Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä  (Luettu 13734 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #30 : Toukokuu 21, 2018, 22:02:48 ip »
Ensin se kadaanin etupää työnnetään vaihdelaatikosta tulevaan akseliin niin että napsahtaa paikoilleen. Jousirengas lukitsee kardaanin niin että se ei liiku pyörän pituussuuntaan. Ei siis kuulu liikkua. Vain se jousirengas määrittelee kardaanin aseman.
Perä vain laitetaan kardaanin toiseen päähän. Siinä ei ole vastaavaa lukitusta.

Katso rakenne ja ohjeet korjaamokirjasta tai räjäytyskuvista. Sieltä löytyy myös nimikkeet osille. Tosin englanniksi mutta se ei haitanne. Suomentelee vaan.

CARC on Guzziksi hieman monimutkaisempi perävaihteen osalta mutta kardaani lienee merkin historian yksinkertaisimmasta päästä. Keskellä kardaaniakselia on sysäyksenvaimennin. Käsin kokeillessa sen tulee olla "yhtä puuta". Sillä kohtaa ei saa olla klappia.

Mennään homma uudestaan läpi kunhan olet varmistanut perävaihteen kunnon Ikkalan ohjeiden mukaan. Tuskin siellä mitään ongelmaa on. Olen yllättynyt jos on.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #31 : Toukokuu 21, 2018, 22:07:18 ip »
Ensin se kadaanin etupää työnnetään vaihdelaatikosta tulevaan akseliin niin että napsahtaa paikoilleen. Jousirengas lukitsee kardaanin niin että se ei liiku pyörän pituussuuntaan. Ei siis kuulu liikkua. Vain se jousirengas määrittelee kardaanin aseman.
Perä vain laitetaan kardaanin toiseen päähän. Siinä ei ole vastaavaa lukitusta.

Katso rakenne ja ohjeet korjaamokirjasta tai räjäytyskuvista. Sieltä löytyy myös nimikkeet osille. Tosin englanniksi mutta se ei haitanne. Suomentelee vaan.

CARC on Guzziksi hieman monimutkaisempi perävaihteen osalta mutta kardaani lienee merkin historian yksinkertaisimmasta päästä. Keskellä kardaaniakselia on sysäyksenvaimennin. Käsin kokeillessa sen tulee olla "yhtä puuta". Sillä kohtaa ei saa olla klappia.

Mennään homma uudestaan läpi kunhan olet varmistanut perävaihteen kunnon Ikkalan ohjeiden mukaan. Tuskin siellä mitään ongelmaa on. Olen yllättynyt jos on.

No sitten on jotain häikkää kardaanin etupäässä.  Jousirengas ei lukitse kardaania, siinä on selvä välys. Huomaa kun yrittää nykäistä kardaania irti vaihdelaatikosta. Liikkuu edestakaisin.

Katsoin ne Ikkalan ohjeet ja tutkin perävaihdetta, ainakaan se akseli ei liikkunut muulla tapaa kuin pitikin.

JP

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #32 : Toukokuu 21, 2018, 22:14:48 ip »
Missä kohtaa tuossa on sitten liuku?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #33 : Toukokuu 22, 2018, 11:10:52 ap »
Päivitys tilanteeseeni: Otan illalla kardaanin käteen ja kiikutan aamulla Lahden Kansityö-pajaan. Saavat kattoa välykset ja lukitukset ja nivelet ja välykset etc. Ovat kuulemma ennenkin törmänneet Guzzin kardaaneihin, joten oletan että ymmärtävät tämänkin sielunelämää. Jospa tää tästä vielä iloks, sano.


jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #34 : Toukokuu 22, 2018, 19:17:06 ip »
Tässä linkki videoon, jossa liikuttelen kardaania vaihdelaatikon pään spooreissa. Tuolleen nuljuaa. Toisekseen, lukkorengas jälleen irronnut vaikka sen niin huolellisesti kuin kykenin laitoin uraan.

https://youtu.be/IX81_V-7cpw

JP

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #35 : Toukokuu 23, 2018, 08:38:30 ap »
Ei tuo lukkorengas tuossa kuvassa pohjassa/urassa ole. Itse vaihdoin talvella Cali II:een suosiolla koko nivelen enkä leikkinyt ristikoiden kanssa. Olihan se siellä jo kolmattasataatuhatta pyörinytkin ...

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #36 : Toukokuu 23, 2018, 10:24:21 ap »
Ei tuo lukkorengas tuossa kuvassa pohjassa/urassa ole. Itse vaihdoin talvella Cali II:een suosiolla koko nivelen enkä leikkinyt ristikoiden kanssa. Olihan se siellä jo kolmattasataatuhatta pyörinytkin ...

Ei se syvemmälle mene, että se on kyllä urassa/pohjassa, mutta mistä välys johtuu, ei tietoa. Koneistamon mies näki videon ja epäili että kyllä se saa urassa jonkin verran liikkuakin.

Nivelissä on liikaa välystä, se on selvä. Epäili, että talvella uusimani nivelet eivät ehkä ole olleet soveliaat, että olis tarkoitettu matalakierroksisiin vehkeisiin. IKH:lta ne ostin ja eikös se ole enemmänkin traktorikauppa... :D

Mutta odotellaan ny tuomiota pajalta ja kassotaan sitten tilannetta uudestaan.


Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #37 : Toukokuu 23, 2018, 10:38:19 ap »
Tarkoitin tuota ristikon lukkosokkaa. Näyttää että se ei ole urassaan. Muuten Brevan kardaanirakenteesta mitään tiedä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #38 : Toukokuu 23, 2018, 10:39:08 ap »
Ei tuo lukkorengas tuossa kuvassa pohjassa/urassa ole. Itse vaihdoin talvella Cali II:een suosiolla koko nivelen enkä leikkinyt ristikoiden kanssa. Olihan se siellä jo kolmattasataatuhatta pyörinytkin ...

Samaa mieltä kuin Kurtsi. Lukkorengas ei ole likikään uraansa.
Käytännössä, kun laakerikupit painetaan paikoilleen ne menevät hieman ohi lukitusurasta, siis syvemmälle kuin tarvitaan. Siinä vaiheessa laitetaan lukkorenkaat niin päin että terävän särmän puoli tulee ulospäin. (Lukkorenkaiden työstömenetelmästä johtuen lukkorenkaiden toinen sivu on reunoiltaan hieman pyöreämpi ja toinen sivu terävä)
Kun kaikki lukkorenkaat ovat paikoillaan niin laakerikupit pakotetaan kukin vuorollaa lukkorengasta vasten. Lukkorenkaan ja laakerikupin väliin ei saa jäädä välystä. Tälloin ristikko on keskitetty ja toimii värisemättä.

Itse vaihdan, nuukuudessani, ristikoita enkä niveliä. CARC-malleihin on huono verrata vanhempaa kardaanityyppiä joita niitäkin on montaa tyyppiä. Useimmat niistä voi korjata pikkurahalla ja koneistamalla hieman. Mutta ei puututa nyt siihen. CARC-kardaani poikkeaa rakenteeltaan. Se maksaa reilut 500€ eli ristikoiden vaihtaminen on kaupallisesti hyvin kannattavaa.

Videolla näkyvä pitkittäisliike on ihan sallitun rajoissa jos itse ura-akselissa ei ole sivuttaisvälystä.

Ohjeeksi sanoisin että laakerikupit pitää painaa pohjaan ja jos jokin niistä ei mene tarpeeksi syvään on tapahtunut virhe. Todennäköistä on että yksi tai useampi laakerineula on kupin pohjalla. Itsellenikin on käynyt niin mutta auton kardaanin kanssa. Jos neula(t) ei ole taipunut niin sen voi laittaa paikoilleen. Asia vaatii kyseisen laakerikupin irrottamisen. Kuppi on varsin ohutseinäinen eli siihen ei pidä tarttua kiinni voimalaittein.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #39 : Toukokuu 23, 2018, 10:51:40 ap »
Juu, ristikkonivelen lukkorengas ei todellakaan ollut urassa vaan oli pompannut sieltä pois.

Tarkoitinkin sitä lukitussokkaa, mikä menee siihen akselissa olevaan uraan, ja kyselin sitä päittäisvälystä, että onko sallitun rajoissa. Tämä liike vaivannut mieltä. Ja Motomatti kertoi vastauksen, kiitos!

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #40 : Toukokuu 25, 2018, 17:39:48 ip »
Kuten aiemmin kerroin, yritin saada tämän perässä olevan ison kumitiivisteen irti. Eihän se lähtenyt, koska siellä tosiaan on tuo klemmari, joka pitänee löystyttää ensin. Nyt vähän hirvittää, että alkoiko se vuotamaan... Pikkasen oli öljyä tiivisteen alalaidassa kun otin perän irti. On nimittäin SUOLAINEN hinta kuminpalalla ja klemmarilla, yli 300e.

https://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/05358330.jpg

Koneistamo lupasi kardaanin takaisin maanantaina. Ristikot kokoa 19X48 ovat oikeat mitoiltaan, mutta liikaa välystä, joutuvat laittamaan ohuet shimmit kuppien päihin. Koneistaja totesi, että joissain heidän kokoamissaan Guzzin kardaaneissa on ollut shimmit alunperinkin. En ota kantaa onko totta eli ei. Mutta mikä parasta, näyttäs saavan kuntoon ja pyörän valmiiksi torstaihin mennessä, jolloin reissu Juurooppaan pitäisi alkaa. Monessa kohdin episodia päässyt ärräpäitä, nyt voi jo ajatella että onneks ei tapahtunut reissussa...

JP

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #41 : Toukokuu 27, 2018, 15:46:20 ip »
Ole huoletta jos perän ja kardaanitunnelin välinen kumipaljetiiviste on muutoin ehyt. Se peltikehys joka on kiinni niillä pikkuruuveilla auttaa asentamaan tiivisteen oikealle kohtaa. Jos sitä ei olisi niin perän kiinnittäminen kardaanitunneliin olisi hankalaa.

Paljekumi tiivistyy vasta kun se kohtaa kardaanitunnelin takapään liitostason ja pultit kiristetään. Silloin se kehys ei tee enää siellä mitään. Kunhan on paikallaan että seuraava asentajakin saa kumin paikoilleen.

Jos kehys on ruostunut niin puhdistus (hiekkapuhallus, tms) ja maalaus saa sen kestämään maailmaa vastaan. Kardaanitunneliin kun on pahana tapana kertyä vettä joissain olosuhteissa. Nyt se on ainakin kuiva kun on ollut pitkään auki.


jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #42 : Toukokuu 28, 2018, 22:44:08 ip »
Nonni. Kardaani paikallaan ja pyörä läjässä. Ei kuulu kolinoita eikä naksutusta. UUdet ristikot paikoillaan, ne vaati shimmausta eli se 19X48 ristikko oli liian pieni, liikaa välystä. Ei ole enää.

Mutta jotta asiat eivät menisi kuin suomenruotsalaisessa lifestyle-ohjelmassa, mittaristoon ilmestyi pienen koeajon aikana punainen valo ja service-teksti. Toinen kerta kuukauden sisään. Edellinen loppui kun lisäsin öljyä. Lisäsin myös nyt hieman, katsotaan miten vaikuttaa. Tutkin myös niitä service koodeja mittaristosta, mielestäni siellä ei näkynyt missään ruksia.

Oli miten oli, huomenna koeajoa lisää ja torstaina pyörä kesälomareissuun. Sittenhän sen näkee kestääkö Guzenina vai ei.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #43 : Toukokuu 28, 2018, 23:00:06 ip »
1100 Brevan ym rinnakkaismallien ajotietokone näyttää kyllä joitakin vikoja mutta kertoo myös ECUn havainnoimia vikoja. Jos SERVICE -teksti ja punainen kolmio sammuvat itsekseen on todennäköistä että ECUn vikamuistissa on jokin alemman tason vika joka ei liikoja häiritse. Vakavammat viat antavat URGENT SERVICE -hälytyksen ja ne jäävät vikamuistiin pysyvästi kunnes vika on poistettu ja vikalogit nollattu.

Se onnistuu kotioloissa GuzziDiagilla. Tarvitaan vain välijohdot ja tietokone.
Jos ei ole ko laitteita ja ohjelmia vielä itselläsi pyydä joku jolla on välineet nollaamaan vikalogit. Samalla selviää millaisesta viasta tai häiriöstä on kyse. Olisi ikävää jos reissussa pyörä siirtyy vikasietotilaan.

Tuskin on kysymys öljyn määrästä tai edes sen paineesta.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 kardaani/perä alkoi pitämään ääntä
« Vastaus #44 : Toukokuu 29, 2018, 14:42:10 ip »
Jep. Paikallisessa liikkeessä onnistuu koodien lukeminen. Tämän päivän työmatkalenkillä ei punasta näkynyt kojetaulussa.