Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98428 kertaa)

jyrki

  • Viestejä: 58
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #105 : Kesäkuu 22, 2018, 20:40:05 ip »
juu tuota mittaria olin jo pohtinut. 10 v sitten jä ses kesken. Piti tehdä kahdella map-anturilla mutta dual on parempi, kun se vertaa suoraan paine-eroa. Siihen vain perään ohjain (LM3914?) ja 10 ledin patsasnäyttö viisariksi.

https://www.tme.eu/en/details/mpx2010dp/pressure-sensors/nxp-freescale/


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #106 : Kesäkuu 22, 2018, 21:11:56 ip »
Muuten saapi olla hyvillään, että on vähän ajettu V7 Classic alla (voi luottaa siihen että sen saa tikkiin): "163,000 km on the 2010 V7 Classic, and still counting" (Wildguzzi -palstalta, tarinasta missä on pääasiassa nykyisen MIUG3 -moottorinohjauslaitteen ominaisuuksista).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2018, 22:23:51 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #107 : Kesäkuu 22, 2018, 23:19:01 ip »
Muuten saapi olla hyvillään, että on vähän ajettu V7 Classic alla (voi luottaa siihen että sen saa tikkiin): "163,000 km on the 2010 V7 Classic, and still counting" (Wildguzzi -palstalta, tarinasta missä on pääasiassa nykyisen MIUG3 -moottorinohjauslaitteen ominaisuuksista).

Ohhoh :o ompas joku päästänyt jo nätit kilometrit kyseisellä pyörällä ;D

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #108 : Kesäkuu 23, 2018, 15:47:21 ip »
juu tuota mittaria olin jo pohtinut. 10 v sitten jä ses kesken. Piti tehdä kahdella map-anturilla mutta dual on parempi, kun se vertaa suoraan paine-eroa. Siihen vain perään ohjain (LM3914?) ja 10 ledin patsasnäyttö viisariksi.

https://www.tme.eu/en/details/mpx2010dp/pressure-sensors/nxp-freescale/



Mihin sitä näyttöä tarvitaan? Koska on sähköinen paine-ero saatavissa sitä voi käyttää suoraan säätöön. Perään siis muutama transistori ja säätöruuviin kytkettävä hilavitkutin, jossa sähkömoottori pyörittää säätöruuvia. Jännitteen etumerkki määrää pyörimissuunnan ja nollapistevahti pysäyttää moottorin kun paine-ero on nolla. Anturin vasteaika on aika nopea, 1 ms, joten sen antojännite on jotenkin silitettävä. Syöttöjännite on myös reguloitava.

Ajatus vaikuttaa yliampuvalta kun on niin helppo säätö yksinkertaisilla välineillä muutenkin. Idea onkin siinä, että en oikein usko, että balanssisäätö tulee oikein kuormittamattomilla tyhjäkäyntiarvoilla. Pidän tyhjäkäyntinä kaikkia kierroslukuja, jos moottori ei ole kuormitettu. Tällä sähköisellä apuvälineellä voisi asettaa balanssin kohdalleen ajaessa millä tahansa käyttöalueen kuormituksella, silmin sitä katsomatta, yhdellä napin painalluksella.

Robottiko se on?  :D
Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #109 : Kesäkuu 23, 2018, 21:05:08 ip »
Mihin sitä siinä nappia tarvitaan? Säätää aina automaagisesti.
Sohc van Helmi.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #110 : Kesäkuu 23, 2018, 23:51:02 ip »
Hajakenttä, toteuta suunnitelmasi ja kerro oliko eroa tyhjäkäynnillä ja kuormitetulla käynnilla :)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #111 : Kesäkuu 24, 2018, 12:13:07 ip »
Lainaus
Hajakenttä, toteuta suunnitelmasi ja kerro oliko eroa tyhjäkäynnillä ja kuormitetulla käynnilla

Toteutus saattaa olla pitkässä puussa. Joskus nuoruusvuosina olisin ollut jo kolvi kuumana. Sinänsä sen selvittämninen: onko eroa kuormitetulla ja kuormattomalla imulla on helppoa entisilläkin välineillä. Ainakin jos tarvitaan vain paine-ero. Nestepilaria ei oikein voi hilpeyttä herättämättä kuljettaa mukana, mutta osoittavaa mittaria voisi kyllä pitää tankkilaukun päällä ja letkut kiinni nipoissa. Ajorutiinia kyllä tarvittaisiin enemmän kuin minulla, tunarilla, on jotta ei aja ulos tieltä kun niitä mittareita lukee. Ja vielä jos laittaa muovinupin säätöruuviin, jollainen joissakin pyörissä oli vakiona, ja säätää sitä ajon aikana mittarin lukeman mukaan.

Lainaus
Mihin sitä siinä nappia tarvitaan? Säätää aina automaagisesti.

Nappi olisi vain siksi, että olisi jotenkin tiedettävä/määrättävä milloin säätö tehdään.

Jos säätäisi automaattisesti jatkuvasti, olisi mentävä askelta paria pitemmälle. Olisi kytkettävä kumpikin läppäakseli askelmoottoriin. Otettava yhdystanko kokonaan pois. TPS:n puoleinen akelmoottori kääntää akselia kaasutupelle kytketyn kulmaencoderin käskyn mukaiseen asentoon ja toinen askelmoottori seuraa sitä kääntymällä siihen asentoon, jossa alipaine-ero on nolla.

Olisi fiksu vekotin. Lähellä sitä ride-by-wire ajatusta. Vakionopeuskin olisi jo helppo lisätä.

Nyt joku sanoo, että pienempi vaiva on rakentaa koneesta yksiläppäinen, kuten seuraava sukupolvi onkin. Sitä vaan en ole mistään lukenut: millä sen yksiläppäisen ja kaksikurkkuisen imusynkka asetetaan? En lainkaan usko, että sylinterit, venttiilisäädöt, pakoputkistot ja imuputket ovat niin symmetriset, että systeemi olisi luonnostaan synkassa. Ja kuka sen arvioi: tarvitaanko mitään synkkaa lainkaan? Riittääkö, jos on jossain nakkilankirkonvaiheilla? Onko se pelkkä mielipide ja jotain hifistelyä?
Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #112 : Kesäkuu 24, 2018, 15:40:26 ip »
Nyt joku sanoo, että pienempi vaiva on rakentaa koneesta yksiläppäinen, kuten seuraava sukupolvi onkin. Sitä vaan en ole mistään lukenut: millä sen yksiläppäisen ja kaksikurkkuisen imusynkka asetetaan? En lainkaan usko, että sylinterit, venttiilisäädöt, pakoputkistot ja imuputket ovat niin symmetriset, että systeemi olisi luonnostaan synkassa. Ja kuka sen arvioi: tarvitaanko mitään synkkaa lainkaan? Riittääkö, jos on jossain nakkilankirkonvaiheilla? Onko se pelkkä mielipide ja jotain hifistelyä?

Yksiläppäisiä kaikista maailman moottoreista on suurin osa. Ennen sähköisen moottorinohjauksen keksimistä niiden sylinterien täytöksen
tasaisuus oli sen varassa, miten samanlaisiksi sylinterikansi ja kanavat oli saatu eri sylintereiden osalta valmistettua.
Omaa kokemusta on lähinnä Minin koneesta. Sen imupuoli ei ollut häävi ja kun lisätehoa etsittiin, piti yhdellä kaasuttimella toimiessa tehdä imusarjasta
melko monimutkainen koska tilaa ei moottorin ja rintapellin välissä juuri ollut. Muuten seokset pyrkivät isommilla kierroksilla menemään
vain laitimmaisiin sylintereihin.  
LeMansin sylinterikansissa virtauspenkki näytti olevan eroa n.20%. Kyllä, moottorin käynti tasoittui "korjauksen" jälkeen. Se siitä käsin työstettyjen
kanavien ihanuudesta. On varmaan olleet luistit eri korkeudella kun joskus olin hyvinkin kiinnostunut tästä balanssista. Oli silloin sähköisiä
mittareitakin käytössä.
Bemun K100 mallissa on jokaisella sylinterillä oma läppärunko, jokaisen läpän vivussa on maalitäplällä sinetöity "pyhäruuvi" mihin ei saanut koskea.
Niillä ruuveilla oli tehtaalla asetettu läpät sellaiseen asentoon, että käyttökierroksilla sylintereiden täytös olisi samanlainen.
Joutokäynti tasoitettiin bypass-ruuveilla.

Nykyisin tilanne on parempi, mitä tulee sylintereiden käynnin tasapainoon. Lainsäätäjä on vaikuttanut asiaan vahvasti.
Valmistajat ovat ottaneet, on ollut pakko, käyttöön tarkemmat valmistusmenetelmät ja sähköisen moottorinohjauksen.
Kuorma-autojen dieseleissä ohjattiin jokaista sylinteriä erikseen jo silloin kun kevyempi kalusto oli vasta siirtymässä sähköiseen
moottoriohjaukseen.
Sylinterikohtainen ohjaus lienee jossain muodossa käytössä kaikissa nykymoottoreissa, sillä saa tasoitettua mukavasti jäljelle jääneitä
eroja kaasunvaihdossa. Häivyttää johonkin rajaan saakka viallisenkin sylinterin kuulumattomiin.

Mitä tulee balanssin säädön tarpeellisuuteen ja sen tarkkuuteen, mielestäni se on tarpeellista jos se on mahdollista tehdä.
Toisaalta siitä on 90% hifistelyä jos tämän ketjun säätäjien ehdoilla mennään. Ainakin silloin kun moottori alkaa olla kulunut ja
säätöruuvien lukitus perustuu jousivoimaan. Tai jokaisen luistin ja kaasukahvan välillä on paljon vaijeria ja niveliä.
Mutta jokainen säätää tyylillään. Jokaisella on myös omat tuntemuksensa säädön vaikutuksesta moottorin käyntiin.
Joskus olen ollut säätävinäni ja käynti on silti parantunut "selvästi".
Kyllä, korjaamolla voi joskus olla tietämättään mukana ihmiskokeessa.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2018, 19:47:21 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #113 : Kesäkuu 24, 2018, 19:01:16 ip »
Koitin nyt hieman erilaista ajotyyliä hajakentän esittämän tyylin mukaan eli kierrokset siellä 3000-6000 alueella, keskimäärin käytin 4000-4500 kun siinä guzzi kulki kuin sukkasillaan ja olipas meno mukavaa mutkatiellä.  ;D
Kauankohan sitä olisi ajellut ilman toisen kehotusta vanhalla tyylillä, niin kuin autolla on tottunut, kierrokset matalalla, ennenkuin olisi tajunnut ”huudattaa” konetta.

Tosiasiassa tuossa 4500rpm, pakoäänet ovat pienet ja pyörä menee todella sileästi, antaen silkkihansikas efektin ;)

Kaasuun vastaavuus on hieno tuolla alueella, ja ajamisen hauskuus (mitä ihmettelin että missä se on)  tuli todellakin esille!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #114 : Kesäkuu 25, 2018, 13:11:02 ip »
Koitin nyt hieman erilaista ajotyyliä hajakentän esittämän tyylin mukaan eli kierrokset siellä 3000-6000 alueella, keskimäärin käytin 4000-4500 kun siinä guzzi kulki kuin sukkasillaan ja olipas meno mukavaa mutkatiellä.  ;D
Kauankohan sitä olisi ajellut ilman toisen kehotusta vanhalla tyylillä, niin kuin autolla on tottunut, kierrokset matalalla, ennenkuin olisi tajunnut ”huudattaa” konetta.

Tosiasiassa tuossa 4500rpm, pakoäänet ovat pienet ja pyörä menee todella sileästi, antaen silkkihansikas efektin ;)

Kaasuun vastaavuus on hieno tuolla alueella, ja ajamisen hauskuus (mitä ihmettelin että missä se on)  tuli todellakin esille!

Todennäköisesti myös polttoaineen kulutus on alhaisempi aktiivisessa ajossa. Köröttely rasittaa moottoria ja voimansiirtoa enemmän kuin koneen aktiivinen käyttö kierroksilla.

Voiman tuotto on tasaista kun on kierroksia neljän tonnin päälle. Kierrosten käyttö on myös turvallista koneelle sillä kierroslukurajoitin kyllä katkaisee menon paljon ennen kuin mitään epänormaalia voi sattua. Voit siis ihan huoletta hyödyntää ylärekisteriä kiihdytyksissä ja ajaa huippunopeutta jos katsot tarpeelliseksi tai olosuhteet sallivat.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #115 : Kesäkuu 25, 2018, 18:51:38 ip »
Lainaus
ja ajamisen hauskuus (mitä ihmettelin että missä se on)  tuli todellakin esille!

Ajamisen hauskuus tulee myös siitä, että oppii tekemään kaiken oikein. Oikea nopeus, oikea vaihde, oikea painonsiirto, oikea vastaohjaus, oikea katseen suunta, ja sitten seuraavaan kaartoon kaikki uudestaan, vain muutamia mainitakseni. Kun kaikki alkaa mennä oikein pelkällä selkäytimellä alkaa suu mennä messigille. Ja sitten on vielä niitä sääntöjä, mutta se on sitten jo toinen juttu.

Muuten, onkos tämä jo tullut tutuksi?

http://motoristisurvival.fi/vanhat/Ajo_Hanskassa/Ajo_Hanskassa_kokonaan_s1-65.pdf
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #116 : Kesäkuu 25, 2018, 21:02:58 ip »
Kiitos linkistä, täytyy lukea tarkemmin. Nopeasti selailin sen läpi niin näytti omevan samoja asioita kuin autokoulussa, mutta varmasti laajemmin.

Tänään löysin (autokoulun opettajan vihjeestä) äärimmäisen hienon reitin tästä lähistöltä ja siellä sitten päästelin suu hymyssä.
Semmoisen seikan laitoin merkille ,että kolmos vaihteella pyörä resonoi enemmän kuin nelos vaihteella, kun verrataan samaa kierrosaluetta. Mistäs moinen voi johtua?

Tänään myös hankin tykötarpeita ja valmistelin vacuumi mittalaitetta :) ehkäpä ylihuomenna teen sillä testin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #117 : Kesäkuu 25, 2018, 22:15:39 ip »
Olisko esim kolmosen hammaspyöräparit sellaiset, että löytyy just noilla kierroksilla resonanssi. Kolmonen jäi omassa ajossa niin vähälle käytölle tasakierroksilla, etten muista..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #118 : Kesäkuu 25, 2018, 22:42:09 ip »
Kaippa se joku tuollainen syy on oltava, itsekkin jotain tuollaista ajattelin. eipä se nyt häiritsevän paha ole mutta huomaa eron nelosvaihteeseen..

jyrki

  • Viestejä: 58
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #119 : Kesäkuu 26, 2018, 11:41:34 ap »
Juu kyllä perinteinen omatekoinen sykronointimittari on tarkempi kuin motonetin sarja.