Viitaten motomatin vanhempaan, mutta aiheeseeni osuvaan lainaukseen:
Millainen homma on irroittaa ruiskusuuttimet (4/8V 1200 -kone)? Ovat hyvin tarjolla, mutta voiko mokata, ovatko plug and play -tyyppisiä? Ei näyttäisi paljon maksavan niiden testaus ja puhdistus, esim.:
http://www.finjector.com/fi/suutinhuolto/palvelu-1/ Kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla ei ollut vaikutusta nykimiseen. Seuraavaksi tämä. Sikäli voisi olla oikea suunta, sillä ongelman pahentuessa pitkän matkan keskikulutus on tippunut 6,4 --> 5,4. Kartta on ollut koko ajan lambda-off ihan hyvällä syötöllä.
Onko kellään ollut noissa häikkää ja miten asiaa on ratkottu?
Lainaus käyttäjältä: motomatti - Marraskuu 02, 2010, 21:04:11
Nykyiset ruiskutussuuttimet ovat hyvin tarkkoja laitteita ja herkkiä epäpuhtauksille. Letkut ja liittimet sekä niiden aukominen ja vaihtaminen ovat riskikohtia niistä irtoavan lian vuoksi. Kun laittaa uusia letkuja tulee ne pestä hyvin sisäpuolelta ja kiinnittämisen jälkeen kierrättää polttoainetta ohi suuttimien kunnes voi olla varma että kuminmurenet tai muu roina on poistunut järjestelmästä. Huom! Ruiskutusjärjestelmässä on 2,5 - 5 bar paine riippuen ruiskun tyypistä ja säätöasetuksista. Bensa lentää melko pitkälle kun painepuolen letkua joutuu aukomaan. Paineen saa alas irrottamalla pumpun virtajohdon ja käynnistämällä moottorin. Sammuu ruuanpuutteeseen.
Virran kytkemisen jälkeen pumppu käynnistyy ja moottorinohjausyksikkö (ECU) antaa suuttimille ns Priming Pulsen eli suuttimet aukeavat hetkeksi ja polttoainetta on imukanavassa tällöin valmiina odottamassa käynnistystä. Siksi on suositeltavaa käynnistää vasta kun pumppu on pyöräyttänyt täydet paineet järjestelmään ja "esiryypytys" on suoritettu. Käynnistyminen täten varmistuu erityisesti kylmissä olosuhteissa.
Uusissa Guzzeissa (Breva, Griso, Norge) on tämän vuoksi käynnistys automatisoitu siten että starttinapilla annetaan vain lupa järjestelmälle suorittaa käynnistys. Nappia ei siis tarvitse painaa kuin lyhyesti.