Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käynnistysongelmia  (Luettu 57974 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #60 : Heinäkuu 02, 2019, 01:55:05 ap »
Lisäsin tuohon edelliseen uutta vasta ilmaantunutta lisätietoa. Kun ei ole itsellä 5AM -peliä: voisiko ajonestolaite aiheuttaa tätä? Siis jos käynnistyminen on estetty ajonestolaitteen vuoksi (avaimen transponderia ei tunnisteta tms) => näkyykö se heti mittaristossa jotenkin?  Voiko tämän poissulkea startaamattomuutta aiheuttavana asiana?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #61 : Heinäkuu 02, 2019, 14:24:16 ip »
Tuskin lähtisi käyntiin suoralla starttinapilla, jos ajonesto olisi päällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #62 : Heinäkuu 02, 2019, 23:36:29 ip »
Mutkikkailta vaikuttavat nämä elektroniikkalaitteet. Tuosta viimeisestä tiedosta voinee kuitenkin vetää sellaisen johtopäätöksen, että näillä starttipuolen ongelmilla ei ilmeisesti pitäisi olla mitään oleellisia vaikutuksia koneen toimintaan kunhan se vain on saatu käyntiin. Näinhän sen tietysti pitääkin olla, muutoin ollaan vaarallisilla vesillä. Kaikissa kyseessä olevalla "hipaisustartilla" varustetuissa pyörissä ei näitä ongelmia kai kuitenkaan liene ollut, joten kyseessä voinee siten olla yksilökohtainen ongelma, jonka paikallistaminen voi olla vaikeaa. Periaatteessa kai yksikin liian löyhä liitos jossain johdossa voi ongelman aiheuttaa jos lämpölaajeneminen tekee liitoksen vieläkin löyhemmäksi.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #63 : Heinäkuu 03, 2019, 10:12:07 ap »
Odotellut tässä sitä ensimmäistä kertaa kun Breva ei lähde käyntiin hipasusta kuumalla ilmalla. Vielä ei ole tullut vaikka esim. viime kesänä Kroatian suunnalla oli tarjolla asteita ns. riittävästi. Viime syksynä ei jaksanut lähteä kun oli seisonut ulkosalla pitkään ja akusta oli kadonnut voimaa. Lataus ja taas toimii.

Eli koputan päätäni ja toivon, että Breva rokkaa jatkossakin hipaisusta.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #64 : Heinäkuu 03, 2019, 13:48:59 ip »
Kaikkiaan tuntuu omituiselta että ensinnäkin esiintyy moista, ei lämpimänä käyntiin pulmia Brevassa.
Kuitenkin kuumempiin keleihin periaatteessa rakennettu kuin meidän "helteisiin".
Ja luulisi ongelman nousseen esille etelässä heti julkaisun jälkeen..
Tuhansia euroopassa, meillä kymmeniä.
Onko kukaan kysynyt suoraan tehtaalta aiheesta Mandello del Lariosta?
Luulis palautetta tulleen..

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #65 : Heinäkuu 03, 2019, 18:22:52 ip »
12 Euroopan kiertuetta ja vajaat 120k Brevalla nyt takana ilman mitään ongelmaa. Ei kuumassa eikä kylmässä, joita molempia on osunut välille riittävästi. Jotenkin tuntuu, että jos vika on ECU:ssa tai muussa elektroniikassa niin kai noita samojen toimittajien osia on myös Norgessa, Grisossa, Sportissa ja Stelviossa.

Jos oiretta on ollut vain Brevoissa, niin missä suhteessa niiden sähköt eroavat esim. Norgesta joissa oiretta ei kai ole esiintynyt. Vai voiko olla niin, että jonkun toimittajan osissa on ollut ongelmaa ja niiden asennukset osuvat tiettyyn, lyhyehköön ajanjaksoon jolloin Breva on ollut linjalta tulossa?

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 051
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #66 : Heinäkuu 25, 2019, 07:11:12 ap »
Oman Breva 850 temppuili viikonloppuna siihen malliin, etten Bellaan päässy.
Kerran sain mäkilähöllä käyntiin, mutta sitten tuo alako polttamaan solenoidin 30 A-sulaketta heti
ku virrat käänsin päälle.
Kahteen kertaan käytin startin ja solenoidin auki ja kihinuttelin pinnat puhtaiksi sekä pistin tipat öljyä liikkuviin.
Olin huomaavinani nirhauman solenoidin liukupinnassa.
Voisko solenoidin jumitus aiheuttaa tuon starttaamattomuuven? Aiemmin ei ole tuo sulake paukahellu.
Nysse taas lähtee ku palamun alta kerta hipasulla. Aika näyttää kuinka kauan.
Oishan tuohon jonkun sortin selitys mukava saaha.
Voiko startin suojakoppa aiheuttaa lisälämpeämistä solenoidille.
Varastartin aattelin hankkia kuhan kohille sattuu.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #67 : Heinäkuu 25, 2019, 10:46:51 ap »
Startin kerrallinen käyntiaika on niin lyhyt että kuumenemista ei juuri tapahdu ja silloinkin syntynyt lämpö johtuu ympäristön rakenteisiin. Myöhemmin moottorin ja vaihteiston kuumennuttua johtuu niistä lämpöä startin suuntaan joka kuivattaa voiteluaineita.
Aika tosin tekee sen että voitelu heikkenee kun voiteluaineesta haihtuu pehmentävät aineosat. Silloin paikat tahmaantuvat tai voitelu jää puuttumaan. Sama vaikutus on pölyllä joka pilaa voiteet. Siksi joskus pitäisi osat puhdistaa.

Tyypillinen starttimoottori on alkupään ja pienempikokoisten CARC-mallien merkkiä Valeo. Sen planeettavaihteisto on useinkin täysin vailla voitelua. Myös solenoidin sydän voi olla tahmaantunut. Molemmat voi aukaista, puhdistaa ja voidella. Myös Valeon hiilet voi tarkistaa tai vaihtaa. Se tosin vaatii hieman näppäryyttä sekä tarkkaa silmää että eristeet tulevat oikeisiin paikkoihin. Solenoidin kärkien koteloa ei ole tarkoitettu avattavaksi. Jos kärjet ovat palaneet niin solenoidin vaihto korjaa tilanteen. Valeossa voi myös alennusvaihteen ja moottorin välissä oleva peltinen suojalevy olla irronnut. Silloin likaa pääsee moottorin suunnasta planeettapyörästöön.

Helpoin toimenpide on vaihtaa koko startti.

Tyypillisin käynnistysongelma on kuitenkin että akun navat ja niihin kiinnittyvät kaapelit ovat huonolla kosketuksella. Samoin maajohdon rungon puoleinen pää sekä tietysti startin takapäässä olevien liitosten kunto ja johtavuus.

CARC-malleissa startin irrotus on suht helppo: suojakotelo irti, akun +kaapeli irti, startin kaksi kiinnityspulttia irti ja starttia siirretään hieman taapäin ja pujotetaan se pois rungon takaa. Vasta sitten voi avata solenoidin takana olevan +johtimen mutterin. Herätevirtajohdin on pikaliittimellä. Valitettavasti moni ei vain toimi näin vaan aloittaa plussajohdon irrotuksella solenoidista. Se on hankalaa, iskee tulta jos akun päässä on johdin kiinni ja usein solenoidin takakansi on murtunut.

http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html
Yleistä sopivuuksista: http://www.motomatti.fi/2012/03/moto-guzzin-kaynnistinmoottorien.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #68 : Heinäkuu 25, 2019, 19:33:01 ip »
Jukalle sellainen kommentti, että jumittava solenoidi ei ole tuntematon käsite Californiassakaan. Tässä lähistöllä eräs Cali alkoi polttaa sulaketta starttia painettaessa. Silake ei siis kärähtänyt kun virrat käänsi päälle vaan vasta kun annettiin käynnityskäsky. Maavuotoa ei löydetty eikä mitään oikosulkua ja kun asiaa hetken pähkäiltiin, niin startti avattiin ja puhdistettiin solenoidi. Se ei ollut mahdottoman pikinen, mutta kun osat pestiin ja tarpeelliset kohdat voideltiin niin kaikki alkoi toimia kuin ihmisen ajatus.


Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 051
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #69 : Heinäkuu 28, 2019, 11:12:12 ap »
Tännään aattelin helletestin tehhä huolletulle startille. Jännää.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Alfisto

  • Viestejä: 5
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #70 : Heinäkuu 28, 2019, 12:25:39 ip »
Terve, minulla on 2007 Norgessa ollut sama vaiva. Ei käynnisty kuumana, kun asteita on 30 tietämissä. Bassano del Grappasta löytyi paikalliselta korjaamolta osaamista ongelmaan, joka oli vaivannut pari kesää. Vika löytyy releeltä solenoidille johtavan johdon koosta, joka on liian pieni. Oli tuttu ongelma heille ja tehtaan suunnitteluvirhe. Ei jaksa aina käynnistyä, kun on tarpeeksi kuuma. Asentaja vaihtoi poikkialaltaan suuremman johdon ja ongelmat poistui tällä. Suosittelen kokeilemaan. Hollannissa päivitettiin starttipiiriin viime kesänä tehtaan korjaussuosituksen mukaan kondensaattori, joka tasaa virtapiikkiä käynnistettäessä, mutta vasta tuo johdon vaihto poisti starttiongelmat.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #71 : Heinäkuu 28, 2019, 19:21:03 ip »
Täytyypä kokeilla tuon johdon vaihto, josko siitä löytyisi apu minunkin Brevan starttiongelmiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #72 : Heinäkuu 28, 2019, 23:12:24 ip »
Terve, minulla on 2007 Norgessa ollut sama vaiva. Ei käynnisty kuumana, kun asteita on 30 tietämissä. Bassano del Grappasta löytyi paikalliselta korjaamolta osaamista ongelmaan, joka oli vaivannut pari kesää. Vika löytyy releeltä solenoidille johtavan johdon koosta, joka on liian pieni. Oli tuttu ongelma heille ja tehtaan suunnitteluvirhe. Ei jaksa aina käynnistyä, kun on tarpeeksi kuuma. Asentaja vaihtoi poikkialaltaan suuremman johdon ja ongelmat poistui tällä. Suosittelen kokeilemaan. Hollannissa päivitettiin starttipiiriin viime kesänä tehtaan korjaussuosituksen mukaan kondensaattori, joka tasaa virtapiikkiä käynnistettäessä, mutta vasta tuo johdon vaihto poisti starttiongelmat.

Mahtavaa! Kysymys on siis kitkasta. Joskus asia voi olla niin yksinkertainen että ei järki kerro. Mikäli näin on. Herätevirtaa ei kauheasti tarvita mutta jos solenoidin rautaydin ei liiku tarpeeksi reippaasti tai solenoidin kärjissä on vikaa ei ole vaikea kuvitella että näin voi käydä. Nyt kaikki CARC-mallien omistajat sähkötöihin!

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 051
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #73 : Heinäkuu 29, 2019, 07:19:21 ap »
Duunarille tuttu kommentti tuo "johto uusiksi".
Sunnuntainen helletesti meni onnistuneesti läpi, mutta tuo piuhan liian pieni mitoitus kyllä tuntuu loogiselta.
Testataan.
Kiitoksia taas kerran hienoista neuvoista foorumin väelle.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #74 : Heinäkuu 29, 2019, 18:58:20 ip »
Sähkömiehenä vähän kummastuttaa, että koko ongelma olisi liian ohut johto. Johto kuitenkin hyviin lyhyt jännitehäviön kannalta.
Jos samalla on 1. releen kärjet hieman huonot ja 2. johdon liitokset / liittimet myös huonot, niin saattaa tietenkin tuo esiintyä. Rele varmaan kannattaisi uusia samalla, maksaa muutaman euron...

Viime perjantaina korjasin ystäväni -95 mallisen auton valo-ongelmia: Toinen ajovalo oli kokonaan pimeä, eikä lisäpitkät toimineet. Ajovalonlampunkanta meni uusiksi - oli niin hapettunut yms.
Lisävalojen KAIKKI Abikoliittimet ( lattaliitin ) oli ruosteessa, jonka LISÄKSI valojen sulakepesä pätkii. Pesä on johdon väliin asennettava malli.
Opin taas lisää: 1. joskus vika on yksinkertainen - löysä lampunkanta. 2. joskus vikoja on "päällekkäin" useampia - pitää vain uskoa sekä mittariin, että itseensä.