Mikä on rajajännite, jolla startti ei enää toimi?
Rippuu startista, kaapeloinnista ja akusta. Varmaankin tässä kuitenkin haetaan sitä milloin Central ECU(vai mittaristo? Jatkossa tässä ECU) päättää
olla starttaamatta? Muistiini on jäänyt jälki 11.5V, se on jännite mikä kertoo akun olevan tyhjä, ei ehkä enää starttaa
vaikka ECU antaisi yrittääkin.
Kytkentäkaavion ja maailman Guzzi-foorumeiden mukaan ongelma on virran toimittamisessa startin solenoidille. Kaaviossa
akulta lähtevä startin releelle(3) menevä päävirta kiertää sulakkeen(24) ja virtalukon(12) kautta, ennekuin se pääsee
startin releelle ja sieltä startin(25)solenoidille. Kytkennän käytännön toteutuksessa mutkia voi olla muitakin. Samassa linjassa on muutkin sähkön kuluttat.
Jotkut ovat startin releelle/-solenoidille tulevaa jännitettä mitanneet ja tulos on kertonut piirissä olevan liikaa vastusta/kuormaa.
Sinne startin solenoidin ohjausnapaan pitäisi tulla suunnilleen akkujännite kun ECU yrittää startata ja starttirele vetää.
Ratkaisuksi ongelmaan ovat vetäneet startin releelle oman sähkön syötön, suoraan akulta omalla sulakkeella. Alkuperäinen syöttö irrotetaan releestä
ja eristetään tai sen voi käyttää johonkin muuhun.
Ratkaisu on muutoin toimiva mutta jos startin rele jumittaa kärjet kiinni, jää startti päälle. Starttaaminen ei lopu vaikka virrat katkaisee virtalukosta.
En tuota paljon miettisi, näin se kytkentä on usein tehty. Laittaa peliin laadukkaan, vähintään 50A sietävän releen.
Starttausongelmaa on aiheuttanut myös vaihteiston vapaa-asennon anturi. Sen asennus on ilmeisesti aika "herkkä" oikeankokoisen
aluslevyn ja kiristysmomentin suhteen. Anturitkaan eivät liene parhaita luotettavuudeltaan. Pitäisi ilmeisesti kuitenkin startata kun
kytkin on vedetty pohjaan, vaikka vapaa-asennon anturi antaisikin väärää tietoa. Jos ECU on herkkä anturin pikku pätkimiselle, jättää se
starttaamatta vaikka itse starttaaja ei mitään syytä (vapaavalo) ehdi huomatakkaan.
Edellä nuo pari helposti tarkistettavaa ja korjattavaa vaihtoehtoa. Jos niistä ei ole apua seuraavaksi pitäisi päästä tarkkailemaan ECU:n
toimintaa, jättääkö se oikeasti starttauksen tekemättä sitä pyydettäessä. Ehkä se antaisi laittaa starttireleen ohjausnapoihin ledilampun
mistä tarkkailla tilannetta aina kun ECUa pyytää starttaaman.