Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käynnistysongelmia  (Luettu 57932 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #30 : Kesäkuu 18, 2018, 22:12:32 ip »
Milläköhän tuo aistii huollontarpeen? Onko öljynlaadun mittauksessa muuta kuin öljynpaineen seuranta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #31 : Kesäkuu 18, 2018, 23:31:25 ip »
Milläköhän tuo aistii huollontarpeen? Onko öljynlaadun mittauksessa muuta kuin öljynpaineen seuranta?
Vahva oletus on että ainoastaan alhainen öljynpaine tulee havaituksi. Toki lämpötilavaroituskin tulee mutta siitä ei ollut kysymys tällä kertaa. En tiedä mitä lämpötila-anturia lämpötilan valvonta seuraa. Otaksun että öljyn tai sylinterin anturia. Ehkäpä aika kertoo ajallaan tämänkin. Luen vikalogit lähiaikoina.

Huomiseen.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #32 : Kesäkuu 20, 2018, 18:12:47 ip »
Edellispäivän ajoreissun päätteeksi kaupassa poiketessa syttyi jälleen nuo varoitusvalot.  Virrat pois ja uudelleen päälle niin varoitusvalot häipyivät. Pyörä tuntui koko reissun kuitenkin toimivan normaalisti. Pitää poiketa lähiaikoina Piikkiössä luetuttamassa vikailmoitukset. Käynnitysvaivojen tilalle näyttää kehittyneen nopeasti jotain uutta vaivaa. Mukava olisi kyllä vähän välillä ajellakin. Perusyksinkertaista ja huoletonta Nevadaakin alkaa vähän tulla ikävä.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #33 : Kesäkuu 20, 2018, 20:57:25 ip »
Voit kyllä lukea vikailmoitukset itsekin jos omaat kannettavan tietokoneen ja hankit muutaman kympin maksavat liitäntäkaapelit ja ilmaisen ohjelman. Samalla oppii pyörän "sielunelämää".

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 051
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #34 : Kesäkuu 23, 2018, 10:17:18 ap »
Samankaltasta oiretta on mun 850-Brevassa ollu. Lämpimänä hellekelissä ei mitään tapahu starttinappulaa painettaessa.
Mäkistartilla lähtee kyllä käyntiin.
Otin startin irti ja pistin palasiksi, puhdistin ja viilasin liittimet kirkkaalle metallille.
Releenki vaihoin, muttei se vaikuttanu asiaan.
Seuraavalla helteellä tuo seleviää auttoiko.
Ei ollu erityisen likanen sisältä tuo startti, mutta liitoksissa oli kyllä putsaamista.
Mikä on rajajännite, jolla startti ei enää toimi?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #35 : Kesäkuu 23, 2018, 21:51:33 ip »
Mikä on rajajännite, jolla startti ei enää toimi?

Rippuu startista, kaapeloinnista ja akusta. Varmaankin tässä kuitenkin haetaan sitä milloin Central ECU(vai mittaristo? Jatkossa tässä ECU) päättää
olla starttaamatta? Muistiini on jäänyt jälki 11.5V, se on jännite mikä kertoo akun olevan tyhjä, ei ehkä enää starttaa
vaikka ECU antaisi yrittääkin.
Kytkentäkaavion ja maailman Guzzi-foorumeiden mukaan ongelma on virran toimittamisessa startin solenoidille. Kaaviossa
akulta lähtevä startin releelle(3) menevä päävirta kiertää sulakkeen(24) ja virtalukon(12) kautta, ennekuin se pääsee
startin releelle ja sieltä startin(25)solenoidille. Kytkennän käytännön toteutuksessa mutkia voi olla muitakin. Samassa linjassa on muutkin sähkön kuluttat.
Jotkut ovat startin releelle/-solenoidille tulevaa jännitettä mitanneet ja tulos on kertonut piirissä olevan liikaa vastusta/kuormaa.
Sinne startin solenoidin ohjausnapaan pitäisi tulla suunnilleen akkujännite kun ECU yrittää startata ja starttirele vetää.
Ratkaisuksi ongelmaan ovat vetäneet startin releelle oman sähkön syötön, suoraan akulta omalla sulakkeella. Alkuperäinen syöttö irrotetaan releestä
ja eristetään tai sen voi käyttää johonkin muuhun.
Ratkaisu on muutoin toimiva mutta jos startin rele jumittaa kärjet kiinni, jää startti päälle. Starttaaminen ei lopu vaikka virrat katkaisee virtalukosta.
 En tuota paljon miettisi, näin se kytkentä on usein tehty. Laittaa peliin laadukkaan, vähintään 50A sietävän releen.
Starttausongelmaa on aiheuttanut myös vaihteiston vapaa-asennon anturi. Sen asennus on ilmeisesti aika "herkkä" oikeankokoisen
aluslevyn ja kiristysmomentin suhteen. Anturitkaan eivät liene parhaita luotettavuudeltaan. Pitäisi ilmeisesti kuitenkin startata kun
kytkin on vedetty pohjaan, vaikka vapaa-asennon anturi antaisikin väärää tietoa. Jos ECU on herkkä anturin pikku pätkimiselle, jättää se
starttaamatta vaikka itse starttaaja ei mitään syytä (vapaavalo) ehdi huomatakkaan.
Edellä nuo pari helposti tarkistettavaa ja korjattavaa vaihtoehtoa. Jos niistä ei ole apua seuraavaksi pitäisi päästä tarkkailemaan ECU:n
toimintaa, jättääkö se oikeasti starttauksen tekemättä sitä pyydettäessä. Ehkä se antaisi laittaa starttireleen ohjausnapoihin ledilampun
mistä tarkkailla tilannetta aina kun ECUa pyytää starttaaman.

Sohc van Helmi.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #36 : Kesäkuu 23, 2018, 22:26:45 ip »
Mulla myös Breva 850 jättänyt kaksi kertaa starttaamatta.  Molemmat kerrat muutama vuosi sitten Euroopan reissulla +30 - +36C lämmöissä. Eka kerta kun rankan ajon jälkeen stoppasin pyörän Monacon kukkuloilla. Toinen kerta oli Alpeilla kun huiputuksen jälkeen piti lähteä liikkeelle.
Kylmä hiki pukkasi otsalle, mutta niin vain lopulta mopo lähti käyntiin. Suomessa vastaavaa ei ole koskaan tapahtunut. Toki starttaa ja käy helteellä aluksi hieman heikosti... ???
Breva V850
Vespa GTS 250ie

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #37 : Kesäkuu 23, 2018, 22:59:18 ip »
Tietokoineohjaus on näppärää tutkia ainakin mikä vaivaa jos, mutta sitten kun vikaa on itse tulkissa, niin hallelujaa.
Ei noitakaan ns ongelmia olisi ilman jotain älyfiksuutta
Onhan se hienoa, mutta pyörä on kuitenkin suht yksinkertainen bensalla ja kipinällä käyvä, mihin tarvitaan käyttöä ehkäiseviä tulkkauksia?

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #38 : Kesäkuu 25, 2018, 11:04:50 ap »
Mikä on rajajännite, jolla startti ei enää toimi?

Rippuu startista, kaapeloinnista ja akusta. Varmaankin tässä kuitenkin haetaan sitä milloin Central ECU(vai mittaristo? Jatkossa tässä ECU) päättää
olla starttaamatta? Muistiini on jäänyt jälki 11.5V, se on jännite mikä kertoo akun olevan tyhjä, ei ehkä enää starttaa
vaikka ECU antaisi yrittääkin.
Kytkentäkaavion ja maailman Guzzi-foorumeiden mukaan ongelma on virran toimittamisessa startin solenoidille. Kaaviossa
akulta lähtevä startin releelle(3) menevä päävirta kiertää sulakkeen(24) ja virtalukon(12) kautta, ennekuin se pääsee
startin releelle ja sieltä startin(25)solenoidille. Kytkennän käytännön toteutuksessa mutkia voi olla muitakin. Samassa linjassa on muutkin sähkön kuluttat.
Jotkut ovat startin releelle/-solenoidille tulevaa jännitettä mitanneet ja tulos on kertonut piirissä olevan liikaa vastusta/kuormaa.
Sinne startin solenoidin ohjausnapaan pitäisi tulla suunnilleen akkujännite kun ECU yrittää startata ja starttirele vetää.
Ratkaisuksi ongelmaan ovat vetäneet startin releelle oman sähkön syötön, suoraan akulta omalla sulakkeella. Alkuperäinen syöttö irrotetaan releestä
ja eristetään tai sen voi käyttää johonkin muuhun.
Ratkaisu on muutoin toimiva mutta jos startin rele jumittaa kärjet kiinni, jää startti päälle. Starttaaminen ei lopu vaikka virrat katkaisee virtalukosta.
 En tuota paljon miettisi, näin se kytkentä on usein tehty. Laittaa peliin laadukkaan, vähintään 50A sietävän releen.
Starttausongelmaa on aiheuttanut myös vaihteiston vapaa-asennon anturi. Sen asennus on ilmeisesti aika "herkkä" oikeankokoisen
aluslevyn ja kiristysmomentin suhteen. Anturitkaan eivät liene parhaita luotettavuudeltaan. Pitäisi ilmeisesti kuitenkin startata kun
kytkin on vedetty pohjaan, vaikka vapaa-asennon anturi antaisikin väärää tietoa. Jos ECU on herkkä anturin pikku pätkimiselle, jättää se
starttaamatta vaikka itse starttaaja ei mitään syytä (vapaavalo) ehdi huomatakkaan.
Edellä nuo pari helposti tarkistettavaa ja korjattavaa vaihtoehtoa. Jos niistä ei ole apua seuraavaksi pitäisi päästä tarkkailemaan ECU:n
toimintaa, jättääkö se oikeasti starttauksen tekemättä sitä pyydettäessä. Ehkä se antaisi laittaa starttireleen ohjausnapoihin ledilampun
mistä tarkkailla tilannetta aina kun ECUa pyytää starttaaman.


Laitoin toissa talvena oman syötön releelle ja sen jälkeen ei ole ollut starttaus ongelmia
Norge, Cali 3,

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #39 : Kesäkuu 23, 2019, 23:00:37 ip »
No niin. Juhannusriennoista palailtuani päätin lähteä iltapäiväajelulle. Rapian 200 kilometrin lenkki osin mutkaisiakin teitä ja koneessa kierroksia kunnolla. Lähdössä startti pelasi hienosti, mutta reissun kaikilla kolmella pysähdyksellä ei starttinapista tapahtunut yhtään mitään. Piti kolme kertaa turvautua tuohon edellisen omistajan asennuttamaan ohitusnappulaan (onneksi en pyytänyt sitä riipimään pois viime kevään maadoitusremontin yhteydessä). Pysähdykset olivat lyhyitä ja huomioni kiinnittyi siihen, että joka kerta liikkeelle lähtiessäni pyörän lämpömittari näytti lukemaa + 25, vaikka ajossa lukema oli +20 - +22. Jotenkin koneen lämpö vaikutti mittarilukemaan ja ilmeisesti myös tuohon käynnistyvyyteen. Vielä kotipihallakin pyörän seisottua ajon jälkeen varjossa reilun puolen tunnin ajan oli starttinappula mykkä. Tänä kautena ei ole aimmin temppuillut. Kummallinen ja harmillinen vaiva.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #40 : Kesäkuu 23, 2019, 23:24:37 ip »
Tämän kaltaisen tapauksen yhteydessä olisi mukava koettaa auttaisiko korkeamman jännitteen antavan akun käyttö. Pekka tietänee jotain näistä nykyakuista.

Se että tässä jo useamman vuoden kestäneessä keskustelusta CARC-mallien kärsimästä käynnistymättömyydestä mainitaan melko säännöllisesti alhainen jännite tai kuuma moottori/ympäristö tai molemmat asiat yhtä aikaa.
Voiko lämmöllä ja alhaisella jännitteellä olla korrelaatio?

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #41 : Kesäkuu 25, 2019, 19:40:16 ip »
En ole minkäänlainen ajoneuvojen sähkötekniikan tuntija. Jotenkin vain tuntuu hieman oudolta ajatus siitä, että tässä vaivassa olisi kysymys akun liian alhaisesta jännitteestä. Pyörä lähti tallista otettuna tulille kertalaakilla vaikka oli seisonut reilun viikon. Ensimmäinen pysähdys oli noin 50 kilometrin ihan reippaan ajon jälkeen, joten voisi olettaa akun tuolloin olleen varsin täysi, ainakaan mitään merkkejä en ole havainnut siitä, että latauksessa olisi jotain häikkää. Kahdella jälkimmäisellä pysähdyksellä sama tilanne, takana edellisen starttauksen jälkeen yli tunnin reipas ajorupeama. Akunkin pitäisi olla kunnossa, sillä ostin sen vuosi sitten keväällä ja pitkin talvea latailin kuukauden välein ja joka kerta meni laturin monivaiheinen ohjelma ilman ongelmia loppuun saakka. Tämä vaiva on tosiaan aiemminkin joka kerta ilmennyt lämpimällä säällä kunnon ajorupeaman jälkeen. 

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #42 : Kesäkuu 25, 2019, 21:44:31 ip »
Virransyöttö startin solenoidin releelle on ilmeisesti edelleen korjaamatta?
Sohc van Helmi.

Hanklem

  • Viestejä: 11
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #43 : Kesäkuu 25, 2019, 22:17:45 ip »
Moi. Mulle Brevaan (1100 cc/-09 / ajettu noin 35 500 km) sama ilmiö maanantaina. Ajoin ensin noin 50 km todetakseni, että kohteenani ollut kahvila oli kiinni. Kuuma pyörä seisoi noin 10 min odottamassa auringossa - lämpö varjossa kai jotain 28 astetta, auringossa enemmän. Kun päätin jatkaa matkaa, startti ei inahtanutkaan - ei edes naksunut - mykkä - virrat tuli mittariistoon normaalisti. Tarkistin sulakkeet, koska pyörästä oli kärähtänyt sulake kotipihassa viikko sitten, joka esti käynnistymisen (4. vuosi tällä, ja eka sulake). Takaa katsoen sulakerasian toinen vasemmalta (15 A), joka menee kai myös esim. takavaloon - kaikki ehjiä. No työnsin pyörän mäkistartille, josta lähti helposti käyntiin. Kotiin palattuani kokeilin startata heti uudestaan - ei ongelmia, ja uusi yritys noin kymmenen minuutin kuluttua - käynnistyi normaalisti. Tänään ajoa mutkan kautta Syökerille, noin 220 km lämpötilan ollessa siinä 22 astetta - ei ongelmia, kun kokeilin useamman kerran pysähdyksen jälkeen startata. Mittasin tänään ennen lähtöä myös akun jännitteen, ja se oli 12,7 V.  Mun Breva ei ole temppuillut koskaan ennen, vaan toiminut 100% luotettavasti.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #44 : Kesäkuu 26, 2019, 15:35:00 ip »
Akun kuormittamattoman jännitteen mittaus ei välttämättä kerro (nyky)akkujen kunnosta mitään. Viimeksi kevään mittaan vääränmerkkisessä oli käynnistys onnistunut muutamia kertoja, kunnes sitten seuravalla kerralla ei tapahtunut yhtään mitään. Jännitettä näytti 12,6V kuormittamatta, mutta virrat päälle laittaessa putosi lähes nollaan. Liitokset tutkittuani irroitin akun  ja laitoin kuormaksi 5W:n polttimon. Jännite putosi lähes nollaan, mutta kuormatta näytti edelleen yli 12V. Akku sökö, uudella akulla ajettu ongelmitta. Myös autoissa käynyt samantapaisesti pari kertaa.