Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98395 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #345 : Toukokuu 04, 2019, 23:11:56 ip »
Okei eli ilmeisesti käytettävä ilmanpaine ei sitten saa olla kovin suuri. Kaksi kertaa koitin niin aina iski männän alas, vaikka mäntä oli tarkasti asetettu, mutta, koitetaan vielä

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #346 : Toukokuu 04, 2019, 23:22:21 ip »
Ei sillä ilmanpaineellakaan ole niin väliä, silloin kun männäntappi, kiertokangenkaula ja kampiakselin laakerit ovat kaikki linjassa, siinä se pysyy.
Mittaa männän asema tulpan reiästä, vauhtipyörällä olevat merkinnät eivät välttämättä ole riittävän tarkasti kohdillaan.
Tässä tullaan asiaan mittaustarkkuus. Jos mittaamiseen ei ole tuntumaa voi viedä hetken ennekuin tulee riittävä tuntuma silmien ja
sormien välille. Niin että tässä tapauksessa, kun silmät katsovat tulpanreiässä olevaa mittatikkua ja kädet pyörittävät kampiakselia
vaikkapa laturin ankkurin kiinnitysruuvista jollain työkalulla, löytyy yhteisymmärrys milloin mäntä on ylimmässä kohdassaan.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #347 : Toukokuu 05, 2019, 00:03:02 ap »
Jos ei muuten, niin isompi vaihde tupaan ja jarrulla paikallaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #348 : Toukokuu 05, 2019, 00:26:04 ap »
Viitonen oli silmässä ja jarru pohjassa  ::)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #349 : Toukokuu 05, 2019, 09:31:35 ap »
 :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #350 : Toukokuu 05, 2019, 11:50:06 ap »
Kulutusosia, jotka on minusta hyvä myöskin tarkistaa:

- tulpanjohdot  (itselläni viime kesänä katkos johdon ja hatun välillä tuotti päänvaivaa, kipinä hyppäsi johdosta venttiilikanteen)
Johdot keskenään vaihtamalla voi testata siirtyykö käyntihäiriö eri puolelle.

- TPS eli kaasuläpän asentotunnistin, joka voi kuluessaan aiheuttaa varsin vaikeaselkoisia käyntihäiriöitä. Käyttöikä tuolla osalla on noin 5-10 vuotta ajosuoritteesta riippuen. Alkuperäisosa Magneti Marelli 219244300500: ->  (LINKKI 1)(LINKKI 2)
Kuluneisuuteen havahtuu yleensä niin, että loivassa alamäessä ilmenee nykimistä ja-tai moottorijarrutuksen jälkeen kaasua avattaessa tuntuvana nykäyksenä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2019, 18:58:41 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #351 : Toukokuu 05, 2019, 12:16:11 ip »
Calista simahti Tps v.2010 Euroopan reissulla.Oli aika ikävä ajettava.Alle 3000 kierrosta kävi yhdellä pytyllä ja polttoaineen kulutus yli 10 litraa sadalla.Yhdellä pytyllä Grosslocknerin ylitys räntäsateessa ei mukava kokemus.Soitto Piikkiöön ja heti kertoivat syyn.Pyörällä oli ajettu muistaakseni 75 tonnia.Apu löytyi Saksasta.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #352 : Toukokuu 05, 2019, 15:48:29 ip »
Mittasin puristuspaineet, molemmissa sylintereissä samat paineet, kylmä kone, 170psi/11,72bar

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #353 : Toukokuu 05, 2019, 18:02:07 ip »
Kone vaikuttaa olevan mekaanisesti kunnossa.
Nyt sitten katselemaan noita muita komponentteja joita edellä on arvottu.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #354 : Toukokuu 05, 2019, 18:17:51 ip »
Kone vaikuttaa olevan mekaanisesti kunnossa.
Nyt sitten katselemaan noita muita komponentteja joita edellä on arvottu.

Kiitos vastauksesta, joo, no, tulpan johdot täytyy vielä päittäin vaihtaa, sitten jää vielä tuo TPS:n tarkistus..

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #355 : Toukokuu 06, 2019, 13:42:41 ip »
TPS:n tarkistus käy välttävästi GuzziDiagilla. Kun aivan hitaasti kääntää kaasua ja seuraa läpän volttimäärää ja sitä sinistä palkkia voi havaita, jos siinä on hyppäyksiä ja palkin pituuden vilkkumista. Parempiakin työkaluja siihen hommaan on tehty. Myös ihan yleismittari käy siihen, paras olisi analoginen osoittava millivolttimittari. Ja mittaus suoraan TPS:n keskijohtimesta ja toisesta reunaliittimestä, kumpi sitten onkin se nollavolttinen.

Edellä pyydettyä pyttyjen riuskutusajan vertailuarvoa ei saa pyttykohtaisena muuten kuin tallettamalla ensin kartta (joka ei ole lainkaan huono ajatus ihan arkistoa varten) ja avaamalla se TunerProlla ja katsomalla siitä deltta-arvo. Sitä en ole lainkaan vielä opetellut.

Tässä äsken kaapattu kuva GD:n näytöstä hiukan kylmällä koneella, mutta kuitenkin ilman käsikaasua ja tyhjäkäynnillä. Hyvin ja tasaisesti putputteli ja ainakaan käsivaralla tunnustellen ei ollut eroa pyttyjen lämmöissä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #356 : Toukokuu 06, 2019, 14:50:16 ip »
Täytyy tsekata GD:llä ja miksei vielä yleismittarillakin tuo TPS.
Kiitos kuvasta, hyvä verrata omia arvoja tuohon kunhan pääsen pyörän kimppuun.!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #357 : Toukokuu 06, 2019, 20:01:46 ip »
ECU lukee TPS:sää hyppäyksittäin. Eli sen arvon seuraaminen tietokoneella ei kerro kaikkea. Analoginen mittaus sen sijaan havaitsee varsin pienetkin "mykät kohdat" TPS:n kierrossa. Yleensä ne syntyvät sinne kierroslukualueen alapäähän. Joistain TPS:stä on löytynyt bensiiniä sisästään.

Suunnittelin ja rakensin taannoin laitteen kyseiseen mittausongelmaan.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #358 : Toukokuu 06, 2019, 20:42:00 ip »
Gd:llä tsekkasin tuon TPS:än ja siinä ainakin näytti toimivan oikeinkin mallikkaasti, joten en vaivautunut sen enempää sitä tutkimaan..
 tein vielä kertaalleen balanssin säädön.
 Kaasuläpän asteluku on ainakin oikea ,jos guzzitechin foorumilta löytynyttä ohjetta on uskominen, jossa sanotaan kutakuinkin näin että, vasen läppä jossa on arretoitu pyhä toppariruuvi on ilmeisesti noin 4.5 astetta auki jolloin oikean läpänkin on oltava tyhjäkäynti asennossa välillä 4.5-4.9 astetta. Tässä asennossa sitten tps reset.

Minullakin tuo oli säädön alussa 5,1 astetta ja säädön loputtua 4,74 astetta. ??? Mietin että pitäisiköhän se vielä tuossa kohtaa sitten resetoida balansoinnin lopuksi vai alkaako siitä oravanpyörä..

EDIT: eli onko kartta origossansa silloin kun TPS reset on tehty yhdystanko irroitettuna vai silloin kun se on tehty TPS:n lukema tuossa 4,5-4,9 asteen välissä, jossa todennäköisesti vasen läppäkin on.?

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #359 : Toukokuu 06, 2019, 23:29:16 ip »
Silloin kun kaikki on kunnossa eli säädöt kohdallaan ja imukurkkujen alipaineet balanssissa, niin tyhjäkäynti on n. 1200 r/min ja TPS:n lukema 3.1  .
Välitangon jos irroittaa, niin TPS "menee yli" ja lukema jonnekin 85,xx tai vastaavaa.
Irroituksen ei pitäisi olla koskaan tarpeen, kun vasemman puolen päässä on pituuden säätöruuvi (kts.liitekuvat).

Synkkaus eli balanssien säätö lyhyesti:
- ilmaruuvit kiinni ja kone käymään (alipainemittarit tietysti kytkettyinä imukurkkuihin)
- kahvasta kierrokset n. 3000 ja balanssin säätöruuvista alipaineet tasan mittareiden mukaan
- päästetään tyhjäkäynnille ja oikean puoleista ilmaruuvia avataan niin, että alipaineet ovat taas tasan (minulla se on tasan 1,5 kierrosta auki).
- nostetaan kierrokset uudelleen 3000 ja tehdään vielä balanssin hienosäätö, jos se on enää tarpeen.
- nyt homma on valmis ja lopuksi tehdään GD:llä TPS reset -> 3.1 astetta tyhjäkäynnillä.

ps. ota iisisti hosumatta ja jos meinaa venähtää, ni anna koneen välillä jäähtyä - siis pidä reilu kaffi paussi  :)
pps. TPS voi olla ihan sökö vaikka näyttäisi GD:llä siistejä lukemia on oma kokemukseni. Se on kulutusosa, jonka suosittelen uusimaan vaikka käyntihäiriölle löytyisikin jokin muu syy.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)