Kirjoittaja Aihe: Letkujen huoltoväli.  (Luettu 3628 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Letkujen huoltoväli.
« : Toukokuu 13, 2018, 19:05:13 ip »
Aika paljon on kaikenlaisia letkuja moottoripyörässä. Niiden vaihtovälistä harvoin on sanottu mitään. Polttoaineletku jos puhkeaa, siitä seuraa matkan katkos, saattaa jossain tapauksessa tulla palokunnallekin asiaa. Nevadan polttoaineputket vaihtuvat 4 vuoden välein, huolto-ohjelman mukaan. Kaikilla malleilla ei kulemma ole huolto-ohjelmassa moisesta sanottu mitään.

Sattuneesta syystä Annin pa-putket tuli vaihdettua ajallaan. Oikeastaan ne tuli vaihdetuksi kahteen kertaan, mekaanikon virheestä, koska nykyinen tankin alla oleva putki ja sen haarat suuttimille on sellaista kovan puoleista tavaraa, joka menee pilalle kun sen päästää nurjahtamaan jyrkälle mutkalle. Ajoin pitkään tavallisella bensaa kestävällä kumiletkulla itse korjatulla versiolla huoltoaikaa odottaessani. Jotenkin luotin enemmän siihen omaan rakentamaan kumiletkuversioon, kuin nykyiseenkään viralliseen.

Myös tankin sisällä on pätkä letkua, jonka on kestettävä viinabensaa sekä sisä, että ulkopuolelta ja vielä painettakin. Sekin kuuluu 4 vuoden vaihto-ohjelmaan. Koska sattuneesta syystä myös tankki vaihdettiin, tuli vaihdetuksi sekin letku. Ainakin niin luvattiin. Tankki muuten, vaihdettiin myös kahteen kertaan, sekin mekaanikon virheen vuoksi.

Kun nyt on menossa Annin 7. ajokesä, alkoi kovin naisellisen intiimistä paikasta tipahdella joka ajon jälkeen pihalaatalle öljytippa. Tarkempi tutkimus taskulampun valossa paljasti, että huohotuksen paluuletku ilmanputsarin laatikon pohjasta öljypohjaan oli päältä öljyinen ja pyyhkimisestä huolimatta aina vaan öljyyntyi uudelleen.

Jos ei ole mitään nostinta tai muuta huoltohelpotinta, joutuu poistamaan starttimoottorin (Nevadasta), jotta näkyvyys paranee ja pääsee ropaamaan. Ei sekään silti mikään iso homma ole. Samalla tulee tarkistettua, että vauhtipyörän kopan sisällä ei ole öljykylpyä, eikä sen ja kampikammion välinen akselitiiviste siis ole sen tiputuksen syy. Ikämiehen huonotkin silmät viimein huomasivat, että letkuhan on pahus pykinyt. Kun sen roplasin koknaan irti se mureni käsiin. Se oli aivan kovettunut ja haurastunut. Matka olisi voinut katketa  ja öljyvahinko tulla milloin vain. Varaosaliike ei osannut neuvoa muuta öljynkestävää letkua kuin polttoaineletku. Laitoin sitten sitä samaa, jota olen pitänyt aina mukana selviytymispakkauksessa. Sitä, joka kestää viinabensaa sisältä ja päältä.

Tässä huohotuksen paluuletkussa (en keksi parempaakaan nimeä) ei normaalisti virtaa öljyä, mutta jos jostain poikkeuksellisesta syystä ilmanpuhdistimen laatikkoon lorahtaa, ylitäytön takia, tai jos on kaatunut, niin liika valuu kampikammioon takaisin. Siinä on muovinen takaisinvirtauksen estäjäventtiilikin. Sen venttiilin yläpuolinen putken osa tuntui olevan ihan tervettä ja kuivaa. Mutta putken alaosassa lilluu kuuma öljy ihan luonnostaan öljypinnan korkeudelle asti. Se kai sitten kovettaa kumin. Siksi sekin letku kannattaa lisätä huolto-ohjelmaan. 4 vuotta lienee sopiva vaihtoväli koska kustannushan se ei ole. (Öljyä tulee sen propusta ulos 3 dl.)

Mikähän letkutyyppi olisi ollut sopivampi? Olisiko olemassa öljyä kestävää kirkasta tai läpikuultavaa letkua, joka olisi tarpeeksi luotettavaa? Siitä nimittäin, näkisi pienellä vilkaisulla öljypinnan korkeuden.

Onkos vielä muitakin happanevia letkuja, jotka olisi 4 vuoden välein uusittava suosiolla?
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Letkujen huoltoväli.
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2018, 21:44:49 ip »
Letkuista kannattaa pitää kirjaa tai ainakin tarkastaa ne säännöllisesti.
Kumiletkua kun taivuttaa niin näkee onko pykimiä. Halkeamia voi tulla sekä poikki- että pituussuuntaan.

Oma letkulähteeni on parin kivenheiton päässä asunnostani. Sieltä saa myös muuta kumitavaraa kuten bensiinihanan tee-se-itse-tiivisteitä tai minkä tahansa puslan tms, mittatilauksena.
https://www.korjakumi.fi/

Joidenkin markettien kumitavaraan olen pettynyt.

Jos haluat läpinäkyvän ja öljyä kestävän öljynpintakavaltajan niin lasiputki kestää hyvin öljyä.

Myös jarruletkuista olen huolissani. Usein näkee yli kymmenen vuotta vanhoja pyöriä joissa on vielä alkuperäiset kumiset jarruletkut. Joko uudet kumiletkut jotka taas vaihdetaan uusiin muutaman vuoden päästä. Vaihtoehtona on teflonputket joissa on metalliverkko tukirakenteena ja mielellään sen päällä vielä muovia hietymiä vastaan. Kestävät pidempään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Letkujen huoltoväli.
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2018, 22:01:47 ip »
Tankin sisäisiä ei vaan pääse näkemään, kuin ihan vasiten. Sinne kannattaa siis sijoittaa kerralla parempaa tavaraa. Ellei ihan välttämättä halua ko letkuja huolto-ohjelmaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Letkujen huoltoväli.
« Vastaus #3 : Toukokuu 14, 2018, 10:08:09 ap »
Muutamaan pyörään letkun tankin sisäiseen pumppu/suodatin/paineensäädinkompinaatioon olen vaihtanut. Silloin korvaavan letkun sai MotoItaliasta ja se on tyypiltään "kurkkuletkua" eli siinä vuorottelee ohuemmat ja paksummat kohdat. Sekin kyllä kovettuu jossain määrin mutta ei irtoa kuten osa edeltäjistään. Myös pullistuvat suodattimet ovat kadonneet. Itse laitoin 1100 Brevaani niin ison, kokometallisen, suodattimen kuin suinkin sain tankin aukosta sopimaan ettei tarvitse ihan heti ryhtyä samaan hommaan.

Tankin alla enemmän huolettaa sähköjohtojen läpivientikumi. Jos se on ehyt ja kuiva niin ei kannata ryhtyä toimenpiteisiin. Se pyrkii suotamaan aivan hieman. Siitä taas on se haitta että sähköjohdot eivät kestä bensiiniä. Kuoret kovettuvat ja taivutellessa lohkeavat. Lisäksi ovat hankalassa paikassa.

Myös tankin sisällä olevat johdot ovat hyvin jäykkiä. Kun tankkia huoltaa tai vaihtaa pa-suodatinta ei kauheasti kannata rasittaa johtoja mekaanisesti. Ulkopuolella taas voi olla että johdinnipun suojasukka saattaa olla katkennut tai irronnut eikä se suojaa johtimia niin voi tapahtua että johtimet taipuvat vain läpivientikumin kohdalta ja ajan mittaan murtuvat.

Itse huomasin ja tein 1100 Brevassa polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä näitä toimenpiteitä: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-tankki-ja-sen-sisalto.html

Polttoaineletkun pikaliitin tankin alla aukeaa kun ensin poistaa polttoainepaineen järjestelmästä: Pumpun johdin irti liittimestä ja pyörä käyntiin. Sammuu bensiinin puutteeseen. Silloin ei ole painetta.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Letkujen huoltoväli.
« Vastaus #4 : Toukokuu 14, 2018, 12:09:43 ip »
Tuo pumpun polttoaine letkun pikaliittimen irrottaminen on mullakin ollut hankalaa, kun se on paineisena. Onko tuo pumpun johdon liitin hankalassa paikassa, ja pitääkö tankkia nostaa esim. californiassa jossa on pumppu tankin sisällä ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Letkujen huoltoväli.
« Vastaus #5 : Toukokuu 14, 2018, 12:42:33 ip »
Kun tankkia hieman nostaa takapäästä niin näkee mikä johdinnippu menee tankin sisään. Liitin on siinä johdossa, olisikohan noin 20 - 30 cm mittainen ja päättyy superseal-liittimeen jossa toisella sivulla kieli jolla se on lukittunut vastakappaleeseensa.

Korjaamokirja ja räjäytyskuvat ovat isona apuna kun tutustuu ennen käymättömiin seutuihin.
http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
http://www.pdfmotomanual.com/
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi.html

Aika huono säkä tai ultraharvinainen malli jos noista ei löydä.
Paitsi että kaikkiin vuosimalleihin ei ole. Yleensä hieman vanhemman tai uudemman mallin tiedot pätevät.

jed

  • Viestejä: 22
Vs: Letkujen huoltoväli.
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2018, 16:16:53 ip »
Bellagio jäi tänään pihaan. Pyöritti hyvin, mutta ei edes luvannut. Hetken mietinnän jälkeen bensakorkki auki, virta päälle ja kuuntelua: letkuhan se oli irronnut pulputuksesta päätellen. Diagnoosi vahvistui, kun bensapumppu suodattimineen tuli esille.

Paketissa on kahdenlaista letkua, tuota kurttumallia ja kirkasta. Onko noiden erilaisuudella joku funktio? Kelpaako korvaavaksi molempiin bensiiniuppeluksen kestävä letku? Toisaalta kirkas letku on enemmän sen näköinen että vaihtoa kaipaisi. Minkälainen klemmari on käyttöön paras, puristusvehkeitä ei itsellä ole? Suodatinkin menee varmasti vaihtoon, vaikka umpimetallia onkin, koska on oletettavasti alkuperäinen, 10 vuotta ja 50 tkm vanha.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Letkujen huoltoväli.
« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2018, 16:44:49 ip »
Olisko tuo kurttumalli vaan siksi, että mennee tiukemmalle mutkalle lutistumatta. Painepuolellahan molemmat on. Paras klemmari on toki puristettu, se ei oikein tehtynä voi löystyä ajan oloon. Mutta kyllä tuonne käy ruuvattavakin klemmari, kunhan tulee riittävän tiukkaan ja mahtuu väliin. Ja sen verran laatu kiristin, ettei rutista letkua ruttuun, ei pyöreäksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jed

  • Viestejä: 22
Vs: Letkujen huoltoväli.
« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2018, 14:12:54 ip »
Letku ja suodatin löytyi Motonetistä. Vanha kurttuletku jäi paikkaansa. Ruuvattavat siteet laitoin lopulta.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/Upotettava-polttoaineletku-o8mm-305-cm

https://m.motonet.fi/fi/tuote/199500/Polttoainesuodin-BMWDucatiTriumph-Knecht-MahleMann