Kirjoittaja Aihe: Kärjellisten järjestelmien sytytyspuolat  (Luettu 2917 kertaa)

eeross

  • Viestejä: 43
Kärjellisten järjestelmien sytytyspuolat
« : Toukokuu 06, 2018, 15:47:37 ip »
Heips!
Vanhaan Cali 3 seen sytkyosaa pitäis ostella.
Katselin tuossa sytkypuolien ominaisuuksia, niiden primary recistance luku vaihtelee 3 ohmin ja 4,1 ohmin välillä.
Mitä vaikutusta kyseisellä lukemalla on osan toimivuuden ja sopivuuden kannalta?
Onko kipinä yhtä voimakas?
Jaksaako akku pyörittää starttia paremmin jos on pienempi vastus?
Onko puola kestävämpi / laadukkaampi jos vastus on sievempi?

Tätä siitä seuraa kun on liikaa aikaa eikä pyörä kulje.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kärjellisten järjestelmien sytytyspuolat
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2018, 16:29:22 ip »
Sytytyspuolien valinta riippuu siitä mikä on sytytysjärjestelmän tyyppi.
Onko tarkoitus käyttää kärkisytytystä, CDI-sytytystä vai digitaalista sytytystä.
Puolat valikoituvat käytetyn sytytysmenetelmän mukaan. Yleensä sytytysyksikön mukana toimitetaan myös puolat.

Tässä juttu puolan mittaamisesta: https://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytyspuolat/huolto/diagnoosi/

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Kärjellisten järjestelmien sytytyspuolat
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2018, 19:08:33 ip »
Ei ole helppoa vastausta, mutta on sähköoppi. ;D

Kun tässä ilmeisesti on kärjellisestä sytystä kyse saanee vanha Wartburg kuski sanoa sanasen.  ;D

Kun kärjet ovat kiinni niiden kautta kulkee virta, joka tulee akusta puolan läpi. Virta on tyypillisesti 3-4 A ja se vaatii siis puolan ensiövastuksen 4,4 - 4,8 ohm.

Isompi virta saa isomman magneettivuon aikaiseksi. Kun kärjet aukeavat se magneettivuo häviää, mutta sen energia ei voi hävitä ja se aiheuttaa itseinduktion sähkömotorisen voiman, joka ei voi mihinkään virrata, mutta virtaa kyllä, kerron seuraavaksi minne. Sen sijaan ja siitä johtuen sen jännite alkaa kasvaa kohti ääretöntä, johon se ei pääse, kerron kohta miksi, ja pääsee n. 300 V asti. Koska puolalla on toisiokäämi ja ensiön ja toision kierroslukujen suhde, muuntosuhde, on 150 -200 toision jännite kasvaa kohti 50 000 V:a pääsemättä siihen asti, kerron kohta miksi.

Kun kärjet aukeavat itseinduktion 300 V:n takapotku pyrkii jatkamaan virtaa, jonka kulku on estynyt kun kärjet ovat auki, ja äärettömäksi pyrkivä jännite murtaa kärkien pikku ilmaraon eristysvastuksen ja synnyttää valokaaren, joka toistuessaan ennemmin tai myöhemmin tuhoaa kärjet. Siksi kärkien rinnalle kytketään kondensaattori, joka itseinduktion takapotkun tullessa varautuu n. 300 V:iin ja sammuttaa em. valokaaren lähes alkuunsa. Miksi juuri 300 V? No siksi, kun puolan ensiön induktanssi ja kondensaattorin kapasitanssi muodostavat resonanssipiirin, mutta se onkin jo toinen juttu.

Kun puolan 300 V takapotku aiheuttaa myös virran, joka sen kondensaattorin varaa, ja puolalla on em. muuntosuhde, sen toisiossa näkyy muuntosuhdekertainen jännite n. 50 000 V. Tai näkyisi, ellei sytytystulpassa tapahtuisi läpilyönnin valokaaren syttyminen ennen sitä. Sylinterin paine ja tulpan kärkiväli määräävät sen jännitteen, jolla valokaari syttyy, tyypillisesti 20 000 V. Korkeajännitepulssista, sen induktion takapotkun aiheuttamasta, leikkaantuu siis huippu pois valokaaren sytyttyä tulpassa. Pulssi on teoriassa gaussin käyrän mallinen. Mitä aikaisemmin sen huippu leikataan, siis valokaari syttyy, sitä pitempään valokaari palaa. Bensiinikaasu syttyy kokemusten mukaan vasta kun valokaari on pituudeltaan millisekunnin luokkaa tai enemmän.

Jos puolan ensiön vastus on em. pienempi, sen käämilanka on paksumpaa, katkojan kautta kulkeva virta on suurempi, katkojan kipinöinti on pahempaa, energia, joka puolan magneettikenttään varautuu on suurempi, takapotku on isompi, toisiojännitepulssi on isompi, valokaari tulpassa palaa pitempään, bensiinikaasu syttyy paremmin, kärjet kuluvat loppuun nopeammin.

Jos puolan ensiövastus on em. suurempi, puolan ja katkojan virta ja katkojan kipinöinti on vähäisempää ja kestoaika pitkä, jopa vuosien käytön kestävä, puolan muuntosuhde tod.näk. 200 tai jopa yli ja korkeajännitepulssi aivan riittävä tekemään 1 ms tai enemmän kestävän valokaaren tulppaan.

Mihin sitten tarvitaan matalaohmista puolaa? Kun keksittiin, ja Wartburgin kuskikin keksi, että katkomalla puolan virtaa korkeajännitetransistorilla mekaanisten kärkien sijasta ja ohjaamalla transistoria sillä mekaanisella kärjellä, päästään kokonaan eroon kärkien kipinöinnistä. Transistori vaan sattuu olemaan häviöllinen. Se edustaa parin ohmin vastusta sarjassa puolan ensiön kanssa. (Kärjillä ei käytännössä ole vastusta.) Täytyi siis virtapiirin muista osista, siis puolasta pudottaa vastusta, jotta kokonaisjännitehäviö olisi siedettävä.

3 ohm puola on siis niitä syttyjä varten, joissa katkojana on transistori. 4,8 ohm puola on kärjellisiä, oikeita moottoreita, varten.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kärjellisten järjestelmien sytytyspuolat
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2018, 20:05:52 ip »
Lainaus
Jaksaako akku pyörittää starttia paremmin jos (puolassa) on pienempi vastus?


Ensisijaisesti akun jännite laskee jyrkästi starttimoottorin käynnistyessä. Silloin ei välttämättä synny sytytyskipinää ennen kuin kuormitus startin osalta laskee ja moottori pyörii käynnistymisnopeutta ja akun napajännite palaa lähelle normaalia. Käynnistymiskierrosluku on yleensä noin puolet tyhjäkäyntinopeudesta.

En näkisi puolan vastuksella käynnistysasiaan olevan vaikutusta tai vaikutus on hyvin vähäinen. Enemmän vaikuttaa akun kunto ja sen kyky pitää napajännitteensä korkealla jo heti käynnistyksen alussa. Puola kun tykkää että jännitettä on reilusti.
Käynnistinmoottorin tyyppi ja kunto vaikuttavat merkittävästi käynnistykseen ja siten hetkelliseen jännitteen alenemaan ja sen kestoon.

Moni on huomannut että käynnistäessä, vasta kun nostaa sormen käynnistysnapilta, moottori herää henkiin. Se kertoo huonosta akun kunnosta, alhaisesta lataustilasta tai käynnistinmoottorin viasta. Huonolle akun jännitteelle voi olla myös syynä huono latausteho.

Edelläoleva koskee katkojan kärjillä ja CDI-sytytyksen omaavia pyöriä. Uudemmissa pyörissä keskusyksikkö valvoo ja joissain malleissa jopa hallinnoi käynnistämistä. Näin esimerkiksi useissa Guzzin CARC-malleissa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Kärjellisten järjestelmien sytytyspuolat
« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2018, 20:34:59 ip »
Tosiaan! Unohdin mainita puolan etuvastuksen. Joissakin moottoreissa on katkojan kärkien säästämiseksi puolalla etuvastus, siis sarjavastus sen edessä. Muutama ohmi ja kokoa lakritsipötkön verran. Se lämpenee kohtalaisesti ja on siksi sijoitettu hyvin tuulettuvaan paikkaan. Se myös vanhenee juuri sen lämpenemisen takia ja voi palaa poikki. Kun moottoria käynnistetään, otetaan sytytyksen jännite solenoidin ja starttimoottorin välistä puolan ja etuvastuksen väliin, siis ohittaen etuvastus, tai eri releellä oikosuljetaan etuvastus. Tällöin sytytys saa koko sen jännitteen, joka akulla vielä on kun sartti sitä kyykyttää ja syttykipinä ehkä saa seoksen syttymään. Kun moottori lupailee ja starttaaminen lopetetaan, astuu etuvastus virkaansa ja rajoittaa sytytsvirtaa. Se kuitenkin riittää, koska akun/generaattorin/magneeton antojännite samalla pompsahtaa paremmille lukemille. Vanha akku ei kuitenkaan pysty elpymään niin nopeasti ja moottori heti sammahtaa. Kannattaa tutkia laitteen kytkentäkaaviosta, tai laitteen johdotuksesta, löytyykö sellainen isohko vastuksenpötikkä. Se on aika oleellinen. Jos se jätetään pois täytyy käyttää suurempiohmista puolaa. Muuten katkoja ei ole pitkäikäinen. Tällöin menetetään kyllä se sytytyksen boosteri startin aikana.
Sentire la forza!
Terv: Timo