Kirjoittaja Aihe: Breva 750 ja öljysihti  (Luettu 3198 kertaa)

helaakko

  • Viestejä: 2
Breva 750 ja öljysihti
« : Toukokuu 08, 2018, 17:54:18 ip »
Brevan huolto-ohjeessa on 37000 km kohdalla merkitty tehtäväksi "öljynsuodatin(verkko)" puhdistaminen. Tarkoittaneekohan öljysihtiä. Siis öljypohja aukaistava?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 ja öljysihti
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2018, 22:11:34 ip »
Guzzihommissa ei sinänsä ole kummoistakaan että öljypohja irrotetaan mutta se on lähinnä isolohkoisten huollon touhua. Ei ole hullumpi idea paljon ajetussa pyörässä puhdistaa sihtikin.
Öljypohja on helppo irrottaa samalla kun tekee öljyn- ja suodattimen vaihdon.

Tarvitaan vain uusi tiiviste ja suodatin.

Tosin en moista ohjetta löytänyt pikaisella omistajan kirjan lukemisella.
http://www.guzzitek.org/utilisation/pb/750/Breva750_Util(I_F_D_NL_GB).pdf
Ehkä sekin juttu siellä jossain on....

Sen sijaan moottorin korjaamokirjassa on selvitetty miten "mesh filter" otetaan esiin ja irrotetaan.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/Moteur750IE_2012_Atel(GB).pdf
Kohdasta "Sez:Lubrication" eteenpäin.

helaakko

  • Viestejä: 2
Vs: Breva 750 ja öljysihti
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2018, 22:46:55 ip »
Ok, kiitos, näillä mennään etiäpäin.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Breva 750 ja öljysihti
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2018, 16:20:48 ip »
Eipä noissa verkkosihdeissä ole oikein puhdistamissa ollut.
Itse päätynyt siihen että ottan joka toisella filtterin vaihdolla bensapesuun ja paineilmapuhallukseen.
Fitterinkin vaihdan öljynvaihdossa vain joka toinen kerta, öljyt kun pysyy suht kirkkaina välin, 10.000km.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 ja öljysihti
« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2018, 17:41:06 ip »
Eipä noissa verkkosihdeissä ole oikein puhdistamissa ollut.
Itse päätynyt siihen että ottan joka toisella filtterin vaihdolla bensapesuun ja paineilmapuhallukseen.
Fitterinkin vaihdan öljynvaihdossa vain joka toinen kerta, öljyt kun pysyy suht kirkkaina välin, 10.000km.

On sekin nähty että verkkosihdissä on likaa. Silloin oli ajettu talviajoa. Vedensekaista öljymoskaa ja siihen sitoutunutta moottorista irronnutta likaa ja karstaa. (Usein huonosti tehdyn koneremontin jäljiltä voi olla siivilässä paljon tiivisteliimajäämiä (esim. silikonia) ja muuta likaa, olen todennut.)

Kun sihdin ja öljypohjan lokerot puhdistaa ja suodattimen vaihtaa niin tietää että taas pääsee pitkälle. Todennäköisesti vuosikausiksi. Jos ei ole moskaa niin siitä voi vetää omat johtopäätöksensä viimeistään silloin kun tulee uudestaan vastaan kyseinen homma. Että avaako vaiko eikö.

Isolohkoisissa Guzzeissa, niissä malleissa, joissa pitää öljypohja irrottaa että saa suodattimen vaihdettua, ei likaa ole kovin ehtinyt kertyä imusihtiin. Aina siellä jotain on mutta pieni määrä ei haittaa mitään. Niin teen itsekin että varsinainen suodatin vaihtuu joka toisella tai joka kolmannella kerralla.

California Adamantissa on pieni öljytilavuus niin vaihdan siihen perusmineraaliöljyä 20W50 5000 km välein. Muihin isolohkoisiin 10.000 km välein, noin. Joskus menee kyllä pitkästi ylikin kun on kauempana reissussa. Tasainen ja jatkuva ajo lämpimällä koneella ei rasita öljyä ihmeemmin mutta kovin kuumana tai kylmänä käyvän koneen öljy rasittuu. Jos öljy vähenee vaihtovälillä kannattaa sitä lisätä. Sekä lämpötalous että voitelu ovat silloin turvatummat.

Pitkä moottoritieajo on öljylle helppo juttu mutta alppiteiden mutkien suorittaminen vauhdilla voi jo rasittaa. Kaupunkiajo helteellä on öljyn kannalta huono jos öljyn lämpö on jatkuvasti yli 130 astetta useampia tunteja. Silloin usein tulee nokkaan öljyn "tuoksua". Toki riippuu öljystä. Yleensä synteettiset sietävät enemmän lämpöä mutta hyviä on semisyntteettisten ja mineraaliöljyjenkin joukossa kuumuudenkeston suhteen.

Öljyt suunnitellaan nykyään hyvin pitkälti nestejäähdytteisten, tasalämpöisten, moottorien perusteella. Monet suosivat raskaan kaluston käyttöön tarkoitettuja dieselöljyjä bensamoottoreissa. Siihenkin voi olla perusteet. Yhtäkään öljyä en ole tavannut joka moottoriin laittamisen jälkeen olisi kohtapuoleen rikkonut moottorin.
Päinvastoin kyllä: huonokuntoiseen moottoriin laitettu laadukas öljy on antanut lisäkilometrejä.

Paljon talviaikaan kaupunkiajossa ollut auton moottori voi olla ihan kunnossa mutta kun keväällä sillä lähdetään moottoritielle ja kiihdytetään reippaasti niin saattaakin tulla konevaurio. Öljyn sitoma lika on lähtenyt liikkeelle ja tukkinut öljykanavia tai juminut liukulaakereihin. Tänään näin Tampereen kehätiellä kaksi todennäköistä tapausta. Parisataa metriä rampin lopusta tien laidassa varotuskolmio takaikkunalla.

Marketissa näkyy olevan "vanhan moottorin öljyä" tarjolla. Nostalgisesti usein peltipöntössä kuten vielä 60-luvulla. Niidenkin kauppa näkyy käyvän. Usein niitä mainostetaan yksiasteöljynä jonka viskositeetti on SAE50 tai korkeampi. Muuttuu kyllä kuumassa koneessa melkoisen luiruksi mitä moniasteöljy ei siinä mitassa tee. Kaikkien öljyjen viskositeetti laskee kun lämpö nousee. Moniasteöljyllä loivemmin.

Viskositeetti on tekninen öljystä mittaamalla saatava luku tietyssä lämpötilassa. Se on merkittävämpi arvo pumpattavuudessa (Öljypumpun kyky pumpata öljyä voitelukiertoon, käytännössä.) kuin voitelun suhteen. Voiteluun vaikuttavat öljyn voiteluominaisuudet. Niistä on omat luokituksensa. Nykyisin on menty siihen suuntaan että öljy suunnitellaan, tai ainakin niin väitetään, jonkin tietyn moottorityypin (merkin) ominaisuuksille parhaaksi mahdolliseksi sen hetken osaamisella.

Lisäksi tulee öljyn kyky sitoa epäpuhtauksia ja siirtää ne suodattimeen häiritsemästä voitelua.
Öljyn, tai sen komponettien haihtuminen, on yksi öljyn ominaisuus. Jotkin öljyt vähenevät käytön aikana enemmän kuin toiset. Siitä ei voi vetää päätöksiä öljyn hyvyyteen mutta herkemmin haihtuvat öljyn komponentit on pitkän aikaa johdettu ilmanpuhdistimen kautta moottorin palotiloihin poltettaviksi. Huono, tai voimakkaasti haihtuva öljy tekee kahdenlaista ongelmaa: voitelu huononee ja palotiloihin,venttiileihin, pakoputkiin ja katalysaattoreihin kertyy nokea ja karstaa. Kaikki öljyt käyttäytyvät näin ennemmin tai myöhemmin mutta vasta pitkän aikaa sen jälkeen kun on valmistajan suosittelema vaihtoaika jo mennyt.

Öljy korkeassa lämpötilassa leikkaantuu eli liki lopettaa voitelun. Se tapahtuu nykytekniikan aikana normikäytössä harvoin mutta öljyn vanhetessa sen leikkautumislämpötila laskee. Siksi nykyaikaisen öljyn käyttölämpötila on hyvä olla alle 140 astetta. Tämä on kuitenkin tapauskohtaista ja jossain kohteessa, kuormituksesta johtuen, leikkautumista voi tapahtua huomaamattakin. Esimerkiksi vioittuneessa laakerissa. Silloin öljy vanhenee nopeasti.

Joskus kuulee että jokin moottori ei "syö" tai kuluta öljyä lainkaan. Se ei pidä paikkaansa. Öljystä lähtee ajan mittaan komponentteja mutta siihen tulee myös niitä lisää moottorin käynnin aikana. Molemmat asiat heikentävät voitelua.

Jotkin öljylaadut ottavat itseensä moottorissa syntyviä haitta-aineita ja öljy on mustaa tai sakkaista pois laskettaessa. Jokin öljylaatu on kirkasta laitettaessa ja melkoisen kirkasta pois otettaessa. Tavan asiakas tykkää tästä jälkimmäisestä öljytyypistä. Miksikähän?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Breva 750 ja öljysihti
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2018, 20:23:15 ip »
Kirkkaana pysyvä öljy koskee lähinnä laatikkoa.
Peräkään varmaan ei taida paljon tummuttaa mutta mustaa magiaa seassa muuttaa "puhtauden" vaikeaksi määritellä.
Niissäkin voisi varmaan harventaa reippaasti vaihtoväliä.
Koneöljyssä on tosiaan varmaan hyvästä että mustuu, kertoo just kuonien sitoutumisesta jne.

Mitähän  matti tarkoitti tuolla että lämpötalous on turvatumpi jos voiteluainetta on enemmän.
Lämpöä sitoutuu kaloreita määräänsä, eli eikös periaatteessa tasoitta lämpöheilahteluja.
Pieni määrä lämpiää nopeammin, mutta jäähtyy myös.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 ja öljysihti
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2018, 23:10:02 ip »
Enemmän öljyä, enemmän lämpöä öljyssä, eikä rakenteissa. Öljy vie siis lämmön pois esim kansista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Breva 750 ja öljysihti
« Vastaus #7 : Toukokuu 09, 2018, 23:56:52 ip »
<snip>
Jotkin öljylaadut ottavat itseensä moottorissa syntyviä haitta-aineita ja öljy on mustaa tai sakkaista pois laskettaessa. Jokin öljylaatu on kirkasta laitettaessa ja melkoisen kirkasta pois otettaessa. Tavan asiakas tykkää tästä jälkimmäisestä öljytyypistä. Miksikähän?

Riippuneeko tuo niinkään öljystä kuin moottorista? Dieseleissä öljy on mustaa (nokista) saman tien, bensakoneissa näyttää pysyvän kirkkaana.
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Breva 750 ja öljysihti
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2018, 11:15:54 ap »
Isomman öljymäärän parempi jäähdyttävä vaikutus perustuu siihen että, öljyllä on enempi aikaa huilata öljypohjassa ja jäähtyä siellä.
Sikälimikäli ilmavirta öljypohjaa jäähdyttää.
Dieselin ja bensakoneen palamistuotokset ovat erilaisia. Siksi öljyilläkin on erilaiset luokitukset. Dieselöljyyn tuo mustaa väriä nokipartikkelit
mitkä kulkeutuvat männänrenkaiden ohi palotilasta kampikammion puolelle.
Kun säätää bensakoneen käymään rikkaalla, alkaa senkin voiteluöljy mustua.
Sohc van Helmi.