tietenkin pientä tärinää tuntuu johtuen koneen tyypistä V2.
Juuri transversaali V2 pitäisi olla teoriassa mahdollista tehdä tärinättömäksi. Näissäkään koneissa ei ole edes kumityynyjä runkoon kiinnityksessä. Koska sylinerit ovat kiertikangen laakerin verran peräkkäin tulee pienin pystyakselin ympäri kiertovärinä. Hyvällä säädöllä juuri balanssin suhteen ja juuri tärkeimmällä ajokierrosluvulla, pääsee kyllä aika miellyttävän sileään käyntiin. Jos osaa matematiikkaa, voi näistä kaavoista päätellä miksi näin on:
http://sense.net//~blaine/twin/twin.htmlVaikka sitä ei missään selvästi sanota, näyttää siltä, että kunnon balanssi tulee vain, jos opitut arvot ja TPS nollataan ennen balanssin asettelua. En ole varma: kuuluuko TPS-nolla-arvo opittuihin arvoihin? Ainakin se muuttuu vähitellen ajettaessa. Sen voi helposti todeta GD:llä. Tärinä ja muutkin hyvät tai huonot ominaisuudet joko lisääntyvät tai vähenevät pienellä ajolla kun ECU oppii.
Ehkä juuri siksi ne nollataan ennen balanssointia. TPS-nollaus ei nollaa sen TPS:n kulma-arvoa nollaksi kuten voisi luulla ja tempun nimi sanoo. Senkin voi katsoa GD:llä. Se asettaa ruiskutuskartalle origon pisteen, tyhjäkäynnin ruiskusarakkeen, kaasu kiinni ruiskutusmäärän, miksi sitä sitten halutaankin sanoa. Jos balanssointi on tehty ja vaikkapa oikean sylinterin rajoitin on millin auki stopparista ja sitten nollataan TPS käy niin, että ajettaessa pintakaasulla ihan hiljaa oikea läppä on hiukan raollaan, mutta sen ruiskutus on lähes kaasu kiinni asennon ruiskutus. Silloin soppa on laihaa ja kone nyppii ja ampuilee piipussa. Olen myös jostain lukenut, että laihalla käyvä sylinteri kuumenee luvattoman paljon. Myös tyjäkäynnin asettamainen olisi näintehden vaikeaa. Moottori kyllä käy, mutta epätasaisesti ja takertelee, ja lähes jättää tahteja väliin.
Kun TPS nollataan molempien läppien ollessa tiukasti rajoittimillaan annetaan kartalle origo, josta läppää vähänkin avatessa pytylle tulee juuri sitä avauskulmaa vastaava ruiskutus. Näin sittenkin, vaikka avauskulma olisi tehty "pysyvästi" balanssoinnin takia.
Joku muu voi olla eri mieltä, mutta vain näin saadaan kunnollinen käynti. Olen kokeillut.
