Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98485 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #330 : Toukokuu 03, 2019, 14:34:25 ip »
Venttiilin välykset tarkastettu,Imubalanssi säädetty, uudet tulpat vaihdettu. Silti oikea sylinteri käy kuumempana kuin vasen ja nokeaa tulpan..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #331 : Toukokuu 03, 2019, 21:35:52 ip »
Ymmärsinkö oikein? Siis se sylinteri joka nokeaa käy kuumempana? Järjen mukaan ei pitäisi olla mahdollista.

Noki kertoo rikkaasta seoksesta ja huonosta hyötysuhteesta. Noki osoittaa että käynti on liian kylmää ja happimolekyylejä ei ole tarpeeksi bensiinimolekyylejä kohtaan että seos palaisi stökiometrisesti. Silloin palaminen on kylmää eikä tuota merkittävää tehoa.

Asiaa pitää ehkä miettiä mikäli näin on. Omituista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #332 : Toukokuu 03, 2019, 22:36:46 ip »
Täysin tumpelona ja Guzzin teknistä sielunelämää tuntematta uskallan näin sivusta kokemuksen perusteella varovaisesti vinkata. Minulla oli Jackalissa pari kertaa saman tyyppisiä ongelmia. Ensimmäisen kerran ongelma poistui tulppien vaihdolla. Toinen tulppa ei toiminut kunnolla. Toinen kerta vika oli ilmeisesti synkkaruuveissa. Paikallinen Guzzi-guru ruuvaili hetken sylintereiden vierestä ruuveja. Ja vot, käynti tasoittui.

Niin no, joskus taannoin foorumilla ihmeteltiin savuavaa ja erittäin huonosti toimivaa Jackalia. Taisi mennä koneremontinkin läpi jne. Vika oli lopuksi löysällä oleva tulppa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #333 : Toukokuu 03, 2019, 22:45:11 ip »
Ymmärsinkö oikein? Siis se sylinteri joka nokeaa käy kuumempana? Järjen mukaan ei pitäisi olla mahdollista.

Noki kertoo rikkaasta seoksesta ja huonosta hyötysuhteesta. Noki osoittaa että käynti on liian kylmää ja happimolekyylejä ei ole tarpeeksi bensiinimolekyylejä kohtaan että seos palaisi stökiometrisesti. Silloin palaminen on kylmää eikä tuota merkittävää tehoa.

Asiaa pitää ehkä miettiä mikäli näin on. Omituista.

Ymmärsit oikein, putkenpääkin on nokisempi sillä puolella mikä käy kuumempana. ???
Tai no,  vaihdoin uudet tulpat ennen kuin aloitin imubalanssin säädön, säädön jälkeen tarkastin tulpat niin kuumemman sylinterin tulppa oli semmoinen märkä ja musta, toinen oli vähemmän musta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #334 : Toukokuu 03, 2019, 22:55:17 ip »
Perin erikoiselta kuulostaa, jos molemmat pytyt samaa keittoa polttavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #335 : Toukokuu 03, 2019, 23:26:33 ip »
Tässä konemallissahan on vielä erilliset läppärungot vasemmalle ja oikealle. Jos eroa ei ole niissä niin ero on muualla.

Oireista päätellen, ja siitä mitä on tutkittu, tulee helposti mieleen että eihän vain ole pikkupieni venttiilivika riesana? Joko karsta kantaa venttiiliä tai siitä puuttuu pieni pala tai venttiilin varsi on pikkupienesti taipunut. Se ei silti selitä kuumana käymistä. Mutta lambda näyttää täten taatusti rikasta seosta.

Ihan eri pyörämalli ja eri moottorimalli mutta koneremonttiin tuli tarve: http://www.motomatti.fi/2019/04/california-adamant-kansi-ja.html
Oireet siis samat mutta venttiili vuoti. Siksi ns. yläkertaremontti tuli tarpeen. Hinta noin 300€. Kuva vioittuneista venttiileistä jossain jutun puolessa välissä. Tänään, muuten, otin savut koneesta. Ensi viikolla käyn saman pyörän vetopyörästön pariin. Tulee kesäksi kiva kyläpyöritin. Tai kiiltäväpintainen terassinseisoja.

Laitan viikonlopun aikana liikkuvaa kuvaa aiheesta. Mikäli kuvaus onnistui. Ei savuta enää.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2019, 00:37:06 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #336 : Toukokuu 03, 2019, 23:41:23 ip »
Jos ei ilmeistä vikaa vaan löydy, niin sylinterille painetesti. Tulpan tilalle venttiili ja testaamaan ohivuotoa. Voi myös kuuntelemalla todeta, vuotaako painetta imupuolelta vai pakopuolelta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #337 : Toukokuu 04, 2019, 00:33:31 ap »
Joo kaippa sitä täytyy tehdä painetestit.. viime kesän lopulla jo kuuntelin tuota sylinteriä kun ääntää venttiilit enemmän kun vasemmalla, ajossa huomaa kun levittelee jalkoja vuorotellen.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #338 : Toukokuu 04, 2019, 16:19:52 ip »
Kokeile vaihtaa ruiskusuuttimet päittäin - se ei maksa mitään, eikä tarvitse isompia avata.
Jos vaiva siirtyy puolelta toiselle, niin sulla ruiskusuutin vuotaa.
Jää siis kierroksilla auki ja nokeaa siinä sitten tulpankin samalla.
Selittäisi myös kertomaasi suurta bensan kulutusta...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #339 : Toukokuu 04, 2019, 18:49:30 ip »
Alin ehdotusta kannattaa kokeilla.
Onko Guzzin suuttimien polttoaineen sisäänmenossa verkko tai rakosuodatinta? Kannattaisi sekin tarkastaa/vaihtaa tai putsata tässä kun suuttimia irrottelee.
Voihan niitä suuttimia testata kun ovat irrotettuna. Jättää polttoainelinjat kiinni, sähköjohdot irti ja virrat päälle. Silloin ei suuttimista saisi vuotaa mitään.
Suuttimen sähköliittimen voi virroittaakin erillisellä johdolla jostain kauempaa. Kun johtoihin tarjoaa akkusähköä pitäisi polttoainetta alkaa tulla sumuna
suuttimesta ja loppua heti kun sähkö katkaistaan.
Suuttimien kapasiteettiakin voi verrata kun tekee niille rinnankytkennän että, toimivat samanaikaisesti ja laskee niiden sumuttaman polttoaineen omiin
mitta-astioihin.

Pitää sitten olla varovainen ettei sytytä sitä polttoainesumua ja polta kulmakarvojaan tai tallia kun testatessaan sillä johdolla tökkii akun napoja.
Älä jätä virtaa pitkäksi aikaa kytketyksi testitilanteessa, se on suuttimelle epänormaali olotila ja voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vahinkoa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #340 : Toukokuu 04, 2019, 19:27:31 ip »
Nykyään kaikissa on verkko. Mahdollisesti molemmissa päissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #341 : Toukokuu 04, 2019, 22:22:23 ip »
Käänsin suuttimet toisinpäin, ei muuttunut mihinkään.. koitin myös painetestiä paineilmalla mutta ongelmaksi osoittautui etten saanut moottoria pidettyä paikallaan ja mäntää yläkuolokohdassa vaan ilmanpaine painoi aina männän alas. Eli miten saan moottorin lukittua siihen asentoon?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #342 : Toukokuu 04, 2019, 22:50:32 ip »
Kunhan saat männän tarkasti yläkuolokohtaan niin onnistuu.

Nyt voisivat he kellä on vastaavanlainen Guzzi ja Guzzidiag katsoa minkälaista suuttimen aukioloaikaa tarvitaan esimerkiksi joutokäynnillä.
Siltä varalta että, tämä tapaus menee syvällisemmäksi.
Sohc van Helmi.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #343 : Toukokuu 04, 2019, 23:00:26 ip »
Kunhan saat männän tarkasti yläkuolokohtaan niin onnistuu.

Moottorin lukitseminenko,Mistä? Miten?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #344 : Toukokuu 04, 2019, 23:05:54 ip »
Ei sitä tarvitse lukita mitenkään. Ainakin tähän mennessä moottorit ovat ohivuotomittausta tehdessä pysyneet pyörimättöminä
kunhan mitattavan sylinterin männän asetta tarkasti yläkuolokohtaansa. Ei ole mitenkään vaikea toimitus. Muutaman kerran voi
joutua kokeilemaan mutta ei pidä lannistua.

Itseasiassa mäntä täytyy mittauksen aikana olla tarkasti yläkuolokohdassaan. Silloin männänrenkaat ovat siinä sylinterin
kuluneimmassa kohdassa, silloin mittaustuloksestakin tulee oikeampi.
Sohc van Helmi.