vaikuttaa. Pakokanavassa vaikuttava resonaatio saattaa joillakin kierrosluvuilla imeä happea pakoputken vuotokohdasta sisään ja lambdakytkentä tekee siitä omat päätelmänsä.

Mittauslukemat ovat muutoin ihan kohtuulliset.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2018, 09:32:23 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2018, 23:06:16 ip »
Todennäköisesti alle puolikkaalla kierrosalueella näkyy vuoto. Yläkierroksilla vapaasti henkivässä ihan sama.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #8 : Syyskuu 03, 2018, 09:35:57 ap »
Öh...hieman aloittelija guzzidiagin kanssa sori...pystynkö gd:llä päättelemään lambda-arvoista onko seokset suurinpiirtein kohdillaan? Vai olisiko syytä käyttää pyörä uudelleen dynossa?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2018, 13:12:10 ip »
Proboostilta meinattiin että ei vaikuta vuoto täyskaasuvedossa juurikaan mitään seoslukemiin..tarkoittaen että kovin laihalla käy kone mulla. Saisko tuon TunerProlla omin voimin siedettävään kuosiin?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2018, 20:36:03 ip »
Proboostilta meinattiin että ei vaikuta vuoto täyskaasuvedossa juurikaan mitään seoslukemiin..tarkoittaen että kovin laihalla käy kone mulla. Saisko tuon TunerProlla omin voimin siedettävään kuosiin?

Periaatteessa kyllä mutta ottaa aikaa ja paneutumista. Samalla oppii aika paljon moottorin toiminnasta. Joutunee käyttämään sekä tehopenkkiä että ns. persdynoa että kaikki on prikulleen niin kuin haluaa. Käytännössä tarvitaan enimmäkseen aikaa ja ajelua läppäri repussa. Tai kai sen voi toisinkin tehdä mutta itse päädyin reppuselkähommiin. Laajakaistalambdasta on paljon apua mutta harjottelun jälkeen pärjää lämmitettävällä kapeakaistaisellakin.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #11 : Syyskuu 03, 2018, 20:36:50 ip »
Kyllä saa kun moottorin perusasiat on kunnossa. Seosmittari olisi varmaan poikaa ennen kuin alkaa säätämään ja sittenkin sanoisin että vähän kerrallaan. Säätöjen välillä koeajo seosmittaria vilkuillen.

MM oli näköjään nopeampi kirjoittamaan - taitaa nämä molemmat vastaukset kuitenkin vahvistaa miten edetä.
Kasi vee ei vee kasi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #12 : Syyskuu 03, 2018, 22:53:36 ip »
Saako GD:llä tallennettua ajon aikaista anturidataa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2018, 10:34:32 ap »
Saako GD:llä tallennettua ajon aikaista anturidataa?

Kyllä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Grison nokkien erot?
« Vastaus #14 : Syyskuu 04, 2018, 11:18:01 ap »
Tämä on ollut täällä ennenkin mutta en vain hetikään haulla löytänyt niin kerrataan.

Persdynon voi toteuttaa siten että GD:n kanssa tehdään kaasukahvan juureen asteikko ja siihen merkitään GD:n antama kaasunasentoarvo. Lisäksi lambdanäyttö sekä kierroslukumittari. (Pyörän oma lambdasäätö pitää eliminoida eli asettaa "lambda off"-asentoon.) Niistä näkee jos jollakin kaasunasennolla on käyntiongelmaa. Seuraavalla "varikkokäynnillä" voi korjata kyseistä kohtaa sytytys-, kiihdytysrikastus tai ruiskutuskartoissa. Mutta vain yhtä asiaa kannattaa "ajaa sisään" kerralla. Jos säätää kahta parametriä niin ei voi tietää kumpi säätö oikeasti vaikuttaa.
Tosin kahta, tai jopa kolmea, toimintoa voi säätää samalla pysähdyksellä mutta ne pitää valita sellaiseksi että eivät vaikuta toisiinsa.
Helposti tulee ajatus että jos ruiskutusta lisätään niin vastaavasti pitäisi sytytysennakkoa kasvattaa. Näin toimien ei jälkeenpäin kuitenkaan selviä kumpi toimenpide vaikutti enemmän ja siten säätöjen vaikutukset jäävät epämäärisiksi.

Viitaten edelliseen lauseeseen on säätöasiassa turvauduttava moneen tietolähteeseen. Tässä tapauksessa lambda on hyvä tietolähde. Lisätään syöttöa jollekin alueelle ja ajetaan sillä alueella. Jos lambda kertoo että mennään rikkaalla niin havaitaan että säätö on onnistunut säätönä. Sitten säädetään sytytysennakkoa lisää samalle alueelle. Jos lambda kertoo että mennään hieman laihemmalla kertoo se että ainakin sytytystä kannattaa vielä hienosäätää. Sitten jälleen syöttöä/sytytystä vuorotellen kunnes palamistapahtuma on optimoitu juuri sille kaasunasennolle. Tässä tulee se ongelma vastaan että kertooko perstuntuma että kulkeeko pyörä halutulla tavalla. Siinä suhteessa oma takamust on paras mittari. Itselleenhän pyörää yleensä säädetään.

Kirjoitin sanan kaasunasento koska tasakaasusäätö on helppoa ja se tietenkin tulee tehdä ensin. Seuraavaksi kaasunasennot joiden aikana vauhti kiihtyy. Tämän säädön onnistuminen tekee pyörästä miellyttävän ajettavan. Kaasukahvan pohjaan kääntämällä heti tyhjäkäyntinopeudesta täysille kattaa kaikki ruiskutus-, sytytys- ja rikastustoiminnot. Sitä vain ei pysty kerralla hallitsemaan säätömielessä. Sen jälkeen tulee lisää säätöä: osittaiset kiihdytykset eri kaasukahvan kulmanopeuksilla. Tarkoittaa siis sitä kuinka nopeasti kahvaa kierretään. Jos kahvaa kierretään vaikka 20 astetta eikä yhtään enempää tulee säädettäväksi siirtymäalue eli se väli missä moottorin kierrosluku tasaantuu kiihdytyksestä tasakaasuajoksi. Tämä vielä eri kuormituksilla. Loiva ja pitkä ylämäki on näihin säätöihin sopiva koska moottorille tulee kuormaa.

Edelliset säädöt kun ovat kohdillaan niin on vielä tehtävä, ajomukavuuden vuoksi, säätö tasakaasuajolla tasamaalla. Aluksi saattaa ilmetä nykimistä tällä alueella.
Ruiskutus- ja sytytyskarttoihin pitää vielä laittaa tiedot siitä miten tehdään moottorijarrutus: halutaanko lievä moottorijarrutus vaiko voimakkaampi, pitääkö putkessa paukkua vai vain tasaisesti pöpöttää käynnin tahtiin.

Kun on saatu kaikki mieleisiksi tehdään vielä testiajoa eri olosuhteissa. Jos tuntuu hyvältä (Käsittääkseni absoluuttisen hyvään säätöön on mahdotonta päästä.) niin kytketään pyörän oma lambda-takaisinkytkentä (Jos sellainen on.) toimintaan ja tehdään koeajoa. Jos eroa ei huomaa niin aika hyvin on mennyt.

Pyörän oma lambda ei saa olla päällä kun tehdään säätöjä koska se korjaisi koko ajan mahdollisia säätövirheitä eikä kehitystä tapahdu. Jos pyörässä on katalysaattori niin lambdan poiskytkentä säädön aikana voi pilata katalysaattorin joten säätö joudutaan tekemään jollekin muulle pakoputkistolle kuin alkuperäiselle.