Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98422 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #150 : Kesäkuu 28, 2018, 15:41:39 ip »
Keep it simple, stupid. Suuttimia tulee kuitenkin viisi pakkauksessa, niin siinä on jo duplikaatit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jyrki

  • Viestejä: 58
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #151 : Kesäkuu 28, 2018, 15:57:56 ip »
Minä olen tehnyt säädöt siten että on 6 mm kierteessä 5mm kuula ja sitä voi säätää ruuvia kiertämällä jolloin kuristaa letkua. Apinoitu valmiista. Siis 0,8 mm mihin suuttimen lisäksi

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #152 : Kesäkuu 28, 2018, 20:56:35 ip »
Mielestäni oli riittävän rauhallinen tuolla 0,6mm suuttimella. Toki mitä enemmän kuristuksia niin aina enemmän rauhottuu.Kun on perillä mihin suuntaan mikakin säätö vaikuttaa niin homma käy aivan nätisti tuollainkin.. Tein vielä niin että kun tuo 4000 säätö oli tehty niin seurasin että kumpi puoli lähtee nousemaan ja sitten napsautin pyörän sammuksiin ja avasin sitä tyhjäkäynnin puolta hieman mikä lähti nousemaan, sitten pyörä käyntiin niin nestepatsas oli jo niin tasan että loppu oli vain finistelyä.
Kiitos ohjeista!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #153 : Kesäkuu 28, 2018, 22:34:50 ip »
Aika tiukka setti yhden pyörän osalta kuukaudessa.
Kiitos! Ehkä itsekin olin antamassa uskoa asiaan.

Ei ole mitenkään outoa omissakaan projekteissa että otan askeleita taaksepäin "harkittujen riskien" osalta. Mutta oppia tulee ja siksi olen pitänyt omaa blogia muistinvahvistukseksi.

Pikkulohkoisista olen eniten peuhannut Larion kanssa. 750 NTX oli käyttöpyöränä kolme talvea joten siinä ehti ilmetä sen verran erilaisia ilmiöitä mitä kesäpyörässä kymmenenä vuonna. TT650 kuskasi Velorex sivuvaunua talvisin ja kesäisin sillä ryvin enduropolkuja. Mielenkiinnolla odotan millainen katuenduro tulee olemaan 850. Toivottavasti ei tule MIUG3 moottorinohjauksella vaan pitäytyisivät vanhemmassa tekniikassa. Vaikka 15RC tai 5AM jos se vain on Euro4-tasolla mahdollista. Tuskinpa laittavat 7SM:ää sillä se on aivan liian iso jo fyysisestikin. Toki toimintoja mahtuisi runsaasti siihen rasiaan.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #154 : Kesäkuu 28, 2018, 23:08:09 ip »
Tässä on oltu kesälomalla ja on kerennyt harrastaa :) enskuussa eri sävel!

Joo olihan siinä kyllä jossain vaiheessa jo ajatuksena että tarviiko sitä jokapaikkaan aina mennä nenällensä mutta eihän sitä muuten ikinä mitään opi.
On myös hienoa harrastaa kun on tietoa tarjolla ja auttavia harrastajia!
Tuo sun blogi on kyllä hyvää guzzi tietoa pullollaan, pidä homma pystys!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #155 : Kesäkuu 28, 2018, 23:23:15 ip »
Lainaus
Tuo sun blogi on kyllä hyvää guzzi tietoa pullollaan, pidä homma pystys!
Valitettavasti ei ole omaa pajaa enää. Ei tule tekniikkajuttuja juurikaan koska ei pääse niitä tekemään. Pyrin kyllä jollain aikataululla verstaan hankkimaan. Taloyhtiön tallissa ei saa harrastaa. Kerholla voi tehdä pikkuhuoltoja mutta huoltotilaa ei voi valloittaa kovin moneksi päiväksi.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #156 : Kesäkuu 29, 2018, 15:25:27 ip »
Joo... aika pläjäyshän tässä on pikkulohkoilua. Luettu jo melkei 4000 kertaa. Onneksi on meitä höpöttäjiä. Eikä se tähän lopu...

Lainaus
Vai on sitä käyty Milanossa asti  Shocked
Ostin itsekkin tuohon Guzzin alkuperäiset v7 tarkoitetut nahkalaukut kun oli halvalla tarjolla, sillä silmällä että jos tuon kanssa tulisi lähdettyä johonkin pitemmälle joskus, kun on tarpeeksi laitteeseen tutustunut  Wink

Pari reissua Eurooppaan on tullut tehdyksi. Länsi-Euroopan retken tein noilla pelkillä sivulaukuilla. Etuhaarukassa oli pieni nahkasylinteri, jossa lähinnä pyörän tarvitsemia tarvikkeita, rättiä, renkaantäyttöpullo, sivutuen lisälaatta, ja kuljettajan juomavesipullo. Nevadan sivulaukut, nahkaiset ja tähän suunnitellut, ovat 30 litraa kpl ja se on aika vähän. Kun mukana ei ollut tanssikenkiä, eikä kansallispukuja, tennarit, farkut ja pilottitakki riittivät kaupunkikierroksilla. Mukana oli jopa minitietokone, jolla suunnittelin aina seuraavan päivän ajoreitin ja varasin hotellin ja tietenkin tutkin sen seudun säätilan, jotta tiesin minne päin suuntaan sadetta karkuun. Kun vielä oli kylpyhuonesetti ja muut tarvekalut olivat laukut kyllä kovin täydet, mutta pärjäsin kyllä niinkin.

Seuraavalla, Itä-Euroopan retkellä olikin sitten lisäksi 45 lirtan, alkujaan Calin, häntälaukku. Ja senkin lisäksi matkustajan paikalla hihnoilla kiinni vesitiivis pehmolaukku (Drybag 80 bags-connection waterproof heräteostos), joka on osoittautunut erittäin käyttökelpoiseksi. Niillä pärjäsi jo hyvin ja vaatetta ym roinaa oli yhden miehen tarpeisiin jo riittävästi. Yhden miehen sikäli, että näin ruman miehen mukaan ei enää kukaan lähde takapenkille, eikä tämän kalliperin pyöräkään enää riittäisi oikein kahdelle, vaikka on niinkin ajettu ja isommilla ihmismassoilla kuin minä, italialaisen mannekiinin kokoinen.

Pehmolaukku oli kätevä ottaa satulasta mukaan olkalaukkuna kun poistui kaupunkikierroksille, eikä pyörään voi ilman lukitusta mitään jättääkään kaikissa Euroopankaan maissa. Häntälaukkuun mahtui myös kypärä lukon taakse. Pehmolaukku on ollut usein kotimaan päiväretkillä ainoana laukkuna. Se riittää hyvin, kun ihan ilman selviytymispakkausta ei oikein teknokraatti osaa lähteä liikkeelle ja tarvitaanhan sitä kaikenlaista pientä muutenkin reissussa, kuten kamera ja vesipullo.

Kun ottaa pitkän reissun jälkeen, tai reissussakin paikalliskierrokselle lähtiessä, kaikki laukut pois ja lähtee ajamaan, niin kylläpä tuntuu pyörä ketterältä...
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #157 : Kesäkuu 29, 2018, 18:11:20 ip »
Joo ei lopu, lupaan aiheuttaa keskustelua jatkossakin. :)

Seuraavaksi taidan napata nuo venttiilit esille ja tarkistaa välykset, koska selkeästi on tuo oikeanpuoleinen sylinteri äänekkäämpi. Onko jollain välykset ulkomuistissa tai ylhäällä jossain paperilla, kun ei tosiaan tuossa korjausoppaassa puhuta asiasta mitään?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #158 : Kesäkuu 29, 2018, 19:14:28 ip »
Varmaan tieto on korjausoppaassakin mutta ainakin omistajan käsikirjassa asia on julkaistu selkeästi.
Kai se on luettu kannesta kanteen? Noin niin kuin aluksi.
http://www.guzzitek.org/gb/mu_us_uk/V7Racer_Special_Stone_062012-02_Utilisation(E_GB).pdf
Voi samalla opiskella espanjan kielen teknisen sanaston.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #159 : Kesäkuu 29, 2018, 19:15:52 ip »
Pikkulohko on kuitenkin monelle ollut se ensikosketus Guzziin. Siksipä monella mielissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #160 : Kesäkuu 29, 2018, 20:57:39 ip »
Lainaus
Seuraavaksi taidan napata nuo venttiilit esille ja tarkistaa välykset, koska selkeästi on tuo oikeanpuoleinen sylinteri äänekkäämpi. Onko jollain välykset ulkomuistissa tai ylhäällä jossain paperilla, kun ei tosiaan tuossa korjausoppaassa puhuta asiasta mitään?

Tuossa Matin vinkkaamassa oppaassa pdf:n sivu 131, ja joissakin muissakin lähteissä: imu 0,15 mm  ja poisto 0,20 mm. Ja kylmällä moottorilla. Toleranssia en nyt löytänyt. Olen laittanut niin, että tulkin lehti mahtuu mieluummin väljästi, eikä tiukasti, mutta seuraavakaan lehtikoko ei mahdu. Lisäksi tarvitaan puusta tai muusta pehmeästä aineesta tehty puikko, jolla tulpanreijästä indikoidaan männän yläkuolokohta silloin kun molemmat venttiilit ovat kiinni. Jollakin opilla olisi saatava takapyörä riipuksiin, että sitä voi pyörittää saappaankärjellä kun on 5 vaihde pykälässä. Onnistuu kyllä myös istumalla satulassa ja nytkyttämällä pyörää eteen ja taakse kun samalla sormin herkkänä tunnustelee puutappia tulpan reijässä. Lopuksi vielä varmistaa säädön pyöräyttämällä konetta kierros tai pari ja uusimalla tulkkauksen.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #161 : Kesäkuu 29, 2018, 21:35:18 ip »
Pikkulohko on kuitenkin monelle ollut se ensikosketus Guzziin. Siksipä monella mielissä.
Varsin usein on juuri noin.
Kyseisen vaiheen voi kyllä jättää väliin.

Aloitin vanhalla poliisi-GT:llä ja ihastuin niin että ostin talvipyöräksi NTX:n. No, NTX oli lyhytaikainen juttu. Jatkoin talvipyöräilyä TT:llä ja matkaa tein GT:llä. GT lähti hyvään kotiin ja jatkoin sen huollon takuumiehenä pari vuotta kunnes se vaihtoi jälleen omistajaa. Nykyisestä omistuspohjasta en tiedä mutta olen nähnyt GT:n liikenteessä vielä jokunen vuosi sitten. Kellä lienee? GT:n aikana ostin jo Quotan ja kun GT lähti niin Centauro tuli tilalle ja on omistuksessa edelleen. Hyvässä tikissä vaikkakin ulkoisesti kulahtaneen näköinen.

Toki välissä oli muunkin merkkisiä pyöriä sillä pitihän niitäkin kokeilla. Vähävikaisin ja ajolleen kiva oli Paso 906. Vanheni käytössäni melkoisesti sillä sillä kertyi kilometrejä paljon. Muitakin oli ja lisäksi vaihtuvien naisystävien pyörät ja nykyisen vaimon pyörät.

1100 Breva oli käyttömäärältään ja liki käyttöiältäänkin ennätysmäinen minun mittakaavassani. 12 vuotta ja vain pari pikkuvikaa. Moottorinohjaus tuli, tietenkin, optimoitua. Ei teho mielessä vaan ajettavuus ja taloudellisuus. Taitaa olla edelleenkin jonkun tämän Foorumin käyttäjän omana.

Kaikille pyörilleni, nykyistä lukuun ottamatta, olen näyttänyt Välimeren ja Jäämeren.
Viime suven kaksi yritystä kaatui kylmyyteen jo Kaamasen kohdalla. Ei ole pakko mennä jos luonto on vastaan. Berlevågissa voin käydä myöhemminkin. Muut Ruijan kirkonkylät on katsastettu.

Pyörien rakentelu ja säätäminen on kivaa mutta ajaminen hauskaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #162 : Kesäkuu 29, 2018, 22:25:36 ip »
Lainaus
millainen katuenduro tulee olemaan 850. Toivottavasti ei tule MIUG3 moottorinohjauksella vaan pitäytyisivät vanhemmassa tekniikassa. Vaikka 15RC tai 5AM
Kun lueskelee tavallisesti asioista perillä olevien tahojen kirjoituksia (lähinnä ajattelen tässä GuzziDiag -kehittäjien ja Guzzeja työkseen huoltaneiden tekstejä), käy nykyisen V7 mallin "paikka" yhtiön "leipähampaana" hyvin selville. Valmistetaan niin, että hinta ei mene pilviin ja silti jää katetta. Tämä tapahtuu valitsemalla ulkonäkö + markkinointi (historiaan nojaava) ja komponentit halutulla tavalla (esim. jousituksen, moottorinohjauksen komponentit, "vanha" runko).  Itse mekaaninen moottori lienee nykyaikaisin osa, vaikka ei liene varsinaisesti tämän päivän päästönormeihin ihanteellinen. "Vanha" V7 Classic lienee moottoriltaan hyvin konservatiivinen, uskaltaisin arvella, että sen valmistuskustannukset ovat olleet aikanaan suhteessa myyntihintaan korkeammat. Ja monet osat ovat pitkäikäisempiä. Vääjäämätöntä kehitystä, tuttua muistakin kulkuneuvoista - vaikka: TPS:ää ei vaihdeta (kuluva osa), vaihdetaan koko kokonaisuus (tps, kaasuläpät, ecu..) kerralla.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #163 : Kesäkuu 29, 2018, 23:16:08 ip »
Osavaihto on tätä päivää. Korjaaminen tulee useasti kalliimmaksi. Me vanhan liiton asentajat korjaamme mutta lähinnä omia pyöriämme. Nykyisissa huolloissa vain huolletaan ja jos on vika niin osa vain vaihdetaan uuteen. Taas mennään.
Kun pyörä vanhenee niin osavaihto tulee kalliimmaksi kuin pyörän rahallinen arvo. Silloin on paalauksen aika. Vaikka muu tekniikka olisi ihan kunnossa. Yhden kalliin komponentin vuoksi muut osat ovat vain romumetallia ja energiajaetta.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #164 : Kesäkuu 29, 2018, 23:21:06 ip »
Lainaus
Seuraavaksi taidan napata nuo venttiilit esille ja tarkistaa välykset, koska selkeästi on tuo oikeanpuoleinen sylinteri äänekkäämpi. Onko jollain välykset ulkomuistissa tai ylhäällä jossain paperilla, kun ei tosiaan tuossa korjausoppaassa puhuta asiasta mitään?

Tuossa Matin vinkkaamassa oppaassa pdf:n sivu 131, ja joissakin muissakin lähteissä: imu 0,15 mm  ja poisto 0,20 mm. Ja kylmällä moottorilla. Toleranssia en nyt löytänyt. Olen laittanut niin, että tulkin lehti mahtuu mieluummin väljästi, eikä tiukasti, mutta seuraavakaan lehtikoko ei mahdu. Lisäksi tarvitaan puusta tai muusta pehmeästä aineesta tehty puikko, jolla tulpanreijästä indikoidaan männän yläkuolokohta silloin kun molemmat venttiilit ovat kiinni. Jollakin opilla olisi saatava takapyörä riipuksiin, että sitä voi pyörittää saappaankärjellä kun on 5 vaihde pykälässä. Onnistuu kyllä myös istumalla satulassa ja nytkyttämällä pyörää eteen ja taakse kun samalla sormin herkkänä tunnustelee puutappia tulpan reijässä. Lopuksi vielä varmistaa säädön pyöräyttämällä konetta kierros tai pari ja uusimalla tulkkauksen.

No näköjään löytyy tuolta. Kiitos opastuksesta!

Uskaltaakohan tuota pyörää esim tunkata öljypohjastansa ylös, laittaisi väliin vaikka palan vaneeria?
Vai pitäiskö suorilta veistellä jonkinmoinen pukki tuolle millä saisi rungosta vain ”väännettyä” ylös.?