Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käynnistysongelmia  (Luettu 57964 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 466
Breva 1100 käynnistysongelmia
« : Toukokuu 12, 2018, 12:45:37 ip »

Breva on ruvennut temppuilemaan. Ostamaani pyörään oli aiempi omistaja laitatuttanut erillisen starttinappulan (suora johto napin kautta solenoidille) mahdollisten käynnistysongelmien varalle. Viime kesänä jouduin turvautumaan ko. nappulaan vain pari kolme kertaa, lähinnä silloin kun pyörä jäi hetkeksi seisomaan kuumana). Tänä keväänä ekalla reissulla pyörä temppuili useampaan otteeseen. Akussa ei pitäisi vika olla, sillä uusin akun viime kesänä. Talven mittaan ei akku päässyt tyhjäksi kun sitä välillä latailin. Olisiko hyviä neuvoja ? Johtoliitoksia akunnavoista lähtien varmaan olisi syytä tarkistella, entäpä muuta ? Tympeä homma usein nyppiä satulaa irti saadakseen koneen käyntiin. Jos vaiva jatkuu, täytynee tuo ohitusnappi sijoittaa sellaiseen paikkaan, että "hätäapukäynnistys" onnistuu ilman satulan irroittamista. Voiko tällaisesta ohitusnapin toistuvasta käytöstä koitua jotain ongelmia, tähän mennessä en ole ainakaan havainnut, että toimepide olisi aiheuttanut vikailmoitusta tai toimintahäiriöitä. Kyllähän vika tietysti pitäisi saada kunnolla korjattuakin. Mistähän voisi Turun puolesta löytyä osaava paja tällaiseen hommaan ? Olisiko Piikkiössä tällaisten asioiden osaamista ?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2018, 14:15:49 ip »
1200 Sportissa reilu painallus "sähkösuihketta" starttinappulan raosta aina kauden alussa takasi varman käynnistyksen - ei tarvinnut erillisiä virityksiä.
Sportissa ja Brevassa on sama ko. osa, nykyisin korvattu uudella - varmaankin syystä.


T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2018, 21:27:29 ip »
Piikkiössä on ProItalia jossa on asiaa tunteva henkilöstö.

Voihan vaiva olla muuallakin kuin järjestelmässä. Esimerkiksi startin solenoidin kärjet on palaneet. Tyypillisesti 1100 Brevassa on Valeo -merkkinen käynnistinmoottori. Joissain on ollut myös Bosch -merkkinen. Solenoidin, tai koko startin, vaihto auttaa tähän ongelmaan. Toki pitää varmistua että vika on startissa eikä missään muualla.

Herätevirtajohtimen liitokset kannattaa tarkistaa ettei ole likaa tai hapettumia. Käynnistinmoottorin päässä on liitos joka likaantuu helposti. Sen saa näkyviin kun ottaa muovisuojuksen pois. Samalla on hyvä irrottaa ensin akusta maajohto ja sitten solenoidista plusjohto. Senkin liitos voi olla hapettunut. Yleensäkin kaikki liitoskohdat läpi käyden ja puhdistaen. Myös maajohdon molemmat päät. http://www.motomatti.fi/2012/03/moto-guzzin-kaynnistinmoottorien.html

Vikalogin voi lukea huollossa Axone-ohjelmalla tai kotioloissa GuzziDiagilla. Jälkimmäisellä voi tehdä myös paljon muutakin. Axon myös ehdottaa uutta päivitystä jos sellainen on juuri sinun pyörääsi saatavissa. GuzziDiagilla ja sen apuohjelmilla voit muokata karttoja ja muuttaa asetuksia.

Monet startit voi myös huoltaa liki uutta vastaavaan kuntoon. Autosähköhuolto huoltanee viallisen ja irrotetun startin kuntoon.

Mutta muutoin olen melko pitkälle samaa mieltä kuin FOT tuolla aiemmin.

Itselläni oli pitkään 1100 Breva. Kyseiseen pyörään hieroin moottorinohjauksen viimeisen päälle ja siitä tuli erittäin miellyttävä laite ajella. Myytyäni sen on todennäköisesti huollossa ladattu uusin tehtaan moottorinohjausversio tilalle. Tuskin on yhtä hyvä.

Samainen pyörä teki helteellä kahdesti 12 vuoden aikana kaksi kertaa ettei napista lähtenyt. Molemmilla kerroilla työnsin pyörän varjoon ja kohta jo käynnistyikin. Ongelma oli silloinkin tiedossa.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2018, 12:00:36 ip »

No niin. Ryhdyin tuumasta toimeen noita liittimiä putsailemaan. Mielestäni askartelin huolella, eikä minkään pitänyt päästä ainakaan oikosulkuun menemään. Joka tapauksessa nyt on pyörästä kaikki sähköt hukassa. Ei syty edes mittarivalot. Olen miettinyt, että mikä meni mönkään ? Ainut kämmi, joka tulee mieleen on se, että akun johtoja iroitettaessa on virta-avain ollut on-asennossa. Selittäisikö tuo tämän tilanteen. Tappokytkin ei ole väärässä asennossa ja akussakin on sähköä. Akussa, joka on ostettu viime vuonna, on tosin sellainen kummallisuus, että akkulaturin monivaiheinen ohjelma ei mene loppuun saakka,vaan tyssää 2-vaiheeseen. Akun jännitekin jää latauksesta huolimatta alle 12 voltin.

Näinhän se on, että vitosen suutari tuppaa tehdä kympin vahingon. Tietysti omaa tyhmyyttä oli sekin, että ostin alunperin sähkövikaisen pyörän, eihän kunnossaoleviin laitteisiin tarvitse mitään ylimääräisiä käynnistysnappuloita viritellä. Niistä täytyisi päästä eroon. Täytyy puskea pyörä peräkärryyn ja viedä Piikkiöön. Sähköpuolen härpäkkeet ovat kalliita jos sellaisia joutuu hankkimaan. Pitää sitten aikanaan tehdä arvio, kuinka paljon rahaa tällaisen vanhan pyörän korjaamiseen kannattaa satsata.




motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2018, 12:20:14 ip »
Lainaus
Akun jännitekin jää latauksesta huolimatta alle 12 voltin.
Tämä tieto ja se että laturin lataus jää kakkosvaiheeseen kertoo että akku on suurella todennäköisyydellä viallinen.

Alhainen jännite, kyseisessä pyörässä, laittaa laitteen pimeäksi ihan itse sillä eihän huonolla akulla pidä yrittää ajaa.
Kuten olet varmaan huomannut niin alkuperäinen käynnistinnappi on laite jolla vain annetaan lupa käynnistyä. Siitä painettua ryhtyy järjestelmä tutkimaan itseään ja kun se totetaa että kaikki järjestelmät toimivat ja arvot ovat oikein tapahtuu käynnistysprosessi. Se myös sisältää monia toimenpiteitä.

Breva 1100:n voi myös käynnistää alitehoisella akulla poikkeustoimin. Mutta en suosittele ja siitä tulee vikailmoitus ja punainen valo mittaristoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2018, 12:22:02 ip »
Alussa pari kennoa oikosessa tms. Ellei sitten ole joku pääsulake posahtanut askarrellessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #6 : Toukokuu 22, 2018, 20:03:16 ip »
Kiitos vinkeistä. Kävin ostamasta Motonetistä MTX-merkkisen halvan akun (edellinen oli EXIDE samasta paikasta ja hiipui näemmä alle vuodessa). Kokeilin vielä uudella akulla josko Brevaan tulisi jotain henkeä. Turha toivo. Sen kuitenkin sain selville, että vika ei ilmeisestikään ole virtalukossa koskapa takimmaisen  30 A:n pääsulakkeen kantaan tuli virta päällä -asennossa sähköä 12,5 volttia. Etummaisen 30 A:n sulakkeen kantaan tuli sähköä vain vajaat 3 volttia ja sulakkeen ollessa irroitettuna pyörän oikealla puolella olevan relerivistön ? keskimmäinen rele ? piti jatkuvaa pärinää. Kyllä se nyt taitaa olla Piikkiön reissu tarpeen. "Vielä on kesää jäljellä....."  (Ohessa kuva pääsulakkeista ja releistä ?, tuo syheröllä oleva punainen johto liittyy siihen pakkokäynnistysnappiin)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #7 : Toukokuu 22, 2018, 20:32:40 ip »
Vaikuttaa siltä että joko pärisevä rele ei saa kunnolla sähköä tai sitten se on rikki.
Koita vaihtaa. Katso releen kyljestä kytkentäkaavio onko kysymys vaihto- vai kytkentäreleestä.

Jos uusikin rele pärisee niin jossain täytyy olla kytkentävirhe.

Tai sitten olet vahingossa laittanut releet väärään järjestykseen. Katso kytkentäkaaviosta mikä rele on milläkin kohtaa relejalassa. Releitä on erilaisia.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #8 : Toukokuu 22, 2018, 21:50:29 ip »
Kiitos. Tsekkaan vielä tuon asian itse. Releet ei kyllä ole mulla lainkaan olleet irti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #9 : Toukokuu 22, 2018, 22:06:26 ip »
Sähkön vähyys yleensä tuntuu perinteisessä järjestelmässä juurikin pärinänä, mutta on ilmeisesti startin solenoidin pörräämisenä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #10 : Toukokuu 22, 2018, 22:18:10 ip »
Kiitos. Tsekkaan vielä tuon asian itse. Releet ei kyllä ole mulla lainkaan olleet irti.
Kuvittelin vain että releet ovat olleet irti koska mainitsit puhdistaneesi liittimiä. No, liittimiä on muuallakin kuin relejaloissa.....

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #11 : Toukokuu 22, 2018, 23:41:25 ip »
Kiitos vinkeistä. Kävin ostamasta Motonetistä MTX-merkkisen halvan akun (edellinen oli EXIDE samasta paikasta ja hiipui näemmä alle vuodessa). Kokeilin vielä uudella akulla josko Brevaan tulisi jotain henkeä. Turha toivo. Sen kuitenkin sain selville, että vika ei ilmeisestikään ole virtalukossa koskapa takimmaisen  30 A:n pääsulakkeen kantaan tuli virta päällä -asennossa sähköä 12,5 volttia. Etummaisen 30 A:n sulakkeen kantaan tuli sähköä vain vajaat 3 volttia ja sulakkeen ollessa irroitettuna pyörän oikealla puolella olevan relerivistön ? keskimmäinen rele ? piti jatkuvaa pärinää. Kyllä se nyt taitaa olla Piikkiön reissu tarpeen. "Vielä on kesää jäljellä....."  (Ohessa kuva pääsulakkeista ja releistä ?, tuo syheröllä oleva punainen johto liittyy siihen pakkokäynnistysnappiin)

Moi.
Breva ei ole minulle tuttu laite, mutta ovatko ne kuvassa olevat 30A sulakkeet alkuperäisiä? Jo tehtaalla rakennettu kytkentä? Vai liittyvätkö siihen "hätäkäynnistys" juttuun? Jos on ko. pyörään alkuperäisenä kuuluva kytkentä, molemmille sulakkeille pitää tulla sama jännite kuin akun + napaan. Ainakin silloin kun moottori ei käy.
Sulakkeet on kytketty suoraan akun +napaan. Ei ole siksi väliä missä asennossa virtalukko on. Akun napajännite pitää löytyä molemmilta sulakkeilta.
Jos tässä tapauksessa toiselle sulakkeelle tulee se vajaat 3V, olet mitä todennäköisemmin löytänyt vian. Se pitää vain vielä paikallistaa. Toinen sulakkeista suojaa
myös latausjärjestelmää ja on siihen mielestäni alimitoitettu, ainakin sulakepesän osalta. Jos vika ei löydy sulaneesta, palaneesta, syöpyneestä ja löystyneestä sulakepesästä, täytyy seurata sulakkeelta lähtevää johtoa kohti akkua ja etsiä heikkoa liitosta tai katkosta itse johdosta.
Jos vika ei tuolta löydy pähkäillään lisää.
Ne releet pärisevät koska eivät saa riittävästi jännitettä ja virtaa toimiakseen. Tuosta pärinästä ei tarvitse välittää vielä vianhaun tässä vaiheessa.
Sohc van Helmi.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #12 : Toukokuu 23, 2018, 12:23:04 ip »
Kyllä nuo pääsulakkeet ovat tehdasasennuksia.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #13 : Toukokuu 23, 2018, 22:51:59 ip »
Kiitos neuvoista. Omat sähköasioihin liittyvä taidot ovat siksi vähäiset, että on pakko nostaa kädet pystyyn. Kunhan saan Guzzin jollain konstilla peräkärryyn niin heivaan pyörän Piikkiöön (oikeastihan tuo on nykyään Kaarinan kaupunkia) tutkittavaksi ja korjattavaksi. Kunhan saan pyörän kuntoon niin yritän muistaa kertoa muillekin, mikä oli vaivan nimi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #14 : Toukokuu 23, 2018, 23:16:54 ip »
Kiitos neuvoista. Omat sähköasioihin liittyvä taidot ovat siksi vähäiset, että on pakko nostaa kädet pystyyn. Kunhan saan Guzzin jollain konstilla peräkärryyn niin heivaan pyörän Piikkiöön (oikeastihan tuo on nykyään Kaarinan kaupunkia) tutkittavaksi ja korjattavaksi. Kunhan saan pyörän kuntoon niin yritän muistaa kertoa muillekin, mikä oli vaivan nimi.

Hieno asenne. Liian usein jää juttu ikään kuin kesken kun homma tuli kuntoon. Syyt ja seuraukset jäävät selvittämättä. Voi olla oikeasti tärkeää muillekin.