Katselin Nevada -07 kytkentäkaavaa, enkä löytänyt vilkkurelettä ollenkaan. Piuhat menee instrumenttipaneeliin (43), mutta "jäljet" loppuu siihen. Hoitaako ECU vilkkureleen hommat, jos näin, luulisi LED vilkkujen onnistuvan pelkällä vilkkujen vaihdolla. Onko jollain tietoa?
Ei ole vm 07 Nevadaa, mutta on vm 11 Nevadan Anni. Samoin kytkentäkaavion jäljet päättyvät instrumenttipaneliin.
Kun vilkku on vilkkumassa ei kuulu naksutusta mistään. Kun lampun irrottaa pois, kiihtyy vilkutustahti kaksinkertaiseksi, merkiksi kuskille palaneesta lampusta.
Tekipä sen tahdin sitten rele tai transistori, ja olipa se transistori sitten siellä tai täällä, se kuitenkin reagoi lamppujen olemassaoloon. Sähkö ei tiedä: mikä sitä sähköä syö kunhan vaan syö.
Lamppu on 10 W 12 V. Se edustaa vastusta, joka tekee tehoa 12 voltilla 10 wattia, nimellisesti. Kun generaattori kuitenkin tekee n. 15 V, lamppu silloin edustaa vastusta 18 ohmia. Ja kun se, ollessaan joku muu kuin lamppu, ei tee valoa vaan lämpöä, sitä syntyy 12,5 W. Valittaessa sellainen vastus (18 ohm 12, 5W) se tulisi käymään tehonsa ylärajalla. Valitsemme siis varmuuskertoimen 2 ja vastuksen 18 ohm 25 W(*). Sen kytket perseenlämmittimeksi sopivaan paikkaan ledivalojen kytkennän rinnalle.
Myös ledvalot ottavat virtaa. Sen määrää en tiedä. Paketin päältä voinee sen lukea. Jos sen haluaa ottaa huomioon, asia tehdää kirkhofin lain mukaan: kun virrat haarautuvat niiden summa on sama kuin virta ennen haarautumista, eli piste ei pullistu. LEDlampun virta siis vähennetään kokonaisvirran osasta 0.9 A ja vastus lasketaan uudelleen sen osan virralla. Se taas tehdään ohminlain mukaan: R=U/I ja teho U*I ja teho kerrotaan varmuuskertoimella ainakin 2. Jännitteenä U käytettään 15 V arvoa.
Jos (led)valo sammuu syystä tai toisesta, siitä ei muutoksen jälkeen sitten tule ilmoitusta vilkkutahdin kiihtymisen muodossa. Jos ledivaloilla haluttiin säästää generaattori/akkutehoa/energiaa se etu näintehden menetetään.
EDIT: (*) Täytyy siis huomata ero: vastuksessa syntyvä teho ja vastuksen suurin tehonkesto, jolla se ei vielä pala karrelle. Vaikka tehonkesto olisi mikä tahansa, siinä häviää tehoa wattimäärä, joka on virran ja jännitteen tulo. Virta puolestaan riippuu vastusarvosta, ohmimäärästä, ja jännitteestä, volttimäärästä. Ledilampun ottaman virran voinee mitata amppeerimittarilla ja jännitelähteellä, vaikkapa pyörän tai auton akulla moottorin käydessä. Virtamittari kyteketään sarjaan jännitelähteen ja mitattavan kuorman väliin.
(Kirjoitan usein tarpeettoman seikkaperäisesti, koska näitä juttuja lukevat niin monet; muutkin kuin ne, jotka jo osaavat.)