Kirjoittaja Aihe: Nevada -07 läppärunkojen balanssin säätöön apua!  (Luettu 3550 kertaa)

TioPepe

  • Viestejä: 15
Nevada -07 läppärunkojen balanssin säätöön apua!
« : Toukokuu 25, 2018, 23:55:27 ip »

Kysymys 1. Mistä valikosta GuzziDiag:ista löytyy TPS reset toiminto? Mistä löytyy lamda off valinta? ECU on 15RC CC ja GD 0.47 ver.
Kysymys 2. Kuuluuko kummankin läpän olla tässä TPS resetissä kiinni rajoittajassa (eli täysin kiinni)?
                  Eli minulla tämä TPS:n puoleinen (oikea) läppä ei mene kiinni rajoittajaan, kun vasen puoli menee kiinni rajoitinruuviin. Jos säädän               
                  balansin esim. 2000 r/min. kohdalle, tyhjäkäynnillä sekä isommilla kierroksilla balanssi ei pysy kohdillaan.
Kysymys 3. Kuinka paljon bypass säätöruuvien tulisi keskimäärin olla auki? ja kuuluuko ne olla kiinni haettaessa balanssia kierroksille ja sen                       
                 jälkeen säätää niillä tyhjäkäynti balanssi.

                 Vähän tuntuu vaikealta tämä balanssin haku. Lähinnä haen värinättömämpää käyntiä, varsingin tyhjäkäynnillä pakoputkisto resonoi 
                 räminää, sekä oikea sylinteri käy kuumempana kuin vasen mitattu lasermittarilla.
Kysymys 4. Pystyykö yhdystankoa irroittamaan muuten kuin kiertämällä irti (mitta menee sekaisin, jos ei jo ole edellisten omistajien jäljiltä).
 

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevada -07 läppärunkojen balanssin säätöön apua!
« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2018, 12:52:40 ip »
1. Vähän piilossa se on. Kun kieli ja pyörän tyyppi on asetettu ja vaihde vapaalla ja virta päällä ja diag on yhdistynyt, tai yhdistetty ja punainen näyttö kaikkine arvoineen näkyvissä, ollaan jo lähellä. Sitten klikataan oikeassa alakulmassa moottorin kuvan keskellä olevaa ruksia. Saadaan alareunaan valkoisia laatikoita. Niistä valitaan toimintojen testaus. Kun klikataan mistä tahansa näkyvistä testivaihtoehdoista oikeaa pikku nuolta, saadaan lisää vaihtoehtoja, myös kaasuläpän alkuarvon asetus. Valitaan se ja painetaan aloita testaus. Se on siinä.

2. Resetissä otetaan kaasuläppien välinen tanko irti toisesta päästään, oikea on helpompi. Se lähtee muovikuppia isolla ruuvitaltalla tai käyrillä pihdeillä varovasti kampeamalla pois nupistansa. Takaisin kuppi laitetaan isohkoilla lattapihdeillä puristamalla.

3. Kuuluu olla koknaan kiinni. Balanssi säädetään n. 4000 rpm kohdalla. Käsikaasu (jos se on) täysillä huudattaa suunnillen siinä.

4. Pystyy irrottamaan nupistansa plupsauttamalla varovasti isolla meisselillä tai paremmin lähtee käyrillä pihdeillä. Aseta vasemman läpän alta balanssin hienosäätö suunnilleen keskelle. Kun vivut ovat vapaana ja nolla-asennossaan rajoittimessa, mittaa nuppien väli ja säädä tanko sille mitalle ja laita paikalleen. Kierrä ilman ohitus ruuvit kokonaan kiinni. Aloita balanssin säätö tästä. Säädä 4000 rpm kohdalla. Lopuksi kun letkut ovat vielä kiinni nipoissa säädä tyhjäkäynti avaamalla ohitusruuveja niin, että kierroksia on 1100 - 1200 rpm ja imu balanssissa, koskematta nyt enää yhdystangon pituussäätöön. Varaa aikaa ja kärsivällisyyttä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TioPepe

  • Viestejä: 15
Vs: Nevada -07 läppärunkojen balanssin säätöön apua!
« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2018, 16:21:39 ip »
Viellä tarkennus, kuuluuko imubalanssin säätö vai TPS reset tehdä ensin. Eikö TPS resetissä muutu tyhjäkäynnin ruiskutus mahdollisesti ja silloin myös balanssi

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevada -07 läppärunkojen balanssin säätöön apua!
« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2018, 18:05:40 ip »
Viellä tarkennus, kuuluuko imubalanssin säätö vai TPS reset tehdä ensin. Eikö TPS resetissä muutu tyhjäkäynnin ruiskutus mahdollisesti ja silloin myös balanssi

Ensin tehdään TPS reset läppien yhdystanko irroitettuna ja läpät alkurajoittimissa kiinni. Sitten vasta kiinnitetään yhdystanko ja säädetään imubalanssi. Sen jälkeen ei enää kosketa TPS resettiin koska jompi kumpi läppä on säädön jälkeen kaasu kiinni asennossa hiukan irti nollatapistaan.

Tässä muutamia hyödyllisiä videoita tästä ja muistakin asioista:
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_technical_training_videos_eng.html

PS. On jäänyt sanomatta, että TPS-resetin jälkeen pitää kääntää virta pois ja odottaa puoli minuuttia ja kääntää virta takaisin päälle. Sillä tehdään TPS arvon muistiin tallennus ECU:n itseopittuihin arvoihin.

Täällä on myös pitkä keskustelu asiasta. Huomaa lajitoveri Camn:n oivallus.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=7045.15

PPS. Noista oivalluksista ja johtopäätöksistä olen hiukan eri mieltä, kantapään kautta oppineena. Nevadan paras vääntö ja taloudellisin ja yleisin ajokierrosluku on lähellä 4000 rpm. Siksi säädän balanssin siihen, koska kaikille kierroksille sitä ei saa. TPS-resetin teen yhdystanko irrotettuna juuri siksi, että ECU sen nollakohdan sitten tietää. Kun balanssi säädetään, se näkyy juuri oikella läpällä, niiden jouset ovat niin, ja TPS on siinä. Vasenta läppää ei saa säätää rungon stop-ruuvista. Ja silloin TPS kertoo ECU:lle oikean balanssoidun läppien kääntymiskulman niiden eroineen. Muutenhan mitään balansointia ei ole.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2018, 19:18:46 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

TioPepe

  • Viestejä: 15
Vs: Nevada -07 läppärunkojen balanssin säätöön apua!
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2018, 21:49:59 ip »
Kiitos arvokkaista hyvistä neuvoista! Nyt kone vetää nykimättä koko kierrosalueen ja paikaltaan lähdössä huomaa suuren eron. Kone ei myöskään ravista enää niin paljon, tietenkin pientä tärinää tuntuu johtuen koneen tyypistä V2.

Kun saisi viellä Bluetooth ELM327 palikalla yhteyden Android kännykkään. Voisi seurata anturiparametrejä ajaessa, esim. moottorin lämpö ym.


Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevada -07 läppärunkojen balanssin säätöön apua!
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2018, 10:52:09 ap »
Lainaus
tietenkin pientä tärinää tuntuu johtuen koneen tyypistä V2.

Juuri transversaali V2 pitäisi olla teoriassa mahdollista tehdä tärinättömäksi. Näissäkään koneissa ei ole edes kumityynyjä runkoon kiinnityksessä. Koska sylinerit ovat kiertikangen laakerin verran peräkkäin tulee pienin pystyakselin ympäri kiertovärinä. Hyvällä säädöllä juuri balanssin suhteen ja juuri tärkeimmällä ajokierrosluvulla, pääsee kyllä aika miellyttävän sileään käyntiin. Jos osaa matematiikkaa, voi näistä kaavoista päätellä miksi näin on:

http://sense.net//~blaine/twin/twin.html

Vaikka sitä ei missään selvästi sanota, näyttää siltä, että kunnon balanssi tulee vain, jos opitut arvot ja TPS nollataan ennen balanssin asettelua. En ole varma: kuuluuko TPS-nolla-arvo opittuihin arvoihin? Ainakin se muuttuu vähitellen ajettaessa. Sen voi helposti todeta GD:llä. Tärinä ja muutkin hyvät tai huonot ominaisuudet joko lisääntyvät tai vähenevät pienellä ajolla kun ECU oppii.

Ehkä juuri siksi ne nollataan ennen balanssointia. TPS-nollaus ei nollaa sen TPS:n kulma-arvoa nollaksi kuten voisi luulla ja tempun nimi sanoo. Senkin voi katsoa GD:llä. Se asettaa ruiskutuskartalle origon pisteen, tyhjäkäynnin ruiskusarakkeen, kaasu kiinni ruiskutusmäärän, miksi sitä sitten halutaankin sanoa. Jos balanssointi on tehty ja vaikkapa oikean sylinterin rajoitin on millin auki stopparista ja sitten nollataan TPS käy niin, että ajettaessa pintakaasulla ihan hiljaa oikea läppä on hiukan raollaan, mutta sen ruiskutus on lähes kaasu kiinni asennon ruiskutus. Silloin soppa on laihaa ja kone nyppii ja ampuilee piipussa. Olen myös jostain lukenut, että laihalla käyvä sylinteri kuumenee luvattoman paljon. Myös tyjäkäynnin asettamainen olisi näintehden vaikeaa. Moottori kyllä käy, mutta epätasaisesti ja takertelee, ja lähes jättää tahteja väliin.

Kun TPS nollataan molempien läppien ollessa tiukasti rajoittimillaan annetaan kartalle origo, josta läppää vähänkin avatessa pytylle tulee juuri sitä avauskulmaa vastaava ruiskutus. Näin sittenkin, vaikka avauskulma olisi tehty "pysyvästi" balanssoinnin takia.

Joku muu voi olla eri mieltä, mutta vain näin saadaan kunnollinen käynti. Olen kokeillut.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Nevada -07 läppärunkojen balanssin säätöön apua!
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2018, 12:53:52 ip »
Lainaus
Joku muu voi olla eri mieltä
Minusta tuo on hienoa loogista päättelyä, missä tullaan lopputulokseen, jossa teoria ja käytäntö lyö kättä. Jos on kaksi imukurkkua ja kuluvia vipuja, niveliä ja akseleita järjestelmässä; arvaan että 80% käytännön "huonosta tyhjäkäynnistä" johtuu juuri vääristä säädöistä.  Ja oikeita yllättävän harva oikeasti osaa (en tarkoita että minäkään erityisesti osaisin).  Kun ottaa avukseen moottorinohjausjärjestelmän toiminnan periaatteen, pääsee mielestäni maalaisjärkeä käyttämällä oikeaan lopputulokseen.

Lainaus
kuuluuko TPS-nolla-arvo opittuihin arvoihin? Ainakin se muuttuu vähitellen ajettaessa
Outoa, kyllähän tuon pitäisi olla arvo, joka on ja pysyy.  Kun arvo asetetaan, sen jälkeen sillä mennään kunnes se asetetaan uudestaan.

Lainaus
Se asettaa ruiskutuskartalle origon pisteen, tyhjäkäynnin ruiskusarakkeen, kaasu kiinni ruiskutusmäärän
Juuri näin.  Siksi tuo ei mielestäni voi muuttua, ei voi olla "itse opittavaa".  Hifisti tekeekin niin, että pitää ilmaruuvit visusti aina kiinni, ja säätää tyhjäkäynnin ja CO -arvot kartan "tyhjäkäynti"-ruiskutusarvoja muuttamalla (jos kierrosluku ei täsmää, sitten käännetään myös vähän läppiä).
V11 - it defines you.