Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98490 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #180 : Heinäkuu 01, 2018, 20:46:08 ip »
Tuon oma väitteeni on helppo todistaa: ottaa kuumasta koneesta venttiilikopan pois niin välyksissä löytyy. Antaa sitten jäähtyä ja mittaa uudelleen niin ovatkin ihan normaalit. Ja onhan se mukavampi säätää kylmään koneeseen välyksiä.

1100 Brevan säädin suositeltuihin välyksiin kun se ei kuumana paljonkaan välyksiään kasvattanut. Muutenkin hieman modernimpi moottori. 8-venttiilisessä V10-koneessa on "tiukahkot" suositusvälykset. V11 saattaakin tykätä isommista välyksistä kun on vähän "kiusatumpi" kone.

Rullanostajilla olevat 1200 ja 1400 -koneet tuntuvat toimimaan varsin säntillisesti mutta 1400 on mekaanisilta ääniltään sivistyneempi. Eroa en tiedä miksi näin on. Niiden nostajat eivät kaipaa välystä sillä nostajien voitelu tapahtuu eri tavalla kuin kovien nostajien ja kitkapinta on muualla kuin nostajan ja nokan välissä. Mielenkiintoista seurata kuinka pitkään menee kunnes rullanostajat antavat periksi. Silloin on paljon pieniä osia liikkeellä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #181 : Heinäkuu 01, 2018, 22:38:51 ip »
Itsekään en väitä yhtään mitään. Tuo vaan on se ilmoitettu syy, miksi välyksiä tulisi joidenkin mukaan väljentää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #182 : Heinäkuu 01, 2018, 23:14:26 ip »
Itsekään en väitä yhtään mitään. Tuo vaan on se ilmoitettu syy, miksi välyksiä tulisi joidenkin mukaan väljentää.

Mulla on paha tapa kyseenalaistaa yleiset mielipiteet. Jopa tutkia asioita.

Työntötankokoneessa on pitkät ja ohuet työntötangot joiden luulisi kasvattavan pituuttaan lämmössä merkittävästi. Sylinteri ja kansi ovat alumiinia ja venyvät taatusti paljon mutta niiden venyntää hillitsee teräksiset kannepultit. Toki teräskin laajenee lämmössä mutta ei niin paljon kuin alumiini. Myös venttiilinvarret lämpölaajenevat. Tällä perusteella venttiilivälyksen pitäisi pienentyä mutta niin ei käykään?????

Kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetuissa moottoreissa ei ole pitkiä osia jotka laajenisivat. Sylinteri ja kansi vain siirtävät kantta ja kansikoneistoa kauemmas lohkosta mutta siinä kaikki. Ehkä keinuvivutkin muuttavat hieman muotoaan kuumetessaan.

Millaisen arvioitte olevan työntötangon lämpenemisestä johtuvan pituusmuutoksen? Mikä lienee venttiilikoneiston lämpötilan olevan kun kone on oikein kuuma?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #183 : Heinäkuu 17, 2018, 07:57:41 ap »
Varsin hyvät ohjeet on jo annettu. Se takahaarukan/perän on ohje vaakasuorassa johtuu siitä että että on myös pitkäjoustoisia enduromalleja.
Lainaus
Perästä myös liika öljy tulee itse pois, huohottimen kautta.
Juu, niin tulee. Takarenkaalle. Venttiilin toimintakin on syytä tarkastaa. Siinä ilma saa kulkea vain ulospäin.



Ilma vain ulospäin vai molempiin suuntiin? Kysehän on perän päällä olevasta huohotinventtiilistä? Samanlainen  joka on vaihdelaatikon päällä myös?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #184 : Heinäkuu 17, 2018, 08:54:27 ap »
Mieluusti vain ulospäin. Paine pullauttaa stefat. Ja eihän sitä kosteata ulkoilmaa kannata perään päästää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #185 : Heinäkuu 17, 2018, 09:35:57 ap »
Molemmat otin irti ja testasin niin pystyy imemään ja puhaltamaan läpi ??? Onko ne nyt sitten jotenkn jumissa? Mikä tuollaisessa huohottimessa on toimintaperiaate, joku kuula ja jousi? Ei viitsisi ruveta tuota ptässättyä korkkia repimään siitä ka tutkimaan..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #186 : Heinäkuu 17, 2018, 09:42:30 ap »
Kuula ja jousi tai pieni, hengetön metallilätkä. Jos sisällä on siis mitään osasia? Ettei vaan ole halpuutettu ja laitettu pelkkä nippa? Liuota tunkeumanesteellä, yleisöljyllä tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #187 : Heinäkuu 17, 2018, 12:49:20 ip »
Kyllä se taitaa olla ihan suora nippa missä on vaan hattu päällä, ehkä hieman supistettu.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #188 : Heinäkuu 17, 2018, 13:17:23 ip »
Lämpöpitenemisestä sen verran, että rautametallit laajenee 1,2 mm sataa astetta ja metriä kohti, alumiinimetallit suunnilleen 2,4 mm.

Siis jos työntötanko on jotain parikymmentä senttiä pitkä, se venähtää 0,48 mm kun lämpötila kasvaa sata astetta. Käytännössä lämpötila ei taida siellä nousta ihan niin paljoa. Sylinterissä on alumiinipinta-alaa paljon enemmän kuin teräspinta-alaa, joten kyllä sylinteri taitaa kasvaa pituutta lähes tuon alumiinin kertoimen mukaan. Yläpää, joka on kuumempi, kasvaa enempi ja lohko sitten taas vähempi. Teräspultit kyllä venyvät kuin henkselit kun lämmöt nousee ja kannentiivistekin saattaa joustaa hiukan.

Välyksen kasvulle ei löydy oikein muuta selitystä kuin se, että kansi ja sylinterin yläpää käyvät paljon kuumempina kuin tönärit. 

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #189 : Heinäkuu 18, 2018, 11:58:48 ap »
Kyllä se taitaa olla ihan suora nippa missä on vaan hattu päällä, ehkä hieman supistettu.

On siinä venttiili, kuula tai jsp. Liota sitä jossain ohuessa öljyssä, vast. Vieteriä siellä ei ole, luulisin, en ole avannut. Puhaltelin ja arvelin sen kuulan liikkuvan ihan painovoimalla. Jos se on nurin päin se falskaa kumpaankin suuntaan, siitä päättelin ettei siinä ole jousta. Jousi, jos sellainen on, on tietysti terästä ja voi olla jo loppuun tuostunut. Laitoin sen kuitenkin takaisin paikoilleen, paremman puutteessa. Aika vähällä se likaantuu kun ei ole mitään jatkuvaa liotusta ja kuitenkin reitti ulos, ellei sitten ole liikaa öljyä, joka purskuttaa ulos asti. Ehkä sen voisi purkaa kun varovasti avaisi sen hatun...
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #190 : Heinäkuu 18, 2018, 16:40:35 ip »
Liotin ja puhdistelin mutta ei se siitä miksikään muuttunut. Mites kun se kuuma öljy rupeaa jäähtymään ajon jälkeen niin eikö se silloin tee alipaineetta perään jolloin se tarvii ilmaa sinne? Eli venttiilin tarvisi toimia juurikin kahteen suuntaan?

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #191 : Heinäkuu 18, 2018, 18:04:24 ip »
Ainakin Floridassa toimi hyvin molempiin suuntiin: kovalla sateella sisään meni hyvin vettä eikä sitä meinannut millään saada pois.  ;D
Emeritus-guzzisti

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #192 : Heinäkuu 21, 2018, 12:32:27 ip »
Liotin ja puhdistelin mutta ei se siitä miksikään muuttunut. Mites kun se kuuma öljy rupeaa jäähtymään ajon jälkeen niin eikö se silloin tee alipaineetta perään jolloin se tarvii ilmaa sinne? Eli venttiilin tarvisi toimia juurikin kahteen suuntaan?

Kyllähän sieltä alkoi öljyä pursua kun pyörä oli kyljellään. Sekin tuli kokeiltua...  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #193 : Heinäkuu 21, 2018, 21:27:05 ip »
Liotin ja puhdistelin mutta ei se siitä miksikään muuttunut. Mites kun se kuuma öljy rupeaa jäähtymään ajon jälkeen niin eikö se silloin tee alipaineetta perään jolloin se tarvii ilmaa sinne? Eli venttiilin tarvisi toimia juurikin kahteen suuntaan?
Kyllä yksi suunta riittää virtaukselle. Ulospäin pitää tulla öljynsekaista ilmaa kun perä oikein kuumenee mutta sisään ei saa mennä.
Esimerkiksi enduromallisella pyörällä ajettaessa syvään veteen perä jäähtyy nopeasti eikä se saa imaista ilmaa saati vettä sisäänsä.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #194 : Heinäkuu 22, 2018, 09:49:49 ap »
<snip>
Kyllä yksi suunta riittää virtaukselle. Ulospäin pitää tulla öljynsekaista ilmaa kun perä oikein kuumenee mutta sisään ei saa mennä.
Esimerkiksi enduromallisella pyörällä ajettaessa syvään veteen perä jäähtyy nopeasti eikä se saa imaista ilmaa saati vettä sisäänsä.

Niin varmaan... mutta minkäs teet? Viittaan omaan kokemukseeni (mistä lienee tullutkin ajatus vaihtaa perän öljy kovan sateen jälkeen).  ;D
Emeritus-guzzisti